handdator

Visa fullständig version : Hets mot folkgrupp

m8e
2006-04-20, 21:43
Det har pratats en del om ytrandefriheten här på forumet. Men jag inte sett någon diskution om lagen om "Hets mot folkgrupp". så nu försöker jag starta en.

Jag tycker att lagen är onödig och att den inskränker för mycket på ytrandefriheten, och så gör den att alla inte blir "lika inför lagen". Räcker det inte med lagen om olaga hot?

och vad är det någon skillnad på att skrika BÖG och att skrika tex 08:A eller DALMAS till någon?

Så vad tycker ni om den lagen och vad ska Pp göra?

Edit: Sen undrar jag hur staten/domstolar kan bestämma vad som är folkgrupper och vad som inte är det. och blir inte själva lagen rasistisk när man utgår från att vissa behöver en speciell lag, som om de skulle vara svagare på något sätt och/eller behöver extra beskydd.

Adnan22
2006-04-21, 09:35
För det första så tycker jag inte PP ska göra något i den här frågan, den har ingenting med vårt huvudsyfte att göra. Jag tycker också att sådana här lagar har en tendens att utnyttjas på fel sätt, vissa utnyttjar den till dess maximala kapacitet och skapar bara löjliga rubriker i tidningarna. Frågan är......... är vi alla tillräckligt mogna för att avskaffa lagen?

m8e
2006-04-21, 12:04
Men många här vill ha bort upphovsrätten på att den inskränker på ytrande friheten. Så då borde många inom partiet ogilla den här lagen också.

och hela lagen är löjlig antingen ska man få "hetsa" ALLA eller INGA. jag tucker att det är löjligt att det är ett brott att "nästan" hota någon/några. Jag tycker helt enkelt att lagen om "hets mot folkgrupp" ska bort och kanske utvidga lagen om olaga hot om det skulle behövas.

och vad är det för skillnad om jag skricker "bög hjävel #"%/(%¤" till någon på pridefestivalen och att någon annan skriker "bög hjävel #"%/(%¤" till mig när jag går förbi på gatan. jag tycker nästan att det är en större förolämpning och mer "hets" mot mig, Jag som inte ens är bög.

C. M.
2006-04-21, 12:11
Enligt mig en mycket intressant fråga, dock inget jag gärna ser att piratpartiet ger sig in på.

Till exempel denna lilla bit ;

"Åke Gren är frikänd för anklagelsen hets mot folkgrupp. I Högsta domstolens motivering står att han har agerat utifrån sin kristna tro i syfte att människor ska få det bättre. Konsekvensen av högsta domstolens dom blir att det är OK med hets mot folkgrupp bara det sker inom ramen för den religiösa tron. " - http://infallsverkstan.wordstoread.com/index.php?option=com_content&task=view&id=171&Itemid=91

Han driver ett stadigt argument där, att till exempel nazister skulle utnyttja religion som rubrik på sina uttalanden, då skulle de ju uppenbarligen kunna säga i stort sett vadsomhellst.

Påminner mig faktiskt lite om att bodström vill tillåta att man avlyssnar tidningsredaktionen, för att chansen finns att prostitution skulle gömma sig bakom "media" facket annars... :/

Eftersom den här frågan inte har något som hellst med att göra med piratpartiets politik så kanske den borde flyttas till övrigt?

Petrograd
2006-04-25, 13:36
Tror inget händer om du skriker bögjävel åt nån... får kolla med de juridiska experterna, men som jag tolkat det är det väl när man uppmanar folk att förtrycka (eller till och med skada) vissa som det kan bli aktuellt med hets mot folkgrupp? Iofs anses väl Hitlerhälsningar och så vara en början dit, men det är väl tack vare vår historia.

Det här är väl speciellt riktat mot grupper som historiskt blivit utsatta och i många fall även dödade (pga ras eller religiös eller sexuell övertygelse) av andra grupper. Att folk dödas och deras ras används som ursäkt fortfarande är väl ingen nyhet och så sent som på 90-talet var det väl nån bög som dödades (och senare fick sin grav skändad) i Klippan?

kristoferlantz
2006-04-26, 22:12
Tycker lagen är helt tagen ur luften.

För det första så kan näst in till vem som helst komma och säga att man hetsat

mot någon folkgrupp, som nu med Hockeyspelarn.

Ett annat exempel är rättegången i Malmö som hölls mot en polis förra

året, för att han hade skrivit Blatte i ett mail.

När blev Blatte en folkgrupp om jag får fråga? Kan nog lägga upp en hel lista

på olika nationaliteter i landet som inte vill kategoriseras under den

såkallade folkgruppen Blatte.

Ett annat problem är att folk inte vågar säga vad de tycker då de räds det

ovanstående, dvs att någon ska använda det till sin fördel och kalla det för

hets mot folkgrupp.

Joakim Holgersson
2006-04-26, 22:33
m8e (2006-Apr-20)Det har pratats en del om ytrandefriheten här på forumet. Men jag inte sett någon diskution om lagen om "Hets mot folkgrupp". så nu försöker jag starta en. Jag tycker att lagen är onödig och att den inskränker för mycket på ytrandefriheten, och så gör den att alla inte blir "lika inför lagen". Räcker det inte med lagen om olaga hot? och vad är det någon skillnad på att skrika BÖG och att skrika tex 08:A eller DALMAS till någon? Så vad tycker ni om den lagen och vad ska Pp göra? Edit: Sen undrar jag hur staten/domstolar kan bestämma vad som är folkgrupper och vad som inte är det. och blir inte själva lagen rasistisk när man utgår från att vissa behöver en speciell lag, som om de skulle vara svagare på något sätt och/eller behöver extra beskydd.

är två helt skilda saker. så som Svensk blir ju mina barn "blattar" - då det itne blir av skännsord. och att det är framförallt när andra invandrare fråga vad det då heter när min fru o jag får barn. men att försöka bland hopa och vinkla in något som är helt utanför, så råder jag läsa partiprogrammet.

lantzelot (2006-Apr-26)Ett annat exempel är rättegången i Malmö som hölls mot en polis förra året, för att han hade skrivit Blatte i ett mail. När blev Blatte en folkgrupp om jag får fråga? Kan nog lägga upp en hel lista på olika nationaliteter i landet som inte vill kategoriseras under den såkallade folkgruppen Blatte. Ett annat problem är att folk inte vågar säga vad de tycker då de räds det ovanstående, dvs att någon ska använda det till sin fördel och kalla det för hets mot folkgrupp.

du är dåligt påläst om fallet - beror på hur denna polis höll på säga (skriva) om personer som han åkte på.

att gå efter vad de skriver på löpsedlarna, esp. artiklar ipå Aftonbladets hemsida är inte mycket underlag. tog själv del i det matrial som framkommet och kan lungt säga killen i fråga kom väl billigt undan. men som sagt att försöka få hopa med med att använda skänsord - oavsett vem det är från och riktat mot - med yttrandefriheten är helt två helt olika saker. yttrandefrihet & demokrati är också slippa sånt trams :) läs vad PP står för, de är två punkter.

kristoferlantz
2006-04-26, 23:03
:) läs vad PP står för, de är två punkter.

Är inte tanken med tråden "Övrigt relaterat till vår politik" att man ska diskutera

det som ligger utanför partiets två punkter, men däromkring?:Whistling:

Ber annars om ursäkt åt alla som tar illa upp för min dåliga påläsning i ämnet,

men jag vill endast hjälpa till att få igång diskussionen.