handdator

Visa fullständig version : Pirattidning

infinite_emma
2009-10-27, 21:56
Jag tänkte sätta ihop en skiss/förslag/utkast på en tidning som man kan trycka upp för utdelning av aktivister runt om i Sverige inför valet 2010 (prel. deadline för tryck, mars nästa år). Jag hade tänkt mig en ganska gedigen sådan -- typ 44 sidor A4, fylld med allt som kan tänkas vara intressant att läsa om partiet. Lite magasinkänsla rentav. Saker som jag tänkt skulle vara med:

• Piratpartiets vågmästarstrategi.

• Principerna.

• Intressanta blogginlägg

• Intervjuer med både motståndare och stöttare av partiet

• Smårutor med citat, FAQ-frågor, lästips

• Informationsrutor från varje region om var man brukar mötas och kontaktpersoner

• Några tecknade seriestrippar

• Rapport om Brysselarbetet från CE

Kort sagt, både "svåra" och "enkla" texter, ibland lite längre läsning ibland lite kortare för att tillgodose alla möjliga olika behov. Det kan inte vara "färskvaror" dessvärre, utan lite mer generiska och principiella format på texterna. Tanken är lite att täcka in det mesta av rörelsen, om Piratism, på pappersformat. Den ska funka både som referensmaterial för lite fördjupning samt lite kortfattat skrap på ytan om vad partiet handlar om. Jag ser dessutom gärna att vi släpper in "negativa" aspekter och bemöter dessa på olika sätt. Det vore dessutom lite kul att presentera andra partiers företrädare som vi tycker har bra idéer, men som har svårt att göra sig hörda inom sina partier.

Till detta behöver jag hjälp -- dels med att spåna kring idéer för innehåll, dels för tips om länkar till texter som vore kul att ha med i tidningen. Både stort och smått och känner du till något som vore intressant fast är på engelska, översätt gärna eller så. Förslag på vilka som kan vara intressanta att lyfta fram, eller intervjuas, volontärer till textskrivning osv. Jag behöver inte minst hjälp med att komma på ett bra namn för tidningen!

Jag kommer att sätta ihop en s.k. dummy så småningom för att visa på ett ungefär hur jag tänkt mig upplägget, men det är alltid roligare att lägga in riktigt material för att få känslan för hur det kan bli. (För att få råd att trycka något sånt här, lär det behöva samlas ihop lite pengar så småningom misstänker jag, men förutsättningen måste nog vara att vi har en vettig trycksak först, sen efterlysa kulor, kanske genom donationer el.dyl.)

Nu kör vi!

Anna Troberg
2009-10-27, 22:20
En toppenidé! Jag är jättepå! :-)

Hans J
2009-10-27, 22:39
Visst är det en toppenidé ;-)

Se bara framåt...

Marco Baxemyr
2009-10-27, 22:55
En verkligt strålande idé!

Andreas Wesik
2009-10-27, 23:23
Om ni tänker publicera på nätet också så kolla med Jonathan Lundin Holmquist från Bromölla. Han har registrerat domänen http://www.piratmagasinet.se/ just för ett sånt här syfte.

Jag själv som gärna jämför vår medborgarrörelse med Vietnam-engagemanget under 70-talet har alltid tyckt det varit en bra idé att ha 'Piratbulletinen' att dela ut till folk på gator och torg. (På 70-talet var det ju 'Vietnamnbulletinen' som gällde). Jag rekommenderar alla pirater att lyssna in sig på P3s dokumentär om Vietnamrörelsen i Sverige då det hela är väldigt likt vår piratrörelse. Finns på podradio (http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=2758065).

viktorism
2009-10-28, 07:34
Jättebra initiativ!

Förslag på namn: Partipiraten.

För övrigt ska jag försöka slänga ihop lite seriestrippar.

Pontus Ö.
2009-10-28, 07:40
Har jag missat något här eller:

http://forum.piratpartiet.se/Topic173142-14-1.aspx

Har funderat mycket på hur man ska få en vändning på den nuvarande trenden, det som skulle kunna ändra på situationen är en webbtidning som jobbar på ett seriöst sätt och lyfter fram alla negativa trender som hotar oss medborgare. PP`s hemsida fungerar bra men den skrämmer bort många oxå. Bloggarna fungerar bra, men det behövs kraftfullare verktyg. Det finns tonvis med bra skribenter dags att sluta gömma sig i bloggarna, ut och gör nytta!

Postat utav chifen den 21 Sept.

//Pontus

infinite_emma
2009-10-28, 07:51
Pontus Ö. (2009-Oct-28)Har jag missat något här eller:

http://forum.piratpartiet.se/Topic173142-14-1.aspx

Har funderat mycket på hur man ska få en vändning på den nuvarande trenden, det som skulle kunna ändra på situationen är en webbtidning som jobbar på ett seriöst sätt och lyfter fram alla negativa trender som hotar oss medborgare. PP`s hemsida fungerar bra men den skrämmer bort många oxå. Bloggarna fungerar bra, men det behövs kraftfullare verktyg. Det finns tonvis med bra skribenter dags att sluta gömma sig i bloggarna, ut och gör nytta!

Postat utav chifen den 21 Sept.

//Pontus

Missat och missat, men om du upplever en webbtidning och papperstidning vara samma sak, så ja...? ;) Det finns dessutom andra idéer om pappersbaserad info, t.ex. ett blad för utdelning (http://forum.piratpartiet.se/Topic179177-15-1.aspx). Inga idéer som krockar, som jag ser det, utan kompletterar varandra. Eller var det något annat du tänkte på?

infinite_emma
2009-10-28, 07:54
Andreas Wesik (2009-Oct-27)Om ni tänker publicera på nätet också så kolla med Jonathan Lundin Holmquist från Bromölla. Han har registrerat domänen http://www.piratmagasinet.se/ just för ett sånt här syfte.

Kanon, tack för tipset! Hojta gärna till honom om du har kontakt med honom. Det är i första hand tänkt som en tidning i pappersformat, och lite löst hade jag väl tänkt att lägga upp den som blädderbar pdf nånstans online. Om han orkar konvertera det till webbaserade texter istället vore det naturligtvis fantastiskt! :)

Victoria
2009-10-28, 08:37
Toppenbra idé Emma!! Jag hjälper gärna till på alla sätt jag kan.

J. C.
2009-10-28, 09:42
(Postar om samma kommentar som jag skrev på bloggen)

Låter kanon! Tror verkligen det ska bli jättebra :) (även om jag oroar mig för ekonomin en aning)

En annan tanke är att mars nästa år är samma månad som vårt årsmöte, vilket troligtvis kommer leda till nya principer, stadgar, styrelsemedlemmar och annat kul som vi kommer vilja marknadsföra. Det skulle kännas tråkigt ifall dessa inte skulle komma med i tidningen.

Namnförslag…. “Det nya kunskapssamhället”?

Hans J
2009-10-28, 10:02
Det verkar som om vi har ett antal helt olika idéer om tidningen.

Emma tycker att vi ska ha en gedigen tidning med "deadline för tryck nästa år" och 44 sidor A4.

Att publicera på en web kan vara en god idé men ENBART SOM KOMPLEMENT till en utdelning. Det är ju just de som inte har tillgång till Internet överhuvudtaget som vi ska försöka nå. Redan nu kan ju den med Internet få tillgång till material om Piratpartiet HUR MYCKET SOM HELST!

Jag funderar på om det inte vore bättre med ett något mindre omfång men som kan komma ut kanske en gång i månaden. Jag har gjort 4- och 6-sidiga "tidningar" och det rymmer en hel del. Kanske en 16-sidig tidning skulle vara bättre och att den sedan får växa om det finns mycket material.

Vi i piratpartiet gör "felet" att tro att Internet är något alls. Mängder av personer i Sverige använder aldrig Internet!!! DESSA SKA VI NÅ! (Dom har nämligen också rösträtt och blir avlyssnade när de ringer)

Visst ska materialet finns så att aktivister kan komma åt det men i övrigt GLÖM INTERNET! (I ett par sekunder :-) )

agnesson
2009-10-28, 12:20
Se även http://forum.piratpartiet.se/Topic179177-83-1.aspx som är ett snarlikt projekt, vilket tidigare är länkat till i denna tråd. My bad.

Björn Odlund
2009-10-28, 12:38
agnesson (2009-Oct-28)Se även http://forum.piratpartiet.se/Topic179177-83-1.aspx !!

Såg du inte att Emma sett den? När du lägger på dubbla utropstecken utan att ha läst igenom tråden (som är en sida!!) så är det ju ungefär som att gå in å skrika om samma sak om igen, när folk som debatterar redan har haft uppe det. lite netikett kan man bemöda sig om liksom.

Hanna Dönsberg
2009-10-28, 12:40
Skitbra initiativ.

Släpp "ingen annan förstår"-mentaliteten allihopa - integritet är ett ord vi måste börja använda. Därför tycker jag "Integriteten" är ett passande namn.

Sen tycker jag det bör bli ett avsnitt om Ung Pirat!

Edit: Finnas blev ordet "bli"

Ingi
2009-10-28, 12:54
Jag kan onekligen se behovet av en sådan tidning. Personligen skulle jag placera ut den på min arbetsplats, där kunskapen om övervakningssamhället är skrämmande lågt.

Tidningen bör, enligt mitt tycke, koncentrera sig på integritet, privatlivets helgd och den alltmer ökade övervakningen. Min personliga åsikt är att fri kulturspridning och förkortad (utplånad) upphovsrätt inte är det som får "skeptikerna" att stötta PP.

Mab
2009-10-28, 13:08
Ingi (2009-Oct-28)

Tidningen bör, enligt mitt tycke, koncentrera sig på integritet, privatlivets helgd och den alltmer ökade övervakningen. Min personliga åsikt är att fri kulturspridning och förkortad (utplånad) upphovsrätt inte är det som får "skeptikerna" att stötta PP.

Själv tycker jag raka motsatsen. Man vinner aldrig skeptiker med negativa budskap, utan det är positiva framtidsvisioner om delad kultur och fri kunskap som kan skapa engagemang och stöd för vår politik.

Men mer rakt på sak så tror jag att det som säljer bäst är det som de som skriver brinner för och tror på själva. Det är inte lönt för oss här att sitta och tycka i evighet om vad som borde vara med. Vill ni få med något specifikt så är det bättre att ni skriver ihop en riktigt bra artikel om det ni vill ha med, för det gör ju chansen oändligt mycket större att det ska tas med.

Själv vill jag skriva ett uppslag om Ung Pirats tillkomst och framväxt, och skulle gärna få direktiv från Emma om hur många tecken en sådan artikel bör ha. Emma: maila mig med teckenmängd och deadline så fixar jag ihop en sådan åt dig.

Ingi
2009-10-28, 13:25
@Mab: Du ska då alltid vara kärringen mot strömmen;) Det är därför jag gillar dig:)

Mab
2009-10-28, 13:45
Ingi (2009-Oct-28)@Mab: Du ska då alltid vara kärringen mot strömmen;) Det är därför jag gillar dig:)

Tack! antar jag...

nemo
2009-10-28, 16:05
Jag kan tänka mig att illustrera artiklar. Gjorde en hel del under vår första valrörelse på pirattemat men här borde vi nog snarare vara lite mer traditionella.

Om nån sitter och skriver så kan ni väl pm:a mig så samarbetar vi?

Jakob

Andreas Wesik
2009-10-28, 19:07
Ingi (2009-Oct-28)@Mab: Du ska då alltid vara kärringen mot strömmen;) Det är därför jag gillar dig:)

Strömmen består nu av minst 2 kärringar :-) . Det hade blivit sjukt trist att ha en tidning med bara gnäll om hur kass allting går. Tidningen behöver hela spektret av våra åsikter, inklusive ett uppluckrade av kunskapslagarna och positiva exempel på sådant. Jag ser gärna lite n00b-reportage som förklarar vad Linux, Firefox, GPL, Creative Commons och dylikt är. Finns hur mycket roligt som helst som skulle kunna skrivas.

Reportagen kan man kludda ihop tillsammans på etherpad t.ex. då pirater är ett extremt nitpickande folk och om det skulle visa siga att någon råkar skriva fel födelseår på t.ex. Peter Sunde så kommer författaren få ett helsike :P

infinite_emma
2009-10-28, 21:05
*plitar dit Mab, nemo och resten av volontärerna på listan* För övrigt hoppas jag att de av er som har funderingar på hur tidningen ska/bör vara eller inte vara funderar på uppslag till artiklar, skriver utkast osv. Om det känns lite för stort så finns ju google docs, alternativt etherpad, att lägga upp stolpar i och be andra om hjälp! :)

Som Mab säger kommer jag att välja lite utifrån ett helhetsperspektiv när det gäller intressant tidningsläsande, däremot kommer det att finnas gott om utrymme för att komma med funderingar om huruvida tidningen är representativ för partiet. Först måste vi börja samla ihop material dock!

Tack för alla glada tillrop för övrigt, det både värmer och behövs!

Jag kommer att sätta ihop en dummy allra först så man kan se omfång och så vidare. Sen kommer det att komma en arbetslista, vilka som gör vad, så att det går att få en översikt över vad som behövs göras. Fortsätt komma med idéer och bidra med länkar osv till läsvärt! (Och fortsätt volontera, vettja! ;) )

duke_h3
2009-10-29, 10:23
Tycker att det låter som ett spännande och kul proj. Vad skall den heta? The Pirate Times :D.

/Rene

duke_h3
2009-10-29, 10:24
Amen det här skall vara en bred tidning som går långt utöver det som partiprogrammet täcker idag!

Mats Eriksson
2009-10-29, 11:36
Jättebra idé, och jag tror det är bäst att följa "originalidén" med ett stort nummer specifikt för valet (istället för att försöka sig på en regelbundet utgiven tidning).

Denna typ av tidning passar ju rätt bra att dela ut i brevlådor också. Kan det bli billigare att trycka den på tidningspapper? (som Vänsterpartiet gjorde inför EU-valet)

Cyberbuddha
2009-10-29, 21:03
Hej skriver till dig här också.

Jag visste inte om din tanke.

Kolla under övrigt partiarbete... Piratbladet

Ingen ide med dubbelt arbete, bättre att förenas

Micke

infinite_emma
2009-11-01, 18:50
Sådärja, då har jag satt ihop en väldigt skissartad dummy, Här finns den (http://opassande.se/bilder/riksdagen10/skiss_magasin_1.pdf). Jag har också dragit igång en skypekanal för ändamålet där folk som vill jobba på det här projektet kan samlas. Hojta till om du vill vara med där du också, maila ditt användarnamn till mig opassande@gmail.com

Mab
2009-11-02, 03:23
infinite_emma (2009-Nov-01)Sådärja, då har jag satt ihop en väldigt skissartad dummy, Här finns den (http://opassande.se/bilder/riksdagen10/skiss_magasin_1.pdf). Jag har också dragit igång en skypekanal för ändamålet där folk som vill jobba på det här projektet kan samlas. Hojta till om du vill vara med där du också, maila ditt användarnamn till mig opassande@gmail.com

Sjukt bra med en dummy som gör att man får en bild av ungefär hur det hela är tänkt. Gör det mycket lättare att överblicka. Gillar överlag den ganska luftiga layouten med mycket utrymme för bilder och illustrationer. Det märks att du är ett proffs på det här Emma :-)

Släng gärna in mig i skype-kanalen förresten, du har mitt användarnamn..

Jag funderade förresten litegrann på hur tidslös tidningen bör vara. Det är ju ganska självklart att vi i det här numret kommer ha riksdagsvalet i bakhuvudet i allt vi skriver. Så man kanske borde ha som målsättning att ge ut ett nytt nummer varje år. Det är ett utgivningstempo som känns väldigt realistiskt, samtidigt som det gör att vi inte behöver skriva helt tidlöst. Givetvis kanske man vill trycka fler exemplar av tidningen de år som det är val, men samtidigt tror jag det är bra att ge ut nya nummer även övriga år, så att vi inte försvinner från kartan mellan valen.

dansve
2010-02-08, 23:52
Hur går det med Pirattidningen?

Mikke
2010-04-05, 11:05
+1. Hur går det? Eftersom vi inte får synas i vanlig prasselmedia så tror jag denna "tidning" skulle vara ett bra drag från vår sida. / Mikke

ps. Jag är ingen txtsnubbe. Så se inte detta som kritik utan se det som en uppmunttran / Mikke