handdator

Visa fullständig version : Eftersnack

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 14:04
Mötet är nu slut och eftersnacket kan börja.

Och då vill jag först och främst vända mig till Henry Rouhivuori och be honom om ursäkt för mina syrliga kommentarer i början av mötet (innan jag valdes till mötesordförande). Jag skulle inte varit så vass i tonen för det visade sig att jag inte var så himla bra själv. I framtiden bör jag alltså vara lite mer ödmjuk.

Så Henry: Jag ber om ursäkt för mina kommentarer till dig och hoppas att det kan vara glömt och förlåtet.

Med det avklarat kan vi nu gå vidare och då vill jag börja med att ge en känga till styrelsen. Det är nämligen styrelsens uppgift att förbereda medlemsmötet, men det hade de inte gjort. Det verkar som om styrelsen trodde det skulle räcka med att skicka ut en kallelse och sen skulle resten lösa sig av sig självt.

Lösningen blev att jag och Hans i tisdagskväll helt oförberett fick ett medlemsmöte dumpat i knät. Ett medlemsmöte som var totalt oförberett och där vi själva har fått leta runt i gamla trådar och dokument för att finna vad det faktiskt ska handla om.

För mig som aldrig modererat ett forum, eller ens tycker om forum, var det en intressant upplevelse att helt plötsligt förväntas moderera hela mötesforumet samtidigt som jag ska lägga upp trådar, föra mötet framåt, se till att rätt information finns tillgänglig och vara mötesdeltagarna allmänt behjälplig.

(Det har åtminstone lett till att jag numera kan forumet en aning bättre.) :)

Jag har försökt göra mitt bästa, och det har varit ett fruktansvärt slit, men jag är den förste att instämma i att det är mycket som kunde ha gjorts bättre, men vi får inte glömma att partiet fortfarande är ungt och den typ av online-möten vi kör är fortfarande på utvecklingsstadiet.

Det är upp till oss alla tillsammans att dra lärdom av våra möten och försöka utveckla dem till att bli bättre. Det här mötet har åtminstone varit mycket nyttigt för mig eftersom jag fått erfarenhet av vad som funkar och inte funkar och kan ta med mig det in i mitt arbete i organisationsutvecklingsgruppen.

Med det sagt lämnar jag nu ordet fritt i denna tråd.

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 14:15
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Och då vill jag först och främst vända mig till Henry Rouhivuori och be honom om ursäkt för mina syrliga kommentarer i början av mötet (innan jag valdes till mötesordförande). Jag skulle inte varit så vass i tonen för det visade sig att jag inte var så himla bra själv. I framtiden bör jag alltså vara lite mer ödmjuk.

Så Henry: Jag ber om ursäkt för mina kommentarer till dig och hoppas att det kan vara glömt och förlåtet.

Godtages. Äh, tack för att du stod ut med att vara mötesordförande. Jag ser att det inte har en varit lätt uppgift. Mötet är över nu och vi är tillbaka till som det var innan.

JorgenL
2009-10-25, 14:18
Utifrån förutsättningarna tyckte jag ni gjorde ett alldeles utmärkt jobb!

Björn Odlund
2009-10-25, 14:19
Jag vill tacka mötesledningen i allmänhet och dig Andreas i synnerhet, för ett mycket väl utfört medlemsmöte! Visst var det småfadäser här och där, men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med, så måste jag säga att ni klarat det med beröm över godkänt. Inte bara har ni modererat mötet och länkat till gamla beslut utan även påpekat rena sakfel i debatten samt svarat på en mängd frågor.

Återigen, tack för väl utfört uppdrag! :)

dansve
2009-10-25, 14:26
Björn Odlund (2009-Oct-25)Jag vill tacka mötesledningen i allmänhet och dig Andreas i synnerhet, för ett mycket väl utfört medlemsmöte! Visst var det småfadäser här och där, men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med, så måste jag säga att ni klarat det med beröm över godkänt. Inte bara har ni modererat mötet och länkat till gamla beslut utan även påpekat rena sakfel i debatten samt svarat på en mängd frågor.

+1 på det BO

Tillägg: Presidiet får faktiskt välja att ajournera mötet och skrika högt efter hjälp om det blir för stökigt. :)

Andreas Wesik
2009-10-25, 14:38
Med tanke på förutsättningarna har Andreas+Hans gjort ett mycket starkt jobb.

Slutsatsen är då att förutsättningarna måste bli sjujäkla mycket bättre!

En rejäl utvärdering av mötet och framtida form på möten borde göras. Dels genom diskussion på forumet, dels genom att styrelsen ser över hur de kunde förberett bättre (då det verkar vara deras jobb), dels genom att prata AFK på till exempel nästa Parley som ska vara om några månader har jag för mig.

Här är de önskemål jag personligen snabbt noterat under mötet:

* En n00btråd önskas med instruktioner om hur mötet kommer gå till samt ordlista (bordläggning, yrkande, motion osv).

* Det saknades Avstår-alternativ i flera pollar åtminstone till en början. Inte bra och måste bli bättre rutin på.

* AFK-sammankomst under mötet för de som håller i det låter smart. Bambuser + övrigt är även det en rolig och bra idé som någon hade.

* En funktion att highlight/downlighta de trådar som man pollat i eller inte. Just nu är det väl bara de som man har olästa trådar i som är markerade. Men ibland läser man en tråd med poll och bestämmer sig inte direkt. Risken är att det glöms bort.

* I polltråden ska diskussionstråden länkas varje gång!! Det är jättetrist att se en poll som heter "40. Andra läsningen av motion 09" utan vidare förklaring och utan länk till tråden där förslaget förklaras och diskuteras.

* Riktiga namn när man lägger motioner/yrkanden. Annars ser det idiotiskt ut på protokollen och i frågorna.

Macco
2009-10-25, 14:41
vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

avslog vi styrelsen eller bordlade vi den?

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 14:43
Macco (2009-Oct-25)vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

Frågan om styrelsens ansvarsfrihet bordlades. Se votering:

http://forum.piratpartiet.se/FindPost178356.aspx

EDIT: Uppdaterade med direktlänk istället.

JorgenL
2009-10-25, 14:45
Macco (2009-Oct-25)vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

Eftersom vi röstade för bordläggning i http://forum.piratpartiet.se/Topic178356-508-1.aspx (ttp://forum.piratpartiet.se/Topic178356-508-1.aspx)

så ställdes som följd av det aldrig frågan om ansvarsfrihet ja/nej.

Vilket är fullt korrekt hanterat.

Johan mlg Karlsson
2009-10-25, 14:57
Jupp, bra jobbat allihop!

(Och till nästa gång måste vi *verkligen* förbättrat rutinerna. Pust.)

Daniel Flöijer
2009-10-25, 14:58
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)[...] vill jag börja med att ge en känga till styrelsen. Det är nämligen styrelsens uppgift att förbereda medlemsmötet, men det hade de inte gjort. Det verkar som om styrelsen trodde det skulle räcka med att skicka ut en kallelse och sen skulle resten lösa sig av sig självt.

[...] vi får inte glömma att partiet fortfarande är ungt och den typ av online-möten vi kör är fortfarande på utvecklingsstadiet.

Det är upp till oss alla tillsammans att dra lärdom av våra möten och försöka utveckla dem till att bli bättre.

+1

Björn Odlund (2009-Oct-25)Jag vill tacka mötesledningen i allmänhet och dig Andreas i synnerhet, för ett mycket väl utfört medlemsmöte! Visst var det småfadäser här och där, men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med, så måste jag säga att ni klarat det med beröm över godkänt. Inte bara har ni modererat mötet och länkat till gamla beslut utan även påpekat rena sakfel i debatten samt svarat på en mängd frågor.

+1

Macco
2009-10-25, 15:30
JL (2009-Oct-25)Macco (2009-Oct-25)vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

Eftersom vi röstade för bordläggning i http://forum.piratpartiet.se/Topic178356-508-1.aspx (ttp://forum.piratpartiet.se/Topic178356-508-1.aspx)

OK, ger mig ännu en anledning till att betänka om man skall dra sig ur den här soppan till parti..... Hur skall vi bedriva en riksdag när vi inte ens kan hålla en styrelse ren från ansvar och till minnes hålla en styrelse på mattan och se till att den gör det den SKA. Redan nu lider vi av jävdiskussioner, av beslut som inte är förankrade hos medlemmarna, toppstyre och maktgalna styrelseledamöten som ger allt för att få fram ett toppstyrt parti.....

Att bordlägga detta beslut är ju som att säga, men duktig styrelse, ni har gjort bara lite fel men resten rätt, och ni kommer undan med en rapporteringseftergift från mötet.

(en annan jämförelse är om en polisman skulle göra en rapporteringseftergift på ett mord).

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 15:34
Macco (2009-Oct-25)Att bordlägga detta beslut är ju som att säga, men duktig styrelse, ni har gjort bara lite fel men resten rätt, och ni kommer undan med en rapporteringseftergift från mötet.

(en annan jämförelse är om en polisman skulle göra en rapporteringseftergift på ett mord).

Väldigt överdrivet av dig att göra en sådan jämförelse.

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 15:37
Macco (2009-Oct-25)JL (2009-Oct-25)Macco (2009-Oct-25)vart tog pollen om att avslå styrelsens ansvarsfrihet vägen? den trollades liksom bara bort...

Att bordlägga detta beslut är ju som att säga, men duktig styrelse, ni har gjort bara lite fel men resten rätt, och ni kommer undan med en rapporteringseftergift från mötet.

(en annan jämförelse är om en polisman skulle göra en rapporteringseftergift på ett mord)

Att man bordlägger en fråga innebär att man skjuter upp beslutet till nästa möte. Man säger alltså inte nånting till styrelsen, man har bara bestämt sig för att inte ta ett beslut i frågan ännu.

Andreas Wesik
2009-10-25, 15:39
Macco (2009-Oct-25)

Att bordlägga detta beslut är ju som att säga, men duktig styrelse, ni har gjort bara lite fel men resten rätt, och ni kommer undan med en rapporteringseftergift från mötet.(en annan jämförelse är om en polisman skulle göra en rapporteringseftergift på ett mord).

Ska man göra konstiga jämförelser så tycker jag det är mer som att polismannen säger "Vi skjuter upp snacket om skyldig/icke-skyldig tills vi har fått den tekniska undersökningen". Vilket är ett klokt beslut i mitt tycke. Men nu börjar vi snacka om samma skräp som i diskussionstråden för pollen.

Det skulle vara bra att ha 2 eftersnacks-trådar. En som diskuterar hur mötet gick och en som diskuterar resultaten av mötet.

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 15:49
Andreas Wesik (2009-Oct-25)

Det skulle vara bra att ha 2 eftersnacks-trådar. En som diskuterar hur mötet gick och en som diskuterar resultaten av mötet.

EDIT: Ny tråd för att prata om besluten och deras innebörd skapad.

Skulle uppskatta om alla kunde hålla den typen av diskussioner där:

http://forum.piratpartiet.se/FindPost178808.aspx

Macco
2009-10-25, 17:35
Andreas Wesik (2009-Oct-25)Macco (2009-Oct-25)

Att bordlägga detta beslut är ju som att säga, men duktig styrelse, ni har gjort bara lite fel men resten rätt, och ni kommer undan med en rapporteringseftergift från mötet.(en annan jämförelse är om en polisman skulle göra en rapporteringseftergift på ett mord).

Ska man göra konstiga jämförelser så tycker jag det är mer som att polismannen säger "Vi skjuter upp snacket om skyldig/icke-skyldig tills vi har fått den tekniska undersökningen". Vilket är ett klokt beslut i mitt tycke. Men nu börjar vi snacka om samma skräp som i diskussionstråden för pollen.

nej det är ingen konstig jämförelse, det är en exakt jämförelse då vi inte kommer se skymten av en nekad ansvarsfrihet någonstans och vi kommer inte få se skymten av något bättrande heller då det är istort samma personer i styrelsen 2009, och vi ser ju hur bra de tillhandahåller beslut och dokumentation....

willenfort
2009-10-25, 17:56
vill adera minna hyllningar till presidiet. Det var ett enormt jobb under pressade förhållanden.

Noterar än en gång att forumet inte fngerar bra för denna typa av möte och instämmer i att vi behöver ändring.

vill i det ämnet göra reklam för en tanke jag har jobbat med ett tag (Som skulle tvinga orggruppen att skriva om en MASSA saker så de gillar nog inte tnaken nu :) )

Se min bog här för infon. http://blue-green-mess.blogspot.com/2009/10/reflektioner-fran-piratpartiets.html

PP-black sheep
2009-10-25, 18:04
<P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Mina reflektioner</SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Vi var bara två som skulle moderera det här mötet och vi hadde tidvis problem med att hinna med att nå upp till den ambition som vi&nbsp;satt som mål. </SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Det behövs ca:4 personer samt att de skall vara utsedda långt innan mötet så att de kan förbereda och kontrollera att alla handlingar finns tillgängliga, nu fick vi börja att jag upp handlingar som normalt skall finnas tillgängliga mm.).<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Det fanns diskutionstrådar för alla ärenden på dagordningen, och det är bara där som man diskuterar ärendet, att börja diskutera ett ärende på annan plats betyder att dett finns två oberoende diskutioner om samma sak som inte är direkt smart. Trorts uppmaningar från presidiet respekterade inte mötesdeltagarna inte våra uppmaningar, därför raderade vi diskutioner så att det inte&nbsp;inbjöd&nbsp;till&nbsp;fortsatta diskutioner.<o:p></o:p></SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><STRONG><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN></STRONG>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><STRONG><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Voterings trådar</SPAN></STRONG><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"> betraktade vi som vallokaler och där är det inte acceptabelt att påverka röstningen, däremot är det möjligt att ställa frågor/anmärkningar till presidiet.</SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Trådarna <STRONG><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">protester</SPAN></STRONG> och <STRONG><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">ordningsfågor</SPAN></STRONG> blev fullständigt nerspamade med diskutioner och vi har haft problem att identifiera relevanta frågor och ha dialog med den som väckt frågan. Här borde vi haft två diskutionstrådar&nbsp; där medlemmar kan diskutera protester och ordningsfrågor. Vi&nbsp;får ta den&nbsp;erfarenheten med till nästa medlemsmöte.</SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Att flytta inlägg till annan tråd han vi inget bra stöd för så därför raderade vi dom.</SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Yrkanden till voteringar fanns nu blandat i diskutionstrådarna och det var ett styvt jobb att lusläsa alla inlägg och hitta alla yrkanden. Om vi har separata yrkande trådar för varje diskusionstråd kan man enkelt få en översikt över samtliga yrkanden i ett ärende och slipp alla upprepningar. Samtidigt blir det enklare att länka pollen&nbsp;till ursprungliga yrkandet med tillhörande motivering.&nbsp;</SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Vi har noterat att det har varit påhopp och svepande uttalanden som saknat referenser/argumentation vilket inte borde ha accepterats, men vi har inte hunnit&nbsp;&nbsp;ta tag i det utan prioriterat andra saker. </SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">En&nbsp;gide på hur man beter sig på medlemsmöten&nbsp;vore en bra ide</SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">Vi kommer att ta med erfarenheterna till orggruppen så att nästa möte kan bli bättre</SPAN></P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana"></SPAN>&nbsp;</P><P class=MsoNormal style="BACKGROUND: white; MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: #555f61; FONT-FAMILY: Verdana">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; MVH/Hans Alvenkrona</SPAN>

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 18:23
[klipp]

Detta är riktat till Hans Alvenkrona, så ni vet.

peace brother

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 18:24
EDIT: Nevermind.

dansve
2009-10-25, 18:31
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)4 personer.. jaja. Falkis hanterade ett betydligt svårare möte ensam, dessutom hann han hantera ordningsfrågor.

Det missades punkter på det mötet beroende på stress. Det fattades beslut under tider då det enligt schemat var uppehåll. Tempot var så högt att många inte ens visste vad det röstades om. o.s.v.

NEJ, årsmötet var INTE bättre.

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 18:34
Daniel Svensson (2009-Oct-25)NEJ, årsmötet var INTE bättre.

Du hann ta den!

Jag har inte påstått att årsmötet var bättre, utan jag berömde min partiledares kapacitet.

Enligt min tolkning av Hans Alvenkrona så har RF fyra mans kapacitet.

Leffelini
2009-10-25, 18:38
Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."

Får man fråga vilka ohumana krav som ställts?

Johan mlg Karlsson
2009-10-25, 18:43
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)Enligt min tolkning av Hans Alvenkrona så har RF fyra mans kapacitet.

Njäh. Eftersom det faktiskt missades saker så skulle jag säga att han bara har tre mans kapacitet. :P

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 18:44
Leffelini (2009-Oct-25)Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."

Jag låter frågan om krav varit ohumana eller inte stå obesvarad, men vissa typer av krav blir lätt ignorerade. Till exempel sådana i stil med:

"Jag är för ointresserad/lat för att själv gå igenom de trådar som diskuterat saken innan så jag vänder mig till presidiet och förväntar mig att dom genast ska gå igenom alla trådarna och plocka fram relevanta länkar som jag sen bara ska få serverat. För dom har ju inte tillräckligt mycket att göra redan."

EDIT: Stavfel.

dansve
2009-10-25, 18:45
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)Daniel Svensson (2009-Oct-25)NEJ, årsmötet var INTE bättre.

Du hann ta den!

Klart! :D

Jag har inte påstått att årsmötet var bättre, utan jag berömde min partiledares kapacitet.

Enligt min tolkning av Hans Alvenkrona så har RF fyra mans kapacitet.

Min bedömning är att detta möte var något bättre än årsmötet.

Min tolkning av Alvekronas text är att det krävs minst 4 personer för att göra ett perfekt möte.

Summan av detta är att Rick inte når upp till två mans kapacitet men kanske 1,5, troligen beroende på sin forumvana. ;)

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 18:48
Johan mlg Karlsson (2009-Oct-25)Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)Enligt min tolkning av Hans Alvenkrona så har RF fyra mans kapacitet.

Njäh. Eftersom det faktiskt missades saker så skulle jag säga att han bara har tre mans kapacitet. :P

Årsmötet var dock svårare.... ;)

Leffelini
2009-10-25, 18:57
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Leffelini (2009-Oct-25)Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."

Jag låter frågan om krav varit ohumana eller inte stå obesvarad, men vissa typer av krav blir lätt ignorerade. Till exempel sådana i stil med:

"Jag är för ointresserad/lat för att själv gå igenom de trådar som diskuterat saken innan så jag vänder mig till presidiet och förväntar mig att dom genast ska gå igenom alla trådarna och plocka fram relevanta länkar som jag sen bara ska få serverat. För dom har ju inte tillräckligt mycket att göra redan."

EDIT: Stavfel.

Okey nu har jag blivit kallad för både under normalintelligens och lat/ointresserad på det här "mötet". För att jag bett om förtydligande i de trådar som jag ansett inte varit tydliga nog. Det var verkligen inte meningen att trampa på folks tår för att be att få förtydligande men jag tänker INTE acceptera att bli kallad för LAT och OINTELLIGENT! Där drar jag gränsen! Hutlöst beteende!! (och även om gliringen inte bara är till mig spelar ingen roll, en sådan gliring borde inte vara acceptabel i något sammanhang!)

Tommten
2009-10-25, 19:04
Det här mötet vs förra årsmötet....

För mig var det ingen större skillnad förutom att mötet höll på under längre tid. Att det tex kom upp en poll kl 05:40 som slutade 11:00 på söndag morgon var irriterande och gjorde att man hela tiden hade den där osäkerheten "har jag glömt någon tråd, har jag missat någon poll". Enbart vissa voteringar fick egna diskussionstrådar, så man var aldrig helt säker på om det skulle ploppa upp en ny diskussionstråd. Mötet kändes stressigt pga det, trots att det var längre än årsmötet.

Alla voteringar borde vara minst 8 timmar lång för att kompensera för olika mötesdeltagares dygnsrytm.

Om det betyder att mötet måste vara längre, so be it.

Jag tyckte det var rörigt med väldigt många olika trådar uppe samtidigt om i princip samma sak och det gjorde inte mötet mer lätthanterligt enligt mig. Diskussioner fortsatte i trådarna i "innan årsmötet" även efter mötet hade börjat och egna diskussionstrådar om samma ämne hade skapats på mötet. Pollarna kanske skulle kunna ligga under ett eget subforum? Eller diskussionerna. Bara dom inte blandas så det blir så mycket på samma ställe.

Förfarandet på yrkanden och tilläggsyrkanden osv borde förbättras. Jag har egentligen inte något intresse av att lära mig ordbajs om det heter ändringsyrkande, tilläggsyrkande eller whatever. När många yrkanden senare ställdes enskilt mot avslag såg det tomt ut, eftersom de första gången ställdes mot andras yrkande och det gav texten i yrkandena något sammanhang.. Det sammanhanget fanns inte vid senare ställningstaganden, så för att förstå yrkandena var man tvungen att söka rätt på de förra yrkandena och diskussionerna som var relevant och det var inte helt lätt.

Det är ju egentligen mötesdeltagarnas ansvar att lära sig göra bra yrkanden, men jag tycker vi kan hjälpa varandra lite med det så om deltagarna kan få lite hjälp med hur man formulerar och får till ett vettigt yrkande som står sig på egen hand, utan att de röstande måste göra efterforskningar för att förstå vad fan de ska rösta på så vore det ju väldigt trevligt. Ungefär "jag vill göra ett yrkande som får fram det här, blablabla" så kan man få hjälp från en "mötesyrkarguru" för att yrkandet ska bli lysande. Det kan göras i en tråd i en separat liten subforumsektion eller liknande, så den tråden slipper blandas ihop med voteringarna mm. Det tror jag skulle ge ett bättre flyt på trådarna och hänvisningar till föregående trådar, yrkanden och motioner skulle inte behövas.

Vi borde valt mötespresidium till nästa möte på detta möte, eller ha ett extra möte innan nästa årsmöte där mötespresidium för nästa årsmöte kan voteras fram.. Därefter kan de planera att befinna sig i samma lokal när mötet öppnar, tillsammans med alla inblandade admins osv som behövs för att få bästa möjliga flyt på mötet.

Nästa möte borde absolut inte vara i skiftet mellan vintertid och sommartid. Det skulle ställa till med onödiga problem vid voteringar.

Utöver de problemen fungerade mötet ändå ganska bra. Vi lyckades ju komma fram till nått. (tror jag)

Jag hoppas det är större valdeltagande på nästa möte. Kanske det behövs en riktig reklamkampanj för årsmötet eller nått...

Jag ger mötespresidiet beröm. Att överhuvudtaget posta en ny poll kl 05:40 tyder på engagemang. Bra kämpat!

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 19:04
Leffelini (2009-Oct-25)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Leffelini (2009-Oct-25)Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."

Okey nu har jag blivit kallad för både under normalintelligens och lat/ointresserad på det här "mötet". För att jag bett om förtydligande i de trådar som jag ansett inte varit tydliga nog. Det var verkligen inte meningen att trampa på folks tår för att be att få förtydligande men jag tänker INTE acceptera att bli kallad för LAT och OINTELLIGENT! Där drar jag gränsen! Hutlöst beteende!! (och även om gliringen inte bara är till mig spelar ingen roll, en sådan gliring borde inte vara acceptabel i något sammanhang!)

Jag har inte sagt nånting om intelligens och jag har inte heller sagt nåt om dig.

Jag svarar på den fråga som du ställer baserad på citatet av Björn. Om du sen känner dig träffad får det stå för dig det kan jag inte hjälpa.

Leffelini
2009-10-25, 19:10
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Leffelini (2009-Oct-25)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Leffelini (2009-Oct-25)Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."

Jag har inte sagt nånting om intelligens och jag har inte heller sagt nåt om dig.

Jag svarar på den fråga som du ställer baserad på citatet av Björn. Om du sen känner dig träffad får det stå för dig det kan jag inte hjälpa.

Ja det är ju ett bra sätt att skylla ifrån sig på, men faktum är att du sa att det fanns medlemmar som var lata genom ditt inlägg. Om det är jag eller någon annan som tar åt sig är ganska oväsentligt i sammanhangen eftersom du sa det. Om det är jag eller någon annan spelar inget roll för det är helt enkelt inget man säger. Jag sa heller inte att du sagt något om intelligens, den som sa det fick sitt inlägg raderat. Sedan är det svårt att inte ta åt sig på det sättet när jag fått inlägg raderade just när jag bett om förtydligande och dessutom fått följande PM privat av just dig:

"Helt seriöst så har vi redan en alldeles för stor arbetsbelastning eftersom vi bara är två stycken som administrerar hela mötet.

Du får läsa igenom gamla trådar själv, där finns all information du efterfrågar."

Jag vet inte riktigt hur jag inte ska kunna ta åt mig av kommentaren att jag då är lat när jag ber om att få information för att förstå vad voteringarna handlar om exakt.

Björn Odlund
2009-10-25, 19:11
Leffelini (2009-Oct-25)Björn Odlund (2009-Oct-25)"...men med tanke på förutsättningarna och de krav, ibland för mig synes något ohumana, som en del mötesdeltagare kom med..."

Fråga får man väl, men jag vet inte om jag tänker svara mer än att det inte var dig jag hade i åtanke, eftersom jag inte vill spä på de bitska kommentarerna här, när det ändå bara baseras på mina åsikter om gott uppförande...

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 19:12
Tommten (2009-Oct-25)Det här mötet vs förra årsmötet....

... Att det tex kom upp en poll kl 05:40 som slutade 11:00 på söndag morgon var irriterande...

Det var förvisso inte en poll utan presentationen av propositionsordningen och den presenterade vi i samma ögonblick vi var klara med den, därav den sena timmen. ;)

Det är ju egentligen mötesdeltagarnas ansvar att lära sig göra bra yrkanden, men jag tycker vi kan hjälpa varandra lite med det så om deltagarna kan få lite hjälp med hur man formulerar och får till ett vettigt yrkande som står sig på egen hand, utan att de röstande måste göra efterforskningar för att förstå vad fan de ska rösta på så vore det ju väldigt trevligt. Ungefär "jag vill göra ett yrkande som får fram det här, blablabla" så kan man få hjälp från en "mötesyrkarguru" för att yrkandet ska bli lysande.

Jag hade ambitionen att jag skulle jämka ihop olika personers yrkanden i bättre och mer korrekta formuleringar, men det fanns helt enkelt inte möjlighet till det tyvärr.

Andreas Wesik
2009-10-25, 19:42
Daniel Svensson (2009-Oct-25)NEJ, årsmötet var INTE bättre.

Jag kan knappast +1:a nog på den här meningen!

Apis
2009-10-25, 20:09
Tommten (2009-Oct-25)Det här mötet vs förra årsmötet....

Alla voteringar borde vara minst 8 timmar lång för att kompensera för olika mötesdeltagares dygnsrytm.

Om det betyder att mötet måste vara längre, so be it.

Ja, jag tycker också voteringen blev lite jobbig. Det var svårt att få bra översikt på och veta när man skulle vara var för att hinna med alla polls. Jag missade minst en i alla fall, säkert mitt eget fel, men ändå, det får gärna bli enklare att hinna med. På ett gammeldags afk möte så voterar man ju allt på en gång när alla är samlade. Nu låg voteringarna utspridda med några timmars mellanrum, det innebar ju istället att alla måste sitta med i flera timmar för att hinna med alla voteringar och allt som hände.

Det är ju egentligen mötesdeltagarnas ansvar att lära sig göra bra yrkanden, men jag tycker vi kan hjälpa varandra lite med det så om deltagarna kan få lite hjälp med hur man formulerar och får till ett vettigt yrkande som står sig på egen hand, utan att de röstande måste göra efterforskningar för att förstå vad fan de ska rösta på så vore det ju väldigt trevligt. Ungefär "jag vill göra ett yrkande som får fram det här, blablabla" så kan man få hjälp från en "mötesyrkarguru" för att yrkandet ska bli lysande. Det kan göras i en tråd i en separat liten subforumsektion eller liknande, så den tråden slipper blandas ihop med voteringarna mm. Det tror jag skulle ge ett bättre flyt på trådarna och hänvisningar till föregående trådar, yrkanden och motioner skulle inte behövas.

+1

Man kanske skulle kunna skapa en tråd för varje nytt yrkande också när det är lämpligt? yrkanden som rör samma punk kan ju placeras i en egen forumsektion eller nått, typ en sektion för varje punk som tas upp?

En liten guide för mötesdeltagare skulle vara suveränt. :)

Vi borde valt mötespresidium till nästa möte på detta möte, eller ha ett extra möte innan nästa årsmöte där mötespresidium för nästa årsmöte kan voteras fram.. Därefter kan de planera att befinna sig i samma lokal när mötet öppnar, tillsammans med alla inblandade admins osv som behövs för att få bästa möjliga flyt på mötet.

+1

Jag ger mötespresidiet beröm. Att överhuvudtaget posta en ny poll kl 05:40 tyder på engagemang. Bra kämpat!

+1

Ingen har ju erfarenhet av att genomföra möten på det här sättet, det är helt naturligt att det är blir en del buggar i början, men det kommer bli bra med tiden. :)

Jag tycker det är jättebra att ha mötet på internet såhär, ett afk-möte skulle utesluta jättemånga medlemmar tror jag. Dessutom hinner man diskutera igenom allt ordenligt, det innebär mer snack, men det blir också bättre beslut.

Leffelini
2009-10-25, 20:16
Jag tycker det är intressant att många menar att afk-möten är uteslutande. Hur många röstade egentligen i det här mötet? Jag tror jag såg någon votering med 58 röster (kan finnas någon med fler?) och det skulle betyda att forum-möten inte är uteslutande? Jag tycker det tyder ganska mycket på att forum-möten är lika uteslutande som afk-möten, en del skulle säkert argumentera för att de är mer uteslutande.

Richie
2009-10-25, 20:17
Jag vill bara instämma i hyllmingskören till Ante och Hans och be om ursäkt för att iaf jag inte förstod hur mycket som behövde ordnas innan. Jag tror vi alla har blivit lite bortskämda av att Rick har fixat sånt där tidigare...

Apis
2009-10-25, 20:30
Leffelini (2009-Oct-25)Jag tycker det är intressant att många menar att afk-möten är uteslutande. Hur många röstade egentligen i det här mötet? Jag tror jag såg någon votering med 58 röster (kan finnas någon med fler?) och det skulle betyda att forum-möten inte är uteslutande? Jag tycker det tyder ganska mycket på att forum-möten är lika uteslutande som afk-möten, en del skulle säkert argumentera för att de är mer uteslutande.

I kallelsen står det så här:

Syftet med medlemsmötet är att slutföra en del formalia som inte blev av på årsmötet tidigare i år, samt att göra en andra läsning av ett par stadgeändrande motioner (som alltså måste godkännas på två möten i rad för att ta effekt).

Det låter ju inte så upphetsande precis. :P

Det är klart det blir uteslutande om man inte har internetvana, men det borde man skaffa sig ändå ;). Men det ställer betydligt mindre krav på plånboken eller på att ta ut semester att ha mötet såhär.

SimonRosenqvist
2009-10-25, 20:57
Bra jobbat Ante & Hans! :)

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 21:37
Leffelini (2009-Oct-25)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Leffelini (2009-Oct-25)[quote]

Ja det är ju ett bra sätt att skylla ifrån sig på, men faktum är att du sa att det fanns medlemmar som var lata genom ditt inlägg. Om det är jag eller någon annan som tar åt sig är ganska oväsentligt i sammanhangen eftersom du sa det. Om det är jag eller någon annan spelar inget roll för det är helt enkelt inget man säger. Jag sa heller inte att du sagt något om intelligens, den som sa det fick sitt inlägg raderat. Sedan är det svårt att inte ta åt sig på det sättet när jag fått inlägg raderade just när jag bett om förtydligande och dessutom fått följande PM privat av just dig:

"Helt seriöst så har vi redan en alldeles för stor arbetsbelastning eftersom vi bara är två stycken som administrerar hela mötet.

Du får läsa igenom gamla trådar själv, där finns all information du efterfrågar."

Jag vet inte riktigt hur jag inte ska kunna ta åt mig av kommentaren att jag då är lat när jag ber om att få information för att förstå vad voteringarna handlar om exakt.

Du, vet du vad. Jag tror vi tolkat varandra mer negativt än nödvändigt och jag är rädd för att en stor del av den skulden kan ligga på mig. Du har nog bara råkat komma i kontakt med mig i en period då jag varit mycket stressad. Har en tendens att uttrycka mig sämre då, och då ökar ju också risken för missförstånd.

Mitt PM till dig som du citerar ovan ska tolkas nåt i stil med: "Jag är ledsen men vi har så fantastiskt stressigt just nu att vi faktiskt inte har möjlighet att gå tillbaka till de gamla trådarna och leta reda på länkar till dig. Försök hitta de rubriker bland de färdigbehandlade trådarna som ser ut att hänga samman med de voteringstrådar du är osäker över. Det är den bästa hjälp jag kan ge just nu."

Så borde jag ha uttryckt mig, för det var ungefär så jag menade. Som sagt, en stor del av skulden ligger nog på mig så jag ber om ursäkt om du känt dig förringad och nedvärderad. Det har inte varit min avsikt.

EDIT: Klippt ner citatet.

Nea
2009-10-25, 23:43
Det är säkert fler som har påpekat detta, men jag eftersöker tydligare information om vad som kommer hända på mötet i mejlutskicket. Själv hänger jag på forumet hela tiden, men ändå hade jag svårt att hänga med på vad som händer när - och då gick jag ändå in och kollade om det var pollar uppe när jag tänkte på det. Det skulle vara enklare om det var tydligt redan från början när vilka votering skulle ske och ge länkar till forumet så att man kan gå in och läsa mer om man vill. Också om ni vill ha fler deltagare så skulle det inte vara fel med sammanfattningar om vad voteringarna handlar om redan i mejlutskicket. För de flesta är inte sådana här möten helt självklara, och speciellt inte varför man voterar om en sak.

Nu inser jag ju att det är mycket jobb, och jag tycker folk har gjort ett jättebra jobb utifrån förutsättningarna, men om man vill titta på hur man kan få fler att rösta, och delta, så är kommunikationen väldigt viktig. För att folk ska gå in delta behövs:

1. Tydligare information och planering redan från början - helst också sammanfattningar i mejlutskicket.

2. En tydligare uppdatering om vad som händer - t.ex. på Piratpartiet.se

Alltså, det måste göras en större grej av det. Det är min ringa åsikt iaf. ;)

of_darkness
2009-10-26, 03:32

Kraven var väl eg inte fel isig att stälal på mötespresediet. men nu får vi separera presdiet som insats och principerna och form krav och form kritik av den.

Att vi lätt kan konstatera att de var groft underbemannade och att saker var och är snårigare än de flesta av oss väntade och nog förstod.

Så kontentan är att det ju ändå flöt på och saker vart gjorda om något i viss konfudering, men det kan nog inte personerna som valdes till presdiumet beskylals för, men tekniskt kan presediumet beskylals för att dess ansvar är att mötet skall fungera oavset vad eg..

Men att styrelsen berett ärendet så dåligt och obefintligt är väldigt tråkigt och de skall få den form kritik som behövs för det.

men viktigare visar det på att det behövs nytt sätt att bereda på:

1: beridningen överlåtas på en berednings-arbetsgrupp som styrelsen lämnar över en -arbetsorder- till.

2: den får då som första upgift att då leta reda på stadgar motioner yrkandet osv.

3: sammanställa, presentera, granska handlingarna som de hittar som behövs för att fullfölja sin arbetsorder.

4:berdnings-arbetsgruppen lämnar över ett beredningsutkast till en paragraf-ryttare-arbetsgrupp.

5:Paragraf-ryttar-arbetsgruppen får då i uppdrag att vara djävulens advokat i granskningen av beredningsgruppens beredningsutkast i ljuset av våra stadgar och styrdokument.

6:När paragrafryttar-arbetsgruppen är klar sänder den tillbacka beredningsutklastet och granskningsbeslutet anmärkningar till berednings-arbetsgruppen.

7:Berdenings-arbetsgruppen gör de nödvändiga och föreslagna ändringarna i berdningsutkastet.

8:skickar återigen beredningsutkastet till paragrafryttar-arbetsgruppen som då förhoppningsvis ger sitt seal of approvel.

9:berdningsurkastet grå återigen tillbacka till berednings-arbetsgruppen.

10: berednings-arbetsgruppen sänder berdnings-utkastet till styrelsen

11:Styrelsen tar beslut på att godkänna berdningsurkastet som nu blir grund-styrdokumentet för det kommande mötet. (det bör redan finnas ett grundläggande styrdokument för hur mötena skall fungera och som beskriver att berdningen skall utföras som ovan beskrivet. och sätter upp specifika arbets instruktioner för presediumet och valet av presediummet och mötet specifika formalia etc)

grund-styrdokumentet bör då vara det som går ut som medlems kallelse till mötet.

Magnus Kindblom
2009-10-26, 11:51
Nästa möte borde absolut inte vara i skiftet mellan vintertid och sommartid. Det skulle ställa till med onödiga problem vid voteringar.

En reflektion från mig som inte deltog i mötet och som nyss skummade denna eftersnackstråd. Jag fastnade för ovanstående citat, och log länge. Jag tycker det säger så mycket om Piratpartiet. Citatet hade inte kunnat komma från något annat parti, inte ens kanske, finns inte på kartan. Det visar på PPs självklara attityd att våga tänka om, prova nytt och lära sig efterhand. Ibland blir det jobbigt, ibland gör det ont, men framför allt är det nödvändigt i ett samhälle som vill vidare.

Björn Felten
2009-10-26, 15:59
Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut. Men kan inte någon flytta de två låsta (och därmed avklarade) trådarna till avdelningen Färdigbehandlade frågor?

SimonRosenqvist
2009-10-26, 16:09
Björn Felten (2009-Oct-26)Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut. Men kan inte någon flytta de två låsta (och därmed avklarade) trådarna till avdelningen Färdigbehandlade frågor?

Fixat.

Björn Felten
2009-10-26, 17:06
SimonRosenqvist (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut. Men kan inte någon flytta de två låsta (och därmed avklarade) trådarna till avdelningen Färdigbehandlade frågor?

Fixat.

*puss*

Andreas Bjärnemalm
2009-10-26, 17:33
Björn Felten (2009-Oct-26)SimonRosenqvist (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)......

*puss*

Såna inlägg skulle vi haft fler av under helgen. :)

Tyckte bitvis att stämningen blev alldeles för hätsk under mötet.

Gunnar_
2009-10-26, 17:50
Björn Felten (2009-Oct-26)Jag förstår att de två stackarna som, av styrelsen, fick detta möte släppt i knäna, inte fem i tolv utan tydligen fem över tolv, behöver vila ut.

+1

:kiss: och stort tack till ett efter omständigheterna utmärkt utfört arbete till "de två stackarna" (kan bli bevingat uttryck ;) ), själv skulle jag aldrig klarat uppgiften.

of_darkness
2009-10-26, 18:01
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)SimonRosenqvist (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)......

*puss*

Ähh politik ska vara hätsk:D så länge som vi inte begår övetramp i form av pa eller dylikt dvs.

Björn Felten
2009-10-26, 18:01
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)SimonRosenqvist (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)......

*puss*

(kollar så att inte frugan ser något)

Här får du och Hans också varsin välförtjänt *puss*.

Ni gjorde det näst intill omöjliga av en situation som ni oförhappandes försattes i. Det är jag den förste att tillstå, efter att ha kämpat med den här usla forumprogramvaran i tre år.

Jag hoppas att ni två inte blev alltför avskräckta av erfarenheten, utan att vi kan utnyttja er fler gånger, nu när ni fått lite skinn på näsan? För helt klart är att ni, givet förutsättningarna, utförde underverk!!!

of_darkness
2009-10-26, 18:10
Björn Felten (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)SimonRosenqvist (2009-Oct-26)Björn Felten (2009-Oct-26)......

*puss*

(kollar så att inte frugan ser något)

Här får du och Hans också varsin välförtjänt*puss*.

Ni gjorde det näst intill omöjliga av en situation som ni oförhappandes försattes i. Det är jag den förste att tillstå, efter att ha kämpat med den här usla forumprogramvaran i tre år.

Jag hoppas att ni två inte blev alltför avskräckta av erfarenheten, utan att vi kan utnyttja er fler gånger, nu när ni fått lite skinn på näsan? För helt klart är att ni, givet förutsättningarna, utförde underverk!!!

Vi skickar dem till den värsta drill sargenten i usas marinkår typ i en månad på bootcamp så får vi sen riktigt härdat mötepresedium som kan uträtta underverk:D

Nä men de kan gott få bli början på mötes-arbetsgruppen som får i ansvar att bereda och förbereda mötena.

Andreas Bjärnemalm
2009-10-26, 18:21
of_darkness (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Tyckte bitvis att stämningen blev alldeles för hätsk under mötet.

Ähh politik ska vara hätsk:D så länge som vi inte begår övetramp i form av pa eller dylikt dvs.

Jag håller absolut inte med dig.

En hätsk stämning leder till dåligt debattklimat, vilket leder till ett minskat intresse av att delta i debatten, vilket leder till sämre genomlysning utav det som debatten handlar om, vilket leder till att de som ska ta ett beslut efter debatten har ett sämre beslutsunderlag, vilket leder till sämre beslut.

Andreas Bjärnemalm
2009-10-26, 18:26
Björn Felten (2009-Oct-26)Jag hoppas att ni två inte blev alltför avskräckta av erfarenheten, utan att vi kan utnyttja er fler gånger, nu när ni fått lite skinn på näsan? För helt klart är att ni, givet förutsättningarna, utförde underverk!!!

Jag kommer att behöva ta mig en rejäl funderare innan jag säger ja till det här uppdraget igen, men kan vi i org.utv.gruppen fundera ut nåt för att få bättre ordning på strukturen på mötet är det inte omöjligt att jag kan tacka ja igen.

Björn Felten
2009-10-26, 18:26
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)of_darkness (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Tyckte bitvis att stämningen blev alldeles för hätsk under mötet.

En hätsk stämning leder till dåligt debattklimat, vilket leder till ett minskat intresse av att delta i debatten, vilket leder till sämre genomlysning utav det som debatten handlar om, vilket leder till att de som ska ta ett beslut efter debatten har ett sämre beslutsunderlag, vilket leder till sämre beslut.

Missade du den glada gubben där uppe?

of_darkness
2009-10-26, 18:28
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)of_darkness (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Tyckte bitvis att stämningen blev alldeles för hätsk under mötet.

Jag gör skillnad på diskusion och debatt, diskussion ska vara lugn och snansad , debatt ska vara hätsk för det ska koka av agressioner och känslor.

det är iaf min upfattning om debatt och min syn på motståndares åsikter och syn, men jag håller mig från att göra pa eller liknande, men kan gärna ha en hård ton.

Andreas Bjärnemalm
2009-10-26, 18:31
Björn Felten (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)of_darkness (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Tyckte bitvis att stämningen blev alldeles för hätsk under mötet.

Missade du den glada gubben där uppe?

Jag valde att tillskriva symbolen mindre betydelse än vad jag valde att tillskriva orden, men jag såg den.

Björn Felten
2009-10-26, 18:37
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Jag valde att tillskriva symbolen mindre betydelse än vad jag valde att tillskriva orden, men jag såg den.

Ahhh... Big mistake! Det är snorviktigt att kunna avgöra när någon menar 100% allvar, och när någon försöker vara sarkastisk, i ett forum. I ett AFK-möte är det sällan något problem (kroppsspråk, tonfall, etc. brukar normalt vara helt avslöjande). I ett forum måste man vara lyhörd för minsta lilla kolon och parentes -- och särskilt kombinationer av dessa.

of_darkness
2009-10-26, 18:54
Björn Felten (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-26)Jag valde att tillskriva symbolen mindre betydelse än vad jag valde att tillskriva orden, men jag såg den.

Ahhh... Big mistake! Det är snorviktigt att kunna avgöra när någon menar 100% allvar, och när någon försöker vara sarkastisk, i ett forum. I ett AFK-möte är det sällan något problem (kroppsspråk, tonfall, etc. brukar normalt vara helt avslöjande). I ett forum måste man vara lyhörd för minsta lilla kolon och parentes -- och särskilt kombinationer av dessa.

Om jag skall förklara lite bättre hur man skll tolka just det inlägget

det är både en smula sarkastiskt mot de som gick lite väl långt i hätskhet, specielt obkräftad sådam, och nej nämner inga namn elelr ger några tydligare syftningar på vem eller vilka jag åsyftar.

Men jag understycker oxå att det inte ska vara personangrepp, för grova härskartekniker, specielt inte direkt medvetna kalkylerad e härskarteknike,förtal osv.

Men det som inte täcks in på det som bar har en aggresiv, ilsken,upprörd underton,ton är okej enligt min mening för känner man något ska man utrycka det(inte begå brott obs.), både online och afk/irl.

Gräl är inte negatift, som så många tror utan oftast är det nyttigt.

Så att "gräl" uppstår mer eller mindre är inte enbart negatift för det visar ju ändå på att folk är engerade i frågan och mötet.

så att tolka en mening som har en smily måste man begrunda den smilyn och formuleringarna och vad för ton det har men oxå vad som står där.

Björn Felten
2009-10-26, 18:59
of_darkness (2009-Oct-26)att tolka en mening som har en smily måste man begrunda den smilyn och formuleringarna och vad för ton det har men oxå vad som står där.

Kanske finns här faktiskt kulturella skillnader mellan olika landsändar?

Vi sillstrypare (AKA göteborgare) har kanske en helt annan attityd när det gäller olika humor-relaterade spörsmål, än exempelvis 08:or som förefaller att ta allting betydligt mera bokstavligt?

of_darkness
2009-10-26, 19:15
Björn Felten (2009-Oct-26)of_darkness (2009-Oct-26)att tolka en mening som har en smily måste man begrunda den smilyn och formuleringarna och vad för ton det har men oxå vad som står där.

Kanske finns här faktiskt kulturella skillnader mellan olika landsändar?

Vi sillstrypare (AKA göteborgare) har kanske en helt annan attityd när det gäller olika humor-relaterade spörsmål, än exempelvis 08:or som förefaller att ta allting betydligt mera bokstavligt?

vette fan då jag är en extremt inbiten 08 mer än att jag åker på arvika festivalen har det vart extreemt sälsynt att jag lämnar 08 så..

men däremot så använder jag smilys, missbruk av punkter osv för att göra språket mer talspråksliknande med röstton och övriga signaler inbakade så gott som det går.

och jag gör säkerligen misstaget att tolka korrekta skriftliga texter som kalla elak och arga.

Så nog finns det en hel del missupfattningar i text form som leder tom till stora konflikter..

men detta är nog baraq för att detta är såpass nytt för oss människor så vi får nog stå ut o leva med vetenskapen att om några 100generationer så går nog sånna här möten bättre ur den aspeken:D