handdator

Visa fullständig version : Standardkrig

Tommten
2009-04-10, 06:52
Frågeställningen är hur alla "krig" om standarder kommer påverkas i fortsättningen om patent avskaffas.

Tex

- VHS / Betamax

- DVD+R / DVD-R

- HDVD / Blu-ray

- MP3 / WMA

- Physx / Havok

John Nilsson
2009-04-10, 17:44
Tommten (2009-Apr-10)Frågeställningen är hur alla "krig" om standarder kommer påverkas i fortsättningen om patent avskaffas.

Tex

- VHS / Betamax

- DVD+R / DVD-R

- HDVD / Blu-ray

- MP3 / WMA

- Physx / Havok

Tja jag tror vi kommer ha helt annorlunda typer av krig. Men ändå krig. I stället för att vara ett krig mellan två parter som vill ha kontrollen över formatet så kommer nog istället bli krig mellan dels parter som vill ha en lösning som bäst passar deras infrastruktur, en stadards kommité som kommer producera något helt obrukbart men etablerat, och en del gräsrotsrörelser som propagerar för den tekniskt mest brukbara varianten.

OGG/Vorbis är ju ett exempel på den sista kategorin. Medan den första kategorin kan observeras i det nuvarande kriget mellan SUNs project Jigsaw och OSGi. Kommitégruppen kanske kan liknas vid W3Cs XHTML vs. WHATWGs HTML5.

CMagnusB
2009-04-10, 20:25
Hej

Tommten: självklart kommer det finns liknande konflikter på gott och ont. Behöver jag säga mer än

Gnome / KDE

GTK+ / Qt4

osv...

Vi användare kommer fortfarande tampas med fria viljan. Men tänk själv, det finns något vacker i valfrihet. Tänk om alla kvinnor hade samma hårfärg... :D

Men konflikten kommer att föras helt på de olika förslagens meriter och inte pga av advokater/domstolar vill styra och ställa.

hmm. Jag tror jag skall söka patent på brunetter...

mvh CMagnusB