handdator

Visa fullständig version : Hantering idag

SwedishElk
2006-04-09, 15:08
Hur ser hanteringen ut idag? Vilka önskemål om hur det skall se ut finns?

För det första känns ju inte systemet med forum kontra sidan speciellt stabilt som det ser ut i dagsläget. Dessutom orsakar sådana problem osäkerhet runt det lagrade materialet, som faktiskt skyddas enligt lag. Fler ställen det lagras data om mig på är lika med en större risk.

Se https://www.piratpartiet.se/forum/Topic9693-66-1.aspx

Behöver justera databasen endera så att synkningen blir bättre eller använda ett enda inloggningssytem för det. Vilken plattform, OS, servertyp körs det på idag? Det ser ju onekligen ut som M$ med M$SQL?

Vem är ansvarig för allt detta? Borde det inte finnas en bättre organisation runt hanteringen av detta material?

John Nilsson
2006-04-09, 15:12
SwedishElk (2006-Apr-09)Vem är ansvarig för allt detta? Borde det inte finnas en bättre organisation runt hanteringen av detta material?

Det är mest Rick och Richie som håller i det nu (tror jag). Men en ny sida på en ny platform är på G. Så prio ligger nog snarare på det systemet.

SwedishElk
2006-04-09, 20:34
Jag skulle gärna ta mig att ansvara för medlemshanteringen. Om så behövs.

Janne Karlsson
2006-06-06, 15:46
Jag vet inte om detta är rätt plats, men angående säkerheten runt medlemslistan så skulle jag vilja ge ett tips. Jag har tidigare hjälpt stora organisationer att på ett säkert sätt hantera sina medlemsregister. Man kan göra nästan hur mycket som helst för att säkra medlemslistan, men det jag anser ger bäst skydd mot att den kommer på avvägar är att köra Terminal services eller Citrix. I Citrix kan man dessutom köra en enstaka applikation publicerad, istället för hela skrivbordet. Fördelen med nämnda metoder är att man får en krypterad förbindelse till servern med databasen, och dessutom lämnar aldrig databasen servern. Nackdelen är att man alltid måste vara uppkoplad. Rätt konfigurerat är detta nästan idiotsäkert.

/Janne