handdator

Visa fullständig version : Förslag västlista av Henry Rouhivuori

piratcensur
2009-12-14, 18:41
Hej, jag heter Henry Rouhivuori och bor i västra distriktet. Jag har varit medlem sedan start kan man säga. Februari 2006 blev jag medlem. I dessa konkurrensens tider mellan de olika distrikten har jag tagit fram en lista för västra distriktet med kandidater från väst. Den tar hänsyn till kön, etnisk mångfald, ålder etc.

Motivering till de fem första kandidaterna:

# Björn Felten
Varit med partiet sedan start. Har varit i media. Har lång erfarenhet. För mig given etta.

# Tess Lindholm
Driven tjej som har ansvarsroll inom partiet i Göteborg.

# Mika Sjöman
Varit med sen start kom högt i förra riksdagslistan. Mycket media.

# Björn Odlund
Distriktsledare med erfarenhet av media.

# Marie Axelsson
Aktiv bloggare. Given andrakvinna på listan.

Hela listan:

Björn Felten
Tess Lindholm
Mika Sjöman
Björn Odlund
Marie Axelsson

C Magnus Berglund
Kalle Vedin
Marielle Lecoq
Kari Naumanen
Olof Bjarnasson

Jacob Hallén
Isabelle Jacobsson
Mazdak Farrokhzad
Kent Holmblad
Nichlas Wencel

Disa Fanto Börjesson
JP Andersson
Anders Andersson

Detta är ett förslag på hur man kan rösta in så många från väst till valsedeln som möjligt. Två riksplatser kan det bli om det blir tillräckligt många som röstar enligt förslaget.

Röstar gör man här:
https://pirateweb.net/Pages/v4/Admin/PlaceInternalVote.aspx?PollId=2

Kommentarer går att posta här:
http://forum.piratpartiet.se/Topic189805-567-1.aspx

För att kunna kommentera krävs det att man har kopplat sitt forumkonto till sitt medlemskap i Pirateweb.
https://pirateweb.net/Pages/v4/v3/Account/BasicDetails.aspx

Edit 15 dec: Version 2
Edit 16 dec: Version 2.1
Edit 17 dec: Version 3

pipe
2009-12-15, 15:01
piratcensur (2009-Dec-14)Den tar hänsyn till kön, etnisk ursprung, ålder etc.
Inte för att vara sådan.. men borde man inte ta iallafall lite hänsyn till kompetens och lämplighet också? Jag såg att minst en av dessa inte ens har en tråd i forumet här så hur kan du veta vad personerna står för och jobbar för?

piratcensur
2009-12-15, 15:37
pipe (2009-Dec-15)piratcensur (2009-Dec-14)Den tar hänsyn till kön, etnisk ursprung, ålder etc.
Inte för att vara sådan.. men borde man inte ta iallafall lite hänsyn till kompetens och lämplighet också? Jag såg att minst en av dessa inte ens har en tråd i forumet här så hur kan du veta vad personerna står för och jobbar för?
Beklagar om det upplevs som att jag rusat iväg. Nu är det inte tillåtet att göra medlemsutskick och även om så vore skulle jag frågat minst två andra pirater, allt enligt trepiratsregeln.

Som man kan se så har jag varit noga med att ha med kvinnor enligt 30/70. Det och ordningen på kandidaterna kan givetvis diskuteras. Nämn gärna vilken/vilka platser i listan som skall förändras. (flyttas om eller bytas ut helt)

piratcensur
2009-12-15, 15:55
Motivering fem första:

# Björn Felten
Varit med partiet sedan start. Har varit i media. Har lång erfarenhet. För mig given etta.

# Tess Lindholm
Driven tjej som har ansvarsroll inom partiet i Göteborg.

# Mika Sjöman
Varit med sen start kom högt i förra riksdagslistan. Mycket media.

# Björn Odlund
Distriktsledare med erfarenhet av media.

# Marie Axelsson
Aktiv bloggare. Given andrakvinna på listan.

Pladen
2009-12-15, 16:41
Är du allvarlig nu? Karln är ju helt omöjlig att samarbeta med.

piratcensur
2009-12-15, 16:50
Gjorde en djupare analys av kandidaterna och reviderade listan.
Det påverkade dock inte de tio översta.

piratcensur
2009-12-15, 16:52
Pladen (2009-Dec-15)Är du allvarlig nu? Karln är ju helt omöjlig att samarbeta med.
Hej du, tala klarspråk, om du inte törs nämna namn så säg listnumret, så att jag vet vem du åsyftar.

pipe
2009-12-16, 01:21
Jag skulle vilja se Mazdaks forumtråd, lite underligt att han inte skapat någon, undrar om han fortfarande kandiderar? Eller hittar jag den bara inte? Lite lurigt om man inte kan ställa frågor. Det kan finnas fler folk som inte har utfrågningstrådar, men jag kom bara att tänka på honom eftersom jag känner honom och vet att han inte är den som är rädd för publicitet.. :)

Pladen
2009-12-16, 01:52
Hej du, tala klarspråk, om du inte törs nämna namn så säg listnumret, så att jag vet vem du åsyftar.

Jag syftar på Felten och detta är trots hans påståenden ingen form av smutskastingskampanj, det är helt enkelt baserat på vad jag sett på detta forum de senaste dagarna. Han har kallat mig och andra både det ena och det andra ett flertal gånger, han har helt oprovocerat skällt ut folk och i löpet av två dagar gjort sig osams med i stort sett alla aktiva i den lokala organisationen i Göteborg. Jag anser helt enkelt inte att han är lämplig.

...sen kunde man ju lägga till Anders Andersson, killen här ovanför till listan

piratcensur
2009-12-16, 03:06
Pladen (2009-Dec-16)Jag syftar på Felten och detta är trots hans påståenden ingen form av smutskastingskampanj, det är helt enkelt baserat på vad jag sett på detta forum de senaste dagarna. Han har kallat mig och andra både det ena och det andra ett flertal gånger, han har helt oprovocerat skällt ut folk och i löpet av två dagar gjort sig osams med i stort sett alla aktiva i den lokala organisationen i Göteborg. Jag anser helt enkelt inte att han är lämplig.
Du anser honom inte lämplig. Det påverkar inte min bedömning om Björn Feltens lämplighet som kandidat sett till hela distriktet bästa. Om det förekommer (mycket) lokala meningsskiljaktigheter så är det Björns och de som inte håller med, jobb att lösa det, inte att jag skall peta honom.

...sen kunde man ju lägga till Anders Andersson, killen här ovanför till listan
Det finns även sådana som i sina presentationer visar kvaliteter som väl räcker till en plats längre ner i listan om man skippar kollen på könsfördelningen. Ja, jag kommer lägga till Anders Andersson efter jag postat detta. Jag anser könsfördelningen vara tillfyllest längre upp i listan.

piratcensur
2009-12-16, 03:11
pipe (2009-Dec-16)Jag skulle vilja se Mazdaks forumtråd, lite underligt att han inte skapat någon, undrar om han fortfarande kandiderar? Eller hittar jag den bara inte? Lite lurigt om man inte kan ställa frågor. Det kan finnas fler folk som inte har utfrågningstrådar, men jag kom bara att tänka på honom eftersom jag känner honom och vet att han inte är den som är rädd för publicitet.. :)
Mazdak är med på Hela Listan (tm), så jag antar att han kandiderar.

Tsim
2009-12-16, 15:44
Den tar hänsyn till kön, etnisk ursprung, ålder etc.

Får jag fråga hur du har tagit reda på etniskt ursprung?

piratcensur
2009-12-16, 17:16
Tsim (2009-Dec-16)Den tar hänsyn till kön, etnisk ursprung, ålder etc.
Får jag fråga hur du har tagit reda på etniskt ursprung?
Det är så att jag placerat icke-svenska efternamn på listan för att öka chanserna att få röster även från andra än svenskar. Alla som röstar i riksdagsvalet är iofs svenskar sett till medborgarskap.

Pladen
2009-12-16, 18:16
Pladen (2009-Dec-16)Jag syftar på Felten och detta är trots hans påståenden ingen form av smutskastingskampanj, det är helt enkelt baserat på vad jag sett på detta forum de senaste dagarna. Han har kallat mig och andra både det ena och det andra ett flertal gånger, han har helt oprovocerat skällt ut folk och i löpet av två dagar gjort sig osams med i stort sett alla aktiva i den lokala organisationen i Göteborg. Jag anser helt enkelt inte att han är lämplig.
Du anser honom inte lämplig. Det påverkar inte min bedömning om Björn Feltens lämplighet som kandidat sett till hela distriktet bästa. Om det förekommer (mycket) lokala meningsskiljaktigheter så är det Björns och de som inte håller med, jobb att lösa det, inte att jag skall peta honom.

Ja alltså det är ju precis som du påpekar din lista och därför din bedömning att göra. Du kan göra precis som du vill med det. Jag gav min åsikt, precis som du gjorde genom att publicera listan, håller du inte med mig så fint, det behöver du så klart inte göra. Alla har ju rätt till sin egen åsikt. Jag trodde du ville ha diskusion om listan och att det var detta som var anledningen till att du publicerat den här på forumet.

Sen kan ju jag tycka att de motiveringar du ger till dina topp fem är lite tunna, men som sagt det är ju din lista, så om det duger för dig så är väl allt väl.

Pladen
2009-12-17, 12:14
I en annan tråd, väldigt lite relevant för denna list för övrigt säger du detta.

piratcensur (2009-Dec-16)Pladen (2009-Dec-16)Ingen har någonsin ens antytt att det skulle vara på något annat vis.
Som när du gick ut ganska hårt i min tråd och sa att karln inte går att samarbeta med. Jag fattade det att du tvingar mig att ändra i min lista. Sedan så säger du blygsamt att det är min lista att jag gör vad jag vill med den. Du var alltså inte ute efter att diskutera listan har jag förstått. Låt mig lämna denna tråd nu för den berör inte mig då jag inte bor i valkretsen.

Du får gärna förklara dig, för jag anser att jag har framfört åsikter om listan inget annat.

piratcensur
2009-12-17, 12:20
Pladen (2009-Dec-17)Du får gärna förklara dig, för jag anser att jag har framfört åsikter om listan inget annat.
I den posten jag syftade på så frågade du om jag var allvarlig. Jag tolkar det som att du är tveksam till om jag menar allvar med listan, alternativet ett namn som du kallade för "karln". Din formulering där inbjuder inte till diskussion.

Pladen
2009-12-17, 12:50
piratcensur (2009-Dec-17)Pladen (2009-Dec-17)Du får gärna förklara dig, för jag anser att jag har framfört åsikter om listan inget annat.
I den posten jag syftade på så frågade du om jag var allvarlig. Jag tolkar det som att du är tveksam till om jag menar allvar med listan, alternativet ett namn som du kallade för "karln". Din formulering där inbjuder inte till diskussion.

Ok, det var klumpigt uttryckt av mig, jag förstår så klart att du menar allavar med din lista. Jag menade förstås inte att det finns något tvång att ändra på din lista, bara för att jag vill det. Jag uttyckte min åsikt, precis som alla andra kan göra om din lista i den här tråden.

agnesson
2009-12-17, 13:11
pipe (2009-Dec-16)Jag skulle vilja se Mazdaks forumtråd, lite underligt att han inte skapat någon, undrar om han fortfarande kandiderar? Eller hittar jag den bara inte? Lite lurigt om man inte kan ställa frågor. Det kan finnas fler folk som inte har utfrågningstrådar, men jag kom bara att tänka på honom eftersom jag känner honom och vet att han inte är den som är rädd för publicitet.. :)

Det är bara att skapa en forumtråd åt honom om den ännu inte finns. Se dock till så att han är medveten om att den finns, vi vill ju gärna att kandidaterna svarar på frågorna också..

Tsim
2009-12-21, 00:59
Det är så att jag placerat icke-svenska efternamn på listan för att öka chanserna att få röster även från andra än svenskar. Alla som röstar i riksdagsvalet är iofs svenskar sett till medborgarskap.

Vilket betyder att du inte alls tagit hänsyn till etnicitet i praktiken. Etnicitet är väldigt svårt att ta reda på via efternamn, det är betydligt mer brett än så. "Öka chanserna att få röster även från andra än" var en klantig formulering i mina öron. "Är svenskar iofs sett till medborgarskapet" är också en klantig formulering men ah, förlåt att blir hakar upp mig, men jag tycker inte det känns rimligt att du kan säga att du tagit hänsyn till etnicitet.

piratcensur
2009-12-21, 09:48
Tsim (2009-Dec-21)Det är så att jag placerat icke-svenska efternamn på listan för att öka chanserna att få röster även från andra än svenskar. Alla som röstar i riksdagsvalet är iofs svenskar sett till medborgarskap.

Vilket betyder att du inte alls tagit hänsyn till etnicitet i praktiken. Etnicitet är väldigt svårt att ta reda på via efternamn, det är betydligt mer brett än så. "Öka chanserna att få röster även från andra än" var en klantig formulering i mina öron. "Är svenskar iofs sett till medborgarskapet" är också en klantig formulering men ah, förlåt att blir hakar upp mig, men jag tycker inte det känns rimligt att du kan säga att du tagit hänsyn till etnicitet.
Jag ändrade min formulering till etnisk mångfald som jag tror är en mjukare formulering. Det är en svår balansgång att tala om etnicitet och etnisk ursprung. Risken är att man knyter sig. Enklast är att inte nämna etnicitet alls.

Tsim
2009-12-27, 21:22
Jag ändrade min formulering till etnisk mångfald som jag tror är en mjukare formulering. Det är en svår balansgång att tala om etnicitet och etnisk ursprung. Risken är att man knyter sig. Enklast är att inte nämna etnicitet alls.

Jag har inga problem med att man tar hänsyn till etnisk mångfald, absolut inte, tyckte bara det kändes orimligt att du kunnat göra det, eftersom du endast läst efternamnen. Men okejdå.

piratcensur
2009-12-31, 01:40
Rick har en bild över valdeltagandet hittills per valkrets.
Ser bra ut för västra distriktet. (sex översta positionerna)
(fortsätt rösta!)

http://rickfalkvinge.se/files/2009/12/grafik-valdeltagande.png

Winston Smith
2009-12-31, 02:44
piratcensur (2009-Dec-31)Rick har en bild över valdeltagandet hittills per valkrets.
(fortsätt rösta!)
Blir det bara västsvenska riksdagskandidater nu då eller?

piratcensur
2009-12-31, 03:27
Winston Smith (2009-Dec-31)piratcensur (2009-Dec-31)Rick har en bild över valdeltagandet hittills per valkrets.
(fortsätt rösta!)
Blir det bara västsvenska riksdagskandidater nu då eller?
Beror på vilka positioner som våra fyra ( ;) ) kandidater placerar sig i topp 10. Om Väst når #1 riks, så tjänar Väst ett mandat då det utfaller i Stockholm.

Edit:

Antal röster enligt grafen och PW:

Väst 196
STH 119
Syd 85
Öst 69
Mitt 42
Norr 35

Totalt 546

Om man går efter antal röster så borde Väst få 3,6 platser i topp10, avrundat 4 platser.

Winston Smith
2009-12-31, 15:19
piratcensur (2009-Dec-31)Om man går efter antal röster så borde Väst få 3,6 platser i topp10, avrundat 4 platser.
Ok, det får väl gå att leva med antar jag. ;)

piratcensur
2010-01-16, 20:44
Nya siffror:

Väst 313
STH 204
Syd 202
Öst 174
Norr 110
Mitt 88

Totalt 1091

Således 2,87 platser för Väst. Kan det bli 3....