handdator

Visa fullständig version : Protokoll medlemsmöte 27 augusti 2009

Calandrella
2009-08-27, 20:17
Nedanstående är ett protokoll från mötet på Gråmunken i Stockholm idag för Piratpartiet. Som vanligt ber jag om ursäkt för det miserabla språkbruket. För en något mer lättläst version (med fetstil och länkar), gå till mitt blogginlägg med protokollet (http://calandrella.wordpress.com/2009/08/27/piratpartimotesprotokoll-27-augusti-2009-gramunken-sthlm/).

Ett ganska fullt nederplan på Cafe Gråmunken är vad jag möter när jag anländer till mötet strax före halv sju. Japanska tv och amerikanska radio är här och gör reportage, och samtdigt pratar pirater med varandra ganska högljutt. Snart börjar nog mötet. Bl.a. Rick, Tomas, Anders från eukritik.se, Jan Lindgren är här.

*18.33 börjar Jan prata, och bes ställa sig i ljuset av tv. Rick presenterar US National Public Radio och TV Tokyo på engelska och hälsar de välkomna till Sverige. Jan frågar om de längst bort hör honom; det gör dem. Han är glad att se så många människor. Vi ska köra en kortare presentationsrunda, där en bara säger sitt namn. Alla säger sina namn.

*Vi har ansökt om och fått demonstrationstillstånd till lördag på medborgarplatsen 15.00. Vi fick tillståtndet för trefyra timmar sedan, Ola berättar nu. Vi har samlat ihop några talare, den enda säkra är Rick, det jobas på det. Alla som vill prata hör av sig till jan.lindgren@piratpartiet.se. Vi kommer vara mitt på medborgarplatsen, sprid det gärna fort. Det är oberoende av hur det går om TPB köpet, har egentligen inget med TPB att göra, utan det handlar om budbärarimmunitet, och därför är det viktigt att protestera. Det ger företagen en skrämmande makt att stänga av folk eller företag de inte gillar från nätet, oavsett om sajten är illegal eller ej. [Oscar Swartz anländer] Därför är detta viktigt oavsett vad som händer med TPB. Jan ska försöka hålla mötet kort, för att det är så varmt.

*Valsajten till diistriktsledarvalet är nästan klar, Anna Troberg och Jan Lindgren kommer avgå från sina poster. Den gamla tidsplanen är lite väl lång, åtminstone nomineringstiden. En vecka åt varje etapp: nomiineringstid en vecka, presentationstid en vecka etc verkar vara det mest logiska, elr kanske tre dagar per etapp. Får se hur vi gör. [Några icke-pirater går] Just nu är nomineringstiden tills vi avslutar den, säger Tomas och får medhåll. Nomineringstiden är igång trots att valsajten inte är uppe. [Snart tar mitt batteri slut] På valsajten kommer presentationerna att ske och valet, ev. Diskussion sker på forumet. Diskussionen ska handla om kandidaternas lämplighet. Rick säger att distriktsledare ska hålla igång arbetet på lokal nivå, men även sitta med i partiledningen (där sitter de fem distriktsledarna, UP:s ordförande, ordföranden i partiet och vide ordföranden, om jag fattat Rick rätt) och rapportera uppåt. Jan har fått en del anmälningar; han vill inte säga mer än så (inget om lämplighet eller antal). Anledningen till att det inte finns på nätet är att det inte fnns någon sajt än, därför har anmälan gått in till Jan via mejl. Alla kandidaterna publiceras på sajten med en presentation.

*Det var de två punkterna Jan hade att ta upp på mötet. Den kvarvarande punkten är planering av andra händelser inför hösten. Vi pratade förra mötet om studiecirklar, Jan har försökt få styrelsen att fixa ett avtal med ngt studieförbund. Annan punkt: det finns ett förråd ute i Kista ngn kommenterade om, kommentatorn är dock inte här; vi har hursomhelst hyrt ett förråd fram till slutet av november, så vi ska behålla det förrådet för vi lär inte få tillbaka pengar därifrån. Jan lämnar det till nästa DL. Jan har inte kollat efter alt. Möteslokaler. Vi kan börja ha det Östra Real igen till e början. Snart kommer en annan lokal finnas tillgänglig, om är handikappsanpassad, som vi komme rkunna hyra för lite pengar. Den lokalen vore jättebra, men den blir kalr senare under hösten. Fram till dess måste vi hyra skolor och så. Östra Real är hyfsat ur handikappssynpunkt; det finns en hiss, men den verkar inte vara så tillgänglig.

*[Batteriet dog, men jag får hjälp av några vänliga själar som hittar uttag och hjälper mig sätta i min batterisladd där, för det är högt uppe i taket; på grund av batteribristen missade jag kanske någon minut av mötet] Anders menar att Stockholms stad ur partiet syunvinkel bör betraktas som en riksdagsvalkrets. Jan säger att den betraktas som en valkrets. Tommy Florstedt var valkretsledare. Resten av kommunen är egentligen EN valkrets, men Jan har delat upp resten i två. Rick håller med Anders organisatoriskt. [En till pirat anländer] Stadsdelsledare är jämstäöllda med kommunledare organisatoriskt, säger Jan. Anders tycker att vi i partiet bör bygga nerfrån, och träffas i olika delar av staden. [JRL anländer] Anders tycker att vi bör diskutera ideologi och sådant, ordna seminarier påå stan och bjuda in folk, ?Piratpartiet ordnar ett seminarium?. Jan säger att vi har en ekonomisk begränsning där. Anders tipsar om String som tydligen gillar oss där vi kan ha seminarier. Jan önskar fler akttiviteter i Sthlm. Anders och några andra kommer nog kalla till ertt möte i Sthlm stad. Det vore trevligt om kommunledarna vi har kallar till möten i sina egna kommuner, så att folk långt från innerstan kan ha möten i sina kommuner, säger Jan.

*Ngn från UP menar att vi bör ha Skypekanaler för olika geografiska indelningar, så att vi kommunicerar bättre så. Jan säger att forumet ska ersättas av ett community; det kommer förhoppningsvis gvöra det lättare med den interna kontakten mellan olika funktonärer, för som det är nu blandar sig inte folk som använder IRC och Skype med varandra. Rick säger att vi kommer titta mkt på Google Wave när vi skapar nya communityt, vi hopps vi ska kunna använda det, fast på egen server så att vi blir oberoende (det är öppen källkod nämligen). Google Wave är en bladning av Skype, IRC, MSN osv. Wave är en realtidesgrej, men det finns något mer trögarbetat (Pinacs?) som mer liknar ett forum vi kanske kommer använda det. Jan säger att vi fortfarande märker att den stora medlemsökningen i våras.

*Tomas har försökt ta reda på hur vi egentligen jobbar här (det är lite komplicerat) och sammanfatta det i en forumtråd, gå gärna in på den tråden och kommentera, den ligger högt uppe på sthlmsdelen av forumet. Man behöver inte vara reggad på forumet för att skriva en kommentar; gå bara till forum.piratpartiet.se, sedan regionalt partiarbete, och skriv en kommentar oavsett om du har konto elr inte. Anders vill att vi ska ha medlemsmötesprotokoll på forumet, jag fixar det. Någon UP:are vill ha en syndikering mellan Sthlmsbloggen och forumet, för många följer bara bloggen, de läser inte forumet. Jan säger att forumet varit svårnagiverat och svåranvänt till det fixades till nyligen, nu när det är lättare finns det en poäng i att korsanvända både bloggen och forumet, viktiggt, ngt attg jobba på under hösten. Tomas tycker att IRC-kanalerna på Sthlmsbloggen bör uppdateras; det ska fixas, säger Jan.

*Anders vill ha en lista på moderatorer på forumet, och folk som skriver på sthlmsbloggen. Anders efterfrågar en lista på kontaktpersoner. Hans J vill ha en lista på kommunikationskanaler: IRC-kanaler, Skype-kanaler, bloggar, forum etc, när det gäller sthlm. Den listan bör finnas som strickytråd på forumet, på hemsidan, som flik på bloggen och i nästa mejl. Jan ska fixa ngn som kan fixa den listan, för han har själv inte tid. Tomas kan börja rota i det. Tomas ska få rättigheter att ändra bloggen.

*Förrådskommentatorn får reda på att vi hyrt ett förråd till slutet av november, men annars är det väldigt intressant. Jan är ddock på väg bort som DL, så kommentatorn får prata med efterföljande DL. Det är kommentatorns källarförråd det hela handlar om.

Kvart över sju (ungefär) förklarar Jan mötet avslutet; nu är mötet socialt så att folk får umgås och bli intervjuade av tv och radio om man vill det. Jag går dock hem ganska direkt.

Kreufeldt
2009-08-28, 10:10
Och för er som undrar vilken forumtråd det var jag pratade om så var det denna (http://forum.piratpartiet.se/Topic168535-303-1.aspx).