handdator

Visa fullständig version : Aktivism: klistermärken på övervakningskameror

db
2009-05-02, 18:21
Synpunkter på idén att sätta upp (PP-)klistermärken på övervakningskameror, dvs blockera dem, i tex tunnelbanan (både på tåg och på perronger), bussar osv?

OBS: endast på offentliga platser, dvs ute på gatan eller i miljöer som finansieras via skatt *och* har offentliga huvudmän (ex: kommunala skolor är skattefinansierade och har offentlig - kommunen - huvudman. Friskolor är också huvudsakligen skattefinansierade MEN har privat huvudman).

ddewbofh
2009-05-02, 18:30
Då det är olagligt är väl svaret rätt uppenbart?

db
2009-05-02, 18:45
Även affischering (och antagligen en del nedladdning) är olagligt och det verkar inte hindra varken politiska partier, ideella organisationer eller kommersiella aktörer från det. Klistermärken på övervakningskameror kan väl falla under kategorin mild civil olydnad.

ddewbofh
2009-05-02, 18:49
db (2009-May-02)Även affischering (och antagligen en del nedladdning) är olagligt och det verkar inte hindra varken politiska partier, ideella organisationer eller kommersiella aktörer från det. Klistermärken på övervakningskameror kan väl falla under kategorin mild civil olydnad.

Affischering är olagligt på vissa platser ja, men det är jävligt stor skillnad på affischering och sabotage.

Faye
2009-05-02, 20:58
En mycket dålig idé tycker jag. Självklart ska vi synas, men begå brott är aldrig bra reklam för ett parti. Ett bra ställe att sätta upp info på är ju annars vanliga anslagstavlor eller att helt enkelt ta tio minuter då och då och ställa sig att dela ut flyers!

Edit:Stavfel.

Billy Gellerstedt
2009-05-03, 00:16
jag håller med.. blockera kamerorna är ingen bra ide.. =(

Urskogen
2009-05-03, 09:06
Hallå

Är ny här och har mest bara läst.

Men som tekniker på säkerhetssystem, övervakningskameror m.m. Så kan jag säga att täcka över kameror betraktas som förberedelse till brott.

Händer det då något, rån, misshandel eller liknande och polisen går in och tittar men upptäcker att kameran var övertäckt då det hände.

Då är det inte så kul för den som täckt över kameran även fall det inte har med själva händelsen som polisen är intresserad av.

Psyko_slusk
2009-05-03, 11:50
Urskogen (2009-May-03)Hallå

Är ny här och har mest bara läst.

Men som tekniker på säkerhetssystem, övervakningskameror m.m. Så kan jag säga att täcka över kameror betraktas som förberedelse till brott.

Händer det då något, rån, misshandel eller liknande och polisen går in och tittar men upptäcker att kameran var övertäckt då det hände.

Då är det inte så kul för den som täckt över kameran även fall det inte har med själva händelsen som polisen är intresserad av.

:w00t:

Låter allvarligt :/..

Annars har jag absolut inget emot att man täcker över kamerorna, men man kanske ska låta bli att göra det i Piratpartiets då det knappast skulle gynna oss i nuläget..

Dreammastr
2009-05-03, 16:34
Jag är med i piratpartiet eftersom jag på politisk väg vill förändra sammhället. Att sabotera kameror är inte bara olagligt, det ger väldigt dålig publicitet för piratpartiet. Bättre att se till att så många som möjligt röstar pirat så att vi kan få bort kamerorna lagligt.

Biprodukt
2009-05-04, 00:10
Varför inte sätta en affisch/klistermärke under varje övervakningskamera? Gärna kompletterat med någon passande text, typ: "Down with Big Brother". Jag tror det kan hjälpa till att göra folk mer medvetna om den konstanta övervakning vi utsätts för, samt upplysa om partiet.

PaLL3
2009-05-04, 16:15
Borde inte "Storebror ser dig" vara mer passande? ;)

Apis
2009-05-05, 04:16
Ja, klistermärken över kameror kommer bara ge dålig publicitet. Nån kommer omedelbart gräva fram en anmälan som gäller något i närheten av var kameran satt och hävda att om det inte satt ett klistermärke från PP på den så skulle man kunnat sätta dit gärningsmannen...

Biprodukt (2009-May-04)Varför inte sätta en affisch/klistermärke under varje övervakningskamera? Gärna kompletterat med någon passande text, typ: "Down with Big Brother". Jag tror det kan hjälpa till att göra folk mer medvetna om den konstanta övervakning vi utsätts för, samt upplysa om partiet.

Bra ide. Man kan sätta upp informationsaffischer på torg och liknande som markerar var alla övervakningskamerorna som tittar på dig just nu sitter... :) men är PP officiellt mot övervakningskameror på allmän plats?

Biprodukt
2009-05-05, 04:49
Apis (2009-May-05)

Bra ide. Man kan sätta upp informationsaffischer på torg och liknande som markerar var alla övervakningskamerorna som tittar på dig just nu sitter... :) men är PP officiellt mot övervakningskameror på allmän plats?

Nja, det är väl kanske inget man specifikt uttalat sig om. Man är mer emot oskälig övervakning i allmänhet. Håller med om att det kan misstolkas. Dock kan man ju å andra sidan ifrågasätta hur tillstånd för kameror skall beviljas. Man vill ju inte gärna att det skall sluta som i Storbritannien, där kamerorna verkligen följer vartenda steg du tar.

chagidiel
2009-05-05, 20:19
Har själv funderat på detta och har bett en vän som pysslar med juridik att kolla närmare på det här. Min tanke var dock att sätta en medtagen tygpåse över kameran, och endast så länge jag själv vistas i närheten av kameran... När jag går bort tar jag påsen med mig)

Skulle jag börja bemöda mig med detta kommer detta givetvis vara min egna sak och på intet sätt kommer PP blandas in i detta. Ett förhållningssätt jag hoppas andra här håller med om och själva tänker på, vad gäller den här typen av beteende.

detta känns inte som något ett politiskt parti ska syssla med.

Anonym Potatis
2009-05-07, 17:00
Det här verkar nog mer något för den nystartade aktivistgruppen/nätverket Lillebrors Motståndsfront: http://lmf.webb.se/ :cool:

Fnords
2009-06-30, 13:37
Apis (2009-May-05)Ja, klistermärken över kameror kommer bara ge dålig publicitet. Nån kommer omedelbart gräva fram en anmälan som gäller något i närheten av var kameran satt och hävda att om det inte satt ett klistermärke från PP på den så skulle man kunnat sätta dit gärningsmannen...

Biprodukt (2009-May-04)Varför inte sätta en affisch/klistermärke under varje övervakningskamera? Gärna kompletterat med någon passande text, typ: "Down with Big Brother". Jag tror det kan hjälpa till att göra folk mer medvetna om den konstanta övervakning vi utsätts för, samt upplysa om partiet.

Jag hittar inget om det i partiprogrammet.

Skulle gärna se lappar med "Falsk säkerhet" eller "Vem ser dig?" uppsatta - alternativt tvinga fram att kameror alltid ska vara uppmärkta med vem som driver dem + att området är övervakat.

Min personliga åsikt är annars lite velig. Jag är väldigt skeptisk till kameror i det offentliga rummet, men har svårt att argumentera mot kameror på privat mark. Det är dock lite svårt att förstå hur folk frivilligt låter ett vaktbolag köra bevakningskameror i hemmet, vem tittar lixom och gör dom ett "best of" band till julfesten? :P

Vad gäller det offentliga rummet tycker jag så här:

Kameror som sätts upp i skrämselsyfte (atrapper, undermålig upplösning) eller med motiveringen att de "stoppar våldsbrott" eller "spar resurser" ska bekämpas med alla medel. (Visa mig en kamera som stoppar en annan person från att slå mig på käften så ändrar jag åsikt...:P)

Kameror för övervakning dvs där en person kan fatta bra beslut med bilden som underlag är definitivt motiverade. Det kan vara crowd control på arenor eller t-bana så att man kan fatta beslut om att öppna/stänga dörrar för att förhindra/stoppa farliga situationer. I industriprocesser kan en operatör stoppa utrustning om farliga situationer inträffar. (Fast då är det ju inte längre offentlig plats) Helst ska en sådan kamera inte spelas in öht - på så sätt kan man desarmera "resurssparningsargumentet" direkt. :)

Kameror för inspelning gör det de är bra på. Spelar in det de har i blickfältet. På privat mark ser jag inga problem att spela in om det görs med tillräcklig kvalitet för syftet samt att inspelningarna inte sparas alltför länge eller samkörs med andras inspelningar hur som helst.

På offentlig plats vill jag helst inte att man ställer upp inspelande kameror, argumentet torde vanligen vara "spela in ifall brott inträffar" och vips så ser man kameran som en ersättning för att ha de polisiära resurserna som saknas till att börja med...

Kameror som används för att spara in på resurser är jag riktigt ilsk på, diskussionen om att sammanställa underlag från fartkameror över en körsträcka är riktigt illa och jag ser framför mig hur illa det kan gå för falska positiver i ett sådant system. :angry: Ger vi politikerna fria tyglar där kommer de snart att föreslå kameror hemma hos pensionärer för att spara in på hemtjänsten och liknande idiotier.

Jag inbillar mig också att slentrianmässig inspelning + uppsättning av undermåliga kameror "utifall att" måste motverkas kraftfullt, annars kommer vi att hamna i en situation där politiker på allvar tror att kameror kan ersätta riktiga resurser på gaotor och torg - eller i hemmen, gärna då motiverat med kostnadsbesparingar som de kan lägga på löner och bonusar.

Som synes ovan är jag inte helt negativ till dem dock. Kan bero på att jag kör en egen (skyltad!) kamera för att spela in de rävar, rådjur och annat vilt som emellanåt beger sig in på tomten. Kunde jag också dressera den jämra spindeln som triggar inspelning genom att spinna nät över kameran att göra det någon annanstans vore det perfekt. Tydligen har den insett att nattfjärilarna dras till IR-strålkastaren. ;)