handdator

Visa fullständig version : Diskussion om dokumentet "Piratpartiets värderingar"

Mikael Nilsson
2009-12-21, 18:24
Styrelsen vill att dokumentet "Piratpartiets värderingar (http://www.piratpartiet.se/varderingar)" ska vara levande, och därför tänkte jag att denna tråden kunde få vara samlingsplats för diskussion kring det dokumentet.

Blod-Svente
2009-12-21, 19:48
Jättebra.
Vore toppen om alla vi som skriver här på forumet kunde vara överens om detta och sträva efter att debattera därefter.

RikMatts
2009-12-21, 22:06
Det är väl framförallt uttrycket "hårda mätdata" som upprört känslorna.

Den här länken diskuterar värderingarnas betydelse för vetenskap, så kallade "cognitive values". Kanske kan vara till hjälp

http://philosophy.wisc.edu/Forster/220/notes_7.html

Jag har för övrigt en kommentar på min blogg om detta med Piratpartiet och "hårda mätdata" (inte så konstruktiv, utan mera reflekterande)

http://viktualiebrodern.wordpress.com

Tommten
2009-12-22, 11:10
Skulle egentligen vilja ändra "och en hierarkisk toppstyrd struktur som fördelar mandat och resurser." till en hierarkisk bottenstyrd gräsrotsstruktur som löpande ger mandat till toppen på det de vill besluta om, så toppen får fördela mandat och resurser vidare i organisationen efter de fått mandatet nerifrån (inom rimliga gränser förstås), men det är ju inte en förändring i texten som jag är ute efter då direkt...

Fahrenheit451
2009-12-22, 11:28
Hur ska man gör så att inte detta också bara blir ett snyggt papper som andra politiska partier har och som också påstås värna demokrati, yttrandefrihet. Hur efterleva detta dokument?

RikMatts
2009-12-22, 12:10
Fahrenheit451 (2009-Dec-22)Hur ska man gör så att inte detta också bara blir ett snyggt papper som andra politiska partier har och som också påstås värna demokrati, yttrandefrihet. Hur efterleva detta dokument?

Det är dokumentet som skall efterleva partiets värderingar. Och om partiets värderingar ändras, skall dokumentet ändras.

Med det menar jag inte nån sorts vindflöjelprinciper, vad andra tycker, som Groucho Marx uttryckte

These are my principles. If you don't like them, I have others

Utan det är förstås partiets interna värderingsförändringar som skall efterlevas av dokumentet.

anderserk
2009-12-29, 21:33
"Partiets värderingar" --- att vara överens om språk är inte lätt förståss. Med ett politiskt partis värderingar skulle jag mera associerat till de politiska värderingar som ligger till grund för politiken. Detta dokument handlar väl främst om den interna organisationen.. ett bättre namn, vad skulle det vara - Rättesnöre för piratpartister, typ. :-)

Göran Widham
2010-01-02, 12:25
Jag vet inte riktigt hur man bör gå till väga för att koppla ihop forumdiskussioner med den allmänna diskussionen på bloggar. Själv har jag en tendens att aldrig orka med forumet utan nöja mig med att diskutera på bloggen. Men jag inser att när många gör så blir det ingen diskussion här, vilket kanske är olyckligt.

Jag har skrivit en lång blogpost om värderingsdokumentet som jag tycker är ett bra och viktigt initiativ, som förtjänar uppmärksamhet och engagemang för att förädlas. http://fridholm.net/2010/01/01/om-piratpartiets-kunskapssyn-och-manniskossyn/ I den avslutar jag såhär:

Jag skriver detta för att vi behöver inte bara ett dokument. Vi behöver en diskussion! Vi behöver remixa dom här tankarna, värderingarna och orden tills de blir något vi som rörelse kan stå för. Den diskussionstråd som startats för detta ekar ödsligt tom. Men det finns en diskussion i bloggosfären. Den behöver leda fram till något. Kanske vi skulle starta en piratepad för remixande av dokumentet. Om ingen redan gjort det.

Är det några andra än jag som skulle vilja engagera sig i att förbättra dokumentet?

Mab
2010-01-02, 13:20
Göran Widham (2010-Jan-02)
Är det några andra än jag som skulle vilja engagera sig i att förbättra dokumentet?

Ryktet säger att framtidsklustret tittar lite på det och eventuellt kommer släppa en remix. Ska bli spännande att se vad som kommer därifrån.

Göran Widham
2010-01-02, 15:38
Mab (2010-Jan-02)Göran Widham (2010-Jan-02)
Ryktet säger att framtidsklustret tittar lite på det och eventuellt kommer släppa en remix. Ska bli spännande att se vad som kommer därifrån.

Har framtidsklustret en så tydlig form att det går att komma i kontakt med det. Var, när, hur i så fall?

Mab
2010-01-02, 17:07
Göran Widham (2010-Jan-02)
Har framtidsklustret en så tydlig form att det går att komma i kontakt med det. Var, när, hur i så fall?

Ibland, ibland inte. PMa mig på skype så ska jag se vad jag kan göra :-)

farmorgun
2010-01-10, 21:08
Göran Widham (2010-Jan-02)Jag vet inte riktigt hur man bör gå till väga för att koppla ihop forumdiskussioner med den allmänna diskussionen på bloggar. Själv har jag en tendens att aldrig orka med forumet utan nöja mig med att diskutera på bloggen. Men jag inser att när många gör så blir det ingen diskussion här, vilket kanske är olyckligt.
Jag har skrivit en lång blogpost om värderingsdokumentet som jag tycker är ett bra och viktigt initiativ, som förtjänar uppmärksamhet och engagemang för att förädlas. http://fridholm.net/2010/01/01/om-piratpartiets-kunskapssyn-och-manniskossyn/ I den avslutar jag såhär:
Jag skriver detta för att vi behöver inte bara ett dokument. Vi behöver en diskussion! Vi behöver remixa dom här tankarna, värderingarna och orden tills de blir något vi som rörelse kan stå för. Den diskussionstråd som startats för detta ekar ödsligt tom. Men det finns en diskussion i bloggosfären. Den behöver leda fram till något. Kanske vi skulle starta en piratepad för remixande av dokumentet. Om ingen redan gjort det.

Gillar ditt inlägg på Nyårsdagen och har sparat länken för att se vad jag kan bidra med, när jag lagt ut mejlet till Näringsutskottets ledamöter och suppleanter på min blogg och rensat mejlboxen som just nu hotar att svämma över, då jag varit a f k några dagar. Har för övrigt i mejlet till NäU tagit med en länk till ditt blogginlägg Lagen bygger vi tillsammans för att visa dessa ledamöter den seriösa diskussion som pågår.

Richie
2010-02-09, 21:06
Tommten (2009-Dec-22)Skulle egentligen vilja ändra "och en hierarkisk toppstyrd struktur som fördelar mandat och resurser." till en hierarkisk bottenstyrd gräsrotsstruktur som löpande ger mandat till toppen på det de vill besluta om, så toppen får fördela mandat och resurser vidare i organisationen efter de fått mandatet nerifrån (inom rimliga gränser förstås), men det är ju inte en förändring i texten som jag är ute efter då direkt...
Vad menar du med löpande? Som det är nu är det ju medlemmarna på årsmötet som ger mandat till styrelsen som i sin tur delegerar till ledningen, dvs precis det du efterfrågar. Det förhållandet regleras i stadgarna, det är där de tar slut som det här dokumentet "tar vid" så att säga.

Tommten
2010-02-11, 01:23
Nu när jag klickar mig fram till piratpartiets värderingar igen, så gör jag en annan reflektion...
Varför tar värderingsdokumentet ens upp partiets organisationsform? Det har väl inte så mycket att göra med själva partiets värderingar egentligen. En del av dokumentet verkar blanda ihop partiets värderingar med beskrivningar om hur själva strukturen och processen med beslutsfattande går till inom partiet.

Jag skulle gärna se lite mer värme i det där dokumentet då det i min åsikt känns lite kallt och hårt. Det är möjligt att det är alla versaler som gör att jag får det intrycket, men även ett hårt uppradande av punkter och en brist på flyt. Nu har jag inget förslag på en alternativ text så det var kanske inte så konstruktivt sagt, men jag har sett mer känslosamma, kärleksfulla och varma beskrivningar av piratpartiets värderingar och varför vi inom piratpartiet brinner för det vi gör.

Meningen med värderingsdokumentet är väl att få läsaren att känna "Så känner jag också, det här är ju jag. Det är ett parti för mig!"?
Ber om ursäkt ifall någon tar illa upp, men jag tror att det behövs mer än den där stela punktlistan för att det ska få den effekten.

Text som liknar denna: http://www.piratpartiet.se/hjartan skulle jag vilja se i värderingsdokumentet. Speciellt de första två styckena och avslutningen.
Kärlek. Själva ordet andas privatliv, något intimt och personligt som man inte delar med sig av till vem som helst. Romantiska middagar på tu man hand, fåniga sms som skickas i smyg på fikarasten, kärleksbrev som får dig att rodna... Man behöver inte syssla med särskilt hemliga saker för att kunna känna att man gärna behåller en del saker på det privata planet.

Alla behöver ett privatliv. Det finns en anledning till att vi har persienner i fönstren, lås på badrumsdörren och lösenord till vår epost. Faktum är att rätten till privatlivet anses vara så viktig att den finns fastslagen inte bara i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna¹ utan även i svensk grundlag²
Piratpartiet får ibland kritik för att vara för fokuserade. Vi borde ta ställning i fler frågor än vad vi gör, sägs det. Men vi tycker inte att det är en prioritet att diskutera vem som ska klippa gräsmattan när huset står i lågor.
Hur bra som helst ju! Det är lämpliga saker att lägga in i ett dokument som beskriver våra värderingar! Det väcker positiva känslor och har ett djup och värme. Det finns säkert en massa nyhetsbrev och bloggposter med samma härliga stämning som man kan hämta text från.

Framtidstro, positivitet, kärlek och ett mer djupare belysande varför PPs värderingar gör världen till en bra plats, utan att klanka ner på en massa andra saker (det ger negativa känslor). Det är vad jag vill se i värderingsdokumentet. Hur partiets struktur med beslutsfattande och arbetssätt fungerar kan ha en egen flik istället för det hör inte hemma under värderingar.

Mab
2010-03-07, 20:02
Det har lagts en motion till årsmötet om att skrota värderingsdokumentet helt. Motionen hittar man här (http://forum.piratpartiet.se/Topic200466-737-1.aspx).

Jan-Olof Ruuska
2010-05-06, 00:54
Styrelsen vill att dokumentet "Piratpartiets värderingar (http://www.piratpartiet.se/varderingar)" ska vara levande, och därför tänkte jag att denna tråden kunde få vara samlingsplats för diskussion kring det dokumentet.

Diskussionen försvann tyvärr ut på Skype... :(

Jag har skrivit ett helt annat dokument som jag i och för sig kallar

"Piratpartiets värderingar",

men som inte har just några likheter med det nuvarande dokumentet, därav beteckningen 2.0. För alla som istället vill bidra i diskussionen om det, som ska bli en motion till nästa årsmöte 2011, väkomna till:

http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=26254