handdator

Visa fullständig version : Opinionsundersökningar.

Connie Quist
2006-05-02, 10:18
Har något av opinionsinstituten en förteckning över "Övriga partier", så att man kan se hur partiet ligger till?

Alxander
2006-05-02, 13:30
Det tänkte jag också idag. Om inte något instutit har kollat hur mycket Piratpartiet har så borde kanske Piratpartiet beställa en egen undersökning?

Tor Skude
2006-05-02, 14:19
Sådana opinionsundersökningar kostar tyvärr väldigt mycket pengar. Hur som helst så är det ingen större vinst i att beställa egna, när PP syns i statistiken kommer opinionsföretagen att meddela det.

Anders Forsman
2006-05-02, 14:23
Frågan är ju om vi ens är separerade? Vi ligger väl under "övriga" än så länge. Tyckte undersökningen på aftonbladet sa en hel del -58000 som deltog och om jag inte minns fel, 93% svarade, att man kunde tänka sig att rösta på PP ;)

Tor Skude
2006-05-02, 14:45
Nu rör du nog ihop det Forsman. 93% av 53 000 tyckte att ideell fildelning (aumurt) borde vara lagligt. När det gällde hur många som kunde tänka sig att rösta på Piratpartiet blev resultatet någonstans kring 60% (om jag minns rätt, jag hittar inte länkarna nu).

Hur som helst så håller opinionsmätningsföretagen ganska väl reda på vilka svar de får. PP redovisas som "övriga", men vi har med största sannolikhet en alldeles egen score.

Bara så att alla vet: Opinionsmätningarna som görs inför valet görs per telefon. De tilfrågade får inga alternativ, utan måste själv prestera ett partinamn som svar på t ex "Vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet 2006?". Vi förlorar alltså inte speciellt mycket på att inte göra någon egen mätning.

SM5POR
2006-05-02, 15:42
Tor Skude (2006-May-02)93% av 53 000 tyckte att ideell fildelning (aumurt) borde vara lagligt. När det gällde hur många som kunde tänka sig att rösta på Piratpartiet blev resultatet någonstans kring 60% (om jag minns rätt, jag hittar inte länkarna nu).

Sedan skall man inte förväxla dags- och kvällstidningarnas "enkäter" på webben med regelrätta opinionsundersökningar utförda av Temo och Skop. De 53.000 som besvarade Aftonbladets minst sagt ledande fråga gjorde det därför att de redan var intresserade av ämnet och sökte sig till artikeln. Om Aftonbladet i stället hade ringt upp ett statistiskt urval på 500 personer hade resultatet sannolikt blivit ett helt annat, och troligen mer rättvisande.

Tor Skude
2006-05-02, 15:52
Ja förstås. Men man kan ändå se en tendens: Det fanns, då webbenkäten gjordes, ca 30 000 personer som kunde tänka sig att rösta på PP (om jag nu minns rätt, 60% av 50000).

Men givetvis måste man ta aftonbladets webbenkäter med stora nävar salt.

Roger Abrahamsson
2006-05-02, 16:04
Och det är i sig rätt bra tycker jag. Vi har idag syns bara perifert i media, och har trots det nästan 2300 medlemmar. Vi har en hel del människor till som kommer att rösta på oss bara idag. Jag vet bara hur pass många jag pratade på 1:a maj som inte hade hört talas om oss. Pratade mig varmt bla för två av poliserna som övervakade ordningen vid torget när talarna höll igång :), de var ruskigt nyfikna iaf. :cool:

Karin Engström
2006-05-02, 16:07
Det institut som jag känner störst förtroende för efter några år i branschen är Synovate/TEMO (http://www.temo.se/upload/326/Temo_27april_2006.pdf). Det är DN och Sydsvenska som är uppdragsgivare för deras väljarbarometer.

Synovate/TEMO ser till att svarsfrekvensen är ok och att de får svar från alla åldersgrupper representativt för Sverige. Dock går inte dom, eller några andra institut, så långt att de ringer till mobil. Trots det försäkrade projektledaren, när jag pratade med honom, att deras undersökning är representativ för hela svenska folket.

Henrik Brors på DN sa till mig, (för en månad sedan) när jag pratade med honom, att Piratpartiet inte nämns över huvud taget i TEMOs opinionsmätning. I och med att han är uppdragsgivare kan han se vad som ingår i "övriga partier", vilket inte syns när man läser på TEMOs hemsida. Vid marsmätningen syntes även Sjukvårdspartiet bland "övriga partier".

I fredagens DN (efter aprils barometer) skrev Henrik Brors: "Opinionsläget är även stabilt bland partierna utanför riksdagen. FI och Junilistan ligger runt en halv procent, medan Sverigedemokraterna får cirka en procent". Detta tolkar jag som om att Piratpartiet fortfarande inte alls syns ens bland "övriga partier".

Vi har lite av moment 22 här. Varken DN eller Svenska vill skriva om oss förän vi syns i mätningarna och det verkar inte som om vi syns i mätningarna förän vi kommer ut till vuxna människor med fast abonnemang som håller sig hemma om kvällarna för att svara på telefonintervjuer.

Alxander
2006-05-02, 17:06
Många bekanta säger att de kommer rösta på PP om det är värt det, alltså att PP får mandat i riksdagen. Det är ju egentligen inte lönt att tänka så för om alla skulle göra det kommer PP antagligen aldrig få mandat.

Därför skulle en opinionsmätning som visar att PP är nära 4%-spärren göra susen för PP intåg.

Tor Skude
2006-05-02, 17:43
För att inte tala om att vi skulle hamna på allas läppar, vilket i sig skulle stärka oss ännu mer. Jag är övertygad om att vårt budskap bär oss över 4%-spärren. Vårt problem är att synas.

Alxander
2006-05-04, 11:10
PP har inte den självsäkerheten att nå 4%-spärren. Folk kommer inte våga kasta bort sin röst om de inte vet att deras röst gör någon nytta.

Anders Forsman
2006-05-04, 11:20
Tor Skude (2006-May-02)Nu rör du nog ihop det Forsman.

oups! :)

Som även Anders Andersson säger så säger ju iofs inte en sån styrd fråga så mycket heller. Det är väl ungefär som att fråga en svinuppfödare om han/hon äter griskött ;)

floodis
2006-05-04, 17:04
Även om man inte ska underskatta internets "e-kampanjningskraft" så är politiska budskap en av de område där internet inte når tillräckligt många valberättigade. Helt enkelt för att alla valberättigade inte finns på de områden av nätet som vi gör.

PP måste alltså börja synas utanför internet eller alternativt där på nätet PP vanligen inte synts. Vad har ni för planer för att synas utanför där ni i vanliga fall syns?

Tor Skude
2006-05-04, 19:08
I Östergötland planerar vi en utökad kontakt med lokalpress och även med vanligt folk ute på stan samt med gymnasiestudenter i skolorna. Ungefär på samma sätt planeras det efter vad jag förstått i andra valkretsar också. På riksplanet jobbar vi hårt för att få igång en bättre mediakontakt. Allt det här kommer förhoppningsvis igång efter helgen.

Fler förslag?

Buffi
2006-05-04, 19:17
Jag tror väldigt många är som mig, dvs även om vi piratkopierar och tycker straffen är för höga som det är nu så skulle jag ALDRIG lägga min röst på ett parti som bara förespråkar en fråga.

Speciellt när det finns betydligt viktigare frågor, som t.ex. arbetslöheten (främst den ökande hos akademiker), skaffefrågor och liknande.

Buffi
2006-05-04, 20:11
Jaså?

Jag är av åsikten att partierna har ganska spridda "lösningar" på dom frågor som för mig betyder mest (arbetslöshetsfrågor/skattefrågor).

Socialdemokraterna vill ju till stor del "lösa" arbetslösheten genom att skapa nya jobb inom den offentliga sektorn o.s.v. Problemet med det är ju dock att alla löner inom den offentliga sektorn betalas av skattepengar, och det känns som en rätt halvtaskig lösning.

Moderaterna vill istället gör det lättare och billigare för företagare att anställa folk, samt minska inkomstskatten vilket skulle leda till fler anställningar inom den privata sektorn vilket skulla gynna Sveriges ekonomi betydligt mer än motsvarande ökning innom den "offentliga". Att ha folk anställda som det är nu är helt absurt dyrt.

Dessutom så backar jag moderaternas förslag till att bidragsskatten ska vara högre än inkomstskatten till 100%. Om man arbetar istället för att leva på bidrag ska det priviligeras, och istället för att som sossarna vill öka bidragen/A-kassan så är det nya jobb som behövs.

När jag är färdigutbildad vill jag fan inte leva på socialbidrag pga den sjuka akademikerarbetslösheten som är nu (är väl mer än dubbelt så mycket som den var för några år sedan?) utan jobba.

edit: Rättade ett stavfel

emma
2006-05-05, 08:22
Håller med Buffi om att det är stora skillnader mellan blocken, dock inte om så mycket mer.

Systemskifte eller inte. Det är vad som gäller.

Alla fyra borgerliga partier har under förra året sagt att de svenska skatterna bör sänkas med 250 miljarder. På två mandatperioder enligt Maud. Det är en femtedel av välfärden. Av all sjukvård. Av lärarna i skolan.

Moderaterna vill sänka biståndet, strama åt budgeten till miljöpolitiken, ha färre högskoleplatser, sänka ersättningsnivåer som på sikt leder till låglönejobb, höja avgiften till fack och a-kassa avsevärt, för att på så sätt gå en omväg och ta död på kollektivavtalen bakifrån.

Att tro att det inte spelar så stor roll vad man röstar på är vansinnigt. Och det är sorgligt om ni försöker sprida det budskapet bara för att folk ska tycka att det är ok att rösta på ett smalt parti som ert.

Richie
2006-05-05, 09:17
Det är en sak vad partierna säger ett valår, en helt annan vad de verkligen vill eller kan driva igenom under en mandatperiod. Du kan ju kolla historiskt - sossarna har styrt landet i bortåt 50 år efter kriget, men fortfarande lyckas de gå i opposition mot sig själva inför varje val och utlova "förändringar" medan borgarna, de år de haft makten, inte lyckats varken med att montera ner välfärden eller rädda företagsamheten.

Vi kan ju också jämföra de framtidsscenarion som utmålades inför EU-valet - pest och/eller kolera skulle bli vår arvedel vare sig vi röstade in eller ut. I verkligheten blev det ju inte så himla hemskt som nej-sidan påstod eller så himla perfekt som ja-sidan påstod och jag är personligen övertygad om att om vi hade röstat nej istället så hade det varken blivit så bra som nej-sidan påstod eller så illa som ja-sidan sa.

Björn Felten
2006-05-05, 09:53
Buffi (2006-May-04)Jag är av åsikten att partierna har ganska spridda "lösningar" på dom frågor som för mig betyder mest (arbetslöshetsfrågor/skattefrågor).

Frågan är väl inte vad de olika partierna påstår sig ha för lösningar, utan vad de i praktiken gör när de väl fått chansen. Kan du nämna en enda sak som sossarna har genomfört den senaste mandatperioden, som du anser vara till nytta för dig?

Tag till exempel arbetslösheten, som du nämner. Såväl de båda samarbetspartierna som (rimligtvis) hälften av sossarna (s-kvinnor) anser att vi omedelbart bör lagstifta om sextimmars arbetsdag, något som i ett slag skulle skapa ungeför en miljon ny jobb. Riktiga jobb! Inte de svindyra, konstlade jobb som man nu skapar för miljontals kronor per styck.

Således är det rimligt att antaga, att det inom regeringen borde finnas en majoritet för sextimmarsdagen. Men inte ens det verkar hjälpa, för ändå hörs det inte ett ljud om detta. I stället anser man att de 40 timmar per vecka, som det lagstiftades om för 36 år sedan, fortfarande är det optimala. För 36 år var inte ens mikroprocessorn uppfunnen. Sedan dess har ju som bekant datorer och robotar tagit över de flesta smutsiga, monotona och farliga jobben, men att medborgarna skulle få ta del av den produktionshöjning om i snitt 3% per år som skett sedan dess, i form av mer tid åt sig själva, är tydligen fullständigt otänkbart. Och då är ändå vår snålt utmätta tid här i livet det enda som verkligen är oersättligt -- inte ens Bill Gates kan köpa tillbaka en enda förlorad sekund.

Nä, om du tror att det gör någon skillnad ifall du fortsätter att rösta på de etablerade partierna, så lurar du bara dig själv. Det borde vara uppenbart för alla och envar att de nu bara sitter och värnar om sin egen aristokratis fortlevnad.

emma
2006-05-05, 11:55
Richie:

Menar du alltså att det inte hänt något i Sverige de senaste 50 åren?? Det är ingen revolution vi håller på med. Reformer tar tid. Och det kommer hela tiden nya samhällsproblem som ska tacklas.

Björn:

Du har del gällande att hälften av sossarna skulle vilja lagstadga om 6 timmars arbetsdag. Inte så att man är negativ just till tiden, men man vill överlämna sådant åt arbetsmarknadens parter. Således ingen lagstiftning.

Tor Skude
2006-05-05, 12:48
emma (2006-May-05)Du har del gällande att hälften av sossarna skulle vilja lagstadga om 6 timmars arbetsdag. Inte så att man är negativ just till tiden, men man vill överlämna sådant åt arbetsmarknadens parter. Således ingen lagstiftning.

Fast det behövs väl visst en viss ändring i lagen? Den som arbetar 6h/dagen, 30h i veckan är ju 25% arbetslös och kan lyfta a-kassa för det. Jag är i och för sig inte så insatt i just på vilka villkor man kan vara arbetslös, men 25% borde väl räcka? För att 6h arbetsdag ska kunna vara genomförbart måste det ju kunna anses vara full sysselsättning - annars blir det en snabb urholkning av a-kassorna.

Men observera att det här inte är mitt område, om jag har fel vill jag gärna bli upplyst om det.

Buffi
2006-05-05, 14:07
Richie (2006-May-05)Det är en sak vad partierna säger ett valår, en helt annan vad de verkligen vill eller kan driva igenom under en mandatperiod. Du kan ju kolla historiskt - sossarna har styrt landet i bortåt 50 år efter kriget, men fortfarande lyckas de gå i opposition mot sig själva inför varje val och utlova "förändringar" medan borgarna, de år de haft makten, inte lyckats varken med att montera ner välfärden eller rädda företagsamheten.

Ja, att sossarna har skött sig (enligt mig) så pass dåligt som dom gjort under dom åren som jag faktiskt brytt mig om politik ser jag helt klart som en anledning att rösta blått. Man måste ju dock fortfarande fatta att partivisioner inte enkelt kan förverkligas och saker som 6 timmars arbetsdag skulle aldrig kunna klubbas igenom över en månad eller ens ett år. Det innebär ju dock inte att sittande parti faktiskt påverkar Sverige.

Socialdemokraterna har lovat mycket och utfört lite, och deras kommande förslag inom frågorna som jag bryr mig om ser jag inte som bra lösningar (läs mitt förra inlägg för motivering).

Det är faktiskt relativt stora skillnader mellan rött och blått, för även om båda självklart vill minska arbetslösheten så har dom olika planer på hur dom tänkt göra det, vilket även gäller för i stort sett dom flesta frågor.

Iom att valet med andra ord är till för att välja det parti man känner representerar ens egna åsikter starkast, så tycker jag att det känns jättedumt att rösta på ett parti som enbart är till för att representera ett fåtal punkter. Jag respekterar erat val att ha ett parti, och jag hoppas att straffen för piratkopiering blir mer realistiska, men jag anser att frågan behöver bli mer uppmärksammad av "riktiga" partier, och inte att dom som vill få upp folk ögon för frågorna ska behöva "kasta bort" sina röster i valet.

Henry Rouhivuori
2006-05-05, 14:22
Buffi (2006-May-05)Iom att valet med andra ord är till för att välja det parti man känner representerar ens egna åsikter starkast, så tycker jag att det känns jättedumt att rösta på ett parti som enbart är till för att representera ett fåtal punkter. Jag respekterar erat val att ha ett parti, och jag hoppas att straffen för piratkopiering blir mer realistiska, men jag anser att frågan behöver bli mer uppmärksammad av "riktiga" partier, och inte att dom som vill få upp folk ögon för frågorna ska behöva "kasta bort" sina röster i valet.

Piratpartiet är ett riktigt parti. Det partiet står för "mina" åsikter.

Buffi
2006-05-05, 14:31
Ja, jag vet att piratpartiet nu är ett parti.

MEN med "riktiga" så menar jag parti som jag ser skulle kunna bilda regering.

Roger Abrahamsson
2006-05-05, 15:53
Detta är egentligen rätt perifert för oss, och mitt inlägg här får ses som en personlig tolkning av

situationen idag och dess koppling till oss. Men kunde helt enkelt inte låta bli ett inlägg här :)

Jag tror att de kan försöka hur de vill, men inget av blocken kommer att lyckas skapa nån större mängd arbeten utan såpass drastiska åtgärder att de knappast vågar ta det steget. Skälet till arbetslösheten idag är helt enkelt att vi producerar mer på mindre arbete, och den utvecklingen går knappast bakåt. Detta kombinerat med att vi idag i västvärlden är "dyra" arbetare, gör att de kvarvarande produktionsjobb som ändå finns, går mer och mer till låglöneländer. Och den utvecklingen går snabbare än konsumtionsutvecklingen inom nya konsumtionsområden. Dvs vi har till stor del mättat den möjliga konsumtionen, medans produktionen sker med mindre och mindre arbetare.

Så de kan stå och propagera så mycket de vill, så länge vi överhuvudtaget har skatt på arbete och världsutvecklingen ser ut som den gör, är det svårt att vända trenden. Att lagstifta om kortare arbetsdar i all sin ära, men så länge man inte inför det globalt så gör det knappast nån skillnad. Det var annorlunda när 8-timmarsdagen sattes, vi levde i en värld med mer lokal produktion då.

Så oavsett vad man lägger sin röst på, lägger man sin röst på blocken för att de ska skapa arbeten, så hävdar jag man kastar sin röst i sjön. Så länge inget av blocken är beredda på att diskutera grundläggande saker som hela grunden vi bygger våra skatter på idag, så länge kommer inget markant att ske för arbetslösheten.

Det som skulle påverka mer än något annat är faktiskt om PP skulle få igenom sina frågor om patent och upphovsrätt i riksdan. Detta skulle förändra de möjliga konsumtionsmönstren och villkoren för produktion iaf lokalt inom EU, och göra att Sverige blev riktigt intressant att producera i.

emma
2006-05-05, 19:16
Tor Skude:

Lyfter man a-kassa ska man vara inskriven på arbetsförmedlingen och vara beredd att ta jobb till full tid. Är man inte det får man heller inte a-kassa, det är inget som kommer automatiskt. Behövs således ingen lagändring för detta. Dock hamnar dessa personer felaktigt i arbetslöshetsstatistiken.

Tor Skude
2006-05-05, 19:26
emma: OK. Tack för klargörandet.

SM5POR
2006-05-05, 19:52
Alxander (2006-May-04)Folk kommer inte våga kasta bort sin röst om de inte vet att deras röst gör någon nytta.

Så vad gör de i stället? Lägger sin röst på socialdemokraterna, där den gör mer nytta? Riskerar socialdemokraterna att åka ur riksdagen annars? ;)

Poängen med att rösta är ju att tala om vad man tycker, inte att gissa vilket parti som faktiskt vinner valet. När man väljer ordförande i en förening, så kan det finnas flera kandidater, men bara en möjlig vinnare. Betyder det att alla som röstar på den förlorande kandidaten har "kastat bort" sin röst?

Jag förstår helt enkelt inte det där argumentet. Alla valsedlar kasseras när valet är avslutat. Det innebär ju inte att rösterna är bortkastade; valresultatet bevaras i myndigheternas arkiv för evinnerlig tid, och ännu om hundra år kommer man att kunna ta reda på hur många som röstade på Norrbottenspartiet 2002, trots att de inte tog några mandat.

Björn Felten
2006-05-05, 20:17
emma (2006-May-05) Inte så att man är negativ just till tiden, men man vill överlämna sådant åt arbetsmarknadens parter. Således ingen lagstiftning.

Och med det nöjer sig uppenbarligen en majoritet av väljarna, lyckligt obekymrade om vad dessa "arbetsmarknadens parter" har lyckats åstadkomma under de 36 år som gått sedan vi fick en lag som i alla fall gav oss lediga lördagar. Du tror det förmodligen inte, men under hela min skoltid till och med mina två år på CTH så hade jag (och självklart även lärarna) lektioner på lördagarna.

emma
2006-05-06, 10:43
Björn:

Jovisst vet jag att det varit så.

Jag tror inte att sex timmars arbetsdag är lösningen för alla. Därför tycker jag inte heller att lagstiftning är särskilt bra. Vi har bland de bästa rättigheterna för arbetstagare i hela världen, och det utan att ens ha lagstiftning om minimilöner. Modellen med förhandlingar fungerar helt enkelt bättre och är dessutom långt mer flexibel.

Holi
2006-05-07, 09:12
Kan egentligen inte tillföra nått nytt vettigt förutom att om blå får igenom för mycket av sin vilja så förlorar jag å alla mina arbetskamrater sitt arbete å det e inget jag har lust att förespråka :) Därav litar jag på att PP driver dessa 3 frågor som för tillfället intresserar mig mer än den minimala risken att styret ändras å att det blir en enorm revolution inom bidragssystemen och vilka som har rätt till sysselsättning samt vad den sysselsättningen går ut på

Björn Felten
2006-05-07, 10:08
Holi (2006-May-07)Llitar jag på att PP driver dessa 3 frågor som för tillfället intresserar mig mer

Exakt, och just det är vad våra olika tangenter i övriga, politiska frågor brukar (och skall!) ända i. Vi kör stenhårt med våra tre frågor och inget annat.

Det är vara att acceptera, att det inte går att förändra världen över en mandatpariod. Vi får nöja oss med den synnerligen viktiga del, som vi bestämt oss för att ändra. Klarar vi det så har vi uppnått vårt uppsatta mål, och det är det inte många partier som kan skryta med... :cool:

lilleman_
2006-05-07, 10:56
Jag väljer i höst mellan att rösta på ett etablerat parti, där min röst garanterat kommer att bidra med en extra röst på "rätt" block i riksdagen, och att rösta på Piratpartiet.

Mitt val är ganska enkelt: Piratpartiet.

Piratpartiet är det enda parti jag verkligen känner inte är omlindat med massa humbug. I partiprogrammet finns inga tvivelaktigheter, det finns inga stora namn på listorna från andra partier och det finns verkligen inga köpta frågor pga blocktillhörighet.

Det känns som att Piratpartiet ensamt har kraften att stå emot de gigantiska lobbande krafter som finns inom riksdagen, och som tär sönder vår demokrati. Vi består av människor som brinner för motsatt sida av de frågor som de lobbar för, medans alla andra politiker blir politiker för de "stora" frågorna (skatter...).