handdator

Visa fullständig version : Landstings och Kommunalpolitik?

Andreas Rönnqvist
2009-08-13, 13:06
I och med att PP nu går ut för att ta platser på den lokalpolitiska arenan har också tiden kommit för att agera snabbt och fokuserat. Låt oss diskutera fram bra informationspolitiska frågor och hur vi ska hantera dem tillsammans här, oavsett om det handlar om landstings- eller kommunpolitik.

Jag ser några direkt öppningar om landstinget - vilken information sparas om oss, hur effektiva är journalföringarna på hälsocentraler och sjukhus och hur kan detta förbättras?

Pontus Ö.
2009-08-14, 08:23
När det gäller sjukhuset så finns det uppenbara brister på att VEM som helst kan få ut ens journaler, samt när det kommer till kommunen så kan vem som helst få ut dina uppgifter hur lätt som helst!

Tidigare då jag bodde och jobbade uppe i Sundsvall, så vart jag tvungen att hjälpa min mor att få till hennes konton som alla anställda inom kommunen har för att läsa av lönen, anmäla ledighet osv osv!

Med ett samtal fick jag killen att helt sonika döda hennes aktiva lösenord samt ge ut ett nytt per telefon, endast med hjälp utav hennes personnr :D

Med personnr samt nya lösenordet i handen så var det bara att knata in och ändra hejvilt och man kom åt bra mycket information som utomstående Absolut inte ska ha tillgång till!

Så när det kommer till landsting och kommun finns det uppenbara fall att ta upp när det väl är dags ;)

Edit:

Kom på lite mera saker såhär i efterhand...

För ett tag sedan så hörde man ju om en anställd/a inom sjukvården som hade suttit och gått igenom en massa journaler som denne absolut inte hade något som helst med att göra med! Utan hon satt och läste för nöjes skull om dessa personer, så frågan är vad man kan ändra på den fronten! Vem ska ens journaler vara tillgängliga för och hur mycket?

Eftersom detta hör till patientsäkerheten, och jag vill inte att vem som helst ska kunna läsa mina journaler!

En annan sak jag kom på också, det gäller polisen och deras hantering utav papper!

Vet även där om personer inom polisen som sitter och nöjesläser och även om poliser som har åkt fast för detta.

Vem reglerar vad och kan jag som privatperson få ut upplysningar om Vem och Varför dessa personer har suttit och läst mina papper?

//Kirill

fno
2009-08-14, 11:39
Pontus Ö. (2009-Aug-14)

Så när det kommer till landsting och kommun finns det uppenbara fall att ta upp när det väl är dags ;)

Vet även där om personer inom polisen som sitter och nöjesläser och även om poliser som har åkt fast för detta.

Vem reglerar vad och kan jag som privatperson få ut upplysningar om Vem och Varför dessa personer har suttit och läst mina papper?

Det du nämner är individuella tjänstefel samt lagstiftning som riksdagen ansvarar för. Kommun, landsting och polisväsende är inte mer inblandade i denna hantering än att de har lagar att följa.

Spartacus
2009-08-14, 18:07
Pontus Ö. (2009-Aug-14)När det gäller sjukhuset så finns det uppenbara brister på att VEM som helst kan få ut ens journaler, samt när det kommer till kommunen så kan vem som helst få ut dina uppgifter hur lätt som helst!

Tidigare då jag bodde och jobbade uppe i Sundsvall, så vart jag tvungen att hjälpa min mor att få till hennes konton som alla anställda inom kommunen har för att läsa av lönen, anmäla ledighet osv osv!

Med ett samtal fick jag killen att helt sonika döda hennes aktiva lösenord samt ge ut ett nytt per telefon, endast med hjälp utav hennes personnr :D

Med personnr samt nya lösenordet i handen så var det bara att knata in och ändra hejvilt och man kom åt bra mycket information som utomstående Absolut inte ska ha tillgång till!

Edit:

Kom på lite mera saker såhär i efterhand...

För ett tag sedan så hörde man ju om en anställd/a inom sjukvården som hade suttit och gått igenom en massa journaler som denne absolut inte hade något som helst med att göra med! Utan hon satt och läste för nöjes skull om dessa personer, så frågan är vad man kan ändra på den fronten! Vem ska ens journaler vara tillgängliga för och hur mycket?

Eftersom detta hör till patientsäkerheten, och jag vill inte att vem som helst ska kunna läsa mina journaler!

En annan sak jag kom på också, det gäller polisen och deras hantering utav papper!

//Kirill

Pontus:

Nu skriver du allt bra mycket myter om hur patientsäkerheten fungerar. Till att börja med är det inte så lätt att få ut journaler som du tror, jag har suttit i snart 4 veckor och försökt få ut hela mitt liv i form av journaler på alla sorters vårdinstanser i sthlm län och du måste skicka en förfrågan om utdrag av journalkopia direkt till den mottagning som har hand om din behandling. Går jag och benadlar mig för tex allergi så måste jag till allergimottagningen, behandlar jag någon hos akuten så måste jag dit.

Detta medför att det är svårt att hålla kolla på vart någon har gått och så vida svårt att få ut.

Sedan är patientskyddet ganska säkert. Vem som helst får inte ut din journaler, det är bara du och endast du som kan få ut dem, och då genom att antingen identifera dig med ID, eller att de skickar dina journaler till din folkbokförningsadress.

Myndigheterna kan dock få ut dina journaler om så nöden kräver och med ett domstolsbeslut som tarbort delar av sekretessen.

All registrering, ändringar och visande av journaler via datorbehandling registreras och loggas. du kan se i jounalkopian vem som har hämtat ut informationen, när det är gjort och vilka som har laggt till och ändrat i dem.

Ingen kan, eller ska få titta i dina journaler om de inte är direkt berörda av det i sitt jobb. De enda som inte är knutna till dig är de som sitter administrativt och gallrar uppgifter och läger in gamla uppgifter i databasen.

Den som har ansvaret för din patientsäkerhet är personuppgiftansvarige på verksamheten (tex sjukhuset). Det är till denna du skall vända dig till om det känns oroligt över din säkerhet.

Denna information finns reglerat i:

Lagen om om offentlighet och sekretess

Personuppgiftlagen

patientsäkerhetslagen

hälso och sjukvårdslagen.

Så då har vi rätt ut den här frågan och den behöver inte tas som PPs politiska fråga. Men det är iofs bra att man kan testa och förbättra den här frågan...

Pontus Ö.
2009-08-21, 09:35
Spartacus (2009-Aug-14)

Pontus:

Nu skriver du allt bra mycket myter om hur patientsäkerheten fungerar. Till att börja med är det inte så lätt att få ut journaler som du tror, jag har suttit i snart 4 veckor och försökt få ut hela mitt liv i form av journaler på alla sorters vårdinstanser i sthlm län och du måste skicka en förfrågan om utdrag av journalkopia direkt till den mottagning som har hand om din behandling. Går jag och benadlar mig för tex allergi så måste jag till allergimottagningen, behandlar jag någon hos akuten så måste jag dit.

Bäste Spartacus!

Jag skriver bara vad jag själv har varit med om och upplevt här i Norrland, så det är absolut inga myter what so ever!

När det gällde kommunen så reagerade väldigt många starkt på att det var så oerhört enkelt att med hjälp av personnr. kunna ändra en användares lösenord över telefon!

När det gäller sjukvården så talar jag av egen erfarenhet och har tyckt att det har varit ALLT för enkelt att få ut mina egna uppgifter utan någon som helst kontroll!

Med vänliga hälsningar

Pontus

Spartacus
2009-08-21, 13:39
Då min bäste vän har vi olika uppfattningar. Jag utgår altid i från vad lagen säger och vad personalen SKA göra. Allt annat är lokala faktorer som styr och det kan vi inte diskutera.

Enligt lag kan du inte hämta ut andras journaler, så är det bara!

Sedan om det förekommer i praktiken så är det ett individuellt fel, inte ett systemfel.

Jag kan säkerligen rycka i mina trådar och få ut diverse uppgifter om dig både hos socialen och sjukhusen, men får jag göra det? nej.

Och alla databaser går det att gå in i utifrån, frågan är bara hur långt tid det tar.

Pontus Ö.
2009-08-24, 20:07
Spartacus

Sedan om det förekommer i praktiken så är det ett individuellt fel, inte ett systemfel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Som Albert Einstein så bra uttryckte det en gång i tiden!

Men det finns mycket att åtgärda inom många statliga myndigheter, kommuner osv. Dock så kostar det pengar och vi människor är uppväxte med tanken om att hjälpa våra närmaste när det begär hjälp!

Ett annat gott exempel är hur en gymnasieskola i Sundsvall kunde ha både adress- och betygsdatabas helt öppet mot Internet så att vem som helst som visste hur man mountade en disk kunde tanka hem innehållet och se betyg för över 3000 elever!

Så nog fasen finns det saker som jag personligen skulle vilja ändra men som aldrig kommer hända.

Väl mött

Pontus

Spartacus
2009-08-24, 20:35
Hmm sist jag läste lagen om offentlighet och sekretess så var betyg, just offentlighet.....

DVS det är fritt fram för alla att tanka hem hela databaser med betyg, för vem som helst får hämta ut dessa. DOCK för att säkerhetsställa att inga hämtar ut andra betyg för att utnyttja dem så lämnar inte skolorna ut betygen med stämplar till vem som helst. Men du skall få enligt offentlighetsprincipen, få ut kopior på betyg, IUP, ÅP.

Det enda du inte får ut från skolan är saker som har dina personuppgifter i känsliga situationer.

Pontus Ö.
2009-10-03, 21:32
Någon som vet vad som händer med detta?!

Kändes som att allt dog då man började dryfta idéer och tankar :blink:

Andreas Rönnqvist
2009-10-15, 10:02
I dagsläget verkar stödet för att satsa kommunalt eller regionalt i Gävleborgsområdet vara ganska svagt. Jag ska se om saker och ting har förändrats, men på det stora hela tror jag inte att vi kan få ihop en komplett regionslista utefter den respons som kommit in.

Dock tror jag att detta kan börja ändra sig under hösten, så jag har absolut inte gett upp! :D

Pontus Ö.
2009-10-27, 21:33
Vad behövs för att ställa upp regionalt/kommunalt då?!

Mårten Fjällström
2009-10-27, 21:41
Pontus Ö. (2009-Oct-27)Vad behövs för att ställa upp regionalt/kommunalt då?!

Jag citerar in det långa svaret (härifrån (http://forum.piratpartiet.se/Topic171570-81-1.aspx)):

3. Kommunala val

Styrelsen diskuterade förutsättningarna för deltagande i kommunala val, de ekonomiska villkoren, behov av kandidatförsäkringar och arbetsordningar för fullmäktigegrupper. Styrelsen noterade att det finns mer som kommer behöva diskuteras inom detta område.

Styrelsen beslutade:

att fastställa följande krav för deltagande i kommunalval:

Plattform

Den politiska plattformen för deltagande i kommunval bör vara välformulerad och inriktad på våra frågors tillämpning i den aktuella kommunen. Den får inte strida mot principprogrammet.

Kommunledare får i uppdrag att i samråd med medlemmarna i kommunen formulera och verkställa processen för att ta fram plattformen. Kommunledaren måste:

a) meddela medlemmarna i kommunen hur processen ser ut och hur medlemmarna kan påverka plattformen, alla medlemmar ska ges möjlighet att delta i processen.

b) anslå plattformen vid en senare meddelad deadline.

Fullmäktigestrategi

Strategin i fullmäktige bör var anpassad till att i respektive kommun och landsting maximera inflytandet för våra sakfrågor, med öppenhet att göra upp med båda blocken. Eftersom kommuners politiska landskap kan se olika ut kan den specifika strategin variera.

Kommunledaren har i den kommun där det är aktuellt att ställa upp i uppdrag att i samråd med medlemmarna i kommunen formulera och verkställa processen för att ta fram strategin. Kommunledaren måste:

a) meddela medlemmarna i kommunen hur processen ser ut och hur medlemmarna kan medverka i att ta fram strategin, alla medlemmar ska ges möjlighet att delta i processen.

b) anslå strategin vid en senare meddelad deadline.

Kommunledaren ska anslå plattform och strategi till omröstning bland de lokala medlemmarna. Om plattform och strategi godkänns ska valsedel fastställas.

Valsedel

Valsedeln ska ha en minimilängd, det är 12% om fullmäktige har under 61 platser i fullmäktige, 20% om det är 61 platser eller mer, upp till ett krav på 22 kandidater.

Fri kandidering ska användas bland de medlemmar som är bosatta i det relevanta geografiska området och som kvalificerar som kandidater enligt vallagen.

Beslutande primärval ska hållas genom Condorcetomröstning bland alla medlemmar som är bosatta i det relevanta geografiska området, där de får rangordna sin egen valsedel på samma sätt som i primärvalet till riksdagsvalsedlarna.

Styrelsen fastställer slutgiltigt plattform, strategi och valsedlar.

Där kommunala val nämns gäller samma för landstingsval. Där kommunledare nämns för kommunalval, gäller valkretsledare för landstingsval och distriktsledare för landsting och regioner som sträcker sig över flera valkretsar. Uppgiften får delegeras.

Notera att principprogrammet deklarerar att "För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat."

Styrelsen har inte fastställt några deadlines än, men en framsynt grupp kan börja med plattform och strategi här i forumet.