handdator

Visa fullständig version : Vad innebär besluten som togs?

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 15:48
Vad innebär de beslut vi tog på mötet?

Var de fel?

Var de rätt?

I denna tråden tar vi diskussionerna om besluten och deras innebörd.

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 16:04
2009 års styrelse skall via en arbetsgrupp ta fram valmanifestet för riksdagsvalet 2010 och kalla till ett medlemsmöte som beslutar om resultatet redan i år.

Andreas Wesik
2009-10-25, 17:43
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)2009 års styrelse skall via en arbetsgrupp ta fram valmanifestet för riksdagsvalet 2010 och kalla till ett medlemsmöte som beslutar om resultatet redan i år.

Om det är rätt tolkat så blir det inte mycket julskinka för styrelsen. Yey för kluriga beslut! :Whistling:

Björn Odlund
2009-10-25, 17:44
Andreas Wesik (2009-Oct-25)Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)2009 års styrelse skall via en arbetsgrupp ta fram valmanifestet för riksdagsvalet 2010 och kalla till ett medlemsmöte som beslutar om resultatet redan i år.

Om det är rätt tolkat så blir det inte mycket julskinka för styrelsen. Yey för kluriga beslut! :Whistling:

2009 års styrelse sitter fram till årsmötet 2010 iofs.

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 17:52
Björn Odlund (2009-Oct-25)2009 års styrelse sitter fram till årsmötet 2010 iofs.

Ja, det är för tidigt att ta fram valmanifestet innan årsmötet, så 2009 års styrelse hinner nog inte med allt som står i VP:n. Nytt årsmöte ny verksamhetsplan.

Macco
2009-10-25, 17:57
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)2009 års styrelse skall via en arbetsgrupp ta fram valmanifestet för riksdagsvalet 2010 och kalla till ett medlemsmöte som beslutar om resultatet redan i år.

lycka till med det då det är snart bara 2 månader kvar på året och det tar en månad att kalla

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 18:21
Har precis blivit uppmärksammad på det här beslutet från vårens årsmöte som innebär att Rick Falkvinge, Sofia Dahlgren, Mårten Fjällström, Rickard Olsson och Anna Svensson automatiskt har fått sitt mandat förlängt med ett år:

http://forum.piratpartiet.se/FindPost134053.aspx

(Detta är ett bra exempel på sådant som borde inkluderats i handlingarna samt påpekats för presidiet.)

dansve
2009-10-25, 18:27
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)(Detta är ett bra exempel på sådant som borde inkluderats i handlingarna samt påpekats för presidiet.)

På vilket sätt menar du att det hade spelat roll för detta möte?

Andreas Bjärnemalm
2009-10-25, 18:30
Daniel Svensson (2009-Oct-25)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)(Detta är ett bra exempel på sådant som borde inkluderats i handlingarna samt påpekats för presidiet.)

På vilket sätt menar du att det hade spelat roll för detta möte?

Eftersom de förlängda mandattiderna var beroende av att den andra läsningen gick igenom.

Det innebär att om man ville att mandattiderna INTE automatiskt skulle förlängas hade man kunna påverka det genom att rösta nej till andra läsningen.

EDIT: Lagt till sista meningen.

Henry Rouhivuori
2009-10-25, 18:57
...

dansve
2009-10-25, 19:05
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)...

DEN hann jag inte... ;)

Apis
2009-10-25, 19:05
Henry Rouhivuori (2009-Oct-25)Björn Odlund (2009-Oct-25)2009 års styrelse sitter fram till årsmötet 2010 iofs.

Ja, det är för tidigt att ta fram valmanifestet innan årsmötet, så 2009 års styrelse hinner nog inte med allt som står i VP:n. Nytt årsmöte ny verksamhetsplan.

Så som jag förstod det ska dom ta fram ett valmanifest till nästa årsmöte genom att tillsätta en arbetsgrupp, förslagsvis så fort som möjligt, som ska jobba tillsammans med medlemmarna (via forumet kanske?). Då har vi ju nått att bita i nästa årsmöte, inget säger att man sedan inte kan jobba vidare med det efter årsmötet, det beslutas det ju om där. Jag tycker det är bra att man börjar jobba med det redan nu. Kan inte se att det blir omöjligt för dem att hinna med VPn? Eller har jag missförstått något?

EDIT: Dom kan ju delegera och lösa uppgifter som dom tycker är bäst, å jag förväntar mig inte att dom ska göra något magiskt i alla fall (även om eu-valet var det ;)). :)

JorgenL
2009-10-25, 19:07

Tveksamt om det ska tolkas så. Verksamhetsplanen gäller väl verksamhetsåret 2009, dvs från årsmöte 2009 till årsmöte 2010. Så om de får ihop valmanifestet till årsmötet så kan man nog anse beslutet uppfyllt.

Jonas Lundqvist
2009-10-25, 19:39
JL (2009-Oct-25)

Tveksamt om det ska tolkas så. Verksamhetsplanen gäller väl verksamhetsåret 2009, dvs från årsmöte 2009 till årsmöte 2010. Så om de får ihop valmanifestet till årsmötet så kan man nog anse beslutet uppfyllt.

Tolkningsfråga. Enligt stadgarna så är verksamhetsåret 2009 det som slutar 31:a december 2009, dock fortsätter "styrelsens arbetsår" fram till nästa årsmöte.

Jag tycker själv det är lite knasigt och skapade en tråd (http://forum.piratpartiet.se/Topic178822-166-1.aspx) om det hela i orgutvecklingsgruppens forum.

Apis
2009-10-25, 20:18
Det står ju medlemsmöte också, (som Rick faktiskt påpekade (men jag missade :()):

-Ta fram ett valmanifest (sjökort) till riksdagsvalet 2010 genom att tillsätta en arbetsgrupp och därefter anta programmet på ett medlemsmöte.

I värsta fall så innebär detta alltså att måste bli ett nytt medlemsmöte innan 1/1 2010 för att anta valmanifestet? Det var kanske en del onödiga krav med i den här formuleringen. :/

RikMatts
2009-10-25, 22:52
Vad jag tror:

*Det skulle behövas en organisatorisk nystart, en amnesti för alla formella misstag. Nya stadgar. Nuvarande styrelse ses som interim till nästa årsmöte.

*Det är bättre med torftiga verksamhetsberätelser än inga alls (passning styrelsen)

*Det är bättre med en grå revisionsberättelse än ingen alls. Med detta medlemsmöte gjordes ont värre, den andra villan blev värre än den första. Det bästa får inte bli det godas fiende (passning revisorerna)

* Man kan inte önsketänka organogram om de personliga förutsättningarna på fältet saknas. (passning Värmland, passning vemsomhelstsomkännersigträffad)

* If you can't please everyone, you've got to please yourself. Dessa räddhågade tankar om vad utomstående skall tycka om att 88% av Piratpartiets medlemmar är nördiga män får inte bli viktigare att lyssna till än de 88% män (och 12% kvinnor) som är *inomstående*, alltså medlemmar.

SM5POR
2009-10-26, 00:54
Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Har precis blivit uppmärksammad på det här beslutet från vårens årsmöte som innebär att Rick Falkvinge, Sofia Dahlgren, Mårten Fjällström, Rickard Olsson och Anna Svensson automatiskt har fått sitt mandat förlängt med ett år:

Jag kan tillägga att jag vid årsmötet reserverade (http://forum.piratpartiet.se/FindPost134798.aspx) mig mot den tolkning av styrelsevalets innebörd som beslutades under punkt 21, ordningsfråga om styrelseval (http://forum.piratpartiet.se/FindPost134061.aspx). Min tolkning är att den automatiska förlängningen stred mot de då gällande stadgarna, och därför inte kunde beslutas på årsmötet, men att de med ett år förlängda mandaten nu egentligen är vakanta och kan besättas genom vanliga fyllnadsval.

Inget allvarligt fel begånget, alltså, utan bara en smula paragrafrytteri från min sida. :P

of_darkness
2009-10-26, 03:05
SM5POR (2009-Oct-26)Andreas Bjärnemalm (2009-Oct-25)Har precis blivit uppmärksammad på det här beslutet från vårens årsmöte som innebär att Rick Falkvinge, Sofia Dahlgren, Mårten Fjällström, Rickard Olsson och Anna Svensson automatiskt har fått sitt mandat förlängt med ett år:

Jag kan tillägga att jag vid årsmötet reserverade (http://forum.piratpartiet.se/FindPost134798.aspx) mig mot den tolkning av styrelsevalets innebörd som beslutades under punkt 21, ordningsfråga om styrelseval (http://forum.piratpartiet.se/FindPost134061.aspx). Min tolkning är att den automatiska förlängningen stred mot de då gällande stadgarna, och därför inte kunde beslutas på årsmötet, men att de med ett år förlängda mandaten nu egentligen är vakanta och kan besättas genom vanliga fyllnadsval.

Inget allvarligt fel begånget, alltså, utan bara en smula paragrafrytteri från min sida. :P

Förstår jag rätt så trädde paragrafen som möjliggör automatisk förlängning ikraft först efter detta möte?

Och att det först efter sagda möte går att förätta val för de posterna?