handdator

Visa fullständig version : ojojoj... Vilket engagemang

Nicklas W Bjurman
2006-05-05, 08:11
Tycker det verkar vara väldigt lite som händer i Dalarna i gämnförelse med de andra länen.

Vi vet alla vad som kommer att behövas göras så varför inte börja arbeta på det lite.

* Vi behöver ha några personer i varje kommun som kan åka runt och se till att det finns valsedlar.

* Vi behöver räkna ut hur mycket valsedlar vi ska ha till varje komun.

* Vi behöver se till att vi får hit valsedlarna på något sätt.

Finns det några frivilliga?

SM5POR
2006-05-05, 19:03
lordmetroid (2006-May-05)* Vi behöver räkna ut hur mycket valsedlar vi ska ha till varje komun.

På den punkten har jag ett färdigt förslag, där varje kommun erhåller valsedlar i proportion till antalet röstberättigade (precis som partiledningen fördelade 3 miljoner valsedlar mellan valkretsarna).

Det framgår inte av partiets beställning hur många av rikslistans 638.000 valsedlar som är avsedda för just Dalarnas län, men när jag jämför med tilldelningen i de valkretsar som har egna listor får jag det till 93.000 för er del. Riksvalsedeln har beställts i extra stor upplaga, men den skall förmodligen även användas vid röstning utomlands. Kanske tycker partiledningen att ni trots det skall ha mer än 93.000, men det är inte min sak att uttala mig om.

Under antagandet att valsedlarna levereras i behändiga buntar om 1.000 stycken, så har jag avrundat varje kommuns andel till närmaste hela tusental. En bunt om 1.000 stycken har dock lyfts åt sidan som reserv för hela valkretsen:

7.000 (9 kg) Avesta

15.000 (19 kg) Borlänge

18.000 (23 kg) Falun

3.000 (4 kg) Gagnef

5.000 (6 kg) Hedemora

5.000 (6 kg) Leksand

9.000 (11 kg) Ludvika

4.000 (5 kg) Malung

7.000 (9 kg) Mora

2.000 (3 kg) Orsa

4.000 (5 kg) Rättvik

4.000 (5 kg) Smedjebacken

4.000 (5 kg) Säter

2.000 (3 kg) Vansbro

3.000 (4 kg) Älvdalen

1.000 (1 kg) reserv (i Falun eller Borlänge, var ni nu har ert kontor?)

När ni sedan har fått ut buntarna till respektive kommun är det dags att bryta upp dem och portionera ut i genomsnitt 500 valsedlar per vallokal, men ni bör granska statistiken över antal röstberättigade så att ni inte råkar svältföda något ovanligt stort valdistrikt. Ni kan ju behöva dela ut valsedlar till enstaka väljare som ni möter också, eller lägga ut på platser där förtidsröstning äger rum.

Jag är själv inte skriven i Dalarna, men jag hade ändå färdigställt den här beräkningen för samtliga valkretsar, så då kan ni ju få utnyttja den om ni vill...

SM5POR
2006-05-05, 19:18
Valmyndigheten tillhandahåller såväl statistik över antalet röstberättigade den 1 mars 2006 (http://www.val.se/val/val2006/statistik20060301/roststat_20.html) som kartor över valdistrikten (http://www.val.se/val/val2006/kartor/riksdagsvalkrets/24.html) inför årets val.

Nicklas W Bjurman
2006-05-07, 17:46
Ja det var ju bra att det arbetet redan har blivit gjort. Jag är dock mycket intresserad om vi har några personer i varje kommun/stad i och med Tråden som Rick just lagt upp om valarbetet (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic22206-69-1.aspx). Människor som kan ta hand om dessa saker konsekvent så att vi är organiserade och får något uträttat.

Jag skulle gärna göra det. Men eftersom jag är står på centerpartiets komunlista i år känns det som om jag behöver ligga mer lågt än vad jag egentligen skulle vilja göra.

Så var och en av dessa kommuner, vad har vi för personer?

esse
2006-05-09, 17:54
Hej!

Ni som känner att ni orkar/vill vara med och engagera er och hjälpa till med diverse saker.

Bara att höra av er!

patrick.kumpulainen@piratpartiet.se

Visst, det har stått stilla ett tag nu. Det ska vi ta och ändra på tycker jag!

Bara att slänga iväg ett mail. Eller så kan ni ringa om ni känner er mer bekväma med det.

0735042742 - gäller efter klockan 18 på vardagar.

Helger bör jag svara dagtid också.

Om det är så att jag nu inte svarar, så fungerar mail fortfarande; bara att lämna information om hur jag kontaktar just dig.

Hälsningar

Patrick

Mats Eriksson
2006-05-11, 08:58
Jag kan nog greja det här i Ludvika/Smedjebacken.

Mats Eriksson
2006-05-11, 09:00
lordmetroid, bor du här i Dalarna?

Nicklas W Bjurman
2006-05-11, 10:10
Japp, Borlänge komun. Jag ska ta lite bilder till Hugi Ásgeirsson som PMade mig om bilder till posters. Får se vad som ska göras sedan.

Funderar nu i detta tillfälle om jag ska fixa affishering också i Borlänge. Jag vet att FBB(För Borlänges Bästa, ett parti bildat på grund av Socialdemokraternas vårdlösa demokratur) fick rätt så många röster bara av att synas, men inte tillräckligt för att få en sittplats då Borlänge är uppdelat i två valdistrikt. En lösning som gör att små partier får betydligt hårdare att få en position i komunsmäktige.

Okej... Så, i alla fall... Jag ska ta ett par foton och skicka till Hugi Ásgeirsson samt att göra lite affisher och annat för att synas. Vet inte om jag ska fixa med ett bord också till Borlänge för att promota budskapet. Jag är inte speciellt bra på att disuktera saker, speciellt inte i en debatt.