handdator

Visa fullständig version : Partiets namn

Yellonet
2006-04-11, 14:23
Jag har funderat på om Piratpartiet verkligen är ett så lyckat namn på partiet.

Enligt mig så har ordet 'pirat' en negativ klang som kan få många att genast bilda en negativ uppfattning om partiet och således inte bry sig om att ta reda på vad Piratpartiet står för.

För är Piratpartiet verkligen riktat till pirater, personer som enligt min definition har som mål att tjäna pengar på andras arbete?

Är inte partiets mål att tvätta bort piratstämpeln från personer som tar del av och delar med sig av media och information utan eget vinstsyfte?

hagklint
2006-04-11, 15:20
Jag kan inte komma på något bättre namn så just nu tycker jag att Piratpartiet passar bra.

Nightsorrow
2006-04-11, 16:15
Yellonet (2006-Apr-11)Är inte partiets mål att tvätta bort piratstämpeln från personer som tar del av och delar med sig av media och information utan eget vinstsyfte?

Nja, jag tror att det är bättre att förklara det som att partiet vill tvätta bort den krimaniserade stämpeln på ordet "pirat". Det var ju inte "piraterna" som gav sig själva det namnet (tror jag inte iaf) men nu har det vuxit fast, så istället för att ta bort ordet "pirat" ifrån fildelare, så tar man bort den negativa och kriminella klangen från "pirat" istället.

Och anledningen till att partiet heter just PiratPartiet var nog först och främst för att ingen var på humör att hitta på ett bättre namn :P Men jag tror att namnet tjänar sitt syfte väl, det ger onekligen en hel del uppmärksamhet.

Yellonet
2006-04-11, 20:01
Nightsorrow (2006-Apr-11)[quote]Yellonet (2006-Apr-11)Är inte partiets mål att tvätta bort piratstämpeln från personer som tar del av och delar med sig av media och information utan eget vinstsyfte?Nja, jag tror att det är bättre att förklara det som att partiet vill tvätta bort den krimaniserade stämpeln på ordet "pirat". Det var ju inte "piraterna" som gav sig själva det namnet (tror jag inte iaf) men nu har det vuxit fast, så istället för att ta bort ordet "pirat" ifrån fildelare, så tar man bort den negativa och kriminella klangen från "pirat" istället.

Och anledningen till att partiet heter just PiratPartiet var nog först och främst för att ingen var på humör att hitta på ett bättre namn :P Men jag tror att namnet tjänar sitt syfte väl, det ger onekligen en hel del uppmärksamhet.

Ja, kanske är det så att de vill ta bort det negativa med 'pirat' men det är nog lättare sagt än gjort eftersom en pirat per definition är kriminell.

Nightsorrow
2006-04-11, 20:40
Faktiskt inte. Pirater kallades även "privaters" i karibien, och de hade så kallade kapparbrev, vilket gav dom laglig rätt att sänka eller ta skepp som tillhörde landets fiender. Henry Morgan är ett exempel.

Yellonet
2006-04-11, 21:56
Jo, men de är ju inte "riktiga" pirater, dvs rövare med skepp. Privateers var väl mera legosoldater än pirater.

Christian Engström
2006-04-11, 22:16
Jag ser namnet som en av våra största tillgångar.

Namnfrågan diskuterades precis i början när partiet startade. Jag tar mig friheten att citera mig själv ur den diskussionen (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic4302-65-2.aspx#bm6241), eftersom jag fortfarande tycker likadant.

Christian Engström (2006-Jan-16)

exodus (2006-Jan-10)Jag tror på pirattemat så här i början. Det har bra genomslagskraft och får folk att fundera ordentligt. Men samtidigt blir det då väldigt viktigt att argumenten och partiprogrammet är seriöst och vettigt. Tuff attityd och yta som utmanar, men ett verkligt seriöst budskap innanför

Väl talat.

Dessutom ska man komma ihåg att det inte är vi som har valt att kalla oss pirater. Det är en beteckning som våra motståndare har hittat på för att få oss att framstå som suspekta individer som man inte behöver lyssna på.

Om vi hade fått välja själva, skulle vi kanske ha föredragit "Öppenhetspartiet" eller "Frihetspartiet" eller "Kulturpartiet" eller "Kunskapspartiet" eller något sådant. Det är ju det vi står för: Ett fritt och öppet samhälle, med fri kultur- och kunskapsspridning.

Men om det är så att våra motståndare envisas med att kalla dem som delar de idealen för "pirater", då får vi väl acceptera den beteckningen och vända den till något positivt.

Det är vad alla PR-gurus säger att man ska göra i den situationen, och något som flera andra grupper har lyckats med tidigare.

När jag växte upp var till exempel ordet "bög" det värsta skällsord man kunde tänka sig, men tack vare målmedvetet arbete från gay-rörelsen är det idag en beteckning som homosexuella män använder med stolhet.

På samma sätt kan vi vända ordet "pirat" till något positivt. Och jag tror inte ens att det är särskilt svårt. Som redan påpekats i den här tråden finns det ju ingen som tänker något negativt när de hör ordet "piratradio", och det finns andra exempel också.

Dessutom är begreppet pirat ganska kul och trevligt, om man tänker på alla pirater som förekommer i barnböcker och tecknade filmer. Så jag tycker egentligen inte vi ska vara ledsna över att vi kan använda den snärtiga beteckningen "Piratpartiet", och slipper kalla oss "Partiet för ett fritt och öppet samhälle" eller något liknande otympligt.

Nightsorrow
2006-04-11, 22:58
Yellonet (2006-Apr-11)Jo, men de är ju inte "riktiga" pirater, dvs rövare med skepp. Privateers var väl mera legosoldater än pirater.

Nja, inte riktigt. Ordet pirat utvecklades ifrån privateers. Mer eller mindre var det som så att om du hade ett engelskt kaparbrev, så att du kunde kapa eller sänka skepp som tillhörde englands fiender, då var du en engelsk privateer. I dom andra länderna, till exempel spanien så kallades du då för pirat.

Sen så utvecklades den "traditionella" piraten där du plundrade allt du kom över, men från början var pirat helt enkelt ett ord som utvecklades ifrån "civila" kapare om man kan kalla dom så.

Min källa är kanske inte 100, men jag tror att det är princip rätt.

O andra sidan blev det här lite off-topic, men... skit samma.

Namnet är slagkraftigt nog för att dra åt sig uppmärksamhet, och dom som är intresserade kommer ju att se att det är ett seriöst parti. Dom som inte är intresserade skulle ändo inte kolla in partiet, oavsett vad det hette.

exodus
2006-04-12, 15:28
Christian Engström (2006-Apr-11)Dessutom är begreppet pirat ganska kul och trevligt, om man tänker på alla pirater som förekommer i barnböcker och tecknade filmer. Så jag tycker egentligen inte vi ska vara ledsna över att vi kan använda den snärtiga beteckningen "Piratpartiet", och slipper kalla oss "Partiet för ett fritt och öppet samhälle" eller något liknande otympligt.

Jag kan inte låta bli att göra komedi av det här.

(Efter valet) Mamma sitter och läser bildboken Kapten Rödskägg för sin dotter.

- "Vem är det?" frågar dottern och pekar på en bild med Kapten Rödskägg, med dödskallehatt, ögonlapp och svängandes en blodig sabel.

- "Det är Sveriges minister-Kapten Rick Falkvinge."

- "Men är det en rövare som leder Sverige, mamma?" frågar Lisa.

- "Ja, men det har det ju alltid varit." svarar Mamma och slår ihop boken med en suck.

Tor Skude
2006-04-12, 15:52
Jag håller med Christian om att Piratpartiet är ett bra namn. Dessutom är det en alliteration, och sådana lägger man lätt på minnet. Jag gillar i och för sig Frihetspartiet också, Piratpartism handlar mycket om friheter.

Och oavsett vad vi alla tycker om namnet så är det väl en smula sent att byta nu? Namnet har inarbetats en del, ett namnbyte skulle bara göra folk förvirrade. Om vi av någon anledning ska byta namn så måste det vänta till efter valet.

Christian Engström
2006-04-12, 18:31
Tor Skude (2006-Apr-12)ett namnbyte skulle bara göra folk förvirrade. Om vi av någon anledning ska byta namn så måste det vänta till efter valet.

Dessutom är det rent tekniskt så att vi inte kan byta namn före valet även om vi skulle vilja. Alldeles bortsett från att vi i så fall skulle behöva samla in minst 1500 namnunderskrifter en gång till, har tiden för att lämna in dem till Valmyndigheten gått ut.

Men som sagt, det i mitt tycke främsta skälet att inte byta bort namnet Piratpartiet är att namnet är skitbra. Unikt, snärtigt, lätt att komma ihåg, funkar internationellt, och leder dessutom omedelbart tanken åt rätt håll vad gäller innehållet i vårt partiprogram.

Professionella namnskapare är kanske inte rent bokstavligt beredda att döda för att hitta namn med de egenskaperna, men nästan i alla fall. Det vet jag eftersom jag har jobbat mer än tjugo år på en firma i varumärkesbranschen, som bland annat höll på med just namnskapande.

Det hindrar inte att man kan ställa sig frågan om det är ett bra namn eller inte. Frågor är alltid bra. Men på just den här frågan kan jag bara hitta ett enda svar:

-Arrrr! :)

Adnan22
2006-04-12, 18:36
Byt inte ut något som inte är sönder. Det är redan ett etablerat namn, och "FildelningsPartiet" låter inte lika slagkraftigt.

Yellonet
2006-04-12, 18:36
Jag erkänner mig övertygad ;)

Piratpartiet är ett bra namn.

Foolo
2006-04-16, 12:34
Sen så förknippar man gärna pirater med frihet. Ett land- och laglöst seglande över haven, med nya mål och erfarenheter i sikte. Pirater i böcker är ofta ganska harmlösa.

Vidvinkel
2006-04-16, 14:13
Pirater i böcker är ofta ganska harmlösa

:D:hehe: eh...

G-Man
2006-04-18, 00:06
finns pirater i de 'blå' haven på varma breddgrader, dessa är allt annat än harmlösa...

m8e
2006-04-18, 08:03
G-Man (2006-Apr-18)finns pirater i de 'blå' haven på varma breddgrader, dessa är allt annat än harmlösa...

Då får de väll komma hit och bevisa det, eller vågar de inte :hehe:

G-Man
2006-04-18, 23:25
m8e (2006-Apr-18)G-Man (2006-Apr-18)finns pirater i de 'blå' haven på varma breddgrader, dessa är allt annat än harmlösa...

Då får de väll komma hit och bevisa det, eller vågar de inte :hehe:

tror det är för kallt här för dom ;)

Alexmcfire
2006-04-19, 13:32
Piratpartiet eller PP är ett utmärkt namn.