handdator

Visa fullständig version : Piratpartiet (Christian Engström) Uttalar sig om SD etc.

RPK
2009-05-31, 17:56
Hej

Blev lite disskution idag om hur vida piratpartiet kan tänka sig att sammarbete med Sverige Demokraterna eller inte. Har därför plockat fram vad iaf Engström säger i frågan:

http://christianengstrom.wordpress.com/2008/07/02/piratpartiets-strategi-i-europaparlamentet/

"Det enda jag kan säga säkert är att vi inte kommer att gå med i gruppen för främlingsfientliga nationalistiska partier under några omständigheter, vad de än skulle kunna tänkas få för sig att säga eller göra när det gäller våra frågor. Det beror på att vi inte gillar dem, helt enkelt."

på svtplay.se kan man se agenda ifrån 24 maj i år där har bemöter SD ansikte mot ansikte och säger vad han tycker efter 39min in i programet (efter att sd försöker fjäska lite).

/Einar/Rikspuckot

Krister Svanlund
2009-05-31, 18:27
RPK (2009-May-31)Hej

Blev lite disskution idag om hur vida piratpartiet kan tänka sig att sammarbete med Sverige Demokraterna eller inte. Har därför plockat fram vad iaf Engström säger i frågan:

http://christianengstrom.wordpress.com/2008/07/02/piratpartiets-strategi-i-europaparlamentet/

"Det enda jag kan säga säkert är att vi inte kommer att gå med i gruppen för främlingsfientliga nationalistiska partier under några omständigheter, vad de än skulle kunna tänkas få för sig att säga eller göra när det gäller våra frågor. Det beror på att vi inte gillar dem, helt enkelt."

på svtplay.se kan man se agenda ifrån 24 maj i år där har bemöter SD ansikte mot ansikte och säger vad han tycker efter 39min in i programet (efter att sd försöker fjäska lite).

/Einar/Rikspuckot

Så vad handlar den här tråden om? Dom flesta trådar brukar ju börja med en frågeställning av något slåg.

RPK
2009-05-31, 19:08
Det var mer ett svar på en disskution som skedde tidigare idag i brunnsparken. Där vi disskutera om det var korrekt eller inte att säga att vi tar avstånd ifrån sverige demokraterna.

Jag kände mig lite fånig som hade väldigt luddiga källor, så jag ville bara förtydliga det här. Om inte annat för att kunna lätt hitta igen det för att referera till vid senare tillfälle.

Alex_Brunius
2009-06-01, 13:56
Det finns ett väldigt, väldigt lätt svar i den frågan.

Vi kämpar för grundläggande demokratiska värderingar såsom: öppenhet, medborgarrätt och mänskliga rättigheter. Det gör att vi omöjligvis kan sammarbeta med något parti som har främlingsfientliga åsikter.

Celebrandil
2009-06-01, 14:04
Jag håller med. Det vore väldigt underligt att å ena sidan i olika avseenden värna den enskildes rättigheter oavsett kön, ursprung, sexuell preferens, handikapp, etc... och samtidigt gå med i den nationalistiska gruppen. Det hänger helt enkelt inte ihop.

Björn Felten
2009-06-01, 14:21
Det tror väl Pelle (han med hornen) det -- eller skall jag kanske på förekommen anledning kalla honom Petter?

Det finns nog inte någon enda person i piratpartiet som över huvud taget skulle kunna tänka sig att ta i en företrädare för invandrarfientlighet ens med en tång som sitter i änden av en tre meter lång påle ('I wouldn't touch them with a ten foot pole').

Vår gemensamma ideologi i det fallet är att "vi tycker helt enkelt genuint illa om de där personerna" -- med adress SD och alla andra grupperingar som inte fattat att hela vårt välståndssamhälle under mer än femhundra år har byggts upp med hjälp av invandrarna som kommit hit. Ja, alltså, fram till ungefär 1975 då de fortfarande gavs tillfälle att göra vad de helst av allt ville göra -- göra rätt för sig.

Numera sätter vi dem i läger. Tro Petter :) det att det bara kostar pengar då! Men är det invandrarnas fel? :(

En självklar utvidgning av vår ideologi detected...