handdator

Visa fullständig version : Gun Svensson (#65252)

Dexe
2009-11-21, 13:03
Gun Svensson

Aaargh! Otroligt att Farmor Gun, 72 år - en yrvaken medborgare i juni 2008 - idag kandiderar till riksdagen för Piratpartiet. Sedan dess har jag lärt mig mycket, som kan komma till nytta. "Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv" (S. Kierkegaard).

Farmorgun i Norrtälje (http://farmorgun.blogspot.com/)

Längre kandidaturtext (http://farmorgun.blogspot.com/2009/11/mitt-forsta-steg-for-pp-mot-riksdagen.html)

http://data.piratpartiet.se/Handlers/DisplayPortrait.aspx?PersonId=65252&YSize=128

infinite_emma
2009-11-21, 17:10
Hejsan, jag har ställt nedanstående frågor till samtliga kandidater.

1. Ett liv i offentligheten kan ibland vara ganska krävande. Har du haft några funderingar kring vad detta kan innebära och hur i så fall förbereder du dig för att tackla eventuella negativa aspekter av det? Finns det något som Piratpartiet skulle kunna göra för att stötta i en sådan situation som du ser det?

2. Saknar du någonting från partiet vad gäller stöd i den här kandidaturprocessen? Vad skulle du gjort annorlunda hade du haft möjlighet att bestämma processen själv?

3. Finns det några saker i Piratpartiets (iofs korta) historia som du känner att vi behöver lära oss något från och förbättra? Är även nyfiken på om om du anser att något funkat ovanligt bra, som du känner att partiet ska fortsätta göra?

4. Hur har du engagerat dig i Piratpartiets frågor fram tills nu?

5. Har du några förebilder inom partiet som du tycker gör särskilt bra ifrån sig?

farmorgun
2009-11-23, 22:41
Svar:
1 a) Har viss vana sedan tidigare, men jag minns med viss skräck en medverkan i Studio S på 1970-talet, då jag drabbades av scenskräck – klarade av det som jag skulle göra i programmet, men mina närmaste märkte att jag var nervös. Själv minns jag inte mycket av detta, men en kompis spelade in programmet, så jag kunde kolla innan jag åkte hem till Norrtälje och uppståndelsen där. Det blev en fantastisk lektion med eleverna som jag hade i en grupp Fritt valt arbete om foto och film – alla fick lufta sina känslor och berätta om sina rädslor. En av eleverna blev senare fotograf – bättre vara bakom kameran än framför ;-).

1 b) Inventera vilka som är bäst lämpade för TV- och radioframträdanden och vilka som passar bäst för andra uppgifter. Medieträning kan vara på gott och ont – journalister blir lätt misstänksamma mot dem som behöver tränas inför ett möte med dem. Det fungerar bättre om man säger som det är ifall man tycker att det är nervöst.

2. Är inte så hemmastadd på Piratpartiets webb, utan behöver orientera mig mera här. Hur går möten till o s v Informationen har varit bra och att jag tvekat har berott på min ålder, men ju mer insatt jag blivit i Piratpartiets frågor desto säkrare har jag blivit att PP är ett parti även för upplysta pensionärer.

3 a) Att förmå så många medlemmar, som möjligt, att se alla meningsutbyten – främst de hetsiga, som tillfällen då vi tränar juste argumentationsteknik.

3 b) Svärm- och grupparbetet, som för min del kan bli bättre när jag kommit underfund om när, var och hur jag ska gå in på partiets webbplats.

4. Jag fokuserar på dessa frågor, kollar vad som skrivs om internet, informations- och kommunikationspolitik, upphovsrätt, creative commons license i olika media samt vad du, Rick och andra skriver samt bloggar, använder facebook och twittrar.

5. Det är en lång rad - ber att få återkomma om den saken.

cc
2009-11-28, 01:17
Hej Gun

Fråga till kandidater rörande den pågående utomparlamentariska utfasningen av kontanter i det svenska samhället:

Mot bakgrund av nedanstående förhållanden, hur allvarligt ser Ni på den pågående utfasningen av kontanter?

Svarsalternativ:

1 - Bryr mig inte. Kontanterna för gärna försvinna för mig.
2 - Kontanterna skall vara kvar. Nuvarande lagstiftning räcker.
3 - Kontanter måste skyddas i grundlagen och kontantlösa bankkontor görs olagliga. Vet dock inte om detta är något för piratpartier att engagera sig i före valet 2010
4 - Som 3 - fast innan valet 2010
5 - Om Partistyrelsen omgående inte gör frågan om kontanternas skydd i grundlagar och banklagar till del av partiets kärnprogram kommer jag hyra en piratkostym, äntra styrelsens högkvarter och hota Rick med kölhalningen om han inte omedelbart gör skyddande av kontanter i grundlag till en av partiets kärnfrågor

Fakta 1: Statsmakten i form av riksdag, regering och riksbank har i dag överhänt så gott som all kontanthantering till privata banker och företag. I dag sköter det privata bankväsendet landets depåverksamhet av Sveriges mynt och sedlar (tidigare riksbankens uppdrag) som trycks av samma amerikanska företag som tillhandahåller de värdepapper USA:s privatkontrollerade riksbank, det s k Federal Reserve, trycker amerikanska dollarn på.

Riksbanken säljer Tumba Bruk till amerikansk sedelpapperstillverkare (riksbanken) (http://www.riksbank.se/templates/News.aspx?id=9643)
Den nya kontanthanteringen (riksbanken) (http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=24366)
crane.se (http://www.crane.se)

Fakta 2: en koalition av starka intressegrupper kampanjar i dag hårt, bl a genom skrämseltaktik, för att kontanterna avskaffas.

Avskaffa kontanterna i samhället (DN) (http://www.dn.se/opinion/debatt/avskaffa-kontanterna-i-samhallet-1.866354)
Inga kontanter - inga rån (finansförbundet) (http://www.finansforbundet.se/Resource.phx/pubman/templates/1.htx?id=2450)
Kontantlöst i Almedalen (polisen) (http://www.finansforbundet.se/Resource.phx/pubman/templates/8.htx?id=2385)
Hur ska kontanthanteringen minskas? (http://www.finansforbundet.se/Resource.phx/pubman/templates/8.htx?id=2494)
Det är dyrt att betala - använder vi för mycket kontanter? (riksbanken) (http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Tal/2008/080528ny.pdf)
Kontanter och betalningar - hur ser framtiden ut? (riksbanken) (http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Tal/2008/080205.pdf)
kontantfritt.nu (http://www.kontantfritt.nu/myter)

Fakta 3: det privata bankväsendet och andra privata aktörer har redan inlett utfasningen av kontanter.

Inga kontanter på banken (http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.532603-inga-kontanter-pa-banken)

farmorgun
2009-12-02, 20:17
Du har helt rätt i att det helt kontantlösa samhället innebär att vi tvingas betala med olika kort och därmed lämnar elektroniska spår, som kan användas i den övervakning som sker av oss medborgare. Därför kan jag se att det ena intresset - eliminera risken för rån och överfall - står emot den enskilde individens rätt att få vara anonym vid betalning av varor och tjänster. Hittills har människors rädsla för brott varit lätt att spela på för de branschintressen och politiker, som gillar olika övervakningsmöjligheter och därför inte tänker längre än näsan räcker. Det måste vi i Piratpartiet motverka. Hur? Ja, det måste vi ta en seriös diskussion om.

Gammelpiraten
2009-12-03, 12:38
Hur arbetar du/kommer du att arbeta konkret för att Piratpartiet skall komma in i riksdagen?
Se gärna frågan som att du ger tips/info till andra pirater hur de kan gå till väga.

På så sätt kan de också använda sig av de metoder du använder dig av. Och vad du vet/anser är effektivt. Utifrån den information som samlas kan vi bilda arbetsgrupper som bevakar vissa områden och/eller också ge idéer till alla grupper och individer som är aktiva.

Anna Troberg skriver idag 3/12:
Det händer massor i PP. Just nu förbereds det en massa saker i kulisserna och någon gång efter jul tror jag att vi kommer att få se en explosion av extern aktivitet. Då blir det dags för de andra partierna att huka sig. ...Vi är urbra på att samla information och ganska dåliga på att göra den lättillgänglig. Det handlar dels om hur var och en av oss kan kampanja under valåret, men också om hur information ska flöda smidigt och fritt inom partiet.”

Fundera först innan du tittar på mina förslag.

Här nedan följer en del av de områden som jag anser måste vara igång kontinuerligt. Ju närmare vi kommer valet desto mindre utrymme står till vårt förfogande. I varje media konkurrerar journalisterna med varandra för att få in sin artikel. Sedan konkurrerar alla media med varandra.
Konkurrensen är stenhård för att få in någonting.

Områden nedan är inte rangordnade

Områden: Nätets alla former. Vilka är viktiga?
Direktkontakt med journalister?
Motioner till kommuner och landsting?
Insändare, debattartiklar i papperstidningar?
Artiklar i diverse gratistidningar; tåg, flyg-tidningar etc?
Intervjuer i tidningar och annan media.
Kommentarer på andra partiers politiska utspel. Typ pressmeddelanden.
Kommentarer på aktuella händelser (som alltså kan kopplas till piratformer).
Sympatiskt inställda artister, musiker, etc.
Egna egenskaper som folk gillar (spela flöjt eller sjunga eller liknande)
Deltagande i evenemang typ marknader, skyltsöndagar, utställningar, events, osv

farmorgun
2009-12-03, 17:28
Jag tänker i första hand arbeta lokalt och regionalt, där det gäller att vara ute och möta människor, som inte förstått värdet av ett öppet internet och PP:s frågor. Därför var det intressant att vara med på Sergels torg i lördags, där jag och andra pirater trots människors hets och stress fick en del att stanna upp och ta emot en folder samt byta några ord, medan en mindre del var sugen på ett mera ingående samtal om PP:s politik. Min bedömning är att runt 5-6 procent av alla som passerade mig var intresserade och möjliga att påverka. Sedan var det rätt många som studsade inför att jag "gamla människan" var pirat - de sa inget, men jag såg deras ansiktsuttryck, vilket säger mig att jag har att göra innan jag slagit hål på fördomarna om PP :) I det här arbetet är det viktigt att samarbeta med pirater i Norrtälje kommun och i Stockholms stad och län. Genom forumet har vi möjlighet att hålla kontakt med varandra landet runt.

När det gäller opinionsbildningen i övrigt tror jag att det är viktigt att hålla igång min blogg som vanligt. Där länkar jag till intressanta tidningsartiklar och andra bloggare där en hel del är andra pirater, som skriver om de frågor som intresserar mig. Sedan jag började blogga om FRA i juni 2008 är det framförallt den personliga integriteten, rättssäkerheten och demokratiska spörsmål som varit mitt fokus. Det viktiga är att bottna i frågorna: - Varför ett öppet, fritt internet? Varför Creative Commons License och en översyn av dagens Copyright? Varför utgör nuvarande patentsystem ett hot mot uppfinningar och andra innovationer?

Jag värjer mig mot att ingå i riggade kampanjer, då sådana använts/används för att sälja allt från ideologier till konserverad gröt. Dessutom tror jag att kunniga journalister genomskådar sådant. Kom ihåg vad som hände när det fanns en grupp, som hade anlitat ett PR-företag, i kampen mot FRA-lagstiftningen. Alla vi andra drogs av DN-journalister över samma kam, men tack vara Mikael Nilssons insats på webbplatsen StoppaFRAlagen.nu kunde vi samla ihop alla våra berättelser och skapa en motbild. Jag tror att människor efterfrågar det genuina, det som de upplever som ett äkta engagemang och därför känner jag att jag ligger rätt i tiden. Mitt förtroendekapital vårdar jag så gott det går, vilket innebär att jag bara deltar i sådant som stämmer med mina grundvärderingar som är mera humanistiska än partipolitiska.

Jag gillar gräsrotsaktivism där människor enskilt och i olika nätverk med stöd i grundlag och konventioner kan driva fram lösningar på för dem angelägna frågor. Jag är mycket tveksam till modellen med att fixa till globala, europeiska eller nationella beslut i än den ena och än den andra frågan för att sedan jaga människor med blåslampa för efterlevnadens skull. Jag är mera anhängare av att visa tillit till människors vilja och förmåga att göra vad gott är och ser förebyggande insatser som värdefullare när det gäller brottsbekämpning än all denna övervakning och kontroll, som ofta blir kontraproduktiv.

Det som man sätter fokus på, får man mera av! Därför vill jag fokusera på internets användning för information och kommunikation men också verktyg i ett kunskapsbyggande där folkbildning och skapande verksamheter är centrala begrepp. Med detta vill jag ha sagt att jag från tid till annan kan tänka mig att göra olika spontana "svärmarbeten" för att komma ut i olika media eftersom det är viktigt med samspelet mellan den lokala och den nationella nivån, ibland även den europeiska och internationella, vilket t ex Telekompaketet och ACTA-avtalet visat.

Jag vet inte om du fått svar på dina frågor, men kortvarianten är: Jag tror att pirater i landets olika delar kommer att levandegöra PP:s politik på ett bra sätt i sin närmaste omgivning, då de känner sin kommun, sitt län eller region bäst. Det viktiga är att bottna i frågorna och sätta lit till sin egen och andras förmåga. Något säger mig att vi pirater gör största nyttan före valet då vi tvingar de övriga partierna att tänka igenom sin politik i förhållande till informations- och kommunikationsteknikens utveckling. Vi är för internet vad Miljöpartiet en gång i tiden var för miljöfrågorna.

Gammelpiraten
2009-12-03, 18:18
Jag tror som du att det är av stor vikt att vi utifrån vår egen plats i tillvaron arbetar för PP. Vi når väldigt många på så sätt utifrån vår del av den sociala sfären.

Gammelpiraten
2009-12-07, 11:17
Vi i Piratpartiet står för fri kunskap och delad kultur.

Kan du se något mer område/ö, som enligt din åsikt borde vara fritt från avgifter om du stod utkik i förmastens utsiktskorg, som piratskeppet borde lägga beslag på? Ett konkret förslag.

Gratis museer är en självklarhet tycker jag men det måste finnas flera områden.

Alliansregeringen satte avgifter på besök till museer. De stora statliga museerna, som hade fri entré 2005 och 2006, tappade i fjol mer än 1,5 miljoner besökare sedan entréavgifterna återinförts. Ett lyckat museibesök sätter spår i form av en mängd mångsidiga kunskaper och erfarenheter. Även antalet besök från förskolor/skolor har minskat. Under 2008 stod förskolor/skolor för totalt 1,4 miljoner besök på museer och konsthallar. Antalet besök från denna grupp har under de senaste tre åren gått ned med 19 procent. Störst är nedgången vid kommunala museer där antalet besök minskat med nära 50 procent.

Mer statistik:
http://www.kulturradet.se/sv/publikationer_/Museer--konsthallar-2008/

Kunskap, vetande och erfarenheter är grundelement för att förstå den värld vi lever i och ge oss förmåga att tackla de problem som vi dagligen kastas in i och brottas med.

För att förbättra integrering och göra samhället mer begripligt historiskt, kulturellt och socialt för immigranter, infödingar, utlänningar, amerikaner och uppväxande släkten är det en global samhällelig vinst att göra museerna avgiftsfria. Den information och upplevelse som museerna förmedlar är synnerligen viktig då alla inte kan ta emot kunskapen genom Internet-mediet, som dessutom ur vissa aspekter bara kan fungera som ett komplement.

Här är ett till exempel: Ett gratis Internet kanske är något att eftersträva men det kanske är för dyrt? Det kan då vara bättre att aanvända sig av något annat, tex FON-systemet (http://www.fon.com/en/). Ansluter man sin egen bredbandsuppkoppling till FON-gemenskapen så har fri tillgång andra medlemmars bredbandsanslutningar, WIFI, över hela planeten. 0,7 millioner FON-spots nu.

Anledningen till frågan: Jag försöker hitta flera gemensamma nämnare och beröringspunkter till våra grundpostulat. Det här är också en liten men inte oviktig integrationsfråga som går tvärt emot andra politiska partiers negativa integrationspolitik. Frågan har också en anknytning till ekonomi och kommunal verksamhet. Många människor med låga inkomster och kommuner har inte råda att gå på museer utan prioriterar annat mer nödvändigt för deras livsuppehälle och existens.

farmorgun
2009-12-07, 23:40
Som du är jag intresserad av att människor ska ha möjlighet att ta del av olika kulturyttringar. Men också inspireras att själv vara skapande och medskapande på olika sätt. När det gäller förskola och skola borde det vara självklart med fritt inträde, eftersom det för många barn kommer att vara de enda tillfällen då de får göra sådana besök, om inte föräldrarna är intresserade. Jag har inte tagit del av kulturutredningen (har varit alltför upptagen av FRA, Ipred, Telekompaketet, ACTA - you name it) så jag har just nu inte en susning om vad som ska ersätta den tidigare politiken, där det var uttalat att kulturpolitiken skulle motverka kommersens negativa verkningar om jag minns rätt.

Så som samhället utvecklat sig, måste vi vara inställda på att allt mindre av statens medel går till fritids- och kultursektorn och då måste vi fundera på vad som ska tas över skattsedeln och vad som kan finansieras på annat sätt. Just nu har jag en känsla av att avdragsrätt för donationer diskuteras och att välgörenhet är på väg att bli ett "affärsområde". Jag känner mig mycket ambivalent inför detta, men ser inte att det som varit är så mycket bättre, eftersom det ledde fram till ett korporativt system med stora organisationer där makten koncentrerades till ett fåtal personer. Rätt intressant att grammofonindustrin och Stim sitter i samma båt, liksom filmindustrin och Folkets Hus Bio ;-) när det gäller synen på PP och våra frågor.

Som fritidskonsulent med ansvar för Norrtälje kommuns fritidsgårdar med mångårig erfarenhet av att arbeta med radio, video, foto, film, musik, dockteater och litteratur vet jag vilken möjlighet till frigörelse och glädje det ligger i att kunna pröva på att vara skapande och inte enbart vara förpassad till rollen som konsument. Var under några år i slutet av 70-talet och början av 80-talet mycket aktiv i Riksförbundet Sveriges Fritids- och Hemgårdars olika projekt. Just nu tycker jag att informationspolitiken och attackerna på det fria och öppna internet är prio 1, men har inget emot att vi inom PP jobbar fram ett kulturpolitiskt program.

Stöt
2009-12-08, 03:53
Hej Gun!
Jag har faktiskt följt dig väldigt länge nu, ända sedan de första upplysta började länka till dig från livesidan, och följt dig ta små steg mot piratpartiet och slutligen till att kandidera(!).
Jag måste bara säga att jag tycker att du är inspirerande. Inte bara för att du är en förebild som avviker från normen när det gäller ålder, kön och antal barnbarn, utan också för att du ofta kommer med djupare insikter och kan relatera till "the big picture" till de händelser som engagerar oss pirater.

En väldigt uppfriskande fläkt när de flesta andras reaktioner på nätet jag läser kan förkortas till: uttryck av känsla (Arg/glad/ledsen/frustrerad) + Varför? + länk + länk + länk.

Slutligen, en fråga: Varför vill du värna om svenskars integritet på nätet?

Mvh // Stöt, 21 år

Gammelpiraten
2009-12-10, 11:46
Jag har ställt två frågor till nästan alla kandidater tidigare.
Svaren har varit fantastiskt bra och tydliggöranden i många aspekter.
Den samlade kunskapen och kraften visar på en enorm styrka.
Jag hoppas att alla som läser drar nytta av det hela.
Jag hoppas ingen, ur någon aspekt, tar illa upp av att jag ställer en/denna min/ tredje omgångsfråga.

Finns det någonstans i vårt samhällssystem där vi har en byråkrati/administration som kostar och som du gärna skulle vilja avveckla eller förändra? Det kan gälla på kommun-nivå eller riksnivå. Avgifter eller verksamheter. För privatperson, företagare, studerande, pensionär, osv. Var finns det någonstans man kan göra en besparing för den enskilde och/eller för samhället som helhet? Kan man säga att det finns en privilegierad elit, en slags nomenklatura, som uppträder i de flesta samhällssektorer och nivåer och som lägger ut ett slags kontroll, avgifts och registersystem över oss andra medborgare?

Exempel 1) De som sitter och avlyssnar/sammanställer informationen om vanliga medborgares Internettrafik bör kunna klassificeras tillhöra en onödig byråkrati som kostar pengar.

Exempel 2) I min egen kommun är återvinningsystemet för kasserade produkter och det som för kallades sopor helt utbyggt. Allt sorteras och återvinns på lokal och central återvinningsstation. Det finns inga sopor att skicka i den gröna tunnan. Ändå måste man betala avgift för ”sophämtning” trots att man alla sopor återsorterat och inga sopor har att skicka. Det är uteslutet att erhålla dispens.

Exemplet 3) Samma kommun har man precis nu infört stämpelur (sk flexklocka) också för lärare. I samma veva blir samtliga lärare semesteranställda (dvs de har lika lång/kort betald semestertid som andra lönanställda. Avdelnings-, förvaltnings-, enhets-chefer och heltidspolitiker omfattas inte av tvånget att registrera sin tid med stämpelur. Detta menar ledningen officiellt är ett rättvist system.

cc
2009-12-13, 23:52
Mot bakgrund av den information Brian Gerrish presenterar i sitt "State of the Nation" tal
i år, vilken är Din uppfattning av hur Piratpartiet skall hantera detta hot för svensk del?

Brian Gerrish bakgrund (http://www.youtube.com/watch?v=hBE_0-1v_34)
Brian Gerrish - State of the Nation 2009 (http://www.bbc5.tv/news/story/brian-gerrish-state-nation)

Svarsalternativ:

1. Anser att det Brian Gerrish talar om inte är ett problem.

2. Visst är det ett hot. Anser att partiet ändå skall hålla fast vid vågmästarstrategin - även om detta innebär att partiet stödjer politiska beslut som bryter ned samhället

3. Partiet måste omgående ta med i beräkningen den hotbild Brian Gerrish redogör för vid utformandet av sin strategi och taktik

Gammelpiraten
2009-12-14, 15:41
Mina frågor till dig kommer efter en del textmassa, vilken utgör det bakgrundsmaterial som ligger till grund för mina frågor och tankar. Och jag vill betona att jag inte har något annat syfte än att vara behjälplig så att PP kommer in riksdagen. Jag utgår bara från min egen erfarenhet och verklighet. (Den verkligheten finns därför på mitt blogginlägg ?Om Marknaden och Staten i dagens bilvärld? http://blogg.felicia.se/?p=54 där jag redovisar en i mitt tycke en slags piratfråga.) Men lämna det och gå till frågorna.

Det är så här.
Det är odemokratiskt och orättvist.
Men 4% krävs för att ta plats i Sveriges Riksdag.
Drygt 7 miljoner röstberättigade. 80% valdelatagande. 5,6 miljoner som kommer att rösta.
4% är 224.000.
45,5 % valdeltagande i EU-valet 2009. Piratpartiet fick 225.915. Massavlyssningen gav PP två platser i EU.
Nu är riksdagsval något helt annat än EU-val. EU långt borta. Sverige betydligt närmare. Invandringen gav SD placering i riksdagen. Cancersjuka som måste söka jobb gav överströmning till s. Klimatdebatten gav påfyllnad till mp.

Det är så här.
Syns man inte så finns man inte.
IPRED, FRA är för närvarande avförda från den debatt som lyser på himlen.

Därför ser det ut så här. (SIFO dec)

s 31,49 %
m 21,54 %
blank, osäkra 14,2 %
mp 8,47 %
fp 5,83 %
v 4,46 %
c 4,46 %
sd 4,38 %
kd 3,17 %
Fi, Juni, PP, övr 1,71 %

Hade riksdagen återspeglat ett demokratiskt förhållningssättet till den nuvarande parlamentarismen så hade det funnits cirka 50 tomma stolar i riksdagssalen. Men; blankrösterna och övriga under 4% fördelar sig på de partier som kommit över spärrgränsen. Blankrösterna först och sedan de som då fortfarande finns under 4%. Det demokratiska underskottet skulle i sådant fall visa sig alldeles för tydligt för att man vill ståta med tomma stolar.

Vi håller på att bli akterseglade. Vi måste åter komma in i luften. Och eftersom en del pirater hellre tycks vilja begå harakiri än att flytta sig någon mm utanför FRA-frågan eller något som den gode Rick satt på pränt så fokuserar jag därför på något som är unikt för PP.

När kandidaterna är valda/utsedda och finns tillgängliga så läggs ett utfrågningsforum ut igen. All allmänhet ska få möjlighet att ställa frågor till våra kandidater. Och vi kräver att alla de andra partierna skall göra likadant.

Vi bör kontakta varenda lokaltidning och all tänkbar media. Och påpeka denna nyordning.

Det här ger en val-demokratisk användning av Internet. Och om den används förnuftigt så kan det vara en början till förändring av vårt demokratiska system till det bättre.

Fråga 1: Tycker du den här idén är vettig?

Jag vet att vissa ställer upp med sina namn för att på sätt dra röster på till PP. Att just de inte svarar är förklarligt. Men de andra. Att gå in i deras personliga bloggar och få fakta utifrån de 300 tecknens beskrivning är inte tillräckligt. Då faller ju hela vitsen med utfrågningsforumet. Jag har dragit ur den essens (kopierat) från inlägg om vad utfrågningsforumet har för syfte, vad det ska användas till och hur.

Fråga 2. Så varför svarar inte alla kandidater som har för avsikt att ta plats i riksdagen på frågor?
(ett uteblivit svar är ju också ett svar, men det kan ge upphov till konstiga/vissa reflexioner)

Syfte med utfrågningsforumet:
Att agera Djävulens Advokat för att se hur kandidaterna klarar av frågeställningar är okej. Att ställa frågor och motfrågor och verkligen vända ut och in på argumenten är just nu och enbart just nu så jäkla viktigt för partiet att ska få fram dom bästa kandidaterna. varje kandidat måste rannsakas i minsta detalj för att inte de skall få en glipa att köra vårt parti på grund. Därför bör vi kunna få fråga ut personen i varje vinkel av hans personlighet för att se om de är de rätta virket att kunna stå pall för de frestelser som väntas. Samtliga kandidater ska frågas om allt som är relevant för vår kandidatur och för att få representera partiet. Så medlemmarna har bästa möjlighet till att bilda sig en uppfattning. Meningen är alltså inte att försöka ändra kandidatens ställningstaganden, det är att få reda på vad ställningstagandena är. Utfrågningsforumet bör inte vara ett forum där utfrågarna för fram sina åsikter, utan där man lockar fram svar från kandidaterna
Jag vill givetvis också att alla kandidater ska granskas. Jag tycker att det är oerhört viktigt att pressa åtminstone högprofils kandidaterna med följd frågor. Det är just i de svaren de visar om de är politiskt gångbara eller inte. Vi vill ju ha fram lojala men ändå flexibla tänkande individer med integritet. Det är en forumsektion där kandidaterna frågas ut och ger sin syn på kandidaturen. Detta utesluter på inget sätt mer djupgående debatter om vad kandidaterna tycker i olika ämnen i annan del av forumet. Vill man ifrågasätta trovärdigheten i något antagande som kandidaten gjort, eller lämpligheten i att en kandidat hyser viss åsikt, jag ser ingen anledning till att man inte skulle kunna diskutera kandidater öppet och att man skall kunna varna för olämpliga kandidater... det är partiets framtid som står på spel här, ser inga negativa effekter av att detta görs in public.

Laszlo Donat
2009-12-18, 12:15
Hej Gun!

Jag har tre korta frågor till var och en och önskar koncisa svar!

1. Hur blir man en god människa?
2. En politiker bör hon/han vara en god människa?
3. Vad ska du göra för att Piratpartiet ska vinna valet?

ZastDerg
2009-12-20, 16:34
Om du blir en av de som kommer in i riksdagen, hur noga kommer du vara med att rapportera till medlemmarna om vad du och de andra ledamöterna (både pirater och från andra partier) håller på med? Kommer du tipsa om när du eller andra pirater kommer vara med i debatter i riksdagen så att man kan gå och kolla på det?

farmorgun
2009-12-20, 21:44
Tack för de vänliga orden - de värmer. Jag har lärt mig att det som man sätter fokus på, det får man mera av och genom att visa andra att jag respekterar deras behov av integritet, visar jag att jag vill att de ska respektera mitt behov. Med andra menar jag inte endast svenskar utan andra människor var de än råkar vara födda. Bara för att orden flyger snabbt till en vidare krets på internet, är det inte värre att bära sig knölaktigt åt på nätet än i livet a f k.

farmorgun
2009-12-20, 22:03
@Gammelpiraten: Eftersom jag kandiderar på riksdagsnivån vill jag i så fall fokusera på den statliga nivån och där är jag f n för dåligt uppdaterad efter de förändringar som skett under senare år för att kunna avge ett nöjaktigt svar. Men jag kan tänka mig att det finns ett och annat om jag plöjde igenom några revisionsrapporter. Efter den kritik som framförts mot riksdagens arbetsformer känner jag för att söka svar på frågan: - På vilket sätt stärker riksdagens arbetsformer ledamöternas förankring bland väljarna?

farmorgun
2009-12-20, 22:05
@cc: Brian Gerrish? Inte en susning - måste kolla in och ber att få återkomma senare.

farmorgun
2009-12-20, 22:27
@Gammelpiraten: Idén om ett utfrågningsforum är bra. Tänker spontant på Riksdagssvar.se och hur givande det var att försöka få fram ett svar när det gällde FRA. Inga svar var verkligen också ett svar. Att vi går före och visar hur man kan använda webben är en klar förtjänst, men sedan måste vi vara medvetna om att vi måste vara ute och möta väljarna i andra miljöer. Vi har ju inte som riksdagens ledamöter haft möjlighet att bjuda in väljarna till riksdagshuset under valperioden ;), utan måste pröva andra vägar. Självklart måste den som kandiderar vara beredd på en närgången granskning, men vi får inte bli puritaner. Jag vill jobba för ett samhälle där alla har en chans att vara delaktiga i samhällsförändringarna med hjälp av informations- och kommunikationstekniken - hur är en fråga för många att besvara.

farmorgun
2009-12-20, 22:38
Laszlo Donat (2009-Dec-18)Hej Gun!
Jag har tre korta frågor till var och en och önskar koncisa svar!

Svar:
1. Vara och göra mot andra så som man vill att andra ska vara mot en själv.
Inte alltid så lätt, men bra att ha som ledstjärna.

2. En politiker ska vara en företrädare för folket och då vara som folk är mest d v s skötsam och med en vilja att göra sitt bästa. Om du med god menar motsatsen till ond så menar jag att en politiker bör vårda sina goda sidor, då han/hon har ett ansvar för flera än sig själv och sin familj d v s att andra i partiet ska fara illa av den enes dumheter.

3. Jobba tillsammans med pirater på hemmaplan och i länet så att vi kommer ut maximalt med våra frågor och det som talar till deras fördel utan att för den skull blunda för svårigheterna. Var bland annat ute på Sergels torg en lördag tillsammans med andra pirater och fick blodad tand :)

farmorgun
2009-12-20, 22:50
ZastDerg (2009-Dec-20)Om du blir en av de som kommer in i riksdagen, hur noga kommer du vara med att rapportera till medlemmarna om vad du och de andra ledamöterna (både pirater och från andra partier) håller på med? Kommer du tipsa om när du eller andra pirater kommer vara med i debatter i riksdagen så att man kan gå och kolla på det?

Har i allt jag tidigare gjort insett informationens och dialogens betydelse, varför jag ser detta att hålla kontakt med medlemmar och väljare som självklart. Jag utgår från att Piratpartiet inte har några svårigheter att ordna ett sådant forum.

Svårigheten kan vara att lära ovana väljare hur man handskas med tekniken. Jag tror att pirater i allmänhet inte riktigt kan göra sig en föreställning om hur ängsliga vi, som är ovana, kan vara. Ta mig t ex nu sitter jag och undrar vad jag gör för fel när svaren till er alla hamnar i rad efter varandra istället för i anslutning till era frågeställningar. Och det tog en stund innan jag förstod att jag kunde använda knappen citera.

Argument
2009-12-21, 14:59
Vad bör statens uppgifter vara? Vad bör politikernas uppgifter vara? Vad kommer du göra för att undvika att bli korrumperad av makten och systemet?

farmorgun
2009-12-23, 16:57
cc (2009-Dec-14)Mot bakgrund av den information Brian Gerrish presenterar i sitt "State of the Nation" tal
i år, vilken är Din uppfattning av hur Piratpartiet skall hantera detta hot för svensk del?
Brian Gerrish bakgrund (http://www.youtube.com/watch?v=hBE_0-1v_34)
Brian Gerrish - State of the Nation 2009 (http://www.bbc5.tv/news/story/brian-gerrish-state-nation)
Svarsalternativ:
1. Anser att det Brian Gerrish talar om inte är ett problem.
2. Visst är det ett hot. Anser att partiet ändå skall hålla fast vid vågmästarstrategin - även om detta innebär att partiet stödjer politiska beslut som bryter ned samhället
3. Partiet måste omgående ta med i beräkningen den hotbild Brian Gerrish redogör för vid utformandet av sin strategi och taktik
Har nu kollat materialet och min bild av Brian Gerrish är att han likt andra "profeter" radar upp "bevis" för sin teori om det stora Hotet - här från socialismen. En sentida McArthy om du så vill. Måste erkänna att jag hade svårt att ta honom på allvar. När han så kategoriskt utmålar sina meningsmotståndare som ondskan personifierad, berättar det något mycket intressant om "profeten" själv.

farmorgun
2009-12-23, 17:24
Argument (2009-Dec-21)Vad bör statens uppgifter vara? Vad bör politikernas uppgifter vara? Vad kommer du göra för att undvika att bli korrumperad av makten och systemet?
Statens uppgift bör vara att klara sådant som den enskilde individen har svårt att ordna på egen hand, sedan vet både du och jag att åsikterna kan gå isär när det gäller att göra den bedömningen. Eftersom jag är gammal nog att ha egna erfarenheter av välgörenhet och ett allmänt välfärdssystem vet jag också skillnaden mellan att vara "objekt" för andras välgörenhet och att vara ett eget verkande subjekt med medborgerliga rättigheter. När det gäller risken att korrumperas, må vi internt finna lösningar för att inte lägga oss till med extravaganta vanor. Jag kan tänka mig att vara med och bygga upp någon typ av stipendiefond för unga pirater eller något annat som gagnar Piratpartiets frågor.

Gammelpiraten
2009-12-31, 08:48
HOTEN MOT TRYGGHETEN
(fet text är frågor/önskemål som riktar sig till dig som kandiderar. Övrig text är utfyllnadsord som du kan lämna därhän om det dig så passar bäst)

Integriteten, miljön och jobben för de unga

Vad får dig att känna dig tryggare och vad tror du andra känner sig tryggare av?

Du kan sluta läsa nu om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.

Jag tror att valrörelsen mycket kommer att handla om de hot vi människor känner och upplever.
Vi känner oss inte trygga längre. Vi vill känna oss trygga i våra liv. Partierna kommer bjuda ut sina trygghetslösningar.

Integriteten hotas. Vi kontrolleras, spåras, övervakas och systematiseras in i register överallt.
Vattenbrist, oljebrist, nedhuggningen av regnskog, arter försvinner för alltid allt snabbare och snabbare, ö-riken dränks, algblomning och alla andra hugg från ekosystemen oroar oss gång på gång, befolkningen ökar explosionsartat på klotet och naturresurserna räcker inte till.
Vi ser mycket allvarligt på att ungdomsarbetslösheten är 23% i Sverige och förundras över att den bara är 7,6% i Danmark och 5,3% i Holland.

Om du ser något samband mellan de tre hoten så redovisa gärna dessa.

Du kan sluta läsa även här om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.

En 80% tycker det är bra med kroppsscanning vid flygplatsen om det blir tryggare att flyga. Motsvarande siffror kan man också finna för kameraövervakning på torg och i affärer. En överväldigande majoritet känner sig trygga när de är övervakade. Mer synliga poliser, upplysta tunnlar och parkvägar, hells-angels-klubbar i närområdet, medborgargarden och mer uppklarade stölder är också fenomen som ökar trygghetskänslan hos människor i allmänhet.

Och varför inte operera in ett chip hos alla som vistas i Sverige! Vi slipper då all slags kameraövervakning, brottsligheten sjunker mot noll. Genom öppna register vet vi var alla är och har varit varje sekund under varje dygn. Vi kan äntligen känna oss ganska så trygga. Vi kan fokusera på de miljöhot vi inte ser med övervakning och vi kan bearbeta problemet med den höga ungdomsarbetslösheten.

Om du har några lösningar, som ger en gemensam lösning på de tre hoten så redovisa gärna dessa.

Vill du läsa mera om hur omfattande registersystemenen är uppbyggda avseende våra husdjur så läs min blogg:

http://blogg.felicia.se/

farmorgun
2009-12-31, 22:54
Gammelpiraten (2009-Dec-31)HOTEN MOT TRYGGHETEN
(fet text är frågor/önskemål som riktar sig till dig som kandiderar. Övrig text är utfyllnadsord som du kan lämna därhän om det dig så passar bäst)
Vad får dig att känna dig tryggare och vad tror du andra känner sig tryggare av?
Du kan sluta läsa nu om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.
Jag tror att valrörelsen mycket kommer att handla om de hot vi människor känner och upplever.
Vi känner oss inte trygga längre. Vi vill känna oss trygga i våra liv. Partierna kommer bjuda ut sina trygghetslösningar.
Integriteten hotas. Vi kontrolleras, spåras, övervakas och systematiseras in i register överallt.
Vattenbrist, oljebrist, nedhuggningen av regnskog, arter försvinner för alltid allt snabbare och snabbare, ö-riken dränks, algblomning och alla andra hugg från ekosystemen oroar oss gång på gång, befolkningen ökar explosionsartat på klotet och naturresurserna räcker inte till.
Vi ser mycket allvarligt på att ungdomsarbetslösheten är 23% i Sverige och förundras över att den bara är 7,6% i Danmark och 5,3% i Holland.
Du kan sluta läsa även här om du tror jag vill debattera, att frågan handlar om fördelningspolitik, om du tycker att det här inte är en piratfråga eller att jag vill föra fram några egna frågor av något slag som inte har något direkt samband med den här trådens syfte.
En 80% tycker det är bra med kroppsscanning vid flygplatsen om det blir tryggare att flyga. Motsvarande siffror kan man också finna för kameraövervakning på torg och i affärer. En överväldigande majoritet känner sig trygga när de är övervakade. Mer synliga poliser, upplysta tunnlar och parkvägar, hells-angels-klubbar i närområdet, medborgargarden och mer uppklarade stölder är också fenomen som ökar trygghetskänslan hos människor i allmänhet.
Och varför inte operera in ett chip hos alla som vistas i Sverige! Vi slipper då all slags kameraövervakning, brottsligheten sjunker mot noll. Genom öppna register vet vi var alla är och har varit varje sekund under varje dygn. Vi kan äntligen känna oss ganska så trygga. Vi kan fokusera på de miljöhot vi inte ser med övervakning och vi kan bearbeta problemet med den höga ungdomsarbetslösheten.
Om du har några lösningar, som ger en gemensam lösning på de tre hoten så redovisa gärna dessa.
Vill du läsa mera om hur omfattande registersystemenen är uppbyggda avseende våra husdjur så läs min blogg:

Det som du tar upp är bra exempel på hur intressegrupper och politiker exploaterar människors rädsla och använder skrämseltaktik för att värva flera anhängare för sin sak. Därtill kommer att "säkerhetsbranschen" har allt att vinna på att blåsa under denna oro. Människor måste därför sätta tilltro till sin egen förmåga att ta itu med problemen. Själv har jag erfarenhet av hur människor kan gå samman i en grupp och inventera vad som behövs i på den ort där de bor och vad de kan göra därför att de tror på sig själva och sin egen förmåga. Mobilisering av människors egen inneboende kraft är därför A och O. Jag är personligen en varm anhängare av Paolo Freires pedagogik och har haft förmånen att få uppleva hur den kan fungera i många olika sammanhang och vet att den fungerar. Det du sätter fokus på får du mera av - om alla ungdomar och arbetsgivare tror att LAS är problemet går mycken kraft i stå :-)

Att poliser och vaktbolags anställda ska sitta vid skärmar och hålla koll istället för att röra sig ute bland människor är något som också borde bli föremål för samtal. Tänk om statsvetare kunde skapa dialogprojekt där arbetslösa ungdomar kunde vara en resurs? Eller något annat där samhällsnyttan i att "prata om saken" kunde vara en arbetsuppgift, eftersom den arbetslöse behöver något att sysselsätta sig med intill dess vederbörande finner sin egen väg. Ja, jag spånar eftersom detta att söka roten till det onda är en uppgift för den det rör, liksom "huret" d v s hur man kan förändra detta. Egentligen är det brist på ett ledarskap som ännu inte har insett behovet av ett metodiskt arbete där människor har stöd av varandra i en grupp.

När det gäller hushållningen av jordens resurser tillhör jag dem som källsorterar min sopor, bytt till lågenergilampor, är sparsam med varmvatten och i övrigt "köper mig fri" genom att vara medlem i Naturskyddsföreningen och ge bidrag till Greenpeace m fl. Gör en bedömning att där redan finns en massa engagerade människor, medan "internets vänner" inte kommit lika långt. Men, vi kan bidra den dag när vi bestämt oss för att använda verktyget Internet i ett specifikt projekt, som alla pirater sprider kännedom om.

Strax går vi in i ett nytt decennium - önskar dig ett Gott Nytt År och en bra start på detta decennium!

Gammelpiraten
2010-01-02, 13:45
Ett fantastiskt nydanande och värdefullt instrument är denna tråd som möjliggör utfrågning av alla kandidater. Jag hoppas att mina frågor varit till hjälp för att vaska fram de lämpligaste företrädarna för PP. Eftersom alla kandidater inte kommer att få plats i riksdagen så har jag då en sista fråga som berör entusiasmen, kraften och planeringen ifall nedanstående scenario skulle inträffa.

Utifrån nedanstående scenario ställer jag några frågor.

Du blir inte vald som riksdagskandidat.
Du kommer inte in riksdagen då du står för lång ner på PPs riksdagslista.
PP kommer inte in i riksdagen för att partiet bara fick 3,99% av rösterna.

Vad har du för plan utifrån något av dessa alternativ?
Står du eller är du beredd att stå på någon kommunal lista för att på så sätt företräda PP?
Kan du specificera ett par viktiga kommunala PP-frågor här och nu?
Om du inte kan detta – vilka tycker du då är de viktigaste utifrån ett PP-perspektiv utifrån de områden där Kommunen enligt lag ansvarar för

http://forum.piratpartiet.se/Topic191808-464-1.aspx

Du kan finna vad andra kommunala partier har på sin agenda

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/lista_registrerade_partibeteckningar/kontaktuppgifter.html#K

Argument
2010-01-03, 11:25
Hej Gun Svensson! Jag vill ställa några ytterligare frågor till dig som berör dina åsikter om Piratpartiet och dess framtid.

1. Anser du att en vuxen individ har rätt till självbestämmande och frihet, så länge denna person inte kränker andras rättigheter, som rätten till självbestämmande och rätten till frihet?
2. Tycker du att Piratpartiet eventuellt borde utvidga sitt partiprogram?
3. Borde Piratpartiet kämpa för att legalisera personligt bruk av lättare droger, exempelvis cannabis?
4. Borde Piratpartiet kämpa för att legalisera personligt bruk av tunga droger, exempelvis heroin?
5. Borde Piratpartiet även kämpa för en legalisering av försäljning av dessa droger? Bör försäljningen vara fri eller statligt kontrollerad?
6. Borde Piratpartiet kämpa för att legalisera frivilliga sexköp, där båda parterna är överens om affären? Alltså, att riva upp den nuvarande sexköpslagen?
7. Borde Piratpartiet kämpa för att upphäva valutamonopolet?
8. Anser du att Piratpartiet borde försöka minska statens makt?

farmorgun
2010-01-03, 11:44
Gammelpiraten (2010-Jan-02)Ett fantastiskt nydanande och värdefullt instrument är denna tråd som möjliggör utfrågning av alla kandidater. Jag hoppas att mina frågor varit till hjälp för att vaska fram de lämpligaste företrädarna för PP. Eftersom alla kandidater inte kommer att få plats i riksdagen så har jag då en sista fråga som berör entusiasmen, kraften och planeringen ifall nedanstående scenario skulle inträffa.
Utifrån nedanstående scenario ställer jag några frågor.
Du blir inte vald som riksdagskandidat.
Du kommer inte in riksdagen då du står för lång ner på PPs riksdagslista.
PP kommer inte in i riksdagen för att partiet bara fick 3,99% av rösterna.

Vad har du för plan utifrån något av dessa alternativ?
Står du eller är du beredd att stå på någon kommunal lista för att på så sätt företräda PP?
Kan du specificera ett par viktiga kommunala PP-frågor här och nu?
Om du inte kan detta – vilka tycker du då är de viktigaste utifrån ett PP-perspektiv utifrån de områden där Kommunen enligt lag ansvarar för
http://forum.piratpartiet.se/Topic191808-464-1.aspx
Du kan finna vad andra kommunala partier har på sin agenda
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/lista_registrerade_partibeteckningar/kontaktuppgifter.html#K

Även om jag inte skulle komma med på PP:s valsedel eller komma för långt ner för att bli vald, kommer jag att ge järnet för att de medlemmar, som valts att vara riksdagskandidater, ska få så många supporters och därmed röster som möjligt. Detta med en lokal kommunal lista är något, som jag skulle behöva diskutera närmare med länets och kommunens valledare, då vi i så fall behöver ett lokalt program, vilket jag hittills inte grottat ner mig i. Eftersom många planeringsbeslut tas i slutna rum i vår kommun, finns ett uppdämt missnöje p g a bristen på transparens och inflytande i vart fall i dessa frågor. Men också svårigheter som uppstår när antalet människor i behov av socialbidrag ökar och socialnämndens budget spricker. Har förstått att den ledande gruppen inom M av och till kör så det ryker, vilket går ut över de andra allianspartiernas inflytande. Ska kolla in dina länkar och återkomma.

Winston Smith
2010-01-04, 04:24
Hej, mina frågor gäller vågmästarstrategin.

1. Har du läst texten om vårmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning

2. Stödjer du vågmästarstrategin?

3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?

I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?

Argument
2010-01-09, 12:59
När jag väljer kandidater vill jag helst ha tillräckligt med information för att göra bra val. Jag skulle därför uppskatta om du svarade på mina tidigare frågor.

farmorgun
2010-01-10, 00:25
Gammelpiraten (2009-Dec-31)HOTEN MOT TRYGGHETEN

Jag ogillar starkt att politiska partier är så desperata att de måste ta till skrämsel för att mota in folk i sina fållor. Jag har tillit till det goda hos människorna inte minst de unga och vägrar tro att det är farligare att leva idag än tidigare. Utmaningarna kräver handling - inte att människor låter sig lamslås.

Det du sätter fokus på får du mera av!!! Eftersom både arbetsgivare och ungdomar till leda har fått höra att LAS är bekymret, så har de förra fått något att gömma sig bakom, medan de senare suckar och ger upp. Om det vore möjligt att göra en undersökning skulle det vara intressant att veta hur många arbetsgivare som hindrats av facket i lägen när AG varit tvungna att lägga varsel och säga upp folk? Min bild är att folk låter sig köpas ut hellre än att vara kvar hos någon, som inte vill veta av en.

Det är en förfärlig bild av ett "tryggt" samhälle som du målar upp. Jag har arbetat nära barn och ungdomar och vet vad engagemang och vanliga samtal betyder. Jag tycker det verkar som om dagens vuxna abdikerat och förväntar sig någon form av klinisk lösning på olika problem i samvaron människor emellan, istället för att se dem som utmaningar att själva ta sig an livet här och nu. När människor, som vi gillar, visar att de tror oss om att finna lösningar, då växer vi med uppgiften. Jag är en varm anhängare av Paolo Freires pedagogik, som jag vet fungerar - inte bara bland fattiga bönder i u-land, utan minst lika bra i arbete med ungdomar och vuxna här hemma.

Eftersom jag lider av djurepitelallergi (hund och häst) vet jag inte hur det fungerar med dessa men jag föreställer mig att både hund och häst hellre samarbetar med en klar och tydlig, men vänlig husse, än den som tar till hårda metoder. Om djur förstår The Gandhi Way, borde även människor göra det.

farmorgun
2010-01-10, 00:36
Argument (2009-Dec-21)Vad bör statens uppgifter vara? Vad bör politikernas uppgifter vara? Vad kommer du göra för att undvika att bli korrumperad av makten och systemet?

Den första frågan har jag ett svagt minne av att jag har svarat på. När det gäller den andra så vet jag att jag har personliga vänner, som kommer att ta mig i hampan om detta skulle inträffa. Maktmissbruk vet man inget om så länge man saknar makt att missbruka. Tycker att det är minst lika viktigt att ge akt på att man i sin s k "trohet mot olika ideal", inte blir fullkomligt rigid. För mycket och för litet skämmer allt.

farmorgun
2010-01-10, 01:21
Argument (2010-Jan-03)Hej Gun Svensson! Jag vill ställa några ytterligare frågor till dig som berör dina åsikter om Piratpartiet och dess framtid.
1. Anser du att en vuxen individ har rätt till självbestämmande och frihet, så länge denna person inte kränker andras rättigheter, som rätten till självbestämmande och rätten till frihet?
2. Tycker du att Piratpartiet eventuellt borde utvidga sitt partiprogram?
3. Borde Piratpartiet kämpa för att legalisera personligt bruk av lättare droger, exempelvis cannabis?
4. Borde Piratpartiet kämpa för att legalisera personligt bruk av tunga droger, exempelvis heroin?
5. Borde Piratpartiet även kämpa för en legalisering av försäljning av dessa droger? Bör försäljningen vara fri eller statligt kontrollerad?
6. Borde Piratpartiet kämpa för att legalisera frivilliga sexköp, där båda parterna är överens om affären? Alltså, att riva upp den nuvarande sexköpslagen?
7. Borde Piratpartiet kämpa för att upphäva valutamonopolet?
8. Anser du att Piratpartiet borde försöka minska statens makt?

Om vi ska göra ett bra jobb i de tre frågor som står på programmet, bör vi inte gapa över ytterligare frågor. Annars är mitt förhållningssätt är att leva och låta leva. Jag utgår från att de allra flesta vuxna är kapabla att ta ansvar för sitt eget väl och ve.

Men, under de år då jag arbetade nära och tillsammans med tonåringar fick jag uppleva hur sniffning, alkohol och narkotika trasslade till livet eller rent av ledde till döden, vilket gjorde att jag under ett antal år blev en aktiv drogmotståndare. Lärde mig då att "renlighetsivrare" kan göra ont värre. Men, drogernas skadeverkningar vid bruk i unga år är förödande. När jag tänker på de känsliga, kreativa unga människor, som jag sett föröda sina liv genom att använda droger, tycker jag att det räcker med den drog som redan är etablerad i samhället - alkoholen. På genomresa i Holland i början av 80-talet och boende jag och min man på olika Vandrarhem och då såg jag hur cannabis såldes till mycket unga människor, vilket inte kändes bra när jag på nära håll hade sett hur ett tidigt bruk kan leda till svåra problem.

Både min far och min bror drabbades av lungsjukdomen Kol - en kombination av rökning samt arbete i asbestmiljöer. Kol leder till en mycket plågsam död eftersom lungorna ofta ger upp före hjärtat. Själv drabbades jag av skivepitelcancer, med operation och en tuff strålbehandling som följd. Orsaken var till 98 procent rökning, trots att jag hade fimpat sju år dessförinnan, varför jag gärna, när tillfälle ges, vill berätta för unga människor om rökningens skadeverkningar.

Så några ord om Israel och Palestina, nej jag menar sexköpslagen ;). Som Pirat tänker jag inte ge mig in i den diskussionen och fastna i det träsket. Jag vet att jag själv har en hyggligt förhållande till min egen sexualitet och det får räcka. Även om jag kan förstå att du ser detta som en frihetsfråga, så prioriterar jag just nu de frågor som PP går till val på. Det betyder att jag inte heller tänker torgföra någon uppfattning om valutamonopol eller annat som PP inte har på sitt program.

farmorgun
2010-01-10, 01:41
Winston Smith (2010-Jan-04)Hej, mina frågor gäller vågmästarstrategin.
1. Har du läst texten om vårmästarstrategin?
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning
2. Stödjer du vågmästarstrategin?
3. I vilka frågor kan du tänka dig att gå emot partilinjen (som enligt strategin är identisk med regeringens linje)?
I svaren på dessa frågor skulle jag vilja att alla eventuella personliga hjärtefrågor, stötestenar och liknande framgår. Det är viktigt för mig att veta om hänsyn till andra områden än Piratpartiets kärnfrågor kan komma att spela in när du avgör hur du ska rösta i riksdagen och jag vill därför ha ett så utförligt och heltäckande svar som möjligt. Om regeringen t.ex. vill lägga ner en verksamhet, ett regemente e.d. i din hemtrakt, kommer du då att tveka att rösta med regeringen i riksdagen?

Hej!
Jag har noga läst igenom vågmästarstrategin innan jag bestämde mig för att villfara en del piraters önskemål att ställa upp. Jag måste medge att det var en stötesten eftersom jag varit en av dem som allra hårdast kritiserade regeringspartiernas ledare för att de tillgrep partipiska och utkvittning när FRA-lagen skulle beslutas. Ett beslut som kommer till på det viset vinner inte min aktning - jag har fortfarande svårt att se det som ett i demokratisk ordning fattat beslut.

Därför blev det till att ta ett ordentligt samtal med mig själv vid min dator. Kom då fram till att så som riksdagen arbetar idag, där besluten i princip tas i ett eller ett par utskott medan resten traskar patrull, är det inget problem. När Piratpartiet kommer in i riksdagen är partigruppen till sin storlek ungefär som ett ordinärt utskott (som jag för mig själv ser som ett interimistiskt medborgarutskott) och då har jag inte några problem med strategin. Jag har lovat mig själv att om den dag skulle komma att jag hamnade i ett sådant dilemma, då finns möjligheten att låta en ersättare komma in i mitt ställe och jag kan tacka för mig. Det viktiga är att jag gjort detta klart för mig själv och andra innan valet!!! Och håller mig till det!

Laszlo Donat
2010-01-14, 09:28
Hej Piratvänner!
Nu det börjar bli allvar! Vårt förslag till riksdagskandidater måste lämnas snart! Jag har gjort mina val, men jag kan ändra mig och korrigera min lista i sista ögonblicket! Så alla ni som är med på kandidattråden och uppdaterar det snabbt har en chans till min röst! De som har valt att inte vara med på kandidattråden är ointressanta för min del och blir inte bland de som får min röst!
Till Riksdagen vi måste välja karismatiska, kunniga, fantasifulla och trevliga människor! Oerhört viktig att riksdagsgruppen trivs inbördes att inga schismer förekommer och kan koncentrera sig på vårt program!
Eftersom alla är överens om partiets grundprinciper (hoppas jag!) jag valde inte att fråga om det! Jag ställde tre frågor tidigare som kan tyckas betydelselösa i sammanhanget, men för mig svaren har varit betydelsefulla för att avgöra vem jag ska rösta på! Jag lovade även någonstans att jag ska ställa frågorna även för mig själv!
Och här kommer det:

Det finns inte ett allmänt godtaget svar på frågan! Men för en blivande riksdagskandidat i Piratpartiet finns bara ett gott svar!

Man blir Pirat och medlem i Piratpartiet!
Genom historien är pirater är ju goda människor, har alltid kämpat mot grym överhet med livet som insatts och såg till att orättvist insamlade skatter blivit omfördelade! Som den bästa svenska förebild kan bli den berömda Efraim Långstrump och hans mytomspunna lilla dotter!

Ja, det är den främsta anledningen att Pirater ska bli Riksdagsmän!

Jag ska ha Piratkepsen på skallen fram till valet, även inomhus! Att ha keps på sig är uppstudsig och ger uppmärksamhet! Alla nya medlemmar i Ung Pirat borde få en piratkeps som present!
Kommer Piratpartiet få mer en 4 % av rösterna då har vi vunnit valet, 6,6% betyder stor vinst o.s.v.

Bland de svar som jag uppskattade mest:
1. Man äter mycket julmat.
2. Ja.
3. Äta mycket julmat.
Mun-mot-mun, bloggande…
..etablera en ännu mer aktivismpositiv kultur i organisationen, och fortsätta försöka inspirera till stordåd.

Kanske vissa kan räkna ut nu vilka som får min röst?
Jag har inte fått frågan om ang. hur mycket jag skulle donera till PP av de 55 tusen!
Men jag svarar! Jag ska donera allt och lika mycket till, men jag måste ha en plats på första raden mitt emot talmannen så att jag syns bra, och för att jag ser och hör dåligt!
Samt att ingen sitter bredvid och skymmer mig! Så rösta på mig!
Jag lägger det här ovan även på piratblogg för säkerhets skull (om moderatorn skulle radera/ censurera)! Om du behöver mera fakta, eller att jag ska rösta på dig av någon anledning maila mig: lld@laszlold.eu

Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Med vänlig hälsning
Laszlo