handdator

Visa fullständig version : Partimöten och lite ordning och reda

Daniel Gustafsson
2006-05-02, 10:42
Jag vet att jag har väldigt många åsikter men jag vill bara dela med mig av lite synpunkter,

1. Ett parti har regelbundna partimöten, borde inte vi ha samma i våra valkretsar? Att vi inte känner varandra och hur vi ser ut är mycket dåligt, jag föres´lår att vi har ett möte någon av de närmsta helgerna, antingen nu till helgen den 5-7 maj eller 12-14 maj. Hörde av Knutte att partiet haft ett möte på Norrporten vid Röda Korset. Jag kan med mina kontakter ordna så att vi kan vara i Odalkyrkan eller Östermalmskyrkan.

2. Jag är scoutledare inom SMU och är medlem i Svenska Missionskyrkan, inom SMU = scout betalar vi en medlemsavgift på 100 kronor, dessa hundra kronor går dels till den lokala föreningen med och sedan till distrikt och riksorganisation. Vi ser nu barnsjukdomarna i ett nystartat parti.

Valrörelsen är inte organiserat ifrån riksnivå, mycket hänger på enskilda medlemmars initiativ och vad dessa kan ställa upp med.

EKONOMIN är obefintlig, valmaterial och resurser hänger här på oss de enskilda medlemmarna.

Det vi måste diskutera på stormötet den 28 maj är hur vi organiserar oss i Skåne är om vi inte borde trycka på en höjning av medlemsavgiften? Det är medlemsavgifter och sponsring som är A och O för en ekonomi, detta måste om vi skall ha en framtid komma igång. Att betala 100 - 300 kronor / år eller per halvår är inte för mycket. Pengarna går ju till organsiationen för att vi skall bli starkare och kunna trycka på och nå ut med vårt budskap.

Ett parti är samma sak som en stor förening och vad föreningen kan göra beror på medlemmarnas engagemang och ekonomin. Man kan i vissa fall tycka att medlemmarna skall fixa en hel del själva men, såsom jag gjorde nu innan 1:maj känns inte bra, att fixa detta på sitt arbete det är inte bra. Partiet MÅSTE stå för material och valmeterial, det kan inte egentligen krävas att medelmmarna enskilt fixar detta.

Det som är det största och akuta nu är hur vi får igång lokala föreningar med styrelse och valberedning = valkretsarna smat hur dessa föreningar skall jobba i disktriketn = Skåne i vårt fall, detta distrikt får sedan också ha en styrelse och valberedning, där de lokala föreningarna väljer representanter till denna styrelse. Desutom när det gäller de stora mötena så måste de lokala föreningarna välja representant/representanter till partiets stora årsmöte. Alla kan ju inte åka utan då är det denna person som för den lokala föreningens talan.

Många åsikter jag vet, men detta är mina åsikter och jag bollar dem emot er.

Lite åsikter

Christian Göransson
2006-05-02, 12:02
vi har provat lokalt och det brister som sagt på många områden inte bara på ekonomi biten det sakknas intersse i krstd område för att driva ngt sådant hära i irl och då saknas oxså ekonomi till det samt att det tar tid vi har försökt och har några finna missar bakom oss ta förra stor mötet tex gick ut till alla i SKÅNE igenom mail vi var inte ens 10 deltagande i frånHELA SKÅNE av kanske 15 som visat lite intresse för det

det är som vanlig politik man vill gärna att ngn annan skall föra en röst man vill inte arbete för det själv.

Och angånde dina kontakter bra men inte att förknippas med pirapartiet lokal möten skall hållas på nutral nivå utan inblanding av riligös eller dylika inblandingar då detta kan ses som ett ställningstagande vi inte vill ta.

Men visst en lokal förening kan jag inte se ngt problem med så länge det finns skäl att driva denna och på de få uppslutningar vi har haft hiten tills så ser jag som valkrets ledare ingen menning att försöka igen på en stund då det inte var mer än 1-2 månader sen vi prova och på dom resultaten så ser jag tyvärr ingen menning i dagsläget att avancera dit utan tillräckligt mycket stöd *läs medlemmar som känner för att aktivt deltaga*.

Utan i detta fallet hålla oss som en intresse grupp utan några bindnignar och låta Skåne styrlsen sköta arbetet och igenom dom arbeta oss in i allmänheten innan vi startar upp en lokal organisation igen.

/Christian

Daniel Gustafsson
2006-05-02, 13:20
Jag kan delvis förstå dina resonemang, om antalet aktiva medlemmar är lågt så kan jag fatta detta. MEN OM ett parti skall fungera så måste bjuda in till möten regelbundet. Man måste träffas i verkligheten och prata ansikte emot ansikte, i början kan det vara knapert med folk men vem vet förr eller senare kanske det smäller till. Men vi måste alla veta hur vi alla ser ut så att vi inte går om varandra.

Jag och Knutte var ju ute på 1:a maj och kollade på tågen som gick. Det största var sossarnas tåg, men folkmässigt som slöt upp i tåget var det i princip bara partiet samt några av de närmast sörjande. De är inte så många de heller.

Det andra tåget var Vänsterpartiet, det glädjande var att jag träffade en Vänsterpartist som sympatiserade med Piratpartiets värderingar och han hade en t-shirt ifrån Piratbyrån. I det tåget var de max 30 stycken.

Det tredje tåget var Röd Front, de var högst 10 - 20 stycken.

Kan meddela att jag var upp på stan under lunchen och hämtade ut ett paket. Piratapartiets små affischer sitter kvar och ingen har rört dem. De sitter där och SVART på VITT lyser ut vårt budskap, runt Domus.

När det gäller att ha möten i kyrkor behöver inte detta peka på religöst ställningstagande. Många organistaioner däribland KOMMUNEN har träffar och konferenser i Östermalmskyrkan. I två dagar var Odalkyrkan uthyrd åt Härlövsskolan. Bara litet påpekande att träffar i en lokal bara för att den är en kyrka INTE behöver vara en indikation på religöst ställningstagande.

Daniel Gustafsson
2006-05-02, 13:22
måste påpeka att det var ett under att jag och Knutte Söderberg träffades, det var tack vare att jag hade en egen knapp beställd ifrån knapp.nu med piratpartiets logga på. Denna satt på min jeansjacka.

vigfus
2006-05-04, 19:47
Jag efterlyser också regelbundna möten, det är viktigt att visa stabilitet. För mig spelar det ingen roll om mötena utspelar sig i en kyrka (eller i en skogsdunge för den delen), så länge det är den enda religösa tonen på mötet.

Kom ihåg att gratis är gott! För det skulle väl vara gratis?

På tal om gratis... Vi behöver en ekonomi. Även om det bara kommer vara småslantar i den så behövs den. Och om vi ska ragga sponsorer behöver vi en förening. Jag håller med Christian om dom stora fördelarna med att bara agera som en lös samling personer (gerrillakrigsföring ;)) men jag tror inte att det håller i längden.

Man blir oftast tagen på större allvar med en förening i ryggen. "Hej! jag ringer från..." låter mycket mer övertygande än "Hej! Mitt namn är...".

Daniel Gustafsson
2006-05-05, 14:18
jag gjorde en liten beräkning vad vår valkrets OM vi själva skulle ha en lokal med eget telefonnummer.

Teleavgift: Telia och då får vår förening eget telenuummer. Samt att vi ringer gratis till alla fasta telefoner på kvällar och helger

Engångsavgift: 675

Telia Bas 125 kr/mån

Telia Fritid 30kr/mån.

Medför första året: 675 + (125*12 + 30*12) = 2535 kronor

Andra och följande år: (125*12 + 30*12) = 1860 kronor

Samma som ovan men att ringa för noll kronor till alla fasta telefoner dygnet runt.

Engångsavgift: 675

Telia Bas 125kr/mån

Telia Alltid 65 kr/mån

Medför första året: 675 + (125*12+65*12) = 2955 kronor

Andra och följande är: (125*12+65*12) = 2280 kronor

Ringer vi till mobiltelefoner så kostar det extra!

Sedan kommer bredbandskostand till = allt mellan 199 - 400 kronor / månad = 2388 - 4800 kronor / år

Sedan kommer eventuell hyra av lokal om vi måste betal hyra.

För att kunna administrera saker måste vi ha en dator = kostnad / tredje eller fjärde år som ligger på 5000 - 7000 kronor = 1250 till 1750 / år om man räknar att vi har en avskrivning på datorn som måste läggas undan varje år, jag har räknat att det kommer en ny dator då vart fjärde år. På datorn kör vi det som följer med samt gratis brandvägg och gratis antivirus program, för att inte ha några kostander med Office så kör vi OpenOffice.org.

Sedan kommer kostnader för El = 300 - 400 kronor / månad och avgift för att vara ansluten till elnätet till C4-Energi.

Sedan kommer kostander för utsick (kan visseligen göras nästan helt via datorn) och pennor och block.

Räkna då på ett år vad budgeten måste i VÄRSTA fall kunna hålla för

Har varit i kontakt med ABK och hyran där anges i kronor/kvadratmeter/år och man kan förhaqndla om hyran om man skriver ett kontrakt på längre tid. Kostanderna per kvadratmeter är allt mellan 900 - 500 kronor/kvadratmeter/år. De billigaste lokalerna är typ källarlokaler.

Ifrån ABK's hemsida

Objekt: 1064-7103 Centrum V Boulevarden 47 77 kvadratmeter hyra = 900 * 77 = 69300 kronor / år

Objekt: 1001-7012 Lyckans Höjd Almvägen 20 44 kvadratmeter hyra = 500 * 44 = 22000 kronor / år

I detta ingår värme och vatten men el tillkommer på föreningen att betala.

Vi leker med tanken att Piratpartiet i vår valkrets slår sig ner på V Boulevarden 47 smat att vi betalar maxpris på allt för att se vad budgeten i värsta fall måste tåla. Vi räknar alla utgifter i kronor/år

Hyra = 69300 kronor

Tele / Bredband = 2955 kronor + 4800 kronor = 7755 kronor

El = 6800 kronor

Dator = 1750 kronor (sätts in varje år på datorkonto, som tömms vid nytt inköp efter fyra år)

Pennor och skrivmaterial = 1000 kronor

Detta är bara fasta avgifter, som medför att vi har en lokal i hjärtat av Kristianstad samt kan ringa till alla fasta telefoner dygnet runt och surfa dygnet runt. Vår budget är då uppe i per år i fasta avgifter = 86605 kronor ja säg runt 90000 kronor.

Detta är vad det kostar om vi betalar allt via Telia och ABK sedan kan man säkert komma undan billigare om man kan få lokal sponsrad eller dator sponsrad eller något annat.

Vi kan kanske räkna med att som inkomst kan vi kanske få föreningsbidrag. Men medlemsavgifterna är A och O. Vi kan ju knappast under ca 1 - 10 år framöver räkna med bidrag ifrån riksorganisationen.

Dessutom måste vi räkna med att vart fjärde år ha en valbudget.

vigfus
2006-05-06, 07:11
Det var ju tråkiga siffror. :( Om vi fortfarande bara är 40 pers. i vår valkrets så skulle vi få betala en medlemsavgift på 2250 kr/år.

Nu är ju det där, som du säger, i värsta fall. Jag ska göra en uträkning som jag tror speglar våra behov som liten organisation bättre. Vi kan kalla det "medelscenariot". Stay tuned... ;)

Christian Göransson
2006-05-06, 10:01
vi ligger närmare 60 pers i vår valkrets nu :)

bara en liten anekdot

vigfus
2006-05-07, 20:11
Man försöker ju hålla vad man lovar. ;)

"Medelscenariot" eller "vad vi borde jobba mot innan valet"

Lokal - Tillfälliga lokaler (helst gratis) för möten

Telefon - Ett "gratisabonemang" ger oss ett kontaktnummer utan att det kostar oss mer än själva telefonkostnaden (engångsavgift alltså), så länge vi inte ringer något. Kommer vi igång ordentligt och börjar ringa både hit och dit så kan man titta på ett "fastprisabbonemang". 599kr + moms / mån från vodafone.

Dator - Bärbar i litet format, ungefär i samma prisklass som föreslagits av Daniel Gustavsson. (7000-8000kr vart fjärde år)

Skrivmaterial - 1000kr / år

Det skulle med det dyra abonnemanget på telefonen kosta våra 60 medlemmar 150kr/skalle och år.

"I värsta fall" eller "vad vi borde ha/har nu"

Lokal - Tillfälliga (gratis)lokaler för möten

Telefon - Ett "gratisabonemang" passar våra behov bra, vi får ett kontaktnummer. Vi kommer ändå ringa varandra på våra privattelefoner i början så det är lika bra att hålla saker så okomplicerade som möjligt.

Dator - Vi kör redan med våra hemdatorer och jag vet att vi har en bärbar "tillgänglig" (privatägd).

Skrivmaterial - < 1000kr / år

Detta ger en engångskostnad på ~600kr för mobiltelefonen och någon slags utgift för skrivmaterial, kampanjmaterial, afficher, mm...

Första året skulle vi kunna fungera på < 2000kr vilket ger en medlemsavgift på 33kr. Antar man att 2/3 av dom 60 medlemmarna inte vill vara "riktiga" medlemmar så har vi en medlemsavgift på 100kr/år.

Kommentarer väldigt välkomna, men jag svarar antagligen inte förrän på torsdag. :(