handdator

Visa fullständig version : Mediaforum startar!

Karin Engström
2006-05-04, 22:51
Hej!<br>
<br>
Nu startar mediaforum för att Piratpartiet ska kunna arbeta mer aktivt med media.<br>
Vi som tagit initiativet till att starta upp mediaforum är Tor Skude och jag (Karin Engström). Vi gör det på uppdrag av styrelsen.<br>
<br>
För att vi ska kunna bevaka och bearbeta media behöver vi folk över hela landet. Vi kommer att behöva mediagrupper lokalt i alla valkretsar som jobbar med lokala media samt centralt som jobbar med riksmedia. Alla som är intresserade och tycker det är viktigt att vi bevakar och bearbetar media ska anmäla sig i mediaforum till sin valkrets eller till mediagrupp centralt. Vill man vara med både här och där, är det välkommet! <br>
<br>
För att vi som vill delta i mediaforum ska kunna kommunicera med varandra har Tor Skude satt upp en forumdel ? mediaforum under Arbete på riksnivå, där vi som ingår i mediagruppen har tillträde. Det är mediaforum vi i första hand ska använda för att kommunicera med varandra. <br>
<br>
<br>
Skapa mediagrupper genom att:<br>
<br>
- Utse en ansvarig för mediagruppen i varje valkrets samt centralt. Till en början föreslår jag att ansvaret faller på valkretsledaren. Det centrala ansvaret faller på mig till en början. <br>
<br>
- Göra en lista över alla media som ska bevakas och bearbetas, lokalt/centralt, och fördela den bland mediagruppernas medlemmar. <br>
<br>
<br>
Mediagruppernas ansvar:<br>
<br>
Bevaka:<br>
<br>
- Allt media skriver/sänder om våra frågor. Varenda gång någon tidning skriver något eller tv sänder något som har med våra frågor att göra ska det vidarebefordras till mediagrupp centralt via Nyheter/Mediebevakning. Centralt kommer vi sedan att publicera nyheten i vårt nyhetsforum (som kommer att starta) på hemsidan. Det kommer att bli ett slashdot-liknande nyhetsforum. Lokala media har inte alltid sin tidning på Internet, då kan man göra som Tor Skude har gjort; scanna in artikeln, skriva av den eller skriva om den i notisform.<br>
<br>
- Det media skriver om Piratpartiet eller artiklar/insändare som Piratpartiet har fått publicerade ska in under Nyheter/Mediebevakning.<br>
<br>
- Hålla koll på var och när man kan kommentera våra frågor i andra forum; tidningar, tv och bloggar. Meddela och uppmana alla medlemmar på forumet att gå ut och diskutera och underteckna med Piratpartiet. Gör medlemmarna uppmärksamma genom att posta på Nyheter/Forumbevakning.<br>
<br>
- De som bloggar om våra frågor. Rapportera via Nyheter/Mediebevakning eller Forumbevakning för att publiceras på nyhetsforumet på hemsidan och eller för att kommentera bloggen.<br>
<br>
Bearbeta:<br>
<br>
- Via insändare/artiklar. På mediaforum under Intern arbetsmapp finns en Insändar- och debattartikelpool. Använd de insändare/artiklar som redan finns där och skicka ut till lokala media i eget namn. Skriv om insändare/artiklar och skriv nya insändare/artiklar! Berätta för media att vi finns! Som en parentes kan nämnas att jag pratade med två stycken nyhetschefer på Expressen och tv4 häromdagen, de hade aldrig hört talas om Piratpartiet!<br>
<br>
- Skicka ut pressmeddelanden från Piratpartiet. När Rick eller någon annan har skrivit något som snabbt ska ut, hjälps vi åt så det kommer till varenda redaktion i hela Sverige. Kommuniceras via mediaforum under Intern arbetsmapp, Pressmeddelanden och annat. <br>
<br>
- Genom att följa upp artiklar. När det varit en artikel/nyhetsinslag som handlat om våra frågor, kontakta redaktionen eller skriv till redaktionen och ge vår syn på saken! Här förs diskussionen via mediaforum under Intern arbetsmapp, Mediahändelser på riksnivå.<br>
<br>
- Berätta för media om Piratpartiets event. När Piratpartiet ska göra (ex. 1:a maj) eller har gjort (ex. 1:a maj) något ? berätta det för media! Även här förs diskussionen via mediaforum under Intern arbetsmapp, Mediahändelser på riksnivå. <br>
<br>
<br>
Jag hoppas verkligen att vi kan få fart på det här med media! Jag tror att om vi följer den här planen så går resten av sig självt. <br>
<br>
<br>
Skepp ohoj<br>
Styrelsen, Tor Skude och Karin Engström <br>

Karin Engström
2006-05-05, 15:59
Hej Piratpartister!

In i mediaforum och anmäl er nu. Ni i olika valkretsar behöver inte vänta på att er valkretsledare ska starta en tråd. Det kan vem som helst i valkretsen göra.

Detta mail fick Rick från Oscar Swartz idag.

"Tjena,

jag fick SvD. Förstasidan pushar helt uppslag om småpartierna som vill in i

Riksdagen:

Junilistan, Fi, Sverigedemokraterna, Sjukvårdspartiet.

Jag tycker du/ni skall kontakta journalisterna och förklara vilken

folkrörelse ni har bakom er.

De där journalisterna kanske blir de som bevakar valet och bör uppfostras nu

direkt.

ola.billinger@svd.se

lena.hennel@svd.se

Någon hos er bör förresten identifiera politiska reportrar/valreportrar på

tidningar landet runt. Dels de stora men även landsortspressen, där det f.ö.

kan det vara ganska enkelt att komma in med debattartiklar etc.

/Oscar"

Så sant som det är sagt. Vi behöver folk som arbetar med media. Det finns mycket att göra!