handdator

Visa fullständig version : Vet ej var annars

Anders Löfgren
2006-05-07, 21:21
Jag vet inte var jag annars skulle posta detta, men en fråga jag tycker är viktig för de rena formaliabitarna:

- De allra flesta seriösa föreningar brukar ha någon form av stadgar, finns det här? De brukar vara bra som vägledning i viktiga frågor.

- Vilka krav sätts på protokoll vid möten etc?

- Kommer man som rep i valkrets hantera några pengar? I sådana fall behövs ju även någon form av riktlinjer för den hanteringen?

Detta är ofta rätt tråkiga saker, men ack så viktiga:hehe:

/Anders

Rick Falkvinge
2006-05-07, 23:51
Anders Löfgren (2006-May-07)Jag vet inte var jag annars skulle posta detta, men en fråga jag tycker är viktig för de rena formaliabitarna:
- De allra flesta seriösa föreningar brukar ha någon form av stadgar, finns det här? De brukar vara bra som vägledning i viktiga frågor.

Yup.

http://www2.piratpartiet.se/stadgar

Fast de ska inte vara speciellt mycket vägledning, de är mer formaliteter än något annat.

- Vilka krav sätts på protokoll vid möten etc?

Formella möten, där man fattar någon form av beslut, behöver protokollföras på något sätt. (En chatlogg är ett alldeles utmärkt protokoll eftersom det visar både vad som sagts och beslutats.) I dagsläget är det bara den centrala styrelsen som når den formalitetshöjden. Lokala föreningar kan ha ytterligare regler som påverkar hur det ser ut där du bor.

- Kommer man som rep i valkrets hantera några pengar? I sådana fall behövs ju även någon form av riktlinjer för den hanteringen?

Partiet har inga pengar (allt gick till att beställa valsedlar, mer eller mindre enligt plan), så alla utgifter som skerdärefter är enligt principen "ur egen ficka, vad du anser dig ha råd med, spara kvittona till när vi får partistöd".

Anders Löfgren
2006-05-08, 08:20
Ok, tack för svar. Eftersom jag är engagerad i styrelsearbetet inom Hyresgästföreningen sedan några år har jag viss erfarenhet av både styrelsearbete, protokoll och hur förvirrande stadgar kan tolkas :P , därav min fråga.