handdator

Visa fullständig version : Avskaffning av immaterialrätten?

Gustav Nipe
2006-01-04, 01:51
Blev lite fundersam när jag läste på PiratPartiet.se framsida att vi vill avskaffa immaterialrätten(upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd). Själv håller jag inte riktigt med om det, jag känner mer för att immaterialrätten bör moderniseras/ändra.

Tror att fler känner som jag och finner det lite väl radikalt att avskaffa imatterialrätten, eller?

/Gustav Nipe

Sebastian Själin aka Schangtil
2006-01-04, 01:55
Jo det kan kännas radikalt och det är det säkert med. Men som vi/jag har sagt om och om igen, nu efter vi hört vad ni(vi i paritet) sagt på forumet så håller vi på att ommarbeta de mesta texterna på sidan. Vi bygger nya stadgar, partoprogram och sånt.

Sov så gått alla pirater.

Laglorden
2006-01-04, 16:26
Jag tycker det är bäst att avskaffa först och sedan modernisera sen. Alltså först tar vi bort hela skiten, sen, om det behövs kan vi införa vissa begränsningar igen.

Det är viktigt, annars kommer det aldrig hända nånting.

ricce_n
2006-01-05, 08:49
Laglorden (2006-Jan-04)Jag tycker det är bäst att avskaffa först och sedan modernisera sen. Alltså först tar vi bort hela skiten, sen, om det behövs kan vi införa vissa begränsningar igen.

Det är viktigt, annars kommer det aldrig hända nånting.

Där sa du något bra... Som upphovsrätt, patenträtt etc. är formulerat idag begränsar de den fria marknaden och hindrar utväkling av nya idéer. Så kan vi inte ha det, men troligtvis kommer avskffandet av dessa lagar leda till en del oönskade konsekvenser vilket gör att vi måste styra upp det sammhälle som bildas med nya lagar.

Men att förändra, lappa och laga den befintliga lagstifftningen känar inget till mer än att dessa lagar blir almänt krångliga att tolka och praktiskt implementera