handdator

Visa fullständig version : Tess Lindholm (#22270)

Tsim
2009-11-12, 23:55
Tess Lindholm

Med ambitionen att arbeta som regissör har jag förståelse för media samhället. Min förhoppning är att vara en drivkraft för utveckling och nytänkande inom kultur och media. Då jag är en framåt och kreativ person har jag lätt att hitta lösningar på saker och ting.(...?)http://wp.me/pHno4-9

Blogg: http://ttsim.wordpress.com/
Personlig kandidatur text: http://ttsim.wordpress.com/kandidatur-till-pps-riksdagslista/

http://data.piratpartiet.se/Handlers/DisplayPortrait.aspx?PersonId=22270&YSize=128

JonathanRL
2009-11-13, 00:10
Om du fick välja mellan en viktig Piratfråga och din mest viktiga icke-pirat hjärtefråga att rösta Ja till - och det enda fäller den andra - vad skulle du rösta?

IsakGerson
2009-11-13, 00:32
Vad för lösningar tänker du dig?

Mattias P Andersson
2009-11-13, 02:43
Hej Tess,

Jag undrar ifall du medverkat i något offentligt debatter? Kanske främst sådana som handlar om piratpartiet, men andra är självklart också kul. Det jag menar är alltså, tidningar, tv, radio, blogg, torgmöten osv.

Sen undrar jag vad du tror du kan verka i för forum (media, face-to-face etc.) för att nå ut och engagera människor i våra frågor? Tror du att du är speciellt stark i någon målgrupp, i så fall vilken och hur kan du göra så att du får ut maximal potential från din styrka? Du skriver på din blogg att du är en "teaterapa", betyder det att du känner dig bekväm i att prata inför folk och media?

Tsim
2009-11-13, 10:33
Om jag skulle hamna i riksdagen skulle jag rösta så som piratpartiet tycker i frågan.
För hamnar jag i riksdagen sitter jag där i egenskap av Piratpartist och inte privatperson.
Däremot skulle jag säkerligen starta en intern diskussion kring frågan, men så som piratpartiet tycker, röstar jag.

Tsim
2009-11-13, 11:27
Jag kan inte säga direkt att "den här lösningen är den perfekta" utan tror att situationen kommer skapa kreativitet och nytänkande.
T ex är spotify ett bra exempel på detta, produktplacering har blivit vanligare i filmer (även om jag inte helhjärtat stödjer detta), skivor spelas in och säljs direkt av artisterna vilket resulterar i billigare skivor eftersom de inte behöver skivbolagen för att bli kända längre osv. Jag tror att människor är gjorda för att anpassa sig. Sedan tror jag att upplevelser blir viktigare, live spelningar, såväl som för stora och små band, drar in pengar till artisterna, och när deras musik kan spridas snabbt och når många, kommer fler på deras spelningar.

Tsim
2009-11-13, 11:50
Jag har inte haft någon direkt debatt angående piratpartiet i media. Däremot stod jag i valstuga hela våren och pratade med olika människor. Jag har haft en del kontakt med tidningar, t ex under valvakan, men främst har jag haft kontakt med dem pga olika teaterproduktioner jag har satt upp.

Jag tror att jag kan hantera det mesta, jag är som sagt skådespelerska, har stått framför kameror i större inspelningar, och spelat in film en del själv. Jag har även varit medverkande i ett antal produktioner, är van att stå inför mycket människor och ändå inte tappa tråden. Både media och face-to-face är två viktiga saker anser jag, syns man bara i media blir man "onåbar" men gör man både och så kan folk känna att partiet inte är så hierarkiskt utan vi är vanliga människor som kämpar för vår sak.

Hm, jag hoppas kunna påverka flera målgrupper. Dels kultur och media branschen givetvis, sedan hoppas jag även på att få fler unga tjejer att våga engagera sig i vår politik. För att påverka kultur och media tror jag det krävs en mer personlig kontakt, att få prata med folk personligen och förklara hur vår politik ser ut och hur vi tror saker och ting kommer bli till det bättre om vi får igenom våra förslag, både för dem och för konsumenterna. Att få unga tjejer att engagera sig gör man bäst genom att synas tror jag, att det som går ut i media inte bara innehåller manliga namn, bilder på endast killar, och att det bara är män i valstugorna osv. För jag tror att i detta fall, är det främst tjejer som lockar tjejer att rösta och engagera sig.

Då jag pratat inför stora publiker är det för mig ingen stor sak att prata inför mycket folk. Den kontakt jag haft med journalister har jag tyckt varit rolig och ansett att jag gjort ett bra jobb.

Dexe
2009-11-13, 21:58
Hej Tess!

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?

Tommten
2009-11-14, 05:07
- Jag äger mitt verk men du vill tillåta någon annan att bestämma över min egendom!? En sån fräckhet!
Hur svarar du? :)
- Vad tycker du om att Pirate Bay tjänar pengar på annonser när de sprider verk?
Hur svarar du? :P
Varför i hela friden vill du ta bort patent!? Inget företag skulle ju våga investera i ny forskning längre!
Hur svarar du?

Tsim
2009-11-14, 23:01
Dexe:

Själv anser jag att vi behöver hitta ett alternativ för upphovsrätt.
För att ta bort upphovsrätten utan att ha ett alternativ tror jag hämmar,
men som upphovsätten ser ut i dag så fungerar den inte enligt mig som den bör.
Så självklart har man moralisk rätt till sitt verk, det är något man skapar och något man ansträngt sig för, men som det ser ut i dagsläget är den moraliska rätten en slags girighet, inte ett "kärleksfullt förvaltande". Att känna ansvar eller liknande för ett verk är något man kommer göra oavsett om upphovsrättigheterna finns kvar, men det betyder inte att man har någon fysisk rätt till det. Hoppas det var svaret på din fråga?

Tommten:

Fråga 1:
Inom en viss tid får man utnyttja det man själv har skapat, men sedan är det, med både för och nackdelar även andra som får använda det du gjort. Även om du själv inte längre får bestämma över det du gjort, och det självklart är en förlust för dig, får du tänka på allt som du själv får nytta av som andra skapat och som du förmodligen utnyttjar, vilket du inte hade kunnat göra annars.

Fråga 2:
The Pirate Bay sprider inga verk, de driver en hemsida som som hjälper folk att sprida verk. De har precis som många andra företag hittat en nisch där de tjänar pengar, och har lika stor rätt till dem som något annat företag.

Fråga 3:
Jag vill hitta ett alternativ till patent. Som fortfarande gynnar forskarna i den mån att de kan få ihop sina produktionskostnader, men samtidigt inte äga en marknad så att andra tar skada av det. För som det är nu så är det en girighetsfaktor, det handlar inte om att få tillbaka de pengarna man lagt ut, utan om att krama ut så mycket pengar man bara kan. Och detta tycker inte jag är rätt. Precis som på den tekniska marknaden så snor man idéer från varandra när det gäller teknik, och ändå så tjänar alla pengar så att det räcker och blir över. Som det ser ut idag så handlar patent om girighet, inte om att klara av att finansiera sin forskning.

Tommten
2009-11-16, 01:22
Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?

Oldpirate
2009-11-16, 03:27
Lindholm!

Här kommer några frågor av allmän karaktär med bäring på att ni blivit folkvald:

1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?
2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?
4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?
5. Har ni ett jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?
6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?
8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?
9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?
10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?

xor
2009-11-16, 11:13
0.) Vilken av piratpartiets frågor kommer du att driva hårdast? Vad kommer du att ge dig i kast med först?

1.) Hur ställer du dig till piratpartiets strategi som vågmästare i riksdagen? Hur kommer du att reagera om andra piratledamöter inte följer partiets linje och i någon fråga röstar mot piratpartiets grupp? I vilka frågor kan du tänka dig att rösta mot piratpartiet? (Eller uttryckt på ett annat sätt: Hur tokiga saker måste piratpartiet vara på väg att rösta fel om, innan du ska rösta mot gruppen och på så vis äventyra piratpartiets roll som vågmästare?)

2.) Kommer du att ägna dig åt något annat vid sidan av din roll som riksdagsledamot? Kommer du att arbeta med piratpartiets aktivister, eller kommer du att snöa in dig i rosenbad med lagtexter? På vilket sätt kommer du att samverka med piratpartiets aktivister, förutsatt att du kommer att göra det?

3.) Det finns flera andra organisationer utanför det svenska piratpartiet som är intressanta att samverka med, exempelvis Tyska och Finska pirater och olika lobbyorganisationer som La Quadrature du Net, juliagruppen och andra. Kommer du att försöka samverka med dem, eller lämna dem för sig själva? Hur förväntar du dig att eventuella sammarbeten, med organisationer som inte är svenska piratpartiet, kommer att gå till?

4.) När robotrevolutionen kommer, vilken sida kommer du att alliera dig med? Människornas, eller robotarnas? (Var vänlig och svara kort på frågan för att inte sabbotera den dödligt seriösa utfrågningen.)

Kram kram!! <3

Idioten/ U Do News
2009-11-17, 04:29
Hej, jag har en fråga angående följande uttalande angående Piratpartiets plan att påverka lagen som finns dokumenterat på Youtube.

Rick Falkvinge i Arvika 4
http://www.youtube.com/watch?v=u7jJQbRm4fU&feature=related

I följande klipp (se ovanstående länk) säger Rick Falkvinge, tid: 2:37:

?När Sverige ändrar så kan inte USA sätta in handelssanktioner för vi är med i EU och just i det här fallet är det en otrolig fördel, därför det betyder att, försöker de handelssanktioner emot Sverige, så kommer EU där som en gigantisk sköld. Och EU har starkare ekonomi än USA. Det betyder att en handelssanktion emot EU skadar USA mer än Europa. Samtidigt som lagarna här är på nationell nivå här i Sverige.?

Slut citat, tid: 2:50.

Den grundläggande planen enligt Piratpartiet är att först ta minst 1 mandat i EU valet vilket ni lyckats med. Steg 2 är nu att ta minst ett mandat i Riksdagsvalet så att Piratpartiet tar en vågmästarroll. Hotet som ofta framförs om Sverige skulle ändra lagen om fildelning, så att man kan få kopiera och dela med sig av alla medier över Internet, är just att USA skulle sätta in handelssanktioner emot Sverige.

Men enligt piratpartiet, så kommer Sverige att bli skyddat av EU, som kommer att förhindra att handelsaktioner sker emot Sverige.
Men hur trovärdigt är detta antagande egentligen. Vi vet att det redan nu finns EU politiker som Christoffer Fjellner som vill införa fri handel mellan EU och NAFTA. Han är knappast ensam, allt pekar på att detta blir verklighet.

Dagens vallöfte: En energiinjektion behövs för globaliseringen och handeln över gränserna. Jag vill ha frihandelsavtal mellan EU och NAFTA!
http://www.fjellner.eu/dagens-vallofte-en-energiinjektion-behovs-for-globaliseringen-och-handeln-over-granserna-jag-vill-ha-frihandelsavtal-mellan-eu-och-nafta/

Om detta införs så tror jag knappast att Sverige kommer att bli skyddat av EU emot USA. Dessutom är det redan idag stort ekonomiskt samarbete mellan EU och USA, hade EU varit ekonomiskt självständigt hade vi ju inte påverkats märkbart av krisen i USA. Men det har vi gjort i EU, så även i Sverige.

Dessutom kan man fråga sig om vad det är för mening med att förlita sig på en beskyddare som EU när både Ipred och FRA lagen kommit igenom trots medlemskap i EU. Dessutom bygger Ipred på ett Eu direktiv.

IPRED
http://frapedia.se/wiki/IPRED

Vi har även Stockholmsprogrammet som vill förbjuda terroristpropaganda och nu Lissabonfördraget.
Du känner kanske till saker som, Flexibilitetsklausulen och passarellen, dessa verktyg kommer tillsammans med Lissabonfördraget att ge EU möjlighet att ändra vilka lagar de vill, utan att folket kommer att få rösta om det. Det innebär också att lagar som har blivit genomröstade på nationell nivå, kommer att kunna bli ändrade av EU utan någon ny omröstning. Så vad spelar det för roll vad vi lyckas rösta igenom för lagar på nationell nivå i Sverige. Lissabonfördraget kan köra över våra beslut i Sverige när de vill.

EU-konstitutionen
http://sv.euabc.com/word/298

Flexibilitetsklausul
http://sv.euabc.com/word/499

Passarell
http://sv.euabc.com/word/777

Med tanke på allt detta så frågar jag mig om det verkligen är trovärdigt att Piratpartiets grundläggande plan att ändra lagen om fildelning kommer att fungera genom att bli skyddade av EU och sedan sprida den svenska lagen till övriga EU länder. Är det inte mer trovärdigt att EU kommer sätta press på att Sverige ska anpassa sig till övriga länder. Med tanke på att EU är på väg att bli en superstat och att det dessutom finns EU politiker som vill utöka handeln med Nafta. Om nu dollarn kraschar, vilket det ser ut att göra, så kommer just röster framförallt ifrån Kina att höjas att man ska genomföra en världsvaluta. Om vi går emot en gemensam världsekonomi så har jag ännu mer svårt att se att Sverige kan bli skyddat av EU emot USA.

Dollar Falls Most in Month as China Urges New Reserve Currency
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aQ.zWVPnOYYg

Dessutom har jag svårt att se att EU är ett beskydd av Sverige överhuvudtaget. Lissabonfördraget är här och de kan ändra vilka lagar de vill oavsett vad vi bestämmer i Sverige, tack vare Flexibilitetsklausulen och passarellen. Hur länge kan du som Piratpartist förhålla dig neutralt till EU? Vad krävs för att du ska kräva uträde ur EU? Hur ska piratpartiets plan fungera när medlemskap i EU ingår i planen, nu när Lissabonfördraget har trädit i kraft?

Tackar i förhand för Svar

Mvh

U Do News

Tsim
2009-11-17, 17:18
Tommten:
Om jag råkar ut för något som jag anser skulle vara förnedrande och pinsamt på stan, så skulle min första tanke vara "hoppas ingen filmade mig". Jag skulle alltså vara mest rädd för att det har filmats med någons mobiltelefon och liknande så det sprids och jag skulle bli en "skogsturken" som det sprids olika varianter av på nätet tex. Jag passar mig alltså för hur jag beter mig och känner mig som i ett övervakningssamhälle, fast av alla privatpersoner som går omkring beredd att filma. Inte av staten.

Gör du någon skillnaden på allvarligheten i denna känslan/rädslan som jag har att bli övervakad av privatpersoner och känslan av att bli övervakad av staten? Tycker du att den ena är mer allvarlig?

Jag ser en enorm skillnad, för även om du kanske är rädd för att någon ska filma när du gör bort dig så är statens övervakningssystem på en helt annan nivå. Det en privatperson kan ta ut om dig är ett vardagligt misstag, medan staten kan ta ut betydligt mer konfidentiell information. De har inte en mobilkamera utan en superdator och professionell personal de kan använda till att plocka ut så privat information om dig som de bara kan, och du vet inte vad de plockar, och inte varför de gör det.

En random privatperson kan inte få ut information hur som helst om vem som helst.

Att passa sig för hur man beter sig gör alla, det är inte kamerorna i sig som är problemet där, utan rädslan att göra bort sig, inte rädslan för övervakning.

Xor:
0.) Vilken av piratpartiets frågor kommer du att driva hårdast? Vad kommer du att ge dig i kast med först?

För mig personligen är upphovsrätten den fråga som ligger mig närmast, den påverkar mitt yrke starkt, och beroende på hur den frågan sköts så kommer mitt framtida arbetsliv se annorlunda ut. Det jag kommer ge mig i kast med först kommer dock vara integriteten, för mig är det där läget är mest akut, och hotet som den statliga övervakningen utgör är oroväckande.

1.) Hur ställer du dig till piratpartiets strategi som vågmästare i riksdagen? Hur kommer du att reagera om andra piratledamöter inte följer partiets linje och i någon fråga röstar mot piratpartiets grupp? I vilka frågor kan du tänka dig att rösta mot piratpartiet? (Eller uttryckt på ett annat sätt: Hur tokiga saker måste piratpartiet vara på väg att rösta fel om, innan du ska rösta mot gruppen och på så vis äventyra piratpartiets roll som vågmästare?)

Jag kommer ta stor hänsyn till vågmästarrollen, jag har sagt att om jag kommer in i riksdagen ska jag helt gå efter piratpartiets vilja, även om det inte stämmer till 100% med min egen. Jag hoppas jag överhuvud taget slipper se så allvarliga frågor som jag anser mig moraliskt hjärndöd om jag röstar för. Och det är såpass allvarligt det behöver bli. Oavsett vilka politiska tankar jag har i övrigt kommer jag rösta med det parti vi samarbetar med i riksdagen.

2.) Kommer du att ägna dig åt något annat vid sidan av din roll som riksdagsledamot? Kommer du att arbeta med piratpartiets aktivister, eller kommer du att snöa in dig i rosenbad med lagtexter? På vilket sätt kommer du att samverka med piratpartiets aktivister, förutsatt att du kommer att göra det?

Jag kommer vara så aktiv jag kan inom aktivism i Piratpartiet, och försöka sätta mig in de frågor som har med Piratpartiet att göra, eftersom vi i övriga frågor ska rösta med det parti vi väljer att gå med, behöver jag antagligen inte sätta mig in djupt i dessa texter, så länge det inte är (som svaret på förra frågan) något som uppmärksammats är helt moraliskt hjärndött. Jag tycker det är viktigare att uppdatera vår organisation om vad som händer i riksdagen än att läsa igenom alla lagar som ändå inte har med vårt partiprogram att göra.

Att vara aktiv är något jag kommer prioritera, och jag kommer att medverka i demonstrationer och informera folk på gatan och annat, i så stor utsträckning tiden tillåter - som jag gör idag.

3.) Det finns flera andra organisationer utanför det svenska piratpartiet som är intressanta att samverka med, exempelvis Tyska och Finska pirater och olika lobbyorganisationer som La Quadrature du Net, juliagruppen och andra. Kommer du att försöka samverka med dem, eller lämna dem för sig själva? Hur förväntar du dig att eventuella sammarbeten, med organisationer som inte är svenska piratpartiet, kommer att gå till?

Jag vill ha en öppen och informativ dialog med organisationer som jobbar för samma mål som vi. Angående piratpartier i andra länder så tror jag att man kan lära sig av varandra, hur ser deras problematik ut, hur försöker de lösa den, hur har de löst den osv och inspireras av varandra. Samarbetet med andra organisationer skulle fördelaktigt vara att uppmuntra folk i piratpartiet att stödja de olika organisationerna, göra kampanjer tillsammans och utnyttja varandras kompetenser. Påvisa att det finns fler organisationer än Piratpartiet som har de åsikter vi har, och visa att vi samarbetar mot ett gemensamt mål.

4.) När robotrevolutionen kommer, vilken sida kommer du att alliera dig med? Människornas, eller robotarnas? (Var vänlig och svara kort på frågan för att inte sabbotera den dödligt seriösa utfrågningen.)

Eftersom robotarna uppenbarligen är framtiden så blir det dem, med ett krav, att de är kramgoa!

(:

Idioten/ U Do News
2009-11-17, 19:23
Hej, har även ytterliggare en fråga. (se även min förra frågeställning ovan)

Hur ställer du dig till möjligheten att Piratpartiet skall expandera sin politik utifrån sina kärnvärden? Samt hur skulle du vilja gå till väga i den frågan. Innan du svarar på frågan skulle jag vilja att du fördjupa dig i resonemanget i länken nedan, där ekonomibloggen, nr 1 på bloggtoppen, "Cornucopia?" resonerar om saken. Läs även Rick Falkvinges artikel om ekonomin som ingår som länk i följande artikel. Vad anser du om resonemanget efter att du läst texten i länken "Dags för Piratpartiet att expandera sin politik?"

Dags för Piratpartiet att expandera sin politik?
http://cornubot.blogspot.com/2009/06/dags-for-piratpartiet-att-expandera-sin.html

Tsim
2009-11-18, 12:23
Oldpirate:
1. Kommer ni att agera efter eget huvud (jag tycker ...) eller agera efter vad folket inom PP tycker ( vi inom PP tycker ...)?

Jag kommer helt agera efter vad PP tycker, i alla lägen, och följa vågmästarprincipen på alla punkter. Min egna privata åsikt kommer vika sig efter Piratpartiets beslut.

2. Är ni för eller emot enkätprocesser i partiets politiska samverkansfrågor?
Jag tror att enkäter är ett bra sätt att få en överblick på olika frågor och hur partimedlemmarna ställer sig i olika saker, däremot tror jag att en diskussion med medlemmarna ger mycket mer. Problemet med enkäter är att de ofta är lite för begränsade, därför bör man inte styras helt av dem.

3. Hur mycket tid avser ni att avsätta för ert politiska engagemang avseende PP?

Om du menar innan valet så kommer jag lägga så mycket tid jag kan vid sidan av skolan och arbetet. Under sommaren kommer jag ha desto mer tid och kommer vara mycket engagerad.

Menar du när (om) jag sitter i riksdagen så kommer jag lägga ner all tid som behövs och lite till. Det kommer vara min högsta prioritet, och jag kommer sätta mig in i de frågor som berör Piratpartiets politik och ha fokus på mitt arbete som riksdagspolitiker i första hand.

4. Kommer ni att ha andra uppdrag vid sidan om ert politiska uppdrag?

Nej, det kommer jag inte ha. Möjligtvis att jag kommer engagera mig i olika projekt, men inget som jag måste avsätta en bestämd tid för. Som det ser ut idag har jag sökt olika utbildningar som startar till hösten, men jag kommer hoppa av dem om jag kommer in.

5. Har ni ett jobb idag som ni kommer att avsäga er som folkvald?

Ja jag har ett arbete, men att arbeta extra timmar på ICA när man sitter i riksdagen blir nog inte aktuellt ^^

6. Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?
Självklart, om det är det som krävs av mig i riksdagen kommer jag avsätta den tiden. Däremot tror jag det är ytterst otroligt att det kommer vara så många timmar konstant, men att det blir sådana perioder till och från är jag beredd att ta.

7. Kommer ni att driva PP:s sakpolitik mär än väl påläst?

Jag kommer ägna mycket tid åt att vara ständigt uppdaterad och ha koll på partiets åsikter. Om jag kommer in i riksdagen så kommer jag avsätta mycket tid att vara säker på att jag representerar Piratpartiets åsikter och mål.

8. Är ni dokumenterat bra på att debattera och argumentera?

Då jag är van att stå på scen och inför människor och arbetat mycket med improvisationer så tror jag att jag är duktig på att både argumentera och debattera. Jag är van vid att sätta mig in i argument och lägga fram dem, och är enligt mig själv. Personligen tror jag att det är en av mina starkaste sidor, då jag står fast vid min sak och är van att vara under press.

9. Har ni familj med barn mellan 1-18 år?

Nej, om man inte räknar mindre syskon. (;

10: Varför kandiderar ni till riksdagen 2010?

Jag tror att jag kan göra skillnad, och är bra på att göra min röst hörd, ett mer utvecklat svar finner du här: http://ttsim.wordpress.com/kandidatur-till-pps-riksdagslista/

Tsim
2009-11-18, 13:35
U Do News:

Mycket intressanta frågor, har tagit mig tid att fundera och begrunda det du skrev.

Dessutom har jag svårt att se att EU är ett beskydd av Sverige överhuvudtaget. Lissabonfördraget är här och de kan ändra vilka lagar de vill oavsett vad vi bestämmer i Sverige, tack vare Flexibilitetsklausulen och passarellen. Hur länge kan du som Piratpartist förhålla dig neutralt till EU? Vad krävs för att du ska kräva uträde ur EU? Hur ska piratpartiets plan fungera när medlemskap i EU ingår i planen, nu när Lissabonfördraget har trädit i kraft?

Min neutrala syn på EU försvann den dagen då de införde Lissabonföredraget, och min neutrala syn på Sveriges sammarbete med EU försvann när de låter ett sådant föredrag som står över de Svenska grundlagarna genomföras utan att tillfråga det Svenska folket. Sedan säger jag inte att samarbetet med EU är endast ofördelaktigt, men jag tror inte på att den kontakten går att lita på fullt ut. Problemet här är att Sveriges ekonomi är i stora drag beroende av EU, vi har en svag valuta, och inte några enorma naturtillgångar till skillnad från Norge som ekonomiskt klarar ett utanförskap. Däremot är inte EU beroende av Sverige.
Om vi skulle begära utträde ur EU skulle vi behöva stålsätta oss först, och förbereda oss. För vårt beroende av EU ökar, och är i så fall något vi måste ändra på. För om vi reformerar vårt ekonomiska beroende, finns det möjlighet för Sverige att klara sig själva.

Som Piratpartist kommer jag försöka undvika att lägga mig i samarbetet med EU så långt det går, även om jag ser stor problematik i det. Jag vet faktiskt inte hur långt det måste gå innan jag vill kräva utträde ur EU, det är ett beslut som jag tror man inser när tiden är kommen, och något jag inte kommer göra utan stöd från organisationen.

Jag tror inte att planen kommer fungera som Rick Falkvinge förklarar, även om det är en förhoppning att EU ska fungera som en sköld, är det inte tillförlitligt. Däremot kan rädslan hos USA att EU faktiskt kommer fungera som en sköld hindra dem från att utföra handelssanktioner.
För att veta säkert hur EU ställer sig till att USA ska utföra handelssanktioner måste vi skapa en dialog med dem. Det fungerar inte att basera sina teorier på antaganden.

Hur ställer du dig till möjligheten att Piratpartiet skall expandera sin politik utifrån sina kärnvärden? Samt hur skulle du vilja gå till väga i den frågan. Innan du svarar på frågan skulle jag vilja att du fördjupa dig i resonemanget i länken nedan, där ekonomibloggen, nr 1 på bloggtoppen, "Cornucopia?" resonerar om saken. Läs även Rick Falkvinges artikel om ekonomin som ingår som länk i följande artikel. Vad anser du om resonemanget efter att du läst texten i länken "Dags för Piratpartiet att expandera sin politik?"

Jag tror att det är oundvikligt, däremot tror jag inte att partiet tjänar på det inför detta valet, däremot kanske inför nästa. Som det ser ut idag är vi beroende av vågmästarställningen för att göra någon som helst skillnad i riksdagen, och även om det kan ta 3-4 år för riksdagen att ta bort FRA-lagen och IPRED-lagen tror jag att PP kan göra stor skillnad i riksdagen, och framförallt hindra nya integritetstänkande påhitt. För jag tror inte att de två lagarna är de enda som är planerade inför framtiden, det finns ett flertal som är påväg, och i så fall så kan vi hindra dessa lagar från att gå igenom.

Det kommer bli dags för Piratpartiet att utvidga sin politik, som jag tror, nästa val, men vi är inte där än. Men kanske inför nästa val, och då kommer det vara något jag uppmuntrar.

Stefan Flod
2009-11-20, 12:42
Riksdagens ledamöter har ett grundarvode på 55 000 kronor i månaden. Om du blir folkvald riksdagsledamot vad tänker du då göra med arvodet?

Kan du tänka dig en partiskatt på 30-40%?

infinite_emma
2009-11-20, 19:32
Jag ber om ursäkt om några av frågorna är dubblerat från tidigare frågor du fått, hoppa gärna över den i så fall. (Känns någon fråga lite för besvärlig eller tidskrävande ser jag inga problem med att du hoppar över dessa heller.) Frågorna kommer att postas hos samtliga kandidater.

1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?

2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?

3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?

4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?

5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?

Tsim
2009-11-20, 22:30
Stefan Flod:
Riksdagens ledamöter har ett grundarvode på 55 000 kronor i månaden. Om du blir folkvald riksdagsledamot vad tänker du då göra med arvodet?

Kan du tänka dig en partiskatt på 30-40%?

Jag vill faktiskt inte tänka på pengarna. Anledningen att jag vill komma in i riksdagen har inget med pengarna och göra, och kommer aldrig att ha. Jag vill inte kämpa med riksdagen som mål pga lönen, utan för att göra något bra för partiet, och för Sverige. Förmodligen kommer jag att ge pengar till välgörenhet och olika organisationer. Så jag kommer inte bestämma hur mycket, till vad eller vilka jag ger pengar, innan jag står med dem i handen.

Jag kan absolut tänka mig, och kommer, att ge pengar till partiet.
Men däremot tycker jag inte att man kan kräva en skatt på 30-40% av de som kommer in i riksdagen. En lön är en lön, och den ska delas ut på samma villkor hos alla riksdagsledamöter, oavsett parti. Man måste själv få avgöra hur mycket pengar man vill lägga på olika saker. Sen kommer det kanske bli så mycket pengar som jag faktiskt ger till partiet, men det är i så fall ett beslut jag själv ska få fatta, och inte någon åt mig.

piratcensur
2009-11-20, 22:58
För att uttrycka mig hyffsat så har jag "svårt att välja" mellan kandidaterna i mitt distrikt det vill säga västra distriktet. Förutom den kandidaten som jag känner är obligatorisk för mig att ha med, så vill jag gärna ha med en till från detta distriktet. Placeringen på listan är givetvis något jag får fila på extra.

Jag undrar då följande; känner du att det är helt okej med en valbar plats på västlistan som till exempel #2 efter den som jag förmodar manliga kandidaten på första riksplats?

Tsim
2009-11-20, 23:04
1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?
Med tanke på att mitt framtida mål är att arbeta som skådespelerska och regissör så har jag ett flertal gånger funderat på det du frågar. Jag tror att det enda sättet att tackla ett sådant problem är att tycka att det är värt det. Brinna för det man gör så mycket att man inte bryr sig om de negativa aspekterna, för man tycker att det är värt dem.

Jag tror inte att Piratpartiet kan göra så mycket mer än att hjälpa personen ifråga att förbereda sig så gott det går. Sedan ska det understrykas att en riksdagskandidat inte alltid får speciellt mycket uppmärksamhet, möjligen att någon eller några från Piratpartiet får det, men det är inte speciellt troligt att utomstående känner igen 13 stycken personer (vilket är det minimala antalet om Piratpartiet kommer in) på varken namn eller bild. Däremot kan uppmärksamheten internt bli stor, men där känner man sig nog mer "hemma" och trycket känns inte lika stort.

2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?

Än så länge anser jag att inte att jag personligen har fått för lite stöd, däremot så tycker jag att stödet för tjejers kandidatur i allmänhet är dåligt. Vi har på många sätt blivit behandlade lite som utfyllnad för att nå en procentuell summa på listorna, vi ska inte bli bedömda som andra, utan ska bli inkvoterade, och då bemöts man med oron att tjejerna som står på listan inte kommer vara lika kvalificerade som killarna. Tråkigt tycker jag, för tjejerna hamnar liksom utanför spelet, där man inte kan känna att man förtjänar och har kämpat sig upp till en plats på listan.

Hade jag fått göra om kandidaturprocessen hade jag nog till en början med att understryka tidigt det viktiga med variation på listan, och inte bara när det gäller tjejer, utan även åldrar och etniciteter, erfarenheter, bakgrunder osv. Så att fler som inte kanske inte känner sig som en i normen vågar söka, för att poängen är inte att man är "den genomsnittliga piraten" utan att vill man, så kan man. Jag är osäker på hurvida jag skulle kvotera eller inte, kanske om utsikterna är att det blir en oroväckande enformig lista, där variationen av kunskaperna är för liten, men samtidigt göra det på ett betydligt simplare sätt.

3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?

Jag tror att det som behöver förbättras är på god väg, vi behöver organiseras från det vi var från början, för nu har vi växt en hel del på väldigt kort tid, och vi behöver utveckla partiet efter det med. Jag tror att det vi behöver vara beredda på är att växa ännu lite till, i en troligen lite mindre våg, som lär komma i sen vår / sommar, då valkampanjandet kommer igång ordentligt, och förbereda bättre inför det. Jag tror även att vi ska tänka på att tidigt få ut ansvarsposter i framtiden som är i behov, istället för att dröja och lägga ansvaret på någon annan så länge, så att den får axla dubbelt.
En sak som jag tycker vi gör jätte bra idag är att vara öppna för nya människor, nya medlemmar, vara välkomnande och omsorgsfulla, detta är en av anledningarna att mitt engagemang i Piratpartiet blev så stort, man känner att vi är en familj på samma skuta.

4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?

Jag har gjort lite allt möjligt faktiskt. Till att börja med så stod jag i valstuga, delade ut flyers, argumenterade med folk, satte upp affischer, la ut röstsedlar och liknande inför EU- valet. Efter valet så tog jag, precis som de flesta andra, en semester. Efter det har jag varit med på piratfikor, möten och allmänt försökt hålla kontakten med alla man träffade under valkampanjen och komma med tankar och idéer för organisationen. Ganska nyligen var jag på FSCONS från ung pirat, och tog på mig ansvaret att vara medieansvarig och kommer engagera mig i det nu under vintern.

5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?
Jag har flera förebilder faktiskt, och alla kan jag inte nämna vid namn då många har inspirerat mig och fått mig att engagera mig i organisationen. Jimmy Callin är en person vars engagemang i partiet är beundransvärt och han har även stöttat mig i mitt engagemang, och alla pirater som dyker upp på våra Göteborgsfikor är uppmuntrande och stärkande. Jag har svårt att uttrycka förebilder i namn, då jag snarare ser dem som vänner och människor man vill nå ett mål tillsammans med. Plus att jag får en oro att någon ska känna sig glömd, då jag värdesätter alla som jag fått uppmuntrande av.

Tsim
2009-11-20, 23:06
Jag undrar då följande; känner du att det är helt okej med en valbar plats på västlistan som till exempel #2 efter den som jag förmodar manliga kandidaten på första riksplats?

Jag hänger inte riktigt med på vad du frågar efter, omformulera gärna så svarar jag :)

piratcensur
2009-11-20, 23:08
Tsim (2009-Nov-20)Jag undrar då följande; känner du att det är helt okej med en valbar plats på västlistan som till exempel #2 efter den som jag förmodar manliga kandidaten på första riksplats?
Jag hänger inte riktigt med på vad du frågar efter, omformulera gärna så svarar jag :)
Är din strävan att få en sådan placering på valsedeln så att du säkert blir invald om partiet får 4% eller däröver?

Tsim
2009-11-20, 23:31
Är din strävan att få en sådan placering på valsedeln så att du säkert blir invald om partiet får 4% eller däröver? Ja, det är den. När jag stod inför valet att kandidera eller inte så valde jag mellan att satsa helhjärtat, eller inte alls. Ganska typiskt mig när jag ska göra något. Jag klarar inte riktigt det där mittemellan när det gäller engagemang.

Carl Johan Rehbinder
2009-11-21, 05:54
Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.

Det betyder också att du måste rösta mot din personliga övertygelse ibland.

Finns det några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de kom upp till votering, skule leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?

Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?

Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man rösta mot sin övertygelse.

Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?

Gammelpiraten
2009-11-21, 11:24
Dessa två frågor ställs till alla kandidater.
Du har liksom många fått en fråga ”Kommer ni att jobba heltid som folkvald politiker även om heltiden blir 12-16 timmar per dygn?”. Många av kandidaterna har svarat på denna fråga att de kommer att arbeta fulltid i olika form.

Om vågmästarstrategin fungerar i någon form så kommer inte närvaron för att trycka på knappar i riksdagssalen behövas. Detta beroende på kvittningssystemet. Kvittningssystemet innebär att när en ledamot är borta från ena blocket så tar det andra blocket ut en av sina ledamöter så att balansen inte förändras mellan blocken.

Fråga 1. Så vad har du tänkt att göra under den tid som står till förfogande?

Däremot är det högst sannolikt att det block som piratpartiet stöder kräver att man har en ledamot i varje utskott för att kunna få fram ett förslag till riksdagsbeslut, dvs man vill lägga fram utskottets (dvs utskottsmajoritetens) beslut. Man kommer aldrig acceptera ett system där reservationerna alltid vinner i Riksdagen.

Oavsett om vågmästarstrategin fungerar eller inte så menar jag att det finns piratfrågor inom i stort sett alla samhällsområden. Det finns både synliga och osynliga band mellan alla samhällsfunktioner. Allt detta behandlas politiskt i de olika utskotten efter deras verksamhetsområden.

Jag menar därför att det är av synnerligen viktigt att man utifrån varje utskotts verksamhetsområde har någon slags piratstrategi. Jag är övertygad om att man måste hitta en fråga som berör piratpartiets grundideologi utifrån varje riksdagsutskotts verksamhetsområde. Både utifrån frågor som kan komma i valrörelsen samt ställningstaganden som kan dyka upp i utskottsarbetet.

”Så länge regeringen driver våra frågor med kraft stöder vi den reservationslöst i alla andra frågor.” är en del av strategin. Det betyder: Driver ni inte våra frågor med kraft så kommer vi rösta emot er vid nästa förtroendeomröstning. Hur ord skrivs och hur meningar formuleras är ibland synnerligen viktigt. För det mesta bara viktigt. För att bevaka att det block man stöder formulerar sig enligt våra tankar krävs det att man deltager i utskottsarbetet.

Fråga 2. Har du någon idé om vad som kan beröra piratideologi i något utskotts verksamhetsområde?, så vore det bra att denna läggs ut för fortsatt tankeverksamhet.

Om du inte tror att de problem som finns i samhället, och som Piratpartiet uppmärksammat och som egentligen är Piratpartiet, har några kopplingspunkter eller orsakssamband med övriga samhället i form av politik, marknad och/eller social/kulturell struktur så räcker det att svara på fråga 1.

”Riksdagsarbetet” och ”Riksdagsordningen” (riksdagen.se) ger viss information vad man har för skyldigheter som riksdagsledamot.

Mvph (med vänligaste pirathälsning)

Anders

Tsim
2009-11-21, 15:18
Carl Johan Rehbinder:

Att bli riksdagsledamot för Piratpartiet innebär en hård partipiska, i syfte att upprätthålla vågmästarstrategin.

Det betyder också att du måste rösta mot din personliga övertygelse ibland.

Finns det några frågor, som i dagsläget inte räknas bland piratfrågorna, som om de kom upp till votering, skule leda till att du under inga omständigheter skulle kunna rösta med regeringsalliansen?

Så pass att du hellre skulle avgå från din post än att rösta med, alternativt rösta mot din riksdagsgrupp?

Jag ger dessa båda alternativ, eftersom somliga av ren lojalitet aldrig skulle kunna tänka sig att frångå PP:s vågmästarstrategi att alltid rösta med regeringsalliansen i alla frågor förutom just piratfrågor - genom att avgå slipper man rösta mot sin övertygelse.

Så - vad skulle kunna bli en sådan ödesfråga för dig?

Jag tar mig lite smått friheten att citera mig själv, hoppas att det går bra.

Fråga av xor:

Jag kommer ta stor hänsyn till vågmästarrollen, jag har sagt att om jag kommer in i riksdagen ska jag helt gå efter piratpartiets vilja, även om det inte stämmer till 100% med min egen. Jag hoppas jag överhuvud taget slipper se så allvarliga frågor som jag anser mig moraliskt hjärndöd om jag röstar för. Och det är såpass allvarligt det behöver bli. Oavsett vilka politiska tankar jag har i övrigt kommer jag rösta med det parti vi samarbetar med i riksdagen.

Jag tror dock att det är få realistiska frågor som inkluderas i ett såpass stort beslut som att välja att avgå eller rösta mot.

Tsim
2009-11-21, 15:40
Gammelpiraten:
Fråga 1. Så vad har du tänkt att göra under den tid som står till förfogande?

Eftersom jag kommer vara heltidsbetald politiker så kommer jag också arbeta som en.
Även om det inte innebär att jag sitter i riksdagen hela tiden. Dock är 16 timmar troligen lite mer än vad jag kommer lägga konstant. Förutom tiden i utskotten som jag kommer lägga stort fokus på kommer jag använda tiden jag får över till att hålla kontakten med partiet, närvara på piratfikor, precis som jag gjort tidigare, hjälpa organisationen och ständigt hålla partiet uppdaterat om vad som händer i riksdagen, troligen med hjälp av min blogg, eller nyhetsutskick av något slag.

Jag kommer även troligen försöka hålla kontakt med media, så att partiet inte "faller i glömska" mellan valperioderna.

Fråga 2. Har du någon idé om vad som kan beröra piratideologi i något utskotts verksamhetsområde?, så vore det bra att denna läggs ut för fortsatt tankeverksamhet.

Jag har haft många tankar kring det. T ex så kan man i utbildningsutskottet kämpa för att sprida användningen av fri mjukvara i skolan, då det både sparar pengar för skolorna, som i dagens läge har en knapp ekonomi, och gör skolan mer neutral och mindre företagsberoende. Man kan kämpa för att datorer ska användas mer i skolan, vilket skulle minska användandet av "nyhetsbrev" per pappersform, uppgifter och läxpapper skulle kunna läggas upp på hemsidor istället för att ges ut i handen, och vips har man en fråga som angår miljö- och jordbruksutskottet (nu tog jag de två kanske inte så självklara alternativen). Jag skulle nog kunna fortsätta utveckla den frågan ganska långt, så med andra ord tror jag det finns någon fråga man kan få upp i de flesta utskotten, däremot så vill jag själv helst hamna i kulturutskottet, även om det finns flera andra intressanta.

cc
2009-11-28, 01:31
Hej Tess

1. Vad anser du om den pågående av riksdagen icke beslutade utfasningen av kontanter ut det svenska samhället det privata bankväsendet just nu genomför (i strid med de lagar riksbanken har att följa)?

2. Är den pågående kontantutfasningen ett hot mot den lilla människan i klass med massövervakning eller större?

3. Är den pågående kontantutfasningen en utmaning ett medborgarättsparti som Pirtapartiet bör ta ställning till?

Frågas då kontanter (anonyma bearer-bond typ medel) synes vara en hörnsten i ett modernt demokratiskt samhälle som värnar individens rätt till privatliv, valfrihet och oberoende.

Plastkort utfärdas ju av bank och tillhör bank. Dessa kort inehåller inga pengar utan är enbart en av det privata bankväsendet skapad metod som tvingar kontoinnehavare att vid vart enskilt inköp till privatbank ställa frågan: Får jag köpa just den här tjänsten eller saken?

I samma utsträckning som kontanterna i ett samhälle avskaffas ställs alltså medborgarna under ett de facto absolut förmyndarskap till det privata bankväsendet.

Detta helt utan demokratisk översyn.

Det går även att ha åsikter om den övervakning ned på detaljnivå av den enskilda människan det kontantlösa samhället ger privata banker.

Även ur ett säkerhetspolitisk och nationellt sårbarhetsperspektiv är den pågående utfasningen av kontanter en riktigt dålig idé.

Vad sker t ex vid nätverksproblem eller elavbrott då affärsikdares kortläsare och privatbankernas datorer icke kan kommunicera?

För den enskilda människan knackar hungern och svälten på dörren i samma stund.

För samhället som helhet står systemkollaps och undantagstillstånd vid porten.

Mvh

Tsim
2009-11-28, 22:01
Hej cc!

1. Vad anser du om den pågående av riksdagen icke beslutade utfasningen av kontanter ut det svenska samhället det privata bankväsendet just nu genomför (i strid med de lagar riksbanken har att följa)?

Jag tycker att det alltid ska finnas möjlighet att betala saker kontant. Det måste finnas möjlighet att betala saker anonymt. För om det inte gör det, innebär det att det finns en kontroll av vad varje människa spenderar sina pengar på. Sedan att det av säkerhetsskäl försöks minskas ner är väll än sak, men det ska alltid finnas möjlighet att betala kontant.

2. Är den pågående kontantutfasningen ett hot mot den lilla människan i klass med massövervakning eller större?

Jag tycker absolut att kontantutfasningen är ett hot. Däremot ser jag inte det som ett problem så länge man själv väljer vad man vill betala kontant kredit. I ett demokratiskt system ska det alltid finnas möjlighet till uppror. Saker måste kunna gå runt systemet, för att röster ska kunna höras, fel ska kunna ses, och saker ändras. Om alla hade följt alla dumma lagar, hade man inte gjort något åt dem. Om alla snällt hade fogat sig i alla beslut, kan man inte veta vad människor har för åsikter. Och därmed försvinner demokratin.

Om kontanter försvinner helt, innebär det att det går att hindra från att regler bryts, och det betyder även att demokratin är hotad.

3. Är den pågående kontantutfasningen en utmaning ett medborgarättsparti som Pirtapartiet bör ta ställning till?

Jag tror att om vi kommer till ett läge, när man inte längre får välja om man ska använda kontanter eller kort, så är det absolut en fråga som Piratpartiet kommer ta ställning till, och jag är säker på att vi kommer sträva mot detta. Men i dagsläget har jag ingen överhängande oro för detta, det mesta är frivilligt, men om det kommer, så är jag ganska säker på att jag har partiet bakom mig.

Idioten/ U Do News
2009-11-28, 22:54
Tsim (2009-Nov-28)
Jag tror att om vi kommer till ett läge, när man inte längre får välja om man ska använda kontanter eller kort, så är det absolut en fråga som Piratpartiet kommer ta ställning till, och jag är säker på att vi kommer sträva mot detta.

Man kan inte köpa biljett kontant på bussen, måste ha bankkort eller mobil en sen natt när inte pressbyrån eller tunnelbanan är öppen. Facket är stenhårda med denna agenda.se www.kontantfritt.nu/ Det här är verkligen på gång.

Så min fråga är hur kan du påstå att det inte finns något i nuläget att oroa sig för?

Tsim
2009-11-29, 01:08
Man kan inte köpa biljett kontant på bussen, måste ha bankkort eller mobil en sen natt när inte pressbyrån eller tunnelbanan är öppen. Facket är stenhårda med denna agenda.se www.kontantfritt.nu/ Det här är verkligen på gång.

Så min fråga är hur kan du påstå att det inte finns något i nuläget att oroa sig för?

Nej, men man kan fortfarande välja att köpa laddningskort, som om man inte vill behöver vara kopplad till en själv, och det kan man göra med kontanter. Och detta har faktiskt riktigt goda grunder, eftersom det är vanligt att buss chaufförer blir rånade. Så ja, det finns en viss oro, men nej, det går fortfarande att kringå systemet.

Och när jag läser sidan så läser jag (ursäkta uttrycket) bullshit. Det är inte ett tillräckligt seriöst försök för att jag ska ta det på allvar.

Jag har absolut en oro kring detta. Jag har en oro kring ICA korten som registrerar allt du köper, kring alla möjliga saker som blir mer och mer kortbaserade. Men jag ser inte korten i sig som ett problem, jag tycker att det är en möjlighet, som bör användas. Och att det utnyttjas mer och mer har jag heller inga problem med, så länge det går att ta omvägar och kringgå det.

Idioten/ U Do News
2009-11-29, 10:41
Tsim (2009-Nov-29)Man kan inte köpa biljett kontant på bussen, måste ha bankkort eller mobil en sen natt när inte pressbyrån eller tunnelbanan är öppen. Facket är stenhårda med denna agenda.se www.kontantfritt.nu/ Det här är verkligen på gång.

Nej, men man kan fortfarande välja att köpa laddningskort, som om man inte vill behöver vara kopplad till en själv, och det kan man göra med kontanter. Och detta har faktiskt riktigt goda grunder, eftersom det är vanligt att buss chaufförer blir rånade. Så ja, det finns en viss oro, men nej, det går fortfarande att kringå systemet.
Och när jag läser sidan så läser jag (ursäkta uttrycket) bullshit. Det är inte ett tillräckligt seriöst försök för att jag ska ta det på allvar.
Jag har absolut en oro kring detta. Jag har en oro kring ICA korten som registrerar allt du köper, kring alla möjliga saker som blir mer och mer kortbaserade. Men jag ser inte korten i sig som ett problem, jag tycker att det är en möjlighet, som bör användas. Och att det utnyttjas mer och mer har jag heller inga problem med, så länge det går att ta omvägar och kringgå det.

Men är det inte en naturlig utveckling att om något används mer och mer så slutar det tillslut med att man bara använder detta. Det är detta kom kontantfritt.nu bygger sin argumentation på.

Kollektivtrafiken har även många andra integritets problem, tjuvåkning ligger på fängelsestraff på straffskalan. Ingen döms till fängelse, men detta gör att Veolia/SL personalen kan gripa tjuvåkare i egenskap av att agera som privata medborgare. Privata medborgare får nämligen frihetsberöva andra medborgare om de begått brott som enligt lag kan leda till fängelsestraff.

Det här med busschaufförer ska få skydd har jag lite svårt att förstå. Vem skyddar passagerarna ifrån busschaufförer? Låt mig utveckla, när jag jobba natt och åkte buss till jobbet såg jag flera slagsmål mellan busschaufförer och passagerare. Busschaufförerna starta alltid slagsmålen och polisen lyssna alltid på bussförarens version. Ska man tala om skydd bör man först och främst bygga in bussföraren i en sluten kupé. Ja detta var ett sidospår som leder till frågan, borde inte kollektivtrafik vara gratis i så fall om dessa problem ska lösas (åtminstone på natten) för att undvika kontrollsamhället och våld på nätterna?

Hela kollektivtrafiken är ett enda stort experiment av att utöva kontroll, samt träna upp privata poliser som griper folk i företagets namn. Inte meningen att propagera här, men jag undrar om inte du sett dessa problem som piratpartist?

Tsim
2009-11-29, 12:44
Det här med busschaufförer ska få skydd har jag lite svårt att förstå. Vem skyddar passagerarna ifrån busschaufförer? Låt mig utveckla, när jag jobba natt och åkte buss till jobbet såg jag flera slagsmål mellan busschaufförer och passagerare. Busschaufförerna starta alltid slagsmålen och polisen lyssna alltid på bussförarens version. Ska man tala om skydd bör man först och främst bygga in bussföraren i en sluten kupé. Ja detta var ett sidospår som leder till frågan, borde inte kollektivtrafik vara gratis i så fall om dessa problem ska lösas (åtminstone på natten) för att undvika kontrollsamhället och våld på nätterna?

Jag har inte snackat om slagsmål någon stans i min text, jag snackade om rånrisk. Och jag har inte sagt att chaufförer inte provocerar passagerare ibland, men de behöver inte om de inte vill. Däremot att ha pengar på bussen är inget de kan bestämma över, vilket betyder att de hamnar i en farlig situation utan att ha valt det själva.

Hela kollektivtrafiken är ett enda stort experiment av att utöva kontroll, samt träna upp privata poliser som griper folk i företagets namn. Inte meningen att propagera här, men jag undrar om inte du sett dessa problem som piratpartist?

Så ja, det finns en viss oro, men nej, det går fortfarande att kringå systemet.
Jag har absolut en oro kring detta. Jag har en oro kring ICA korten som registrerar allt du köper, kring alla möjliga saker som blir mer och mer kortbaserade.

Om du läser texten du frågar om, så skrev jag precis att jag har sett problemen.
Jag tycker att kollektivtrafiken är problematisk som den ser ut idag, jag har många många åsikter om hur jag tycker den ska fungera, jag är negativt inställd till korten som används idag, och mycket negativ till priserna, och vilka medel de använder för att tvinga folk att betala. Jag uppmuntrar organisationer som http://www.planka.nu/ och tycker att de behövs för att försöka nå en balans. Sedan tycker jag inte att kollektivtrafiken ska vara gratis, men jag tycker den ska vara betydligt betydligt billigare.

Idioten/ U Do News
2009-11-30, 01:07
Tsim (2009-Nov-29)Det här med busschaufförer ska få skydd har jag lite svårt att förstå. Vem skyddar passagerarna ifrån busschaufförer? Låt mig utveckla, när jag jobba natt och åkte buss till jobbet såg jag flera slagsmål mellan busschaufförer och passagerare. Busschaufförerna starta alltid slagsmålen och polisen lyssna alltid på bussförarens version. Ska man tala om skydd bör man först och främst bygga in bussföraren i en sluten kupé. Ja detta var ett sidospår som leder till frågan, borde inte kollektivtrafik vara gratis i så fall om dessa problem ska lösas (åtminstone på natten) för att undvika kontrollsamhället och våld på nätterna?
Jag har inte snackat om slagsmål någon stans i min text, jag snackade om rånrisk. Och jag har inte sagt att chaufförer inte provocerar passagerare ibland, men de behöver inte om de inte vill. Däremot att ha pengar på bussen är inget de kan bestämma över, vilket betyder att de hamnar i en farlig situation utan att ha valt det själva.
Så ja, det finns en viss oro, men nej, det går fortfarande att kringå systemet.
Jag har absolut en oro kring detta. Jag har en oro kring ICA korten som registrerar allt du köper, kring alla möjliga saker som blir mer och mer kortbaserade.
Om du läser texten du frågar om, så skrev jag precis att jag har sett problemen.
Jag tycker att kollektivtrafiken är problematisk som den ser ut idag, jag har många många åsikter om hur jag tycker den ska fungera, jag är negativt inställd till korten som används idag, och mycket negativ till priserna, och vilka medel de använder för att tvinga folk att betala. Jag uppmuntrar organisationer som http://www.planka.nu/ och tycker att de behövs för att försöka nå en balans. Sedan tycker jag inte att kollektivtrafiken ska vara gratis, men jag tycker den ska vara betydligt betydligt billigare.

Tack för ditt svar, respekterar att du tar dig tid och besvara mina frågor, du visar att du tänkt noga över frågor som berör integritet och piratpolitik. Hur ser du på Google books och you tube: tänker främst på utvecklingen att monopolen håller på att ta över kontrollen över medierna och litteraturen och att alla tycker det verkar okej eftersom man får ta del av det gratis. Men priset verkar va att de ska ta totalkontroll över systemet: Finns det inte en risk här att vi alla blir glada över att allt nu finns tillgängligt gratis på internet, men samtidigt så har monopolen kontroll över det. Blev lite orolig när Christian Engström uttryckte glädje över Google books även om han ifrågasatte detaljerna.

Se dessa länkar:

http://christianengstrom.wordpress.com/2009/09/01/google-books-synpunkter/

Lawrence Lessig on the Google Book Search Settlement - "Static goods, dynamic bads"
http://www.youtube.com/watch?v=Svytkew5qPI

Granskning av Google Books bekräftas
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3162933.svd

Youtube och Time Warner sluter nytt avtal
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/youtube-och-time-warner-sluter-nytt-avtal-1.934475

Tsim
2009-12-02, 10:32
Tack för ditt svar, respekterar att du tar dig tid och besvara mina frågor, du visar att du tänkt noga över frågor som berör integritet och piratpolitik.

Jag tycker du hittills har ställt vettiga frågor, även om de är lite normbrytande. Ifrågasättande behövs, och det är viktigt att se hur folk svarar när man sätter griller i hjärnan på dem.

Hur ser du på Google books och you tube: tänker främst på utvecklingen att monopolen håller på att ta över kontrollen över medierna och litteraturen och att alla tycker det verkar okej eftersom man får ta del av det gratis. Men priset verkar va att de ska ta totalkontroll över systemet: Finns det inte en risk här att vi alla blir glada över att allt nu finns tillgängligt gratis på internet, men samtidigt så har monopolen kontroll över det. Blev lite orolig när Christian Engström uttryckte glädje över Google books även om han ifrågasatte detaljerna.

Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt faktiskt. Å ena sidan tycker jag att Google gör ett fantastiskt arbete, är nyskapande och det är svårt att konkurrera med dem pga en hög kvalité på det dem gör. Å andra sidan är det nu svårt som uppstickare att bli uppskattad under den enorma bjässen, och näst intill omöjligt att klara sig ekonomiskt i skuggan av dem.

Självklart är jag negativ till ett monopol, men samtidigt tycker jag att idéen borde få genomföras.
Samma sak gäller Youtube, det är steg i rätt riktning när Time Warner kan tänka sig att lägga ut material på gratishemsidor. Men samtidigt är monopol oron ännu mer överhängande när de båda ägs av samma företag.
Så helt ärligt, jag vet inte, nu blev det mest en tankegång utan konkret svar.

Gammelpiraten
2009-12-03, 12:45
Hur arbetar du/kommer du att arbeta konkret för att Piratpartiet skall komma in i riksdagen?
Se gärna frågan som att du ger tips/info till andra pirater hur de kan gå till väga.

På så sätt kan de också använda sig av de metoder du använder dig av. Och vad du vet/anser är effektivt. Utifrån den information som samlas kan vi bilda arbetsgrupper som bevakar vissa områden och/eller också ge idéer till alla grupper och individer som är aktiva.

Anna Troberg skriver idag 3/12:
Det händer massor i PP. Just nu förbereds det en massa saker i kulisserna och någon gång efter jul tror jag att vi kommer att få se en explosion av extern aktivitet. Då blir det dags för de andra partierna att huka sig. ...Vi är urbra på att samla information och ganska dåliga på att göra den lättillgänglig. Det handlar dels om hur var och en av oss kan kampanja under valåret, men också om hur information ska flöda smidigt och fritt inom partiet.”

Fundera först innan du tittar på mina förslag.

Här nedan följer en del av de områden som jag anser måste vara igång kontinuerligt. Ju närmare vi kommer valet desto mindre utrymme står till vårt förfogande. I varje media konkurrerar journalisterna med varandra för att få in sin artikel. Sedan konkurrerar alla media med varandra.
Konkurrensen är stenhård för att få in någonting.

Områden nedan är inte rangordnade

Områden: Nätets alla former. Vilka är viktiga?
Direktkontakt med journalister?
Motioner till kommuner och landsting?
Insändare, debattartiklar i papperstidningar?
Artiklar i diverse gratistidningar; tåg, flyg-tidningar etc?
Intervjuer i tidningar och annan media.
Kommentarer på andra partiers politiska utspel. Typ pressmeddelanden.
Kommentarer på aktuella händelser (som alltså kan kopplas till piratformer).
Sympatiskt inställda artister, musiker, etc.
Egna egenskaper som folk gillar (spela flöjt eller sjunga eller liknande)
Deltagande i evenemang typ marknader, skyltsöndagar, utställningar, events, osv

Gammelpiraten
2009-12-07, 14:19
Vi i Piratpartiet står för fri kunskap och delad kultur.

Kan du se något mer område/ö, som enligt din åsikt borde vara fritt från avgifter om du stod utkik i förmastens utsiktskorg, som piratskeppet borde lägga beslag på? Ett konkret förslag.

Gratis museer är en självklarhet tycker jag men det måste finnas flera områden.

Alliansregeringen satte avgifter på besök till museer. De stora statliga museerna, som hade fri entré 2005 och 2006, tappade i fjol mer än 1,5 miljoner besökare sedan entréavgifterna återinförts. Ett lyckat museibesök sätter spår i form av en mängd mångsidiga kunskaper och erfarenheter. Även antalet besök från förskolor/skolor har minskat. Under 2008 stod förskolor/skolor för totalt 1,4 miljoner besök på museer och konsthallar. Antalet besök från denna grupp har under de senaste tre åren gått ned med 19 procent. Störst är nedgången vid kommunala museer där antalet besök minskat med nära 50 procent.

Mer statistik:
http://www.kulturradet.se/sv/publikationer_/Museer--konsthallar-2008/

Kunskap, vetande och erfarenheter är grundelement för att förstå den värld vi lever i och ge oss förmåga att tackla de problem som vi dagligen kastas in i och brottas med.

För att förbättra integrering och göra samhället mer begripligt historiskt, kulturellt och socialt för immigranter, infödingar, utlänningar, amerikaner och uppväxande släkten är det en global samhällelig vinst att göra museerna avgiftsfria. Den information och upplevelse som museerna förmedlar är synnerligen viktig då alla inte kan ta emot kunskapen genom Internet-mediet, som dessutom ur vissa aspekter bara kan fungera som ett komplement.

Här är ett till exempel: Ett gratis Internet kanske är något att eftersträva men det kanske är för dyrt? Det kan då vara bättre att aanvända sig av något annat, tex FON-systemet (http://www.fon.com/en/). Ansluter man sin egen bredbandsuppkoppling till FON-gemenskapen så har fri tillgång andra medlemmars bredbandsanslutningar, WIFI, över hela planeten. 0,7 millioner FON-spots nu.

Anledningen till frågan: Jag försöker hitta flera gemensamma nämnare och beröringspunkter till våra grundpostulat. Det här är också en liten men inte oviktig integrationsfråga som går tvärt emot andra politiska partiers negativa integrationspolitik. Frågan har också en anknytning till ekonomi och kommunal verksamhet. Många människor med låga inkomster och kommuner har inte råda att gå på museer utan prioriterar annat mer nödvändigt för deras livsuppehälle och existens.

Tsim
2009-12-09, 20:38
Gammelpiraten:

Hur arbetar du/kommer du att arbeta konkret för att Piratpartiet skall komma in i riksdagen?
Se gärna frågan som att du ger tips/info till andra pirater hur de kan gå till väga.
På så sätt kan de också använda sig av de metoder du använder dig av. Och vad du vet/anser är effektivt. Utifrån den information som samlas kan vi bilda arbetsgrupper som bevakar vissa områden och/eller också ge idéer till alla grupper och individer som är aktiva.

För tillfället är jag medieansvarig för PP i Göteborg och försöker arbeta för bättre synlighet i media.
Jag har tidigare delat ut flyers och satt upp affischer för att PP ska synas i vimlet. Det kommer jag troligen göra även inför riksdagsvalet. Det absolut effektivaste är att visa att vi finns, och att vi är seriösa. Detta gör vi genom att synas i media, vara närvarande på tillställningar som berör vår politik. Sedan behöver vi även ha en aktiv valstuga så att de som blir intresserade kan komma och prata med oss personligen.

Kan du se något mer område/ö, som enligt din åsikt borde vara fritt från avgifter om du stod utkik i förmastens utsiktskorg, som piratskeppet borde lägga beslag på? Ett konkret förslag.
Gratis museer är en självklarhet tycker jag men det måste finnas flera områden.

För mig är kollektivtrafik en sådan fråga, jag är inte helt säker på att jag tycker att det ska vara helt gratis, men iaf mycket lägre priser, då jag tycker alla ska ha rätta att kunna vara aktiva, oavsett inkomst. För som det ser ut idag blir många som är studenter eller arbetslösa stillasittande till stor del då det är dyrt att förflytta sig med kollektivtrafik, vilket jag tycker är helt orimligt.

Gammelpiraten
2009-12-10, 13:41
Jag har ställt två frågor till nästan alla kandidater tidigare.
Svaren har varit fantastiskt bra och tydliggöranden i många aspekter.
Den samlade kunskapen och kraften visar på en enorm styrka.
Jag hoppas att alla som läser drar nytta av det hela.
Jag hoppas ingen, ur någon aspekt, tar illa upp av att jag ställer en/denna min/ tredje omgångsfråga.

Finns det någonstans i vårt samhällssystem där vi har en byråkrati/administration som kostar och som du gärna skulle vilja avveckla eller förändra? Det kan gälla på kommun-nivå eller riksnivå. Avgifter eller verksamheter. För privatperson, företagare, studerande, pensionär, osv. Var finns det någonstans man kan göra en besparing för den enskilde och/eller för samhället som helhet? Kan man säga att det finns en privilegierad elit, en slags nomenklatura, som uppträder i de flesta samhällssektorer och nivåer och som lägger ut ett slags kontroll, avgifts och registersystem över oss andra medborgare?

Exempel 1) De som sitter och avlyssnar/sammanställer informationen om vanliga medborgares Internettrafik bör kunna klassificeras tillhöra en onödig byråkrati som kostar pengar.

Exempel 2) I min egen kommun är återvinningsystemet för kasserade produkter och det som förr kallades sopor helt utbyggt. Allt sorteras och återvinns på lokal och central återvinningsstation. Det finns inga sopor att skicka i den gröna tunnan. Ändå måste man betala avgift för ”sophämtning” trots att man alla sopor återsorterat och inga sopor har att skicka. Det är uteslutet att erhålla dispens.

Exemplet 3) Samma kommun har man precis nu infört stämpelur (sk flexklocka) också för lärare. I samma veva blir samtliga lärare semesteranställda (dvs de har lika lång/kort betald semestertid som andra lönanställda. Avdelnings-, förvaltnings-, enhets-chefer och heltidspolitiker omfattas inte av tvånget att registrera sin tid med stämpelur. Detta menar ledningen officiellt är ett rättvist system.

Tsim
2009-12-10, 21:43
Finns det någonstans i vårt samhällssystem där vi har en byråkrati/administration som kostar och som du gärna skulle vilja avveckla eller förändra? Det kan gälla på kommun-nivå eller riksnivå. Avgifter eller verksamheter. För privatperson, företagare, studerande, pensionär, osv. Var finns det någonstans man kan göra en besparing för den enskilde och/eller för samhället som helhet? Kan man säga att det finns en privilegierad elit, en slags nomenklatura, som uppträder i de flesta samhällssektorer och nivåer och som lägger ut ett slags kontroll, avgifts och registersystem över oss andra medborgare?

Jag tänker på min skolas data system. Man har ett antal datorer på skolan. Alla har windows installerat. För att logga in på datorerna måste man ha en användare, varje användare som skolan har kostar pengar, oavsett om den utnyttjas eller inte, och jag kan med all säkerhet säga att 50% inte gör det.
Sedan betalas det även för alla licenser som finns på datorn, och det finns program på många datorer som aldrig används, och betalas för, helt i onödan. Och ovanpå detta, så är all information ihop kopplad med kommunens servrar, så istället för att datateknikerna på skolan får lov att rätta till problemen (de som studerar data teknik t ex) så måste en tekniker från kommunen komma och installera och reda ut alla problem med datorerna, efter som våra elever då inte har behörighet.

Om man hade bytt system till Linux på majoriteten av datorerna som endast används till att surfa och skriva på word på, så hade man sparat massor med pengar och istället hade ett par få datorer som är mac och windows för att tekniker osv ska kunna testa alla, och haft ett eget inlogg system som inte kostat pengar, så hade man sparat extremt mycket pengar i dessa tider som alla drar in pengar på skolan. Sedan haft ett få antal datorer med de licenser man behöver, så det inte betalas till för många i onödan.

cc
2009-12-14, 01:21
Mot bakgrund av den information Brian Gerrish presenterar i sitt "State of the Nation" tal
i år, vilken är Din uppfattning av hur Piratpartiet skall hantera detta hot för svensk del?

Brian Gerrish bakgrund (http://www.youtube.com/watch?v=hBE_0-1v_34)
Brian Gerrish - State of the Nation 2009 (http://www.bbc5.tv/news/story/brian-gerrish-state-nation)

Svarsalternativ:

1. Anser att det Brian Gerrish talar om inte är ett problem.

2. Visst är det ett hot. Anser att partiet ändå skall hålla fast vid vågmästarstrategin - även om detta innebär att partiet stödjer politiska beslut som bryter ned samhället

3. Partiet måste omgående ta med i beräkningen den hotbild Brian Gerrish redogör för vid utformandet av sin strategi och taktik

Tommten
2009-12-14, 16:46
Tack för dina svar!
Här kommer lite fler frågor.

1. Vad har du för tankar kring paparazzis. Är det ett problem och i så fall, vad ska man göra åt det?
2. Bör man få kopiera uppsatser från nätet vid skolarbete?
3. Bör det vara lagligt med innehav av barnpornografi? Om inte, hur ska man tackla problemet?
4. Hur ser du på TV-licensen? Bör den förändras och i så fall hur?
5. Vad anser du man bör göra åt förekosten av "nätmobbing"?
6. Hur ställer du dig till Sveriges nuvarande prostitutionslagstiftning?
7. Hur skulle du resonera kring det här scenariot? (http://forum.piratpartiet.se/Topic188432-505-1.aspx)
8. Vad har du för tankar kring det här (http://playrapport.se/#/video/1784587)?
9. Hur ställer du dig till Sveriges nuvarande droglagstiftning?
10. Hur ser du på P1 Kalibers metoder för att granska Sverigedemokraterna? Del 1 (http://www.sr.se/topsy/ljudfil/1671721.mp3) , Del 2 (http://www.sr.se/topsy/ljudfil/1684003.mp3) , Del 3 (http://www.sr.se/topsy/ljudfil/1694657.mp3)

Gammelpiraten
2009-12-14, 17:23
Mina frågor till dig kommer efter en del textmassa, vilken utgör det bakgrundsmaterial som ligger till grund för mina frågor och tankar. Och jag vill betona att jag inte har något annat syfte än att vara behjälplig så att PP kommer in riksdagen. Jag utgår bara från min egen erfarenhet och verklighet. (Den verkligheten finns därför på mitt blogginlägg ?Om Marknaden och Staten i dagens bilvärld? http://blogg.felicia.se/?p=54 där jag redovisar en i mitt tycke en slags piratfråga.) Men lämna det och gå till frågorna.

Det är så här.
Det är odemokratiskt och orättvist.
Men 4% krävs för att ta plats i Sveriges Riksdag.
Drygt 7 miljoner röstberättigade. 80% valdelatagande. 5,6 miljoner som kommer att rösta.
4% är 224.000.
45,5 % valdeltagande i EU-valet 2009. Piratpartiet fick 225.915. Massavlyssningen gav PP två platser i EU.
Nu är riksdagsval något helt annat än EU-val. EU långt borta. Sverige betydligt närmare. Invandringen gav SD placering i riksdagen. Cancersjuka som måste söka jobb gav överströmning till s. Klimatdebatten gav påfyllnad till mp.

Det är så här.
Syns man inte så finns man inte.
IPRED, FRA är för närvarande avförda från den debatt som lyser på himlen.

Därför ser det ut så här. (SIFO dec)

s 31,49 %
m 21,54 %
blank, osäkra 14,2 %
mp 8,47 %
fp 5,83 %
v 4,46 %
c 4,46 %
sd 4,38 %
kd 3,17 %
Fi, Juni, PP, övr 1,71 %

Hade riksdagen återspeglat ett demokratiskt förhållningssättet till den nuvarande parlamentarismen så hade det funnits cirka 50 tomma stolar i riksdagssalen. Men; blankrösterna och övriga under 4% fördelar sig på de partier som kommit över spärrgränsen. Blankrösterna först och sedan de som då fortfarande finns under 4%. Det demokratiska underskottet skulle i sådant fall visa sig alldeles för tydligt för att man vill ståta med tomma stolar.

Vi håller på att bli akterseglade. Vi måste åter komma in i luften. Och eftersom en del pirater hellre tycks vilja begå harakiri än att flytta sig någon mm utanför FRA-frågan eller något som den gode Rick satt på pränt så fokuserar jag därför på något som är unikt för PP.

När kandidaterna är valda/utsedda och finns tillgängliga så läggs ett utfrågningsforum ut igen. All allmänhet ska få möjlighet att ställa frågor till våra kandidater. Och vi kräver att alla de andra partierna skall göra likadant.

Vi bör kontakta varenda lokaltidning och all tänkbar media. Och påpeka denna nyordning.

Det här ger en val-demokratisk användning av Internet. Och om den används förnuftigt så kan det vara en början till förändring av vårt demokratiska system till det bättre.

Fråga 1: Tycker du den här idén är vettig?

Jag vet att vissa ställer upp med sina namn för att på sätt dra röster på till PP. Att just de inte svarar är förklarligt. Men de andra. Att gå in i deras personliga bloggar och få fakta utifrån de 300 tecknens beskrivning är inte tillräckligt. Då faller ju hela vitsen med utfrågningsforumet. Jag har dragit ur den essens (kopierat) från inlägg om vad utfrågningsforumet har för syfte, vad det ska användas till och hur.

Fråga 2. Så varför svarar inte alla kandidater som har för avsikt att ta plats i riksdagen på frågor?
(ett uteblivit svar är ju också ett svar, men det kan ge upphov till konstiga/vissa reflexioner)

Syfte med utfrågningsforumet:
Att agera Djävulens Advokat för att se hur kandidaterna klarar av frågeställningar är okej. Att ställa frågor och motfrågor och verkligen vända ut och in på argumenten är just nu och enbart just nu så jäkla viktigt för partiet att ska få fram dom bästa kandidaterna. varje kandidat måste rannsakas i minsta detalj för att inte de skall få en glipa att köra vårt parti på grund. Därför bör vi kunna få fråga ut personen i varje vinkel av hans personlighet för att se om de är de rätta virket att kunna stå pall för de frestelser som väntas. Samtliga kandidater ska frågas om allt som är relevant för vår kandidatur och för att få representera partiet. Så medlemmarna har bästa möjlighet till att bilda sig en uppfattning. Meningen är alltså inte att försöka ändra kandidatens ställningstaganden, det är att få reda på vad ställningstagandena är. Utfrågningsforumet bör inte vara ett forum där utfrågarna för fram sina åsikter, utan där man lockar fram svar från kandidaterna
Jag vill givetvis också att alla kandidater ska granskas. Jag tycker att det är oerhört viktigt att pressa åtminstone högprofils kandidaterna med följd frågor. Det är just i de svaren de visar om de är politiskt gångbara eller inte. Vi vill ju ha fram lojala men ändå flexibla tänkande individer med integritet. Det är en forumsektion där kandidaterna frågas ut och ger sin syn på kandidaturen. Detta utesluter på inget sätt mer djupgående debatter om vad kandidaterna tycker i olika ämnen i annan del av forumet. Vill man ifrågasätta trovärdigheten i något antagande som kandidaten gjort, eller lämpligheten i att en kandidat hyser viss åsikt, jag ser ingen anledning till att man inte skulle kunna diskutera kandidater öppet och att man skall kunna varna för olämpliga kandidater... det är partiets framtid som står på spel här, ser inga negativa effekter av att detta görs in public.

Laszlo Donat
2009-12-18, 14:26
Hej Tess!

Jag har tre korta frågor till var och en och önskar koncisa svar!

1. Hur blir man en god människa?
2. En politiker bör hon/han vara en god människa?
3. Vad ska du göra för att Piratpartiet ska vinna valet?

RUTROS
2009-12-18, 16:18
Du säger:
Jag vill hitta ett alternativ till patent. Som fortfarande gynnar forskarna i den mån att de kan få ihop sina produktionskostnader, men samtidigt inte äga en marknad så att andra tar skada av det. För som det är nu så är det en girighetsfaktor, det handlar inte om att få tillbaka de pengarna man lagt ut, utan om att krama ut så mycket pengar man bara kan. Och detta tycker inte jag är rätt. Precis som på den tekniska marknaden så snor man idéer från varandra när det gäller teknik, och ändå så tjänar alla pengar så att det räcker och blir över. Som det ser ut idag så handlar patent om girighet, inte om att klara av att finansiera sin forskning.

Det där är ett något udda synsätt kan du utveckla lite

1. Patent tillhör sökanden inte individen (90% av alla uppfinnare är anställda och arbetsgivaren äger rätten) Vem är den giriga?

2. Forskning visar att mer än 2/3 an våra läkemedel skulle inte finnas utan ett patent, som temporärt skyddar för illojal konkurrens. I klartext ingen vågar satsa jätte pengar i 10 år om en konkurrent kan kopiera samma sak på 6 månader utan att satsa en krona på FoU.
Är de som vågar satsar pengar tack vare patentsystemet giriga eller är de giriga om de utan patentsystem inte vågar satsa sina pengar?

3. I dagsläget vill 97% av väljarna och 95% av piratpartiets sympatisörer inte avskaffa patenträtten.

Tycker du att man skall anpassa budskapet till vad väljarna vill ha och i stället reformera systemet som föreslås i Jan Lindgrens motion
http://forum.piratpartiet.se/Topic171197-469-1.aspx
Eller strunta i väljaropinionen och därmed kanske riskera vågmästarställningen.

Tsim
2009-12-19, 22:49
Tommten:

1. Vad har du för tankar kring paparazzis. Är det ett problem och i så fall, vad ska man göra åt det?

Min uppfattning av paparazzi är delad. Att man vill leva på människors olycka, och snokar i människors privatliv inget jag tycker är vettigt, och jag tycker även det är ganska sorgligt att uppmuntra ett sådant beteende, även om det kan vara ganska roligt ibland.
De som blir drabbade av paparazzi är människor som är publika, och de har gjort ett val att vara det. Dem som man ser i olika medier som kommer från paparazzi är oftast de som på sätt och vis valt det, som går ut i "skandalmiljöer" med flit, och påstår att de tycker att publicitet är jätte jobbigt. Så jag anser inte att paparazzi är ett problem, däremot tycker jag inte vidare om dem.

2. Bör man få kopiera uppsatser från nätet vid skolarbete?

Får, ska man självklart få lov att göra. Sedan om det ska gillas som giltig inlämning är en annan femma.
Och där tycker jag nej, sedan så är det väldigt svårt att verifiera om det är personen som lämnat in dem som skrivit dem eller inte.
Tanken med skola är att man ska lära sig, och lära sig gör man för att kunna klara sig i framtiden, det är inte av elakhet som man inte giltighetsförklarar det.

3. Bör det vara lagligt med innehav av barnpornografi? Om inte, hur ska man tackla problemet?

Nej, det tycker jag inte, barnpornagrafi är något som finansierar mycket dåligt, och barnen har inte själva valt att vara i positionen.
Jag tycker att straffen som de ser ut idag är bra, att inneha barnporr ska vara straffbart. Det är svårt att hitta ett sätt som är vettigt att tackla problemet, jag har många tankar, men inga färdiga lösningar, då många av dem inte kommer fungera i praktiken och vara integritetskränkande.

4. Hur ser du på TV-licensen? Bör den förändras och i så fall hur?

TV-licensen är ganska knepigt utformad som det ser ut idag. Jag tycker den är bra, då det måste finnas kanaler som är oberoende av reklam och därför svåra att censurera dem. Vilket är mycket viktigt. Men det funkar inte att alla som har en TV ska betala licens, oavsett om de kollar på den eller inte. (och om jag minns rätt gäller detta även datorer idag?) Sedan är 173 kr i månaden inte mycket för att få kolla på en oberoende TV-kanal man kan jämföra med till exempel 299kr i månaden för "viasat guld" http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/kanalutbud/kanalpaket_viasatguld/kanalpaket_viasatguld.page?s_kwcid=TC|13399|viasat||S|b|4664977181 Men min förhoppning är att det ska gå att utveckla ett annat sätt att finansiera dem.

5. Vad anser du man bör göra åt förekosten av "nätmobbing"?
6. Hur ställer du dig till Sveriges nuvarande prostitutionslagstiftning?
7. Hur skulle du resonera kring det här scenariot?
8. Vad har du för tankar kring det här?
9. Hur ställer du dig till Sveriges nuvarande droglagstiftning?
10. Hur ser du på P1 Kalibers metoder för att granska Sverigedemokraterna? Del 1 , Del 2 , Del 3

Återkommer till resten.

Tsim
2009-12-21, 01:22
Gammelpiraten:

Det är så här.
Det är odemokratiskt och orättvist.
Men 4% krävs för att ta plats i Sveriges Riksdag.

Ska börja med att påpeka att jag inte tycker det är det minsta odemokratiskt eller orättvist att det är en 4% spärr.

Hade riksdagen återspeglat ett demokratiskt förhållningssättet till den nuvarande parlamentarismen så hade det funnits cirka 50 tomma stolar i riksdagssalen. Men; blankrösterna och övriga under 4% fördelar sig på de partier som kommit över spärrgränsen. Blankrösterna först och sedan de som då fortfarande finns under 4%. Det demokratiska underskottet skulle i sådant fall visa sig alldeles för tydligt för att man vill ståta med tomma stolar.

Det finns många orsaker att det är en 4% spärr, och jag tror inte det handlar om ett demokratiskt underskott, tycker att du antar mer än har någon riktig grund för det påståendet.

Vi håller på att bli akterseglade. Vi måste åter komma in i luften. Och eftersom en del pirater hellre tycks vilja begå harakiri än att flytta sig någon mm utanför FRA-frågan eller något som den gode Rick satt på pränt så fokuserar jag därför på något som är unikt för PP.
Visst har vi mycket arbete framför oss, men jag tycker snarare vi kommer närmre och närmre vårat mål än blir akterseglade. Vi behöver bara komma igång, och jag tror att när vallistan är gjord så kommer det vara ett startskott för engagemang utåt hos de flesta, då fokus nu ligger mer inåt för dem som kandiderar.

När kandidaterna är valda/utsedda och finns tillgängliga så läggs ett utfrågningsforum ut igen. All allmänhet ska få möjlighet att ställa frågor till våra kandidater. Och vi kräver att alla de andra partierna skall göra likadant

Vi bör kontakta varenda lokaltidning och all tänkbar media. Och påpeka denna nyordning.

Det här ger en val-demokratisk användning av Internet. Och om den används förnuftigt så kan det vara en början till förändring av vårt demokratiska system till det bättre.

Fråga 1: Tycker du den här idén är vettig?

Tja det är väll en intressant tanke. Men jag hade hellre sett ett fysiskt seminarium där toppkandidaterna från alla partier deltog så att man får se dem "in aktion" så att säga. Men visst är det inte helt fel att ha en forumsutfrågning. Frågan är om de andra partiernas riksdagskandidater skulle ha tillräckligt med tid för att svara på frågorna, jag tror tyvärr inte det, och skulle de svara skulle de välja ut ett urval av frågor som passar dem, och då skulle hela poängen med att det blir demokratiskt försvinna, eftersom man inte kan få svar på allt.

Fråga 2. Så varför svarar inte alla kandidater som har för avsikt att ta plats i riksdagen på frågor?
(ett uteblivit svar är ju också ett svar, men det kan ge upphov till konstiga/vissa reflexioner)
Att svara på frågorna här i forumet tar upp mycket tid, mycket ork, och i vissa fall kan det kännas svårt att svara då man inte alls anser att frågorna har något med det man vill få fram att göra. Och även om många påstår att "det här är inte i närheten av hur det är i riksdagen" så måste man förstå att hamnar man i riksdagen så är det vad man har primärt fokus på, för att beskriva min situation med tid (försöker hinna svara på frågor, även om det kan ta ett tag) så är det följande: Jag studerar heltid, jag arbetar utöver studierna, jag försöker vara aktiv i piratpartiet och jag har dessutom mycket upptagna kvällar och helger med föreställningar, inspelningar och liknande. Så det är knepigt att hinna svara på frågor i forumet, då när man har lite fri tid, gärna prioriterar den till något annat.

Argument
2009-12-21, 18:09
Vad bör statens uppgifter vara? Vad bör politikernas uppgifter vara? Vad kommer du göra för att undvika att bli korrumperad av makten och systemet?

Tsim
2009-12-21, 22:34
Laszlo Donat:

Jag tror man kan bli en god människa på många sätt, och oavsett hur man gör kommer det finnas folk som inte anser att man är det. Men att visa omtanke, givmildhet och sprida glädje tror jag är en bra början.

Ja det tycker jag absolut, men till skillnad från vanliga människor så påverkar deras beslut mycket fler människor. Beroende på vart fokuset ligger så anser olika människor att den personen är god eller inte. Men att bry sig om sina invånare, och försöka hitta den bästa lösningen tycker jag innebär att vara en god politiker.

Jag kommer arbeta mycket som jag gjort hittils:

Jag har gjort lite allt möjligt faktiskt. Till att börja med så stod jag i valstuga, delade ut flyers, argumenterade med folk, satte upp affischer, la ut röstsedlar och liknande inför EU- valet. Efter valet så tog jag, precis som de flesta andra, en semester. Efter det har jag varit med på piratfikor, möten och allmänt försökt hålla kontakten med alla man träffade under valkampanjen och komma med tankar och idéer för organisationen. Ganska nyligen var jag på FSCONS från ung pirat, och tog på mig ansvaret att vara medieansvarig och kommer engagera mig i det nu under vintern.

Jag försöker nu få upp en kontakt med media, har bland annat pratat med filmfestivalen i Göteborg om intresse att synas där, kommer åka omkring i Sverige och träffa pirater och hjälpa dem med valkampanjer osv. Kommer arbeta för att synas mer utåt!

Tsim
2009-12-21, 23:06
RUTROS:
1. Patent tillhör sökanden inte individen (90% av alla uppfinnare är anställda och arbetsgivaren äger rätten) Vem är den giriga?

Arbetsgivaren är juh den som tjänar de stora pengarna, uppfinnare och anställda får väll snarare sin lön utbetalad, som är densamma på ett ungefär, med kanske lite provision om produkten går bra, men den som tjänar pengar på det är arbetsgivaren, och det är väll även den personen som vill ha ut så mycket pengar från produkten som möjligt, och förbiser konsekvenserna, så ska man definiera någon som girig så är det väll den.

2. Forskning visar att mer än 2/3 an våra läkemedel skulle inte finnas utan ett patent, som temporärt skyddar för illojal konkurrens. I klartext ingen vågar satsa jätte pengar i 10 år om en konkurrent kan kopiera samma sak på 6 månader utan att satsa en krona på FoU.
Är de som vågar satsar pengar tack vare patentsystemet giriga eller är de giriga om de utan patentsystem inte vågar satsa sina pengar?

Säkerligen, men under det halvåret så kan man med all säkerhet tjäna mycket pengar, man behöver inte patentera saker för att kunna tjäna pengar på det. Och att vara först ut på marknaden med en produkt gör att många fortsätter köpa den även när andra alternativ uppstår. Men jag vill hitta ett alternativ till patenten. För som det ser ut idag är det en överdrivet lång patenttid och skaparen hinner tjäna in sina pengar flera gånger om, och förlänger patenten för att inte priserna ska behöva sänkas och därmed i många fall tvinga folk att köpa en produkt till överpris.

3. I dagsläget vill 97% av väljarna och 95% av piratpartiets sympatisörer inte avskaffa patenträtten.

Tycker du att man skall anpassa budskapet till vad väljarna vill ha och i stället reformera systemet som föreslås i Jan Lindgrens motion
http://forum.piratpartiet.se/Topic171197-469-1.aspx
Eller strunta i väljaropinionen och därmed kanske riskera vågmästarställningen.

Anpassa budskapet till vad väljarna vill ha är väll inte riktigt det man ska göra. Man ska strida för det partiet vill, och partimedlemmarna vill, vilket är en helt annan sak för mig. Om man anpassar sig efter alla så blir politik inget bra, och ofta behöver ett parti ha mer extrema åsikter än sina väljare, för att ett parti får alltid kompromissa och anpassa sig. Men jag tycker att Jan Lindgrens motion är vettig, och håller med den. Men som det ser ut idag skyddar, precis som han säger, patent bara storföretagen, och inte de små. Så avskaffa patenten, och hitta ett nytt alternativ, tror jag på. Det finns väll en anledning att de som röstar faktiskt röstar på oss, sen så tycker jag att man ska lyssna på väljarna, men man kan inte anpassa sig till 100% det är omöjligt, och något halvhafsigt mellanting är inte att föredra.

Tsim
2009-12-25, 23:45
Argument:

Vad bör statens uppgifter vara?

Statens uppgift bör vara att gemensamt representera folkets åsikter, och tillsammans ta beslut som värnar om befolkningen. Att värna om medborgarna och utveckla Sverige till förmån för folket.

Vad bör politikernas uppgifter vara?

Att representera sina väljare och sitt partis åsikter, att föra fram sin röstgrupps åsikter och föra en politik de tror värnar landet.

Vad kommer du göra för att undvika att bli korrumperad av makten och systemet?

Fortsätta hålla fast vid de politiska tankar jag har, och fortsätta argumentera med de vänner jag har som är emot systemet, ta in deras tankar och fortsätta på det spår jag håller idag. Men fortfarande vara öppen, för risken är att man blir trångsynt annars, och då är man ingen bra politiker i min mening.

Gammelpiraten
2009-12-26, 14:48
Ska börja med att påpeka att jag inte tycker det är det minsta odemokratiskt eller orättvist att det är en 4% spärr.
Det finns många orsaker att det är en 4% spärr, och jag tror inte det handlar om ett demokratiskt underskott, tycker att du antar mer än har någon riktig grund för det påståendet.

Jag blir något nervös över ditt svar eftersom du börjar debattera i en fråga och argumentera för en sak du är väldigt dåligt insatt i. Skall du agera som riksdagsledamot utan att ta reda på hur saker och ting förhåller sig och ta reda på dess historia så är du en katastrof för PP. Nu kan dock alla bättra sig.
Men jag kommer ändå ställa en del frågor till dig.

Första frågan. Tycker du det är demokratiskt riktigt att Sverigedemokraterna får 4% av rösterna och 15 riksdagsplatser och Piratpartiet får en röst mindre och därmed inte kommer in riksdagen? (I första räkningen i valet 1988 fick mp två mandat till kommunfullmäktige. Vid omräkningen visade det sig att man hade missat en röst på kd, vilket innebar att mp fick endast ett mandat i fullmäktige med kd då fick tre. Det är alltså inte ens teoretiskt orealistiskt att uppskissade fenomen kan inträffa).

Andra frågan: Utifrån en demokrati-aspekt; Hur ser du på att det är en 2%-ig spärr till landstingsfullmäktige och 0% till kommunfullmäktige? Tyskland har 5% valspärr och Turkiet 10% valspärr. Säger dig detta något om demokratin i dessa länder jämfört med vårt land?

Regeln om 4%-spärren kom till för att det inte skulle bli en massa små partier i riksdagen. Politikerna trodde att det skulle bli svårt att samarbeta och bilda regering om riksdagen hade för många partier. MEST OROAD VAR MAN FÖR ATT FÅ FENOMEN DÄR ETT LITET PARTI UPPTRÄDER SOM VÅGMÄSTARE. 4%-spärren är därför främst ett instrument för att förhindra vågmästeri. En strategi som PP tänker använda sig av. Du kan säkert dra en vettig slutsats utav detta utan att jag behöver ställa en fråga.

Jag rekommenderar dig och alla att läsa grundlagsutredningen. Just på grund av odemokratin (och ett allt lägre valdeltagande/politikerförakt/etc) så har denna kommit fram till att ett avskaffande av 4%-spärren vore bra ur demokratisk aspekt. Att man fegar så in i bomben (föreslår bara att personvalsgränsen ska sänkas från 8% till 5%) beror på partiernas egen makthunger och riksdagsledamöternas ångest av att förlora sina individuella platser. Grundlagsutredningen är ett utmärkt exempel på hur vår legala makt-demokrati-korruption fungerar.

http://www.grundlagsutredningen.se/

Nedan är lite text från denna utredning.

Sedan det nuvarande valsystemet med riksproportionalitet och fyra-procentspärr infördes har Sverige i stort sett alltid styrts av minoritetsregeringar. De majoritetsregeringar som bildats har varit koalitionsregeringar mellan flera partier. Trots att Sverige under långa perioder styrts av minoritetsregeringar har regeringskriserna i internationell jämförelse varit få.

Ytterligare ett sätt att öka proportionaliteten och väljarnas inflytande vore att riksdagsspärren sänks eller tas bort. Fyraprocentsspärren introducerar asymmetri i valsystemet genom att minska proportionaliteten. Röster på partier över spärren ger ungefär samma utdelning i riksdagsmandat, medan partier som balanserar runt fyra procent tävlar om ungefär 14 mandat. Spärren illsammans med opinionsmätningar före valet skapar ett olyckligt stort utrymme för taktik-röstning. Tidigare valforskning har visat att många väljare istället för att rösta på sitt favoritparti lägger sin röst på ett mindre parti som hotar att falla under sträcket. De väljare som vill påverka valutgången har anledning att undvika att lägga sin röst på partier med små utsikter att nå upp till fyraprocentsnivån. Samtidigt har väljare som sympatiserar med något särskilt politiskt block anledning att lägga sin röst på ett parti som riskerar att hamna strax under gränsen och är beroende av stödröster. Därför utgör den nuvarande riksdags-spärren grunden till taktikröstning där väljare kan utnyttja sena opinions-undersökningar för att lägga sin röst ?rätt?. Men taktikröstning i form av ?kamrat 4 procent? kan även vändas mot de små partierna: d.v.s. om opinions-undersökningar hyser alltför stor tilltro till små partiers chans att komma in finns det en risk att dessa partier faktiskt ramlar ur riskdagen. För när väljare, istället för att taktikrösta på ett mindre parti inom samma block, röstar på sitt egentliga (större) favoritparti, så hamnar de små partierna snabbt i prekära situationer.

Tsim
2009-12-27, 17:47
Gammelpiraten:

Jag blir något nervös över ditt svar eftersom du börjar debattera i en fråga och argumentera för en sak du är väldigt dåligt insatt i. Skall du agera som riksdagsledamot utan att ta reda på hur saker och ting förhåller sig och ta reda på dess historia så är du en katastrof för PP. Nu kan dock alla bättra sig.
Inte alls, tvärt om. Jag har bra koll på hur det fungerar, bara för att jag inte har samma åsikt som dig i frågan tyder inte det på okunskap, utan bara synsätt ur en annan vinkling.

Första frågan. Tycker du det är demokratiskt riktigt att Sverigedemokraterna får 4% av rösterna och 15 riksdagsplatser och Piratpartiet får en röst mindre och därmed inte kommer in riksdagen?
Att det diffar på en röst för riksdagsvalet låter ganska orimligt, kanske så som du säger till kommunfullmäktige. Och ja, det är demokratiskt, för det hade varit värre om man gjorde undantag "för att det är bara en röst som fattas" sen blir det 10, 100. För att det ska var demokratiskt så får man hålla sig till reglerna. Sen att om det är rättvist är en annan fråga, och nej, det är det väll inte, men demokratiskt är det.

Andra frågan: Utifrån en demokrati-aspekt; Hur ser du på att det är en 2%-ig spärr till landstingsfullmäktige och 0% till kommunfullmäktige? Tyskland har 5% valspärr och Turkiet 10% valspärr. Säger dig detta något om demokratin i dessa länder jämfört med vårt land?

Att ha en 10% spärr tycker jag är väldigt högt. Det innebär att det är i princip omöjligt för nystickare att ta sig förbi de etablerade partierna, och för mig är det inte rätt, då det utesluter många mindre samhällsgrupper som är stora i landet, och behöver att en viss politik drivs för att de ska klara sig. Ja, det visar hur "lätt" det är att påverka i landet, även om detta är svårt i Sverige, så är vi bättre i jämförelse med många andra länder.

Regeln om 4%-spärren kom till för att det inte skulle bli en massa små partier i riksdagen. Politikerna trodde att det skulle bli svårt att samarbeta och bilda regering om riksdagen hade för många partier. MEST OROAD VAR MAN FÖR ATT FÅ FENOMEN DÄR ETT LITET PARTI UPPTRÄDER SOM VÅGMÄSTARE. Med all rätt, faktiskt. Men om ett parti klarar sig förbi 4% spärren, innebär det en seriositet, och en stark vilja från folket att det partiet ska få sin röst hörd. Hade alla småpartier kunnat vara med att påverka så hade det försvårat samarbete, ja. Och regeringen hade behövt anpassa sig i för många småfrågor. Jag vet detta då jag själv har koll på hur politiken fungerar i t ex Israel, där spärren är 2%. Politikerna har svårt att ta beslut kring saker, och måste anpassa sig efter för många småpartiers vilja, och då blir de små partierna med 2% starkare än de stora som till störst del representerar folket. Vilket betyder att majoriteten styrs till stor del under minoriteten. Vilket jag anser inte är demokratiskt alls.

4%-spärren är därför främst ett instrument för att förhindra vågmästeri. En strategi som PP tänker använda sig av. Du kan säkert dra en vettig slutsats utav detta utan att jag behöver ställa en fråga.
Förhindra allt för "oseriösa" vågmästare. Om ett parti klarar sig över 4% spärren innebär det att det är en skrikande röst hos folket, som är värd att lyssna och anpassa sig efter.

Jag rekommenderar dig och alla att läsa grundlagsutredningen. Just på grund av odemokratin (och ett allt lägre valdeltagande/politikerförakt/etc) så har denna kommit fram till att ett avskaffande av 4%-spärren vore bra ur demokratisk aspekt. Att man fegar så in i bomben (föreslår bara att personvalsgränsen ska sänkas från 8% till 5%) beror på partiernas egen makthunger och riksdagsledamöternas ångest av att förlora sina individuella platser. Grundlagsutredningen är ett utmärkt exempel på hur vår legala makt-demokrati-korruption fungerar. Som sagt, jag tycker inte det är ett dugg odemokratiskt att det finns en spärr.

Gammelpiraten
2009-12-29, 08:09
Jag tycker dina svar är dåligt underbyggda. De är inte heller logiska. Du blandar dessutom ihop demokrati med det parlamentariska system vi har i Sverige. Du tycks inte heller vilja sätta dig in i något bakgrundsmaterial till varför vi har den situation vi har. Du använder ett subjekt begrepp som ?oseriöst?. Vem har du tänkt skall fälla omdömet om ett parti är seriöst eller oseriöst? Du menar alltså att Piratpartiet inte är seriöst så länge det får under 4% av rösterna!?

Förhindra allt för "oseriösa" vågmästare. Om ett parti klarar sig över 4% spärren innebär det att det är en skrikande röst hos folket, som är värd att lyssna och anpassa sig efter.

(En OT-slutsats= I och för sig kan det vara ett nytt fenomen att föraktet för det politiska systemet och de etablerade politiska partierna är så stort att människor inte längre bryr sig om att de kastar bort sin röst på något som inte kommer in i riksdagen och därför kan tänka lägga sin röst på ett parti som de tycker sig ha mest överensstämmande åsikter med.)

Du har inte så många livserfarenhetsår vilket förhoppningsvis är anledningen till dina, i mina ögon, konstiga svar. Du skriver i din blogg (och den synpunkten delar jag):

Jag länge varit politiskt intresserad och haft en frustration över hur demokratin i Sverige ser ut. Irritationen har legat i hur lite folkets röst hörs, och att besluten fattas utan att rådfråga folket. Idag gör inte politikerna som folket vill utan som de anser är bäst eftersom vi, tydligen, inte kan sätta oss in i frågor lika bra som de kan.

I jämförelse med att inte svara alls är det ju dock bättre att svara. Tack för att du svarade.

En av anledningarna till att 4%-gränsen sattes till just 4% var för att socialdemokraterna var rädda för att vänsterpartiet (i form av föregångare) riskerade att åka ut. Socialdemokraterna riskerade därför att förlora regeringsmakten eftersom v alltid varit extremt lojalt och troget mot s. En s-regering har alltid varit att föredra framför en borgerlig regering för v och dess väljare.

Du påstår samtidigt att kristdemokraterna och miljöpartiet de gröna är eller varit oseriösa partier medan däremot partiet ?Ny Demokrati? var ett synnerligen seriöst parti.

Inte alls, tvärt om. Jag har bra koll på hur det fungerar, bara för att jag inte har samma åsikt som dig i frågan tyder inte det på okunskap, utan bara synsätt ur en annan vinkling.

När man analyserar och diskuterar olika spärr-nivåer måste man dels ta reda på varför nivån ser ut olika i olika länder. En av anledningarna att den ligger på 10% i Turkiet beror på att man har en stor minoritet kurder. Man ville inte få in dessa ?bergsturkar? som en separatisk politisk kraft i sitt parlament.

En del mindre partier som Feministiskt Initiativ och en många andra har inte haft någon större tanke på att uppträda som vågmästare. De har fått ett antal hundratusen röster men i parlamentet har de inte fått göra sin röst hörd. Vårt parlamentariska system är inte demokratiskt på den här punkten.

Nedan är valresultat på partier. Namnbyten har skett. Beklagar att jag inte kan få in det som en tabell. 1964 fick kd 1,8%. Först 1991 kom det in i riksdagen med 7,14% av rösterna. Ny demokrati
kom in 1991 med 6,73% av rösterna. Mp fick 1982 1,65% av rösterna men kom först in 1988 med 5,53%. Sedan åkte man ut. (Blev man oseriös då?). V har legat strax över 4% större delen av tiden.

partibeteckningar
s
m
fp
C
v
kd
mp
NyD
övriga

valår i fetstil och procentsiffran för partierna efter ovanstående rangordning

1958
46,22
19,52
18,21
12,66
3,36
0,03

1960
47,81
16,57
17,50
13,62
4,48
0,02

1964
47,3
13,7
17,1
13,4
5,2
1,8
1,5 mbs

1968
50,12
13,88
15,01
16,13
3,01
1,5
0,36

1970
45,34
11,53
16,21
19,91
4,75
1,8
0,43 kfml

1973
45,36
14,29
9,42
25,10
5,33
1,75
0,39 + 0,16 kfml(r)

1976
42,75
15,59
11,06
24,08
4,75
1,36
0,09 + 0,39 skp

1979
43,24
20,34
10,59
18,07
5,61
1,39
0,55 + 0,20 apk

1982
45,61
23,64
5,9
15,48
5,56
1,87
1,65
0,29

1985
44,68
21,33
14,23
12,42
5,36
samverk med c
1,5
0,48

1988
43,21
18,3
12,2
11,3
5,84
2,94
5,53
0,68

1991
37,71
21,92
9,12
8,5
4,51
7,14
3,38
6,73
0,98

1994
45,25
22,38
7,19
7,65
6,16
4,07
5,02
1,24
1,03

1998
36,39
22,9
4,72
5,13
11,99
11,77
4,49
0,16
0,17 OBS!

2002
39,85
15,26
13,39
6,19
8,39
9,15
4,65
1,44 SD

2006
34,99
26,33
7,54
7,88
5,85
6,59
5,24
2,93 SD

2010

1998; Sveriges Pensionärers Intresseparti 1,0%, Det nya Partiet 0,48%, Sverigedemokraterna 0,36% med flera
2002; SPI 0,71%, Norrbottenspartiet 0,71% och en drös andra
2004; Feministiskt Initiativ 0,68%, Piratpartiet 0,63%, SPI 0,52%, Junilistan 0,47%, Sjukvårdspartiet 0,21%. Med flera

Tsim
2009-12-30, 12:42
Jag tycker dina svar är dåligt underbyggda. De är inte heller logiska. Du blandar dessutom ihop demokrati med det parlamentariska system vi har i Sverige. Du tycks inte heller vilja sätta dig in i något bakgrundsmaterial till varför vi har den situation vi har. Du använder ett subjekt begrepp som ”oseriöst”. Vem har du tänkt skall fälla omdömet om ett parti är seriöst eller oseriöst? Du menar alltså att Piratpartiet inte är seriöst så länge det får under 4% av rösterna!?

Okej? vad är mer logiskt än att ha tagit del av en annan parlamentarisk strukturering fysiskt? Och veta konsekvenserna av ett sådant system? Jag ber om ursäkt om jag använder subjektiva begrepp, jag kan förklara oseriöst som jag ser det lite mer objektivt:
* Ha en fungerande organisation
* Ha starka och kunniga representanter
* Ha en välutvecklat politiskt program
* Ha en genomtänkt politisk strategi

För att kunna få 4% av rösterna, krävs det att man har ovanstående 4 punkter, har man inte dem, så är det ytterst otroligt att man når över 4% spärren. Sedan kan man även ha dessa punkter utan att nå 4%. Så det jag menar är inte att alla partier som ligger under 4% är oseriösa, däremot krävs det saker av ett parti för att nå över 4% som är grundläggande för att klara av att sitta i riksdagen. Därför finns 4 % spärren, så att systemet kräver dessa punkter av partiet, inte en enskild person, så att ingen ska behöva fälla något omdöme.

Om bakgrunden är som du säger spelar väll ingen roll för hur jag anser att systemet funkar idag? Om bakgrunden är som du påstår så visst, men 4% spärren fyller många andra funktioner och fyller idag en annan funktion än då.

Precis som du citerar skrev jag ingen stans att de under fyra procent är oseriösa, utan att systemet förhindrar oseriösa vågmästare. Sedan har jag inte heller någonstans sagt att jag tycker 4% spärren är optimal, men jag sa att den fyller ett syfte, och att jag inte anser att det är odemokratiskt.

(En OT-slutsats= I och för sig kan det vara ett nytt fenomen att föraktet för det politiska systemet och de etablerade politiska partierna är så stort att människor inte längre bryr sig om att de kastar bort sin röst på något som inte kommer in i riksdagen och därför kan tänka lägga sin röst på ett parti som de tycker sig ha mest överensstämmande åsikter med.)

Både ja och nej. En röst är inte bortkastad bara för att inte partiet kommer in i riksdagen, hade folk tänkt så hade inga nya partier kunnat uppkomma. Jag tror det viktigaste med en röst är att man känner att man, som du säger, hittar ett parti med överensstämmande åsikter :)

I jämförelse med att inte svara alls är det ju dock bättre att svara. Tack för att du svarade.

Tack för frågorna!

Gammelpiraten
2009-12-30, 13:08
Bortsett från att jag tycker du har för stort förtroende för vårt politiska system så tycker jag dina svar var både klargörande och vettiga. :)

Gammelpiraten
2009-12-31, 09:59
HOTEN MOT TRYGGHETEN
(fet text är frågor/önskemål som riktar sig till dig som kandiderar. Övrig text är utfyllnadsord som du kan lämna därhän om det dig så passar bäst)

Integriteten, miljön och jobben för de unga

Vad får dig att känna dig tryggare och vad tror du andra känner sig tryggare av?

Du kan sluta läsa nu om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.

Jag tror att valrörelsen mycket kommer att handla om de hot vi människor känner och upplever.
Vi känner oss inte trygga längre. Vi vill känna oss trygga i våra liv. Partierna kommer bjuda ut sina trygghetslösningar.

Integriteten hotas. Vi kontrolleras, spåras, övervakas och systematiseras in i register överallt.
Vattenbrist, oljebrist, nedhuggningen av regnskog, arter försvinner för alltid allt snabbare och snabbare, ö-riken dränks, algblomning och alla andra hugg från ekosystemen oroar oss gång på gång, befolkningen ökar explosionsartat på klotet och naturresurserna räcker inte till.
Vi ser mycket allvarligt på att ungdomsarbetslösheten är 23% i Sverige och förundras över att den bara är 7,6% i Danmark och 5,3% i Holland.

Om du ser något samband mellan de tre hoten så redovisa gärna dessa.

Du kan sluta läsa även här om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.

En 80% tycker det är bra med kroppsscanning vid flygplatsen om det blir tryggare att flyga. Motsvarande siffror kan man också finna för kameraövervakning på torg och i affärer. En överväldigande majoritet känner sig trygga när de är övervakade. Mer synliga poliser, upplysta tunnlar och parkvägar, hells-angels-klubbar i närområdet, medborgargarden och mer uppklarade stölder är också fenomen som ökar trygghetskänslan hos människor i allmänhet.

Och varför inte operera in ett chip hos alla som vistas i Sverige! Vi slipper då all slags kameraövervakning, brottsligheten sjunker mot noll. Genom öppna register vet vi var alla är och har varit varje sekund under varje dygn. Vi kan äntligen känna oss ganska så trygga. Vi kan fokusera på de miljöhot vi inte ser med övervakning och vi kan bearbeta problemet med den höga ungdomsarbetslösheten.

Om du har några lösningar, som ger en gemensam lösning på de tre hoten så redovisa gärna dessa.

Vill du läsa mera om hur omfattande registersystemenen är uppbyggda avseende våra husdjur så läs min blogg:

http://blogg.felicia.se/

Gammelpiraten
2010-01-02, 14:58
Ett fantastiskt nydanande och värdefullt instrument är denna tråd som möjliggör utfrågning av alla kandidater. Jag hoppas att mina frågor varit till hjälp för att vaska fram de lämpligaste företrädarna för PP. Eftersom alla kandidater inte kommer att få plats i riksdagen så har jag då en sista fråga som berör entusiasmen, kraften och planeringen ifall nedanstående scenario skulle inträffa.

Utifrån nedanstående scenario ställer jag några frågor.

Du blir inte vald som riksdagskandidat.
Du kommer inte in riksdagen då du står för lång ner på PPs riksdagslista.
PP kommer inte in i riksdagen för att partiet bara fick 3,99% av rösterna.

Vad har du för plan utifrån något av dessa alternativ?
Står du eller är du beredd att stå på någon kommunal lista för att på så sätt företräda PP?
Kan du specificera ett par viktiga kommunala PP-frågor här och nu?
Om du inte kan detta – vilka tycker du då är de viktigaste utifrån ett PP-perspektiv utifrån de områden där Kommunen enligt lag ansvarar för

http://forum.piratpartiet.se/Topic191808-464-1.aspx

Du kan finna vad andra kommunala partier har på sin agenda

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/lista_registrerade_partibeteckningar/kontaktuppgifter.html#K

Winston Smith
2010-01-04, 05:35
Hej, mina frågor gäller vågmästarstrategin.

1. Har du läst texten om vågmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning

2. Stödjer du vågmästarstrategin?

3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?

I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?

Tsim
2010-01-04, 19:35
Vad har du för plan utifrån något av dessa alternativ?
Då kommer jag fortsätta med mina studieplaner precis som jag tänkt, kommer förmodligen studera filmlinje i två år, med mål att bli regissör så småningom.

Står du eller är du beredd att stå på någon kommunal lista för att på så sätt företräda PP?
Inte kommunal som det ser ut, då jag inte tror att Partille kommer ställa upp i kommunvalet, men regional är relativt troligt att jag kommer stå med på.

Kan du specificera ett par viktiga kommunala PP-frågor här och nu?
T ex fri mjukvara i skolan för att spara pengar åt skolorna, och därmed kunna fokusera på bättre utbildningsmaterial och personal.

Tsim
2010-01-04, 19:43
1. Har du läst texten om vågmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning

Yes det har jag!

2. Stödjer du vågmästarstrategin?

Till 100%

3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?

I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?

Det finns inga realistiska frågor som jag vet nu att jag kommer gå emot partilinjens frågor. Och om en sådan fråga skulle uppkomma, trots att det är ytterst otroligt, så skulle jag hellre avgå som riksdagskandidat än rösta mot mitt partis princip. Så det måste bli ett extremt fall för att det ska hända.

Som svarade xor i ungefär samma fråga:

Laszlo Donat
2010-01-14, 11:02
Hej Piratvänner!
Nu det börjar bli allvar! Vårt förslag till riksdagskandidater måste lämnas snart! Jag har gjort mina val, men jag kan ändra mig och korrigera min lista i sista ögonblicket! Så alla ni som är med på kandidattråden och uppdaterar det snabbt har en chans till min röst! De som har valt att inte vara med på kandidattråden är ointressanta för min del och blir inte bland de som får min röst!
Till Riksdagen vi måste välja karismatiska, kunniga, fantasifulla och trevliga människor! Oerhört viktig att riksdagsgruppen trivs inbördes att inga schismer förekommer och kan koncentrera sig på vårt program!
Eftersom alla är överens om partiets grundprinciper (hoppas jag!) jag valde inte att fråga om det! Jag ställde tre frågor tidigare som kan tyckas betydelselösa i sammanhanget, men för mig svaren har varit betydelsefulla för att avgöra vem jag ska rösta på! Jag lovade även någonstans att jag ska ställa frågorna även för mig själv!
Och här kommer det:

Det finns inte ett allmänt godtaget svar på frågan! Men för en blivande riksdagskandidat i Piratpartiet finns bara ett gott svar!

Man blir Pirat och medlem i Piratpartiet!
Genom historien är pirater är ju goda människor, har alltid kämpat mot grym överhet med livet som insatts och såg till att orättvist insamlade skatter blivit omfördelade! Som den bästa svenska förebild kan bli den berömda Efraim Långstrump och hans mytomspunna lilla dotter!

Ja, det är den främsta anledningen att Pirater ska bli Riksdagsmän!

Jag ska ha Piratkepsen på skallen fram till valet, även inomhus! Att ha keps på sig är uppstudsig och ger uppmärksamhet! Alla nya medlemmar i Ung Pirat borde få en piratkeps som present!
Kommer Piratpartiet få mer en 4 % av rösterna då har vi vunnit valet, 6,6% betyder stor vinst o.s.v.

Bland de svar som jag uppskattade mest:
1. Man äter mycket julmat.
2. Ja.
3. Äta mycket julmat.
Mun-mot-mun, bloggande…
..etablera en ännu mer aktivismpositiv kultur i organisationen, och fortsätta försöka inspirera till stordåd.

Kanske vissa kan räkna ut nu vilka som får min röst?
Jag har inte fått frågan om ang. hur mycket jag skulle donera till PP av de 55 tusen!
Men jag svarar! Jag ska donera allt och lika mycket till, men jag måste ha en plats på första raden mitt emot talmannen så att jag syns bra, och för att jag ser och hör dåligt!
Samt att ingen sitter bredvid och skymmer mig! Så rösta på mig!
Jag lägger det här ovan även på piratblogg för säkerhets skull (om moderatorn skulle radera/ censurera)! Om du behöver mera fakta, eller att jag ska rösta på dig av någon anledning maila mig: lld@laszlold.eu

Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Med vänlig hälsning
Laszlo