handdator

Visa fullständig version : Frågor att driva i kommunfullmäktiga

Jocce Hedberg
2009-09-16, 10:38
Då vi måste bestämma oss för om vi vill ställa upp i kommunalvalet eller ej så bör vi också ställa oss frågan vilka frågor vi vill och kan driva i KF.

Därför föreslår jag att vi postar alla tänkbara och otänkbara förslag här (eller ännu bättre i ett nytt subforum, detta förfarande kan också vara rimligt för KF-kandidater som jag nyss postade en tråd om http://forum.piratpartiet.se/Topic172673-35-1.aspx).

Jocce Hedberg
2009-09-16, 10:49
Frågan angående kollektivtrafikens datalagring och registrering av resenärers resevanor

Bakgrund

Det har varit uppe på tapeten hur länge och på vilket sätt information om resemönster för individer får lagras/användas.

Förslag

Jag föreslår att vi arbetar för att få informationen om resenärer till att vara anonym. Resenärernas intressen måste förstås vägas mot resebolagets (Västtrafik) intressen (det är så det funkar i den här världen) och jag föreslår följande kompromiss;

Lagring av personlig information får ske max en månad, därefter får informationen om dennes persons resevanor lagras som allmän information som avidentifierat kortägaren. Detta sker genom att resebolaget lagrar månadsvisa resevanor (för att kunna arbeta fram en rimlig kollektivtrafik med resenärbelastning, resemönster och liknande; månadsvisa resevanor bör vara mer än nog för detta ändamål) varpå denna information lagras utan möjlighet till identifikation som data för en godtycklig resenär.

Vidare så bör alla kort som är personligt registrerade ha ett id-nummer som är det synliga i databaserna (vilket också torde vara gällande nu) där inte namnet är sökbart förutom av en viss liten instans som behandlar borttappade kort och/eller polisiära angelägenheter (försvunna/efterlysta personer). Alla utdrag ur denna databas bör ske på en-personsbasis och den som gör utdrag ska ha skäl för detta utöver sin egen nyfikenhet/dylikt.

Detta är i min mening en godtagbar kompromiss som tillgodoser båda parters behov av funktionalitet och integritet.

Detta anser jag vara möjligt att arbeta för/med i KF och framförallt föra dialog mellan KF och Västtrafik (vet inte hur regler kan appliceras från KF till lokala resebolags datalagring, gissar att det är ganska tunt).

J. C.
2009-09-16, 10:57
På vår wiki finns en sida där vi samlat lite områden, jag kan klistra in de olika förslag som skrivits upp där, men hinner inte själv utveckla punkterna just nu:

- Öka användning av fri mjukvara i kommunen.

- Digitalisering av offentliga handlingar.

- Kultur som fått statligt/kommunalt bidrag (och som går att digitalisera) ska släppas under en Creative Commons-licens.

- Främja användning av sociala medier bland kommunalarbetare.

- Undersöka hur censur av webbsidor används inom kommunen.

- Ge insyn i hur kommunpolitiken fungerar. Arbeta med transparens. Skriva om allt som händer där. (En fågel viskade att det går lite sneaky till.)

- Arbeta för att alternativ till upphovsrätt tydligare kommer upp i utbildningar.

- Bygga ut fiberlinorna i kommunen (note: lite halvt fördelningsfråga).

- Investera i nätkulturella projekt och datarelaterat i allmänhet (note: hockey-fansen blir griniga?).

- Uppdatera datorundervisningen i skolan (vid tidig ålder).

Jocce Hedberg
2009-09-16, 11:03
Jimmy Callin (2009-Sep-16)På vår wiki finns en sida där vi samlat lite områden, jag kan klistra in de olika förslag som skrivits upp där, men hinner inte själv utveckla punkterna just nu:

- Öka användning av fri mjukvara i kommunen.

- Digitalisering av offentliga handlingar.

- Kultur som fått statligt/kommunalt bidrag (och som går att digitalisera) ska släppas under en Creative Commons-licens.

- Främja användning av sociala medier bland kommunalarbetare.

- Undersöka hur censur av webbsidor används inom kommunen.

- Ge insyn i hur kommunpolitiken fungerar. Arbeta med transparens. Skriva om allt som händer där. (En fågel viskade att det går lite sneaky till.)

- Arbeta för att alternativ till upphovsrätt tydligare kommer upp i utbildningar.

- Bygga ut fiberlinorna i kommunen (note: lite halvt fördelningsfråga).

- Investera i nätkulturella projekt och datarelaterat i allmänhet (note: hockey-fansen blir griniga?).

- Uppdatera datorundervisningen i skolan (vid tidig ålder).

Stabilt! Jag var inne på wikin och kikade en del igår, men jag tycker den var lite rörig så jag körde mest slumpsidor och fick ingen riktig koll på det hela(!). x) Jag såg först nu att den låg klistrad på förstasidan ... :)

Frågan är väl hur många som är aktiva här, aktiva på wikin och hur många som är aktiva på IRCn. Vi vill ju nå största möjliga publik.

OT: Just by curiosity. För övrigt, hur mycket folk brukar det vara på piratfikan? Jag tänkte börja ta mig dit, men jag har förstås lyckas dra på mig "the new influenza" (eller något annat skit) så jag kan inte deltaga imorgon, tyvärr.

J. C.
2009-09-16, 11:12
Jocce Hedberg (2009-Sep-16)

Stabilt! Jag var inne på wikin och kikade en del igår, men jag tycker den var lite rörig så jag körde mest slumpsidor och fick ingen riktig koll på det hela(!). x) Jag såg först nu att den låg klistrad på förstasidan ... :)

Frågan är väl hur många som är aktiva här, aktiva på wikin och hur många som är aktiva på IRCn. Vi vill ju nå största möjliga publik.

OT: Just by curiosity. För övrigt, hur mycket folk brukar det vara på piratfikan? Jag tänkte börja ta mig dit, men jag har förstås lyckas dra på mig "the new influenza" (eller något annat skit) så jag kan inte deltaga imorgon, tyvärr.

Hm, att wikin känns rörig är inget bra, men har funderat på att omstrukturera den lite. Kanske lika bra då :)

Jag tror definitivt att det finns flest på IRC. Problemet är att det just är en chatt och att inget man skriver är beständigt. Av transparensskäl borde därför inga tyngre beslut fattas i det mediumet, imo (därför jag postade detta i forumet till att börja med).

Det är väldigt olika, men det brukar komma mellan 7-20 ungefär :P. Tråkigt med influensan, fast om du känner dig piggare till fredagen så kommer Ung Pirats förbundsstyrelse till Göteborg. Fredagskvällen blir det fika, och under hela helgen är det styrelsemöte i en lokal på Hisingen som heter Egalia. Jag hade tänkt göra ett mailutskick med fler detaljer om det idag.

xor
2009-09-17, 15:58
Wikin är ju lite kaotisk, men det är ju alla wikis. Antar jag?

Vi använder den för att skriva ner saker som känns viktiga, som klotterplank för projekt (ibland) eller bara klotterplank över huvud taget. Det mesta som händer i Göteborg kommer någon gång upp på wikin.. MEN det bästa stället att vara på är nog egentligen IRC-kanalen (#gothenburg @ irc.piratpartiet.se). Folk skriver en hel del personligt där, och det är väl i första hand en social mötesplats :)

Men.. vi ska försöka bli bättre på forumet. Jag försöker nu ;) Som tur är verkar Jimmy vara riktigt bra på det redan.. hm.

GöranH
2009-11-20, 16:14
Jag är en ny medlem i PP. Detta är mitt förslag för att ta fram frågor som PP bör driva i kommunfullmäktige.

Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise

Piratpartiets kärnfrågor kan sägas vara klart definierade. För gemeneman kan emellertid dessa kärnfrågor ge intryck av att Piratpartiet är en "en-frågeparti". Det är inte lätt för medborgarna att själva se hur våra "kärnfrågor" griper in i övriga politik områden. Jag tror också att Piratpartiets egna anhängare/sympatisörer allt som oftatst kan känna sig lite vilsna på den punkten och ha svårt för klargöra sambanden. Därför vill jag lansera följande idé:

Mitt förslag är att tillsätta ett antal hårt arbetande mindre arbetsgrupper som inom respektive politik område får till uppgift att gå igenom hur PP:s ideolgi griper in och kan påverka respektive politik område och lägga fram förslag.

Konkret menar jag till exempel att arbetsgrupper tillsätts inom:

1. Sociala politikområdet (inbegriper t ex familje-, barn- och äldreomsorg, ekonomiska trygghetssystem)

2. Ekonomi- och finanspolitik

3. Arbetsmarknadspolitik

4. Jämstalldhetspolitik

5. Rättspolitiken

Det finns säkert fler områden som bör gås igenom och bör komplettera uppräkningen ovan.

Är detta en idé som kan vinna något gehör i Piratpartiet och genomföras?

Frågan är mycket viktig enligt mig om Piratpartiet ska ha en chans i valet 2010.

Goran H