handdator

Visa fullständig version : En wiki hade vart bättre..

notwist
2006-04-24, 13:31
Jag har tidigare varit kritisk till erat val av forum, men istället för att byta programvara kanske ni skulle överväga att gå över will ett wiki-format?

Det är betydligt friare och snyggare än ett forum, och om man är orolig för sabotage kan man låsa så att endast partimedlemmar får redigera artiklarna.

Jag inser att det är rätt stressigt med valförberedelser och så nu, men det kan ju i alla fall skrivas upp på todo-listan, för det här forumet är fan inget bra alltså..

Anders Forsman
2006-04-24, 13:40
Frågan är som jag ser den, "forumet är inte bra" - i designperspektive eller i funktion frågar jag mig då?

Funktionmässigt fyller den sitt syfte, men är ju inte det senaste hippaste man sett, utan rätt så traditionell...

Bo Leuf
2006-04-24, 16:23
För och nackdelar med wiki faktiskt.

En rätt stor nackdel nu är att forumet är ganz etablerat med en stor databas av befintliga trådar -- övergång kan bli knepig. En annan är att många användare har svårt att ställa om sig från den rätt rigida forumramen till den fria, nästan strukturlösa form som en wiki normalt har.

Möjligen kunde en framtida uppdelning ske så att arbetsgrupper och valdistrikt jobbar i första hand mot egna wiki. En mycket 'lättviktig' form av wiki, kanske inte wikimedia programmet som nu används för sakfrågor som är lite 'tung' i jämförelsen.

Jag skulle kunna lägga ut masssor av wiki-instanser på mina servrar för de grupper som vill pröva. En intressant aspekt med min 'cluster' modell är att viss grad av automatiska korsreferenser mellan olika instanser är möjlig.

John Nilsson
2006-04-24, 17:22
notwist (2006-Apr-24)Jag har tidigare varit kritisk till erat val av forum, men istället för att byta programvara kanske ni skulle överväga att gå över will ett wiki-format?

Been there. Done that. http://piratpartiet.hwaccess.net/index.php?title=Huvudsida