handdator

Visa fullständig version : Syftet med kandidattrådarna

Tommten
2009-11-15, 07:49
Det är rimligt att följdfrågor ska få ställas om kandidaten i första svaret inte kan svara på ett tillfredsställande sätt.
Det är endast om en kandidat anmäler ett inlägg som vi moderatorer kommer gå in och bedöma om det är ett olämpligt inlägg.

Ett exempel på detta är - När ett inlägg försöker övertyga läsarna om att kandidaten har fel i sak.

Att agera Djävulens Advokat för att se hur kandidaterna klarar av frågeställningar är okej, men som frågeställare ska ditt syfte alltså inte vara att försöka övertyga de andra läsarna om att kandidaten har fel i sak. Vill man diskutera detta förhållningssätt så kan man göra det i: Kritik till agerandet i forumdelen Utfrågning av kandidater till primärvalet (http://forum.piratpartiet.se/Topic182882-530-1.aspx)

agnesson
2009-11-16, 12:02
Moderatorgruppen vill härmed göra ett förtydligande om syftet med denna utfrågning.

Ordet är inte fritt! Skriv inga personliga bedömningar om kandidaterna. Syftet är inte att lyfta DIN åsikt utan att genom frågeställningar ge oss alla en möjlighet att i lugn och ro bedöma kandidaternas lämplighet. Det är ingen rättighet att få svar på sina frågor. Kandidaterna har rätt att avstå från att svara.

Nedan följer ett antal exempel på olämpliga kommentarer som vi hittat bland befintliga poster.

Personliga omdömen
"Jag tycker att du är en dålig kandidat och kommer inte att rösta på dig"
"Jag hoppas styrelsen plockar bort dig."
"Kandidaten går fetbort för mig..."
"Denna högst olämpliga kandidat råkar ha en poäng"
"Vi är inte rädda för någonting mer än att ni foliehattar skall driva vårt seriösa parti i sank."
"Själv får jag väl säga att jag inte tar Dig som särskilt seriös."
"Du är ju sanslös, skall du förpesta den här tråden med dina felaktiga fakta igen"
Säga "+1" eller på annat sätt göra medhåll på ovanstående eller liknande.

Kommentarer som syftar till att styra hur kandidaten svarar
"Det var inget svar, kan du inte svara ja eller nej på min fråga?"
"Jag undanber mig svar som hänvisar till andra trådar, bloggar, tidningar osv."
"Kan du hålla dig till PPs riktiga mål utan att blanda in fantasier?"

Tala om vad kandidaten ska (eller inte ska) arbeta med
"Vi för inte några konspirationsteorier i PP"
"Varför går du inte med i ett annat parti?"

Kommentera andras frågor
"Den där har du ju redan svar på om du läser hela tråden."

Vi har nu redigerat samtliga inlägg för att överensstämma med reglerna. Om reglerna inte följs kommer vi från och med nu varna den aktuella personen och därefter stänga av personen från forumet. Vid grova övertramp kan en person stängas av utan föregående varning.

Kommentarer på dessa regler tas i forumet för forumgruppen (http://forum.piratpartiet.se/Forum530-1.aspx)