handdator

Visa fullständig version : Kandidater till kommunfullmäktige

Jocce Hedberg
2009-09-16, 10:34
Bakgrund

Det börjar nalkas val om vi ska deltaga i val. Processen för att avgöra om vi ställer upp går att läsa och diskutera om här;

http://forum.piratpartiet.se/Topic172199-35-1.aspx

Enligt centrala riktlinjer behöver vi ha åtminstone 16 kandidater som är taggade att ruska om i Kommunhuset!

Min idé med tråden

Det är då bra om alla som är sugna på att deltaga och ställa upp i kommunalvalet så snart som möjligt ger sig tillkänna; desto fler desto roligare desto bättre! Därför tror jag att det är en bra idé att folk här ger sig tillkänna och presenterar sig själva och sina intentioner, tidigare erfarenheter, speciella egenskaper och allt annat som kan vara relevant eller för den delen roligt att veta om personen i fråga.

Exempelpresentation/Någon form av mall

Namn

Ålder

Ort (förvisso rätt uppenbart, men kan vara kul att veta närmare)

Nuvarande sysselsättning

"Berätta lite om dig själv

Brukar göra X, gillar Y, hänger på Z, blir arg på W, kämpar för X2 ... Ja, you name it.

Tidigare erfarenheter

Ganska uppenbart vad detta betyder.

Speciella talanger

Har kandidaten någon talang eller tillgång som kan vara intressant för partiet? Kanske certifierad revisor, stort nätverk inom kommunhuset, ståuppkomiker ... Ja, något som helt enkelt kan vara till partiets (och kandidatens) fördel.

Vilka frågor som personen vill driva

Vilka konkreta förslag eller principer vill kandidaten arbeta för och förespråka på kommunal nivå?

Kuriosa

Allt annat som kan vara bra/kul att veta. Kandidatens motto eller något bra den har gjort kanske.

Övriga punkte

Andra intressanta punkter som jag förmodligen har glömt att notera.

PS: Det är nog bra om denna tråden blir sticker tror jag.

Jocce Hedberg
2009-09-16, 12:05
Information för de som funderar på att kandidera till KF

(Jag fetmarkerade det som jag anser är relevant för oss).

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTIyMnc_2CbEdFADUzPF8!/

Kommunfullmäktiges roll

I kommunfullmäktige fattas alla övergripande beslut. De beslutar om budgeten - kommunens viktigaste styrinstrument. Där står vilken politisk inriktning som ska gälla under kommande år, både vad gäller pengar och de verksamheter som kommunen har ansvar för; skolfrågor, förskolefrågor, miljöfrågor med mera.

Kommunfullmäktige beslutar om vilken skatt göteborgarna ska betala, olika taxor och avgifter, stora investeringar och stadsplanering samt sätter upp mål för kommunens verksamheter. De granskar och utvärderar arbetet för att nå dem.

[...]

Kommunfullmäktige sammanträder cirka 10 gånger per år. Sammanträdena är offentliga och allmänheten är välkomna att lyssna från åhörarläktaren. Tid och datum annonseras i Göteborgs-Posten och Metro en vecka före sammanträdet.

Ärenden som ska avgöras av kommunfullmäktige bereds av kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen lämnar sedan förslag till beslut.

Detta innebär i praktiken ett möte i månaden med uppehåll under sommaren.

Vidare så är det bra att veta;

http://gbg.piratpartiet.se/wiki/Kommunalval

*Kommunfullmäktige i Göteborg har 81 ordinarie ledamöter och 48 ersättare. Organisationsgruppens rapport föreslår att styrelsen ska ställa ett krav på att ha 25% av totala antalet mandat, vilket innebär att vi måste hitta minst 21 kandidater (eller minst 33 ifall man räknar med ersättare).

*Politiker inom kommunfullmäktige jobbar oavlönat. Alla som kandiderar måste med andra ord vara beredda att jobba med detta på sin fritid.

Jag vet inte om vi kan räkna med att få sitta med i någon form av nämnd då det rödgröna blocket (eller bara det röda) har egen majoritet och vi kan inte vara med och bråka särskilt mycket (dessutom har vi förmodligen en väldigt låg andel röster jämfört med de övriga). Det som kommer vara våran uppgift kommer att vara samma sak som CEs uppgift i Bryssel, att väcka diskussion och komma med nya idéer och angreppsvinklar.

J. C.
2009-09-16, 12:22
Kommunalvalsidan på wikin är lite ouppdaterad. Styrelsen ändrade till 20%, vilket innebär att det "endast" krävs 16 stycken kandidater.

xor
2009-09-17, 16:20
Namn

Ålder

Ort (förvisso rätt uppenbart, men kan vara kul att veta närmare)

Nuvarande sysselsättning

"Berätta lite om dig själv

Brukar göra X, gillar Y, hänger på Z, blir arg på W, kämpar för X2 ... Ja, you name it.

Tidigare erfarenheter

Ganska uppenbart vad detta betyder.

Speciella talanger

Har kandidaten någon talang eller tillgång som kan vara intressant för partiet? Kanske certifierad revisor, stort nätverk inom kommunhuset, ståuppkomiker ... Ja, något som helt enkelt kan vara till partiets (och kandidatens) fördel.

Vilka frågor som personen vill driva

Vilka konkreta förslag eller principer vill kandidaten arbeta för och förespråka på kommunal nivå?

Kuriosa

Allt annat som kan vara bra/kul att veta. Kandidatens motto eller något bra den har gjort kanske.

Övriga punkter

Andra intressanta punkter som jag förmodligen har glömt att notera.

Det känns lite som ett rollforumlär men det kanske bara är jag som är skadad :D Varför inte. Ett alternativ är ju annars att de helt enkelt får skriva sitt egna CV och skicka in det speciellt för den här saken. Då lär man ju få en ganska bra bild av vilka det är man röstar på. Man kan ju lista ett par punkter som de kan få bygga upp sina CV runt, som kan vara intressanta. Exempel:

1. Vilka slags frågor vill du driva i kommunen?

2. Varför ska vi rösta på dig?

3. Vem är du? (Du behöver inte gå in på detaljer om du inte vill.)

5. Fyll på med mer information om ämnen som du tycker är viktiga.

Eller? Det bör ju framgå om de saknar kvalifikationer i texten de skriver.

xor
2009-09-17, 16:26
Det enda de där presentationstexterna ska användas till är väl att välja ut vilka som är mest lämpliga att ha på sin lista. Det är ju BRA om de som skickar in texterna har koll på hur kommunpolitik fungerar, och jag måste erkänna att jag själv inte riktigt har helt 100% koll.. Vilket är dåligt ;)

I vilket fall, enligt mig så kanske det är bra om de får skriva alltihop från grunden själva. Det ger nog en större insikt i vad de är för personer, om de har fått hitta på vad det är de ska skriva om helt själva. Okej.. några punkter måste vi ju ha; namn, ålder och yrke. (Det som står på valsedeln?)

Säg till om jag är helt korkad.

xor
2009-09-17, 16:29
Just det ja, det bör ju stå att vi plannerar att låta alla läsa deras texter, så att de inte råkar skriva om saker de inte vill att världen ska veta.

(För jag antar att alla ska få lov att läsa om vilka politiker som hjälper till och styr kommunen, förutsatt de kommer in?)