handdator

Visa fullständig version : Lobba för förslag om net neutrality

Perra
2009-04-24, 23:23
Hejsan. Jag satt och spånade med lite folk i #telekompaketet.se och tanken slog mig att vi hela tiden är sjukt mycket mot saker. Eller snarare att vi uppfattas som om vi bara är mot saker. Så idén kom om att starta en för/skapande kampanj. Med inspiration från folks engagemang i telekom-frågan och faktiskt från MEParnas positiva svar på mina mejl slogs jag av idén att vi faktiskt kunde vända på steken och börja lobba för ett eget förslag, eller kanske snarare för skapandet av ett eget förslag. Mig veterligen finns principen om net neutrality inte fastslagen i någon lagstiftning (därav hotet från telekompaketet) och det hade ju enligt min åsikt varit positivt om ett sådant lagförslag lades fram i Bryssel. Helt enkelt ett förslag som sa att ISP eller andra inte fick prioritera trafik utan var tvungna att behandla all trafik lika.

Jag tycker allmänt att det hade varit positivt om både vi som parti men också internetrörelsen som helhet startade en kampanj för något och kom med konstruktiva förslag. Jag är intresserad av att se vad ni andra tycker om idén både konkret och om konceptet. Kampanjen kunde skötas lite som telekom kampanjen och stoppa FRA-lagen kampanjen med med ett budskap till människor att påverka våra politiker att lägga fram förslaget.

Nu är det ju så tråkigt nog, om jag minns min EU-kunskap rätt, att parlamentet själva inte kan lägga fram nya förslag. De kan endast ändra på redan existerande förslag. Därför är det alltså kommissionen och ministerrådet som i slutänden måste förmås lägga fram ett sådant här förslag. Det kräver med stor sannolikhet att vi även får med oss folk på en internationell nivå. Därför är det viktigt att vi bedriver en internationell kampanj via förslagsvis en hemsida men även facebook grupper, bloggar och liknande.

Skulle vara skoj att höra era åsikter om iden.

LinaLj
2009-05-21, 20:44
Jag tycker att ideen är bra. Jag tror att det är viktigt att vi inte stämplas som ett "gnällparti" utan skapar något konkret.