handdator

Visa fullständig version : Dataspel

Mårten Fjällström
2006-04-08, 23:18
En idé som kom upp på senaste mötet i Uppsala var att göra ett flashspel. Spela Bodström, jaga pirater, ta emot stöd från copyrigthindustrin, ta bilder på folk med övervakningskameror genom fönster till deras hem, bugga tidningsredaktioner. Nu var det ingen på mötet som kände sig tillräckligt vass som spelprogrammerare, men det kanske finns andra i partiet som är det.

Bollen är fri, ta är bara att ta den.

Daniel.Lecoq
2006-04-09, 10:30
haha, klockren idé

SM5POR
2006-04-12, 18:01
Om vi skall prioritera någon plattform så är det väl mobilspel. Då är grafiken rätt begränsad, och man får ägna sig åt att utveckla spelidén i stället (som är särskilt viktig om man vill nå ut med ett politiskt budskap). Det skall vara trivialt att ladda hem och spela; vi vill ha fler användare som spelar och tipsar sina kompisar än det är pixlar i bilden.

Jag har datavetenskaplig bakgrund, men noll koll på mobilplattformen, och jag har ingen erfarenhet av modern spelutveckling. Jag spelar inte heller särskilt ofta...

Daniel.Lecoq
2006-04-12, 18:51
är inte de flesta mobilspel skrivna i java?

SM5POR
2006-04-12, 19:56
curse (2006-Apr-12)är inte de flesta mobilspel skrivna i java?

Jo, såvitt jag vet, och det underlättar förmodligen arbetet med att ta fram ett portabelt spel. Men titta inte på mig, jag är varken spel- eller javaguru, och min egen mobil har pajat... :hehe:

Pudeln
2006-04-13, 16:04
FAN va nice idé, ja de är skrivet i java, de finns en java för datorer, och hand datorer, och en annan mindre för mobiler, jag håller på me djust mobil biten, jag tycker själv inte om att bygga spel m.m. just nu grejar jag med dc till mobilen, men jag har andra i klassen som säkert kan och vill :) jag ska ta och fråga mig fram, men blir ju inte förens efter påsklovet!
men jag tycker att de är rånice, om jag inte får tag på mån annan så kanske jag kan försöka :D Ha de bra alla ! :D

Freeman
2006-04-18, 15:08
Att använda Java™ MIDP är bara att glömma.

För det första tar det för lång tid att göra ett vettigt spel och för det andra kommer spelet inte att fungera på alla mobiltelefoner. Inte nog med det, hur ska det distribueras?

Nej, om ni ska göra ett spel så är det Flash eller Shockwave som gäller.

Sen när spelet är klart så är det bara att lägga upp en länk på alla stora länksamlingssiter som buzz. t.ex.

Buffi
2006-04-18, 16:55
Freeman (2006-Apr-18)Att använda Java™ MIDP är bara att glömma.

För det första tar det för lång tid att göra ett vettigt spel och för det andra kommer spelet inte att fungera på alla mobiltelefoner. Inte nog med det, hur ska det distribueras?

Nej, om ni ska göra ett spel så är det Flash eller Shockwave som gäller.

Sen när spelet är klart så är det bara att lägga upp en länk på alla stora länksamlingssiter som buzz. t.ex.

För länge att göra?

Jag skrev en komplett Ical-kalender som parsade iCal filer ifrån internet och läste in det till en fin liten kalenderapplikation på more or less två kvällar.

Går toksnabbt att utveckla med MIDP ju.

Synd bara att J2ME tagit bort allt bra i vanlig java i princip. Stränghantering är ett helvete bland annat.

Freeman
2006-04-18, 17:22
Buffi (2006-Apr-18)För länge att göra? Jag skrev en komplett Ical-kalender som parsade iCal filer ifrån internet och läste in det till en fin liten kalenderapplikation på more or less två kvällar. Går toksnabbt att utveckla med MIDP ju. Synd bara att J2ME tagit bort allt bra i vanlig java i princip. Stränghantering är ett helvete bland annat.

Jag tänkte främst på tiden det faktiskt tar att göra ett spel med grafik och allt. Tänk sedan på att spelet ska testas på ett antal olika mobiltelefoner.

Att göra ett flashspel är nog det bästa för ändamålet.

Det når snabbt ut till många, oavsett plattform (ja, nästan :hehe: )

Det behöver inte vara avancerat och det tar inte lång tid att göra.

En annan bra idé vore att göra en "propaganda-site"...

På den skulle det t.ex. kunna finnas spel, information om frågorna vi tar upp och kanske ett formulär av något slag där besökarna själva kan testa sina åsikter.

Buffi
2006-04-19, 20:18
Freeman (2006-Apr-18)

Jag tänkte främst på tiden det faktiskt tar att göra ett spel med grafik och allt. Tänk sedan på att spelet ska testas på ett antal olika mobiltelefoner.

Tar väl minst lika länge att göra grafik till flash?

Då måste den ju dessutom vara mer högupplöst.

allMANkind
2006-04-19, 20:33
Läget!?

Har några nappat på detta...

Vem kan bidra med vad...

Vad behövs för att förverkliga detta (mer än support av glada hurrarop... för idé är som sagts supernice!...

Jag kan väldigt lite om allt detta men vill väldigt gärna lära mig massor om allt kring "sånt här"...

Typ 'open source projekt' kör en gemensam "sida" där projektet och "växande" källkod ligger öppen för vem som helst att delta i... ...

...okey, jag kan noll, men ser nog hur ett gemensamhetsprojekt kunde spira, tror oxå att det skulle lock många (även utanför våra nuvarande kretsar) att bli intresserade av att delta (och kanske delta i att lära sig mer/utveckla förmåga att kunna bidra mer genom att utveckla sig själva/idéen/projektet)

Pär Henriksson - for allMANkind...

nyHawk
2006-04-25, 22:18
Tjenna jag har snackat med 1337 killen i klassen, som det ser ut nu så kommer vi fixa detta med MIDP till mobiler, att det inte funkar till olika telefoner , går att lösa, de flästa funkar nogorlunda, men går att göra olika till olika telefoner.
om nån annan vill göra till Flach så gör de :) , men vi fixar antagligen ett till mobiler :)
ha de bra alla :)

// Pudeln

JohanR
2006-04-29, 12:53
Bra idé!

Mitt tips är att starta ett SourceForge-projekt där alla intresserade kan bli medlemmar och administratörerna kan be om hjälp.

Jag ska försöka kontakta GAME-studenterna på Högskolan på Gotland och se om det finns nåt intresse. Då vore det bra med ett SF-projekt där alla kunde arbeta gemensamt.

EDIT:

Jag ändrade mig ang. mobil som den bästa plattformen.

JohanR
2006-04-29, 18:09
Jag kom på en enkel spelidé nyss som jag tänkte förklara lite snabbt. Använd nåt av den eller låt bli.

Jag drog ihop en bild på hur jag tänkte mig att det skulle vara uppbyggt (alla bilder är stulna och det är bara en modell för att kunna förklara lättare).

Du spelar Thomas som går i konstant fart fram på en gata någonstans i Sverige. Spelet går ut på att tjäna pengar (antingen kanske stadskassan stadigt tickar ner, eller så har man ett mål för varje bana, eller så tävlar man bara mot en high-score). För att tjäna pengar måste du skicka ut små gubbar åt höger eller vänster. Du kan skicka ut poliser eller affärsmän (kanske kan heta "rövslickare", eller nåt) för att haffa 'brottslingar' respektive smöra för företag och organisationer. Gubbarna måste pricka rätt dörr. Tänk er om polisen skulle göra en raid på ett storföretag. Skandal! Att skicka ut gubbar kostar också pengar, så man får inte missa dörrarna för många gånger.

Vi talar alltså om ett Paperboy-aktigt spel med fyra knappar (Polis år höger/vänster och Rövslickare höger/vänster) där man inte kan kontrollera spelkaraktären.

Det enda svåra med att göra spelet är att tillverka originalgrafiken och motorn för perspektivet på bilderna. Annars är det ett väldigt enkelt spel (speciellt om alla hus är lika höga och det inte finns avtagsvägar...)

Om man vill lägga på en dimension till så kan man ju säga att man mellan varje bana kan uppgradera övervakningssystemen för en fast summa pengar, och att man då upptäcker fler 'brottslingar' (det ploppar upp fler fönster per bana), eller nåt.

Jaja.

Mårten Fjällström
2006-04-29, 18:25
Paperboy var ju också ett väldigt roligt spel. Jag tycker at det är en kanonidé.

Min ursprungliga tanke var något i stil med mcdonalds videogame: http://www.andkon.com/arcade/adventureaction/mcdonaldsvideogame/ men gör det som känns roligt att göra.

SM5POR
2006-05-02, 10:41
smekis (2006-Apr-29)Du spelar Thomas som går i konstant fart fram på en gata någonstans i Sverige. Spelet går ut på att tjäna pengar (antingen kanske stadskassan stadigt tickar ner, eller så har man ett mål för varje bana, eller så tävlar man bara mot en high-score).

Är det verkligen taktiskt riktigt att låta spelaren identifiera sig med justitieministern, i stället för med fildelarna? Då blir det ju politikernas och underhållningsindustrins vrångbild av verkligheten som spelet ger spridning åt, och den bilden tycker jag att vi har sett tillräckligt av.

Det blir visserligen en smula abstrakt när en ensam fildelare tvingas försvara sig mot hundratals attackerande justitieministrar och piratjägare, eftersom proportionerna är annorlunda i verkligheten, men det tror jag att spelaren kan ha överseende med.

Jag skulle vilja att ett spel belyser mekanismerna och de orättvisa styrkeförhållandena i branschen: Producentsidan har alla pengarna, rättigheterna och maktmedlen. Musiklyssnaren har bara sin CD-brännare, men kan med spelarens hjälp ibland överlista sina motståndare. Belöna kvicktänkthet, inte passivitet.

Räkna poäng för varje ny musikfil som kan läggas till samlingen, oavsett varifrån den kommer (men inte för dubletter av sådant spelaren redan har). Hot finns i form av piratjägare, DRM, datavirus och nya lagar, vilka alla ger olika slags poängavdrag. Illustrera de nämnda hoten med ikoner föreställande en stämningsansökan, ett hänglås, en paj dator och ett paragraftecken (§). Man kan muta piratjägarna, bojkotta DRM, skydda mot virus och rösta in politiker som ändrar på lagarna. Någon särskilt avancerad grafik behövs inte.

Mårten Fjällström
2006-05-12, 14:17
Gör man det tillräckligt bra så funkar det att identifiera sig med företaget. Efter ett tags spelande av McDonaldsvideogame är jag helt inne på att McDonalds föder upp kossorna med slaktavfall och mutar hälsovårdsinspektörerna att titta åt andra hållet. Det är ju vad jag gör när jag styr McDonalds...

På ett sätt är det lättare att vara elak effektivt om man låter spelaren spela på den onda sidan. Då kan man ge spelaren lite "mooahaHAHA, vad jag är ond"-känsla istället för den traditionella "låt oss bekämpa den onde magikern"-känsla.

Oavsett så är jag mest nyfiken på om det händer någonting. I slutänden är det ju de som programmerar som bestämmer hur det blir. Jag ställer gärna upp som betatestare.

Johan Viberg
2006-05-22, 02:07
Hmm, även om nu någon annan har bestämmt sig för att göra ett sånt spel så kanske jag kan prova. jag har animerat lite film i flash, och detta kan vara ett bra starterprojekt.;)

Lukas Klingsbo
2006-05-29, 16:29
believe me det e mkt jobbigare att göra ett bra JAR spel än att göra vanliga flash spel

Lukas Klingsbo
2006-05-29, 16:30
det tar mycket längre tid att göra ett lagom bra JAR spel än att göra ett vanligt flash spel tro mej

Lukas Klingsbo
2006-05-29, 16:34
oops råkade visst posta ungefär samma sak två gånger

Rheo
2006-05-29, 23:32
Jag är spelprogrammerare på fritiden, men jag har inte all tid i världen så jag tänker inte ge mig in i något innan ni har en konkret (och fungerande) spelidé, minst en projektledare, någon som gör grafik till spelet och en vettig planering. Visa mig alla dessa delar så är jag intresserad. Jag har vana av både Flash och C++/OpenGL 3D. Java är inget problem så länge jag slipper biten med att skapa den grundläggande strukturen och paketera för mobiltelefoner. Ta en titt på Robotspelet som jag skapade för två år sedan: http://robot.ecrana.se

Nog skulle det vara kul att spela med Bodström för att efter varje avklarad nivå se ett land utplånas av bomber med början i mellanöstern för att till slut bli stadsminister, men ni bör ändå fundera över konceptet så att det ger rätt bild. Bodström är ju trots allt vår rolighetsminister och Expressen har genomskådat honom ända till det att han vill bli stadsminister. Bodström är dragshowartist och såpastjärna, och spelar fotboll i kändislag. Ett datorspel är precis vad han nu kan önska sig. http://expressen.se/index.jsp?a=596664 Sen är jag inte säker heller på om vi vill ha de rubrikerna som senast syntes då riksdagspartierna skrev om varandra på sina bloggar.

McDonaldsspelet tror jag effektivt ger en bild av McDonalds som onda. Deras metod är någon att eftersträva. Paper Boy-idén kanske jag kan gilla om den utvecklas mer konkret. Gå anners ännu längre tillbaka och tänk er Game and Watch istället. Bodström passar perfekt som pojken med guldfiskskålen i Tropical Fish.

Trezker
2006-06-03, 12:06
K, idéspawn från mig då.

Du spelar TPB's juridiska ombud, ditt vapen är svea rikes lag.

Upplagt ungefär som det där roliga spelet där man ska servera öl till folk som närmar sig baren.

Du kommer oundvikligen förlora när du blir översvämmad av folk.

Typ som denna bild http://worldoffreegames.com/thumbs/10b.jpg

Storföretagen skickar advokater, poliser mm mot dig och du försvarar dig genom att servera lagparagrafer så de skickas ut från skärmen.

Extremt lättkodat, enkelt gameplay och roligt. Grafiken är inte så avancerad heller.

Oscar Cederqvist
2006-06-03, 13:36
C++ med CDX och saken är biff!

Jomi
2006-06-04, 10:17
Kommer det nåt spel nångång?

Rheo
2006-06-04, 16:37
Jomi (2006-Jun-04)Kommer det nåt spel nångång?

För att det ska komma ett spel så gäller det att någon tar tag i det. Än så länge kommer det bara några idéer, men ingen har utsett sig till projektledare.

zazor
2006-06-20, 14:14
Vi kan under inga omständigheter somhelst göra ett spel med en offentlig person som huvudroll.

Det skulle bara förmedla en bild av oss som oseriösa och tror det skulle förstöra partiets chanser till den grad vi kan lika gärna lägga ner allt.