handdator

Visa fullständig version : Valdagen har startat.

mze
2009-06-07, 08:06
Vi i Vårgårda kommun kan stolt meddela att vi sedan strax efter 08.00 har alla valsedlar ute i respektive vallokal.

För min egen del så har jag redan lagt min röst i samband med att jag var och lämnade valsedlar i min vallokal.

Vilka röstade jag på ? Svårt att gissa eller hur !

Vill bara önska er alla runt om i Sverige en fortsatt bra valdag.

Mvh Mikael

Kommunledare Vårgårda

Drakvakt
2009-06-07, 10:39
I min del av Ale har allt gått bra också. Jag har till och med varit och fyllt på (kanske inte behövdes egentligen), och fick se att andra stod och fingrade på våra valsedlar, och visade ett stort intresse.

nicklasodh
2009-06-07, 17:05
Rapport från Dals Ed...

0745: Lämnat valsedlar till Dals Ed 1 & 2.

0840: Lämnat till Nössemark.

0910: Färja.

0935: Håbol

1010: Rölanda

1020: Töftedal

1030 -> delat ut valsedlar på Dals Ed 1 & 2.

Observationer:

* På samtliga platser var PP det enda partiet representerat förutom de "gamla" nio. Någon hade fått några Fi-valsedlar av sin dotter osv. men inte förstått att det var HON som skulle lagt ut dem. Jag hörde enprocentsregeln förklaras många gånger. PP var dessutom det enda parti som hade utdelare.

* Tyvärr missade vi lokaltidningen med tre minuter, annars hade vi säkert kommit på bild.

* Många äldre (80+) tog sig till vallokalen trots att de knappt kunde röra sig. De såg det också som en plikt att rösta. Ungdomarna hade festat för hårt dagen innan och lyste med sin frånvaro. undantag fanns dock, och de flesta skulle rösta på PP.

* Flera personer berättade att de tyckte att vi gjorde rätt, men att de röstade på någon annan. PP var deras andra alternativ. Dock kan de ju ha röstat på PP ändå, det vet man ju inte :)

* Det var inga som helst problem med valsedelsplacering, kläder inne/ute (drog på en tröja när vi gick in), ordning osv.

* Tyvärr var vädret bitvis katastrof, med hagel som ärtor. Det var också röjfest i byn igår så de flesta unga hade väl ont i håret idag.

* Vi var två stycken på plats, till 1700 då jag gav upp på grund av hosta och förkylning.

Några väljare hade fastnat mentalt i "enfrågeparti" men de var ganska få.

Nu väntar uppräkningen :)