handdator

Visa fullständig version : Södra distriktets valberednings förslag på lista

SimonRosenqvist
2010-01-03, 23:34
Förslag till sydlista inför primärvalet

Om södra distriktets valberedning:
Södra distriktets valberedning är en inofficiell grupp som tagit på sig att sammanställa ett förslag på lista till primärvalet. Följande personer har medverkat i att ta fram listan:

Jörgen (jorgen.lindell@piratpartiet.se)
Mikke (mikke.svensson@piratpartiet.se)
Simon (simon.rosenqvist@piratpartiet.se)

Listan med motivering finns även publicerad på vår blogg: http://valberedningsyd.wordpress.com/2010/01/03/sydlista/

Motivering:

Arbetet har inte varit helt enkelt, att rangordna folk som många är väldigt duktiga fast på många olika sätt, och med många och olika egenskaper som ska vägas emot varandra.

Därför ska vi försöka beskriva lite av hur resonemangen gått.

Att bedriva valrörelse och att sitta i riksdagen är två olika saker. Detta i sig ger en motstridig idealprofil på en ?perfekt? kandidat, för det är inte alltid de egenskaperna som behövs för det ena, sammanfaller med de egenskaper som behövs för det andra. Starka och välformulerade individer kan till exempel göra en bra valkampanj, men det är inte alltid samma egenskaper som sen fungerar bra när man ska resonera ihop sig till fungerande politiska kompromisser i en riksdagsgrupp eller i utskottsarbete.

Egenskaper som är särskilt viktiga innan valet är retorisk och argumentativ förmåga, engagemang inför sin kandidatur, samt mediavänlighet ? hur mycket media personen kan skapa för partiet och till vilken kvalité. I riksdagen krävs det även att personen klarar av en regelbunden och välfylld arbetsvecka i fyra års tid, har kapacitet att arbeta i grupp och enskilt med att läsa och skriva stora mängder text, samt har social kompetens för att navigera i riksdagskorridorerna och med de övriga ledamöterna från partiet.

Det är även viktigt att skapa en lista där många olika väljare kan hitta någon de känner förtroende för. Här har vi sett till faktorer som geografisk spridning, könsfördelning och ålderskillnader.

Slutligen har vi även sett till anknytning och lojalitet till partiet. Har personen visat varit aktiv tidigare, känner han/hon lojalitet med våra frågor, och kan vi lita på att personen inte har en egen, från partiets skild agenda?

Vi har försökt att göra värderingarna av allt detta och baserat oss på ett antal olika källor. Enkätsvaren är en viktig sådan, men också kandidaternas frågetrådar i forumet, vad de skrivit på andra ställen, i forumet och på bloggar osv. har spelat roll, men såklart även våra personliga erfarenheter och nätverk har haft viss betydelse.

Några blir kanske besvikna på att de inte är med eller hamnat lägre än de tänkt sig. Se det inte som en diss i så fall, det har för oss inte handlat främst om att ranka individer utan om att sammantaget ha en välkomponerad lista. Ska man lägga in gurkor så behövs det en lagom blandning av socker, salt, ättika och vatten. :-)

Någon har undrat varför vi bara för fram kandidater från södra distriktet. Anledningen är att de slutgiltiga listorna i vilket fall kommer att byggas genom att varannan plats blir ?distriktslokal? och varannan ur en lista med de som fått flest röster, räknat på hela landet. Vi kommer alltså i vilket fall att gå till val på en lista som delvis innehåller annat än sydkandidater, och vi tycker att det som är relevantast för oss är att bestämma vilka kandidater som ska vara med på våra lokala platser. Dessutom, om vårt valdeltagande är högt, så har vi vissa möjligheter att få med några av våra toppkandidater på den där rikslistan.

Vi har valt att inte motivera enskilda kandidaters placering. Detta då ordningen är en sammanvägning av punkterna ovan och det inte är möjligt att kommentera en utan att kommentera andras ev. brister. Listan ska istället ses som en helhet.

Förslag:

1. Gustav Nipe, Malmö, 1988
2. Sandra Grosse, Ödåkra, 1990
3. Jan-Olov Viklund, Kalmar, 1952
4. Jacob Dexe, Lund, 1987
5. Klara Tovhult, Jönköping, 1973
6. Christoffer Willenfort, Rydebäck, 1970
7. David Radszuweit, Kalmar, 1974
8. Klara Ellström, Lund, 1988
9. Anders Hedberg, Lund, 1970
10. Leif Swahn, Kävlinge, 1959
11. Snild Dolkow, Lund, 1986
12. Gustav Wetter, Jönköping, 1983
13. Isak Gerson, Lund, 1991
14. Daniel Gustafsson, Kristianstad, 1976
15. Ellen Söderberg, Malmö, 1991
16. Tomas Kronvall, Oxie, 1983
17. Jonatan Kindh, Malmö, 1988
18. Alexander Masic, Lund, 1966
19. Dan Nilsson, Tjörnarp, 1978
20. Jonathan Lundin Holmquist, Näsum, 1987
21. Erik Andersson, Ljungby, 1990
22. Gerhard Gaum, Trelleborg, 1946

Posta gärna kommentarer här eller i bloggen. :)

piratcensur
2010-01-04, 00:44
Ni har lyckats toppa listan. Gratulerar.

Adrian Kristiansson
2010-01-06, 20:08
Jag saknar fortfarande en vettig motivering. Er så kallade motivering är bland de lamaste jag läst och jag skulle vilja påstå att det snarare är en undanflykt för att slippa kritiseras för valen ni gjort. Vad var ert egentliga syfte med listan, vad vill ni åstadkomma och varför är just dessa kandidater i denna rangordning den ultimata listan? Ska jag verkligen behöva fråga för att en valberedning ska ta sig tid att förklara dessa grundläggande frågor?

Listan skulle kunna sträva mot att ha de 22 kandidater som skulle göra det bästa jobbet om de blev invalda. Listan skulle också kunna sträva mot att innefatta de 22 kandidater som skulle kunna komplimentera varandra bäst, de 22 som har störst möjlighet att bli valda i riksdagsvalet, de 22 med störst möjlighet att bli valda i primärvalet, de 22 som får listan att se estetiskt vackrast ut, de 22 som skulle kunna generera flest röster eller helt enkelt de 22 som är bekvämast att välja in och som hamnar i den rangordningen som genererar lägst risk för att ni ska behöva stå till svars och kritiseras för era val av andra aktiva i Syd.

Vid samtliga exempel ovan med enbart det senaste undantaget skulle en tärning med högsta sannolikhet lyckas sätta ihop en bättre listan än ni nu lyckats med.

Gonte
2010-01-06, 20:37
Adrian Kristiansson (2010-Jan-06)Jag saknar fortfarande en vettig motivering. Er så kallade motivering är bland de lamaste jag läst och jag skulle vilja påstå att det snarare är en undanflykt för att slippa kritiseras för valen ni gjort. Vad var ert egentliga syfte med listan, vad vill ni åstadkomma och varför är just dessa kandidater i denna rangordning den ultimata listan? Ska jag verkligen behöva fråga för att en valberedning ska ta sig tid att förklara dessa grundläggande frågor?
Listan skulle kunna sträva mot att ha de 22 kandidater som skulle göra det bästa jobbet om de blev invalda. Listan skulle också kunna sträva mot att innefatta de 22 kandidater som skulle kunna komplimentera varandra bäst, de 22 som har störst möjlighet att bli valda i riksdagsvalet, de 22 med störst möjlighet att bli valda i primärvalet, de 22 som får listan att se estetiskt vackrast ut, de 22 som skulle kunna generera flest röster eller helt enkelt de 22 som är bekvämast att välja in och som hamnar i den rangordningen som genererar lägst risk för att ni ska behöva stå till svars och kritiseras för era val av andra aktiva i Syd.
Vid samtliga exempel ovan med enbart det senaste undantaget skulle en tärning med högsta sannolikhet lyckas sätta ihop en bättre listan än ni nu lyckats med.

Personligen ser jag inga fel med motiveringen de gett och din sista mening uppfattar jag mest som ett försök att förolämpa valberedningen, däremot har du i grunden en intressant fråga som jag hoppas blir besvarad :).

J. C.
2010-01-06, 21:09
Adrian Kristiansson (2010-Jan-06)Jag saknar fortfarande en vettig motivering. Er så kallade motivering är bland de lamaste jag läst och jag skulle vilja påstå att det snarare är en undanflykt för att slippa kritiseras för valen ni gjort. Vad var ert egentliga syfte med listan, vad vill ni åstadkomma och varför är just dessa kandidater i denna rangordning den ultimata listan? Ska jag verkligen behöva fråga för att en valberedning ska ta sig tid att förklara dessa grundläggande frågor?

Hej Adrian!

Jag tillhör inte syd och har inte varit med att sätta samman listan så kan inte tala för dem, men har träffat och umgåtts med en stor del av primärvalskandidaterna på listan och skulle säga att listan är väl genomtänkt med en bra spridning av olika typer av kandidater. Att sätta samman en sådan här offentlig lista är jättesvårt, speciellt med tanke på att det är ens vänner man rangordnar, så jag vill tacka för ett väldigt bra jobb (även om jag av uppenbara skäl inte kommer använda den själv ;)).

Den attityd du uppvisar däremot skadar partiet mer än vad du kanske tror och som jag vet vi har kämpat hårt mot. Att ge kritik på ett konstruktivt och trevligt sätt är en konstform i sig själv, och ifall man inte har förmågan att ge sådan utan att kasta in direkta förolämpningar är det bättre att man håller tyst då stämningen smittar av sig till fler delar i partiet och leder i värsta fall till att folk inte vågar ta egna initiativ, som vad den här listan just är. Vi behöver alla ta eget ansvar över att skapa en så pass trevlig arbetsmiljö som det går och samtliga bör fråga sig själva vad just de själva gör för att bidraga till en sådan.

Vad DU nu kan göra är att visa varför listan inte uppfyller dina kriterier genom att göra ett eget förslag till lista med egen motivering.

Marcus Borg
2010-01-06, 21:13
Denna lista skickades ut via mail till alla medlemmar i Syd vad jag vet. Om någon annan än denna grupp, t ex Adrian satt ihop en lista borde den också skickats ut vilket jag inte tror kommer att ske. Kritik är nödvändig, är det bättre att hålla kritik inne? Att framföra kritik på ett tydligt sätt behöver inte vara fel, bättra att visa vad man tycker.

Hade själv tyckt det varit bättre att alla kandidater i Syd lyfts fram i någon slags analys än att en "valberedning" av tre personer valt ut sin egen lista.

Gonte
2010-01-06, 21:42
Marcus Borg (2010-Jan-06)Denna lista skickades ut via mail till alla medlemmar i Syd vad jag vet. Om någon annan än denna grupp, t ex Adrian satt ihop en lista borde den också skickats ut vilket jag inte tror kommer att ske. Kritik är nödvändig, är det bättre att hålla kritik inne? Att framföra kritik på ett tydligt sätt behöver inte vara fel, bättra att visa vad man tycker.
Hade själv tyckt det varit bättre att alla kandidater i Syd lyfts fram i någon slags analys än att en "valberedning" av tre personer valt ut sin egen lista.

Nej, listan har inte mailats till medlemmarna i Syd.
Den har enbart spridits genom forum och bloggar, precis samma möjlighet som alla medlemmar har.

Dexe
2010-01-06, 21:54
Marcus Borg (2010-Jan-06)Denna lista skickades ut via mail till alla medlemmar i Syd vad jag vet. Om någon annan än denna grupp, t ex Adrian satt ihop en lista borde den också skickats ut vilket jag inte tror kommer att ske. Kritik är nödvändig, är det bättre att hålla kritik inne? Att framföra kritik på ett tydligt sätt behöver inte vara fel, bättra att visa vad man tycker.

Som Gonte skrev, listan har inte skickats ut.
Vidare har alla kandidaters svar (av de som bemött sig med att svara) publicerats på den inofficiella valberedningens hemsida. http://valberedningsyd.wordpress.com

Marcus Borg
2010-01-06, 21:54
Gonte (2010-Jan-06)Marcus Borg (2010-Jan-06)Denna lista skickades ut via mail till alla medlemmar i Syd vad jag vet. Om någon annan än denna grupp, t ex Adrian satt ihop en lista borde den också skickats ut vilket jag inte tror kommer att ske. Kritik är nödvändig, är det bättre att hålla kritik inne? Att framföra kritik på ett tydligt sätt behöver inte vara fel, bättra att visa vad man tycker.
Nej, listan har inte mailats till medlemmarna i Syd.
Den har enbart spridits genom forum och bloggar, precis samma möjlighet som alla medlemmar har.

Ok, det var ett missförstånd, har fått mail med adress till bloggen där resultatet ligger uppe men antager att mailet bara gick ut till kandidaterna.

Terobi
2010-01-07, 03:47
Mailet du har fått kanske kommer från Ung Pirat Syd. Att Ung Pirat skickar ut mail där dom uppmuntrar sina medlemmar att rösta på unga pirater i södra distriket har piratpartiet inte att göra med. Ung Pirat är en egen organisation som får ta egna beslut :)

Adrian Kristiansson
2010-01-07, 05:13
EDIT: Editerar inlägget tillfälligt, återkommer under dagen.

maloki
2010-01-07, 09:06
Jag föreslår, rätt och slätt att du presenterar din egen lista, med de motiveringar du anses vara rätt. :)
Jag vill se den :)

piratcensur
2010-01-08, 09:25
Terobi (2010-Jan-07)Att Ung Pirat skickar ut mail där dom uppmuntrar sina medlemmar att rösta på unga pirater i södra distriket har piratpartiet inte att göra med.
Ung Pirat Syd har satt primärvalet ur balans!

Tänker ni ta Östs andra riksplats eftersom ni är så aggressiva och östs lista är rätt klen och den stämmer inte överens med redan lagda röster (tror jag)?

Västs fyra riksplatser hoppas jag är ganska säkra. ;)

Dexe
2010-01-08, 12:01
piratcensur (2010-Jan-08)Terobi (2010-Jan-07)Att Ung Pirat skickar ut mail där dom uppmuntrar sina medlemmar att rösta på unga pirater i södra distriket har piratpartiet inte att göra med.
Ung Pirat Syd har satt primärvalet ur balans!
Tänker ni ta Östs andra riksplats eftersom ni är så aggressiva och östs lista är rätt klen och den stämmer inte överens med redan lagda röster (tror jag)?
Västs fyra riksplatser hoppas jag är ganska säkra. ;)

Syftet var att upplysa medlemmarna i UP syd att de hade folk omkring sig som gick att rösta på. Längre än så gick inte tänket. Jag tror tyvärr att Syd, Väst, Norr Mitt, och Norr Norr kommer ha väldigt tunn representation på slutgiltiga listan. Men men.

Peter Johansson
2010-01-09, 08:31
Som jag skrivit i tidigare inlägg dessa listor ska ses som en rekommendation på personer man kan ta med när man snickrar ihop sin egen lista. Det ska stå alla medlemmar fritt att göra sina drömlistor och om de vill göra reklam för dem. I syds fall har valberedningen bestått av tre personer och en fråge formulär. Jag har också mina funderingar om hur dem tänkte när de knåpade ihop listan med de 22 namnen. Det ska bli intressant och se hur deras lista stämmer överrens med den verkliga som jag antar presenteras den 18 januari.