handdator

Visa fullständig version : Forumetik kombinerat med partiverksamhet

infinite_emma
2006-05-05, 09:47
Vi är nog flera som konstaterat att blandingen mellan community och partiverksamhet är en ganska ovanligt kombination. Detta medför rätt ovanliga problem att ta ställning till på ett eller annat sätt.

I ett forum, t.ex. är det vanligt att gräla rätt friskt och hetlevrat. Man behöver som forumit inte vara öppen med vem man är, och vissa särskilt grälsjuka människor - subjektivt för enskilda communities - brukar man antingen kasta ut eller tiga ihjäl. När det gäller offentliga "gräl" i partiverksamheter, de har ju förts på debattsidor i tidningarna eller drivits av media, brukar det normalt sett leda till någon form av svar. Vi måste balansera dessa två olika traditioner, eftersom vi är både ett community och ett parti. Jag tror att de flesta av oss relaterar till en av just de två traditionerna när vi gör inlägg i speciellt arga trådar. Dels känns det viktigt att svara ordentligt, reda ut missförstånd - partiverksamheten kräver det ansvaret, dels vill man inte göda troll som livar upp sitt privatliv med lite drama online.

Det andra benet är att man samtalar när man hänger på ett community. Dvs - saker man säger lever kvar för evigt, och känns "nytt" för nya läsare som kommer in, oavsett om det är ett halvår senare och kommentaren är inaktuell. Traditionellt sett går man aldrig in och editerar eller tar bort sina inlägg, i forum-kulturen anses det vara dålig stil och sänker kredibiliteten hos postaren. Så en ogenomtänkt kommentar brukar finnas kvar, och ibland även tas upp, till forumitens eviga skam! ;)

Detta tror jag en del väljer att strunta i och postar vad som helst som dyker upp i huvudet, andra reagerar starkt på traditionen och postar sällan eller aldrig. Sen finns det ju dom som inte alls är medvetna om den här sidan av forum-kulturen och gör nybörjarmisstaget att vilja ta bort något som är skrivet osv, men man brukar lära sig efter ett tag.

Här är vi en salig blanding av människor - partimedlemmar, antiparti-medlemmar, intresserade, stödmedlemmar, ett och annat troll, massor av tysta läsare... Och vi håller som bäst på med processen att utveckla den här parti/forum-kulturen, även om det inte är en medveten handling.

Jag tyckte därför att det var dags att ta upp detta - och kanske få till en debatt, och kanske framför allt ett medvetande om situationen, och se om vi inte kan "styra" utvecklingen och försöka undvika alltför många fallgropar.

Helst vill jag personligen undvika att ställa upp regler för hur man hänger på forumet - men jag skulle gärna vilja att vi gemensamt på något vis kan komma fram till något slags etisk röd tråd.

1. Jag skulle gärna se forum-moderatorer, som Uppsala-gänget (vi sågs på 1 maj och diskuterade just forumet) föreslog - det är viktigt att moderatorerna inte är auktoriteter, dvs, sitter i styrelse eller så, och att de håller i allmän städning, flytt av trådar osv.

2. Jag tycker också att vi ska överväga när och om moderatorer ska låsa trådar, straffa forumiter med postnings-restriktioner och i så fall under vilka omständigheter osv.

3. Hot osv mot enskilda personer - det dyker upp ibland, för det mesta för att skoja till det, men å andra sidan säkert inte så kul om man råkar vara den personen. Jag tycker själv att vi som forumiter i sådana lägen ska säga ifrån, och därmed balansera känslan av vad vi som PARTI handlar om, men det kanske är så att det är något som moderatorer ska fånga upp.

Ja - jag rullar ut bollen, många saker framlagda - ber om ursäkt, lol! Men det är tankar som jag gått med ett tag, och det vore fint om vi kunde försöka ha en diskussion kring ämnet!

Tor Skude
2006-05-05, 13:34
Moderatorer behövs. Jag tror dock att vi redan har några, men de är inte tillräckligt många eftersom de inte hinner med att t ex låsa dublettrådar. Men det finns väl en busenkel lösning på det problemet - vi utser några till moderatorer, helt enekelt :)

Vi har klarat oss förvånansvärt bra utan ett tydligt regelverk för vad som gäller på forumet, men vi borde nog ändå upprätta ett, om inte annat för att undvika framtida konflikter om vad som är rätt och fel.

Bo Leuf
2006-05-05, 14:26
Inläggsvolymen och svängningarna torde bara tillta med tiden allteftersom fler hittar hit, så det är bra att vi alla funderar på Emmas synpunkter.

Det kan även vara lite otydligt för partimedlemmar om de svarar i en öppen tråd eller ej, speciellt om man följer 'senast' och inte speciellt går in enligt topprubriker.