handdator

Visa fullständig version : Valsedelditribution EU-parlamentet 2009

Drakvakt
2009-04-23, 22:44
Jag har preliminärt tagit på mig att distribuera valsedlar runt om i valkrets 18, och nu vill jag nå ut till de som kan tänka sig att lagra och distribuera valsedlar för sina kommuner.

Det jag söker är alltså frivilliga till att på söndag 3:e maj ta emot de valsedlar som skall ut i kommunen och ta ansvar för att de sedan kommer ut till de frivilliga som senare skall leverera till vallokaler. Det tar inte mycket plats att lagra, på sin höjd två lådor för en kommun och en låda skall enligt uppgift vara unjefär två a4 stor.

Det kommer snart att komma upp ett officiellt system för distributionen, men jag vet inte om detta inkluderar valkrets och kommun-distribution.

Jag räknar kallt med att kunna ordna detta med kommunledarna i de kommuner som sådant finns, därför är det framför allt de kommuner som saknar kommunledare som behövs frivilliga till. Låt nu inte det hindra någon att ta på sig ansvaret i kommunen.

KLAAAAAAART

dansve
2009-04-24, 10:02
Drakvakt (2009-Apr-23)

Ale: Kommunledare finns

Alingsås: Kommunledare på gång

Bengtsfors: Kommunledare finns

Dals-Eds: Distributör anmäld

Färgelanda:

Herrljunga: Kommunledare finns

Lerums: Kommunledare finns

Lilla Edets: Kommunledare finns

Melleruds: Kommunledare finns

Trollhättans: Kommunledare finns

Vårgårda:

Vänersborgs: Kommunledare finns

Åmåls: Kommunledare finns

Vilken fantastisk service, det tackar vi för. :D

Återkommer snart.

Björn Felten
2009-04-24, 11:08
Daniel Svensson (2009-Apr-24)Vilken fantastisk service, det tackar vi för. :D

Jag kan bara instämma!

Ifrån att lite ödmjukt frågat om han fick ta hand om valsedlarna för Ale kommun, så har han nu påtagit sig hela vk 18. Kudos åt sådana eldsjälar.

Att vi sedan har fått oerhört värdefulla kalkylark från samma håll gör att det nästan blir fråga om medalj eller vad nu pirater ger sina VIP. :)

Vete 17 om jag inte skall försöka övertala honom om att även ta hand om Värmland (som verkar lite tröga för närvarande). Ale, längs E45-an, ligger ju trots allt några mil närmare Värmland än vad Säve på Hisingen gör.

nicklasodh
2009-04-24, 13:23
Ed: klart.

Valsedlarna får dessutom åka Piratmobil.

http://forum.piratpartiet.se/Topic137970-85-3.aspx#bm143800

Björn Felten
2009-04-24, 14:04
nicklasodh (2009-Apr-24)Valsedlarna får dessutom åka Piratmobil.

http://forum.piratpartiet.se/Topic137970-85-3.aspx#bm143800

Lyllo dem! En del valsedlar har det verkligen bra förspänt. :)

Drakvakt
2009-04-24, 14:08
Gött mos, jag kontaktar dig efter att jag fixat kommunledarnas samarbete. Tack på förhand

Moloc
2009-04-24, 19:15
Jag kan hjälpa till i vänersborg.

Drakvakt
2009-04-24, 20:00
Underbart, tack

Kenvase
2009-04-24, 21:43
Jag tar naturligtvis Lilla Edet ;)

Vectoor
2009-04-25, 21:54
Jag får iof inte rösta i EU valet (fyller 18 i Juli :angry: ), men jag kan nog ta på mig ansvaret att se till att min lokala vallokal på Onsjö i Vänersborg har gott om valsedlar :)

Johan_Arvidsson
2009-04-26, 04:51
Vectoor (2009-Apr-25)Jag får iof inte rösta i EU valet (fyller 18 i Juli :angry: ), men jag kan nog ta på mig ansvaret att se till att min lokala vallokal på Onsjö i Vänersborg har gott om valsedlar :)

Det är så tokigt viktigt att ha egna valsedlar ute i lokalerna, Sista chansen att göra ett seriöst intryck.

Drakvakt
2009-04-26, 13:57
absolut är det viktigt att fixa slutdistributionen till vallokalerna, och all hjälp behövs. Det kommer inom kort upp ett bokningssystem för detta, så håll ögonen öppna bara. Tack på förhand till alla som hjälper till, det är ni som bygger den nya generationens medborgarrätt!!

dansve
2009-04-28, 09:14
Ale: Kommunledare finns

Alingsås: Kommunledare finns

Bengtsfors: Kommunledare finns

Dals-Eds: Distributör anmäld

Färgelanda:

Herrljunga: Kommunledare finns

Lerums: Kommunledare finns

Lilla Edets: Kommunledare finns

Melleruds: Kommunledare finns

Trollhättans: Kommunledare finns

Vårgårda: Kommunledare finns

Vänersborgs: Kommunledare finns

Åmåls: Kommunledare finns

Ny kommunledare i Vårgårda

hlindhe
2009-04-28, 22:34
Jag kan dela ut i Färgelanda.

Drakvakt
2009-04-29, 00:20
underbart!! woohoo...

Det börjar se ut som att vi kan fixa det här..

dansve
2009-04-29, 00:29
Drakvakt (2009-Apr-29)underbart!! woohoo...

Det börjar se ut som att vi kan fixa det här..

Låter nästan som att du tvivlat... ;)

Drakvakt
2009-05-01, 21:35
Nu är det nästan ordnat, bara Vårgårda kvar. Jag har en reservplan för Vårgårda, så det löser sig ifall jag inte får tag i kommunledaren..

nicklasodh
2009-05-04, 21:37
ED: fått valsedlarna och planerar distributionsrunda. Jag skall kolla hur många det är i varje distrikt och dela ut valsedlarna därefter.

dansve
2009-05-05, 09:14
Valsedlar finns nu i valkretsen enligt följande:

Ale 12k - Jens Larsson

Alingsås 18k - Lonnie Örtblad

Bengtsfors 5k - Martina Johansson

Dals-Ed 3k - Niklas Odh

Färgelanda 4k - Henrik Lindhe

Herrljunga 5k - Magnus Lennartsson

Lerum 16k - Jens Larsson (Ale)

Lilla Edet 6k - Kent Holmblad

Mellerud 5k - Per Johansson

Trollhättan 25k - Erik Fredriksen

Vårgårda 5k - Mikael Eriksson

Vänersborg 18k - Erik Fredriksen (Thn)

Åmål 6k - Jonas Nyman

Tack Jens för en utmärkt insats! :)

nicklasodh
2009-05-09, 21:35
Det verkar vara lite glest med bokningar i östra Dalsland, åtminstone om man tittar i systemet.

nicklasodh
2009-05-11, 20:07
Finns det INGEN som kan lägga ut valsedlar i förvalslokalerna i Åmål eller Mellerud?

Det måste väl finnas NÅGON pirat i kommunen.

Det är ju fler röda kryss än i "Talang" ju :)

Drakvakt
2009-05-12, 01:56
Man hade ju hoppats att det skulle gå att fixa det...

Jag kan ju på sin höjd ordna en närliggande kommun, men Åmål och Mellerud får att fixa nått... promto

nicklasodh
2009-05-12, 11:41
Uppenbarligen så har de dragit igång någon inofficiell poströstningsvariant på äldreboendena i Ed.

Av en händelse fixade jag så att de också kan rösta på Piratpartiet :)

Jag fick också kommentaren att de inte sett något annat parti köra runt med stora dekaler på bilarna, bara min :)

dansve
2009-05-12, 12:42
nicklasodh (2009-May-12)Uppenbarligen så har de dragit igång någon inofficiell poströstningsvariant på äldreboendena i Ed.

Av en händelse fixade jag så att de också kan rösta på Piratpartiet :)

Jag fick också kommentaren att de inte sett något annat parti köra runt med stora dekaler på bilarna, bara min :)

Snyggt jobbat Nicklas!

Det finns alltså en fördel med att distribuera valsedlarna själv. :D

nicklasodh
2009-05-12, 23:02
Jag behövde faktiskt bara gå ungefär sex meter för att hämta valsedlarna :)

När det blir förvalsdags så är det bara en trappa upp i samma hus :)

Mer centralt placerad kan man knappast bli.

Men var är Åmålsfolket?

dansve
2009-05-12, 23:09
nicklasodh (2009-May-12)Jag behövde faktiskt bara gå ungefär sex meter för att hämta valsedlarna :)

När det blir förvalsdags så är det bara en trappa upp i samma hus :)

Mer centralt placerad kan man knappast bli.

Låter bra :)

Men var är Åmålsfolket?

En av dom vaknade efter ett utskick jag gjorde tidigare i kväll. Dock finns det inte distributör till en enda förtidsröstningslokal i Åmål för närvarande. :(

Drakvakt
2009-05-14, 20:23
Nu är även Lerums valsedlar levererade till Björn Andersson.

stiffmeister
2009-05-18, 21:56
Kommer det några valsedlar till Mörlandaskolan i Herrljunga kommun?

nicklasodh
2009-05-20, 08:48
Ed: utlagt i förvalslokalen.

Kenvase
2009-05-20, 09:08
Kommunhuset i Lilla Edet klart

dansve
2009-05-20, 11:49
stiffmeister (2009-May-18)Kommer det några valsedlar till Mörlandaskolan i Herrljunga kommun?

Det är ännu ingen som bokat sig som distributör för den vallokalen. Har du möjlighet att hjälpa till den och andra får du gärna boka dig på http://valsedlar.piratpartiet.se/kommun/herrljunga/.

nicklasodh
2009-05-22, 15:43
Jag vet inte om detta är lokalt eller i hela landet, men ändå.

Det är tjugofyra partier som ställer upp till EU-valet.

Av dessa är det nio som får fuskhjälp av staten med sina valsedlar.

Av de andra tretton så verkar det bara vara Piratpartiet som har rikstäckande distribution av valsedlar :)

Var är de andra partierna? har de inte en EN väljare i varje kommun som kan lägga ut valsedlar?

Jag har inte sett någon från FI eller något annat parti.

Björn Felten
2009-05-22, 18:39
nicklasodh (2009-May-22)Var är de andra partierna? har de inte en EN väljare i varje kommun som kan lägga ut valsedlar?

En väldigt bra fråga!

Dra ut den ett snäpp: vad hade hänt om alla partier hade fått starta från samma startlinje? Det vill säga, köpa och distribuera valsedlarna själva? Gammelpartierna har ju redan tiotals miljoner i partistöd, räcker inte det som handikapp?

Det skulle vara intressant att se exempelvis (kd) försöka engagera sina 22.919 medlemmar (hahaha, jovisst sörru!) och se hur de hade lyckats med att distribuera valsedlar till de omkring 7000 vallokalerna som vi i (pp) måste fixa själva. Hade inte det varit betydligt mer demokratiskt än nuvarande system?

Göteborgaren
2009-05-22, 21:36
Det verkar som om valsedelsfiltret redan har filtrerat ett parti:

http://www.libertas.eu/sverige/

> Att trycka och distribuera valsedlar och driva valrörelse kostar mycket pengar, särskilt för

> nya partier som inte får något som helst partistöd (skattepengar).

Jag tror inte att det kostar särskilt mycket pengar att distribuera valsedlar om man har medlemmar som kan sköta jobbet... :Whistling: