handdator

Visa fullständig version : Trollhättan: Medlemsutskick 2009-10-01

Tappe
2009-10-01, 23:52
Subject: Piratpartiet: Höststart!

Hej Trollhättepirater!

Det är mindre än ett år kvar till riksdag-, landsting- och kommunalvalet och för mig och de funktionärer vi har i Trollhättan kommer det snart bli en hel del att göra. Dock behöver vi Din hjälp innan vi kan sätta igång!

I Trollhättan har vi legat rätt så lågt efter valet till Europaparlamentet. Vi kom in! Vi fick ett mandat! Det är stort! Vi har uträttat något genom att bevisa för de andra partierna att vi faktiskt kan komma in. Vi kan göra skillnad! Piratpartiet fick 7.5% av de totala rösterna här i Trollhättan. 12% i Sjuntorp!

Frågan är: "Kommer vi in i riksdagen?". Jag tror det! De andra partierna i stan har redan börjat med sina kampanjer. Något tidigt tycker jag personligen eftersom jag inte tror att man kommer att bestämma sig redan nu, men efter årsskiftet skulle jag vilja sätta igång och kampanja rejält. Den stora frågan för mig är bara: "Är det bara riksdagen vi ska kampanja för?"

Det är nu vi i Trollhättan behöver ta ett viktigt beslut. Ska vi ställa upp i valet till kommunfullmäktige eller inte? Jag tycker att vi bör göra det!

Jag tror att det är mycket vi kan påverka här i kommunen. Inte inom fildelningsfrågan, utom inom de andra områdena där vi är verksamma. Personlig integritet, IT och transparens inom stat och kommun.

Jag har satt ihop några punkter med förslag på saker vi kan påverka. Listan kan göras lång, så jag nämner bara några av dem:

* Kultur som får bidrag ifrån kommunen borde släppas under en Creative Commons-licens. En Creative Commons-licens innebär inte att man avsäger sig sin upphovsrätt utan i stället att man erbjuder några av sina rättigheter till vem som helst, men bara på vissa villkor. Det är faktiskt vi skattebetalare som varit med och betalat, borde inte vi då kunna använda det materialet? Jag ser det i alla fall som en självklarhet!

* Arbeta för att standarder används inom kommunen. Öppna format på dokumenten som används och skickas ut (Word-formatet .doc är INTE öppet!). Likadant med hemsidan. Den är ett skräckexempel på hur standarder används! (Kolla själv genom W3C)

* Sociala medier bör användas mer för att få större insyn. I dagsläget har kommunen en rss-feed på hemsidan (som inte heller den följer standarder) för senaste nyheter, men det är väldigt (VÄLDIGT!) mycket som inte kommer ut där.

* Datorundervisningen i grund- och gymnasieskolan är rejält föråldrad. När jag gick på gymnasiet vet jag att kursen ungefär gick ut på att lära sig använda Word och Excel. Inga andra ordbehandlare eller kalkylprogram. Bara Word och Excel. Kursen kan vara så mycket mer och inte låst till en (1) programvarutillverkare.

Detta är några punkter som jag skulle vilja att vi driver i kommunfullmäktige. Men som jag sa tidigare. Listan kan göras lång.

Jag skulle vilja att vi träffas och diskuterar om det här och tar beslut. Gärna så fort som möjligt. Mitt förslag på datum är 15:e oktober runt 17.00. Men jag är öppen för andra förslag. Svara gärna innan tisdag så jag kan få ut ett nytt mejl i god tid.

Hälsningar Erik Fredriksen

Kommunledare för Piratpartiet, Trollhättan

erik.fredriksen@piratpartiet.se

Mobil 070-243 31 69

Tappe @ irc.piratpartiet.se #piratpartiet #NorraElfsborg

SBJ
2009-11-03, 01:58
Kanske är dags för ett nytt möte på Strandgatan igen snart. Missade senaste piratfikan, då jag låg en dag efter i tiden. Och jag håller med om att viu bör försöka ta oss in kommunalt med, chanserna att vi tar oss in i kommunvalet är nog ganska goda då Thn är en studentstad. Och som du säger, det finns mycket vi kan arbeta med för att förbättra som ligger inom PP's domäner.