handdator

Visa fullständig version : Personvalskampanj i Piratpartiet

Talismanen
2009-11-22, 17:31
Hur ställer sig ledningen i Piratpartiet till egna personvalskampanjer och har dom någon över gräns för vad dom får kosta...

Mikael Nilsson
2009-11-23, 17:29
Talismanen (2009-Nov-22)Hur ställer sig ledningen i Piratpartiet till egna personvalskampanjer och har dom någon över gräns för vad dom får kosta...

Partiet är beroende av att kandidaterna kampanjar så gott de förmår. Någon stor central budget för detta tror jag inte kommer att kommer finnas - huvuddelen av pengarna kommer att gå åt till kampanjmaterial för våra aktivister, och i viss mån resor. Men detaljerna återstår att mejsla ut, helt klart.

Talismanen
2009-11-23, 17:39
Mikael Nilsson (2009-Nov-23)Talismanen (2009-Nov-22)Hur ställer sig ledningen i Piratpartiet till egna personvalskampanjer och har dom någon över gräns för vad dom får kosta...
Partiet är beroende av att kandidaterna kampanjar så gott de förmår. Någon stor central budget för detta tror jag inte kommer att kommer finnas - huvuddelen av pengarna kommer att gå åt till kampanjmaterial för våra aktivister, och i viss mån resor. Men detaljerna återstår att mejsla ut, helt klart.

Dit jag vill komma är om man som kandidat får lägga upp den summa man själv behagar och önskar. Och åka land och rike runt om man vill utan att det väcker ont blod från partiledningen. Och att det är upp till varje kandidat att betala sin kampanj och ordna finansiering för den.

Mårten Fjällström
2009-11-26, 14:51
Om du ordnar finansiering själv till saker så kampanja så mycket du vill. Kampanjande är bra.

Talismanen
2009-11-26, 15:33
Men det här är någonting som partiet måste gå ut med till alla kandidater att man får kampanja hur mycket man vill. Jag har strukturen klar på min kampanj redan. Men jag känner det också att partiet måste gå ut med hurvida man ska ha en lista i hela riket eller flera olika riksdagslistor i riket. Det påverkar oss som vill kampanja hårt också...

AndersLindbäck
2009-11-26, 17:59
Talismanen (2009-Nov-26)Men jag känner det också att partiet måste gå ut med hurvida man ska ha en lista i hela riket eller flera olika riksdagslistor i riket. Det påverkar oss som vill kampanja hårt också...

Det har varit känt sedan länge hur det skall se ut med riksdagslistorna. Alla nomineringarna till listorna är gjorda.

Nu återstår lite kampanjande och sedan börjar primärvalsomröstningen.

dansve
2009-11-26, 23:02
Talismanen (2009-Nov-26)Men det här är någonting som partiet måste gå ut med till alla kandidater att man får kampanja hur mycket man vill. Jag har strukturen klar på min kampanj redan. Men jag känner det också att partiet måste gå ut med hurvida man ska ha en lista i hela riket eller flera olika riksdagslistor i riket. Det påverkar oss som vill kampanja hårt också...

Kör hårt! Men jag rekommenderar att du visar vem du är även på forum. ;)

En snygg bild som avatar (vill du låna min? ;)). En liten signatur med namn, texten "Jag är primärvalskandidat", länk till ev. blogg och frågetråd vore dessutom informativt.

Talismanen
2009-11-27, 08:34
Så blev det kritik i stället för svar på frågan. Det var ju verkligen kreativt.

Mikael Nilsson
2009-11-27, 11:25
Talismanen (2009-Nov-26)Men det här är någonting som partiet måste gå ut med till alla kandidater att man får kampanja hur mycket man vill. Jag har strukturen klar på min kampanj redan. Men jag känner det också att partiet måste gå ut med hurvida man ska ha en lista i hela riket eller flera olika riksdagslistor i riket. Det påverkar oss som vill kampanja hårt också...

Det är beslutat sedan länge att partiet ska ha sex listor över landet, geografiskt indelade i norr, mitt, väst, öst (minus stockholm), stockholm, och syd. Tio kandidater kommer att vara samma på alla listor, och därutöver kommer 12 på varje lista att vara lokala namn. De gemensamman namnen har udda positioner på listan. Totalt ger detta 82 kandidater.

Talismanen
2009-11-27, 12:17
Tack! Äntligen ett klargörande!!:)

RikMatts
2009-11-27, 12:27
Mikael Nilsson (2009-Nov-27)[quote] Totalt ger detta 82 kandidater.

Varav minst 25 av kvinnligt kön, enligt styrelsebeslut (30-70%)

Av de 33 kandiderande kvinnorna kommer alltså 25 att hamna på listorna. Av 197 kandiderande män kommer 57 att hamna på listorna.

Med reservation för att E. Söderberg ändrat sitt namn från Ellen till Erik i kandidatpresentationen i protest mot styrelsebeslutet.

Mikael Nilsson
2009-11-27, 13:04
RikMatts (2009-Nov-27)Mikael Nilsson (2009-Nov-27)[quote] Totalt ger detta 82 kandidater.
Varav minst 25 av kvinnligt kön, enligt styrelsebeslut (30-70%)
Av de 33 kandiderande kvinnorna kommer alltså 25 att hamna på listorna. Av 197 kandiderande män kommer 57 att hamna på listorna.
Med reservation för att E. Söderberg ändrat sitt namn från Ellen till Erik i kandidatpresentationen i protest mot styrelsebeslutet.

Nu förenklar du lite. Någonstans mellan 7 och 75 kvinnor hamnar på valsedlarna. Men sannolikt är kanske 17, 22 eller 27 kvinnor totalt.

Och kön räknas baserat på personnummer, inte namn.

Talismanen
2009-11-27, 16:46
Men alltså om folk håller på och grejar och ändrar vem kan garantera att urvalet kommer gå rätt till? Det kommer ju bli ett evigt prat om att den har fått si och så mycket röster. Här gäller det för partistyrelsen att hålla koll på grejerna ordentligt. Om folk kan hålla på och ändra sina namn för att man inte gillar partistyrelsens beslut då finns risken att det spårar ur helt...