handdator

Visa fullständig version : Kommunfullmäktige Borlänge

eCo
2009-09-14, 21:16
I Borlänge har jag och några till funderat lite kring kommunalval och har börjat skriva på ett utkast för frågor som vi kan tänkas ta upp.

Notera att detta är ett väldigt tidigt utkast och ska skrivas om när vi har fått klart om vilka frågor vi ska ta upp.

Därför är det roligt och bra om så många som möjligt kan kommentera och ge förslag på frågor som kan vara bra att ta upp(eller mindre bra för den delen).

Vi kommer inom en kort tid även skicka ut mail till alla medlemmar i Borlänge om intresse att ställa upp som kommunfullmäktige.

Bifogar utkastet i ett .odt -dokument.

agnesson
2009-09-21, 15:26
Jag vill se en kommun där alla bibliotek kör en torrentracker så att vi invånare kan sprida fri kultur. Uppladdning behöver inte biblioteket stå för, bara att möjligheten finns. Biblioteket ska dock ansvara för att verk där skaparen inte tillåtit spridning, inte sprids.

eCo
2009-09-21, 21:39
Frågan där är ju tyvärr hur Borlänge kommun ska få in pengar för en sådan tjänst.

Borlänge ligger just nu väldigt illa däran med pengar, och en sådan tjänst tror jag inte man sparar in så mycket på utan är fler utgifter.

Dock håller jag med om att biblioteken ska digitalisera mer av deras sortiment, och då kan torrent vara en sådan teknik.

agnesson
2009-09-22, 10:19
Fast i princip alla förslag vi har kostar pengar.

Minskad kameraövervakning innebär ändrad policy och regelverk vilket kostar pengar att ta fram. Utöka hot-spots, utbyggnad av stadsnätet, kommunal service via nätet, använda öppen mjukvara, öka utbudet tpå bibliotek, tillgång till datorer på gymnasieskolor.. precis allt kostar pengar.

Strategin måste vara att den att de partiet vi stöder får förändra i budgeten. Vi har ett antal mål, men vi bryr oss inte om varifrån pengarna tas.

eCo
2009-09-22, 11:29
agnesson (2009-Sep-22)Fast i princip alla förslag vi har kostar pengar.

Minskad kameraövervakning innebär ändrad policy och regelverk vilket kostar pengar att ta fram. Utöka hot-spots, utbyggnad av stadsnätet, kommunal service via nätet, använda öppen mjukvara, öka utbudet tpå bibliotek, tillgång till datorer på gymnasieskolor.. precis allt kostar pengar.

Strategin måste vara att den att de partiet vi stöder får förändra i budgeten. Vi har ett antal mål, men vi bryr oss inte om varifrån pengarna tas.

Okey, det kan jag hålla med om, men frågan där är kanske, är det bästa sättet att göra det på en torrent tracker?

Jag skulle vilja se att bibliotekens utbud ska digitaliseras och kunna nås från vilken dator som helst, men varför just en torrent tracker? och är en tracker det lättast att sälja in hos både medborgare och de andra politikerna iom att torrent tekniken är så pass het iom TPB och uppfattas nästan som olaglig.

Falathar
2009-09-23, 01:16
en tracker lär iaf vara det billigaste alternativet, om vi ändå ska prata pengar,om det är den bästa låter jag vara osagt. Det är ändå en hyffsad teknisk tröskel att ta sig över för många kommuninvånare