handdator

Visa fullständig version : Hur girigheten kan bekämpas

Henrik Rydberg
2006-05-14, 01:05
Vad är välstånd? Välstånd är kopplat till användning av varor och tjänster.

Välstånd uppstår när saker och ting används. Välstånd skulle kunna defineras som det som gör dig lycklig. Om någon vill vara lycklig så kan han/hon läsa vidare.

Välstånd är inte: konsumtion, arbete, produktion, ägande eller handel.

Jag är en person som aldrig haft ett vanligt jobb. Jag har varit i "åtgärder" och studerat.

Jag har lyckats skrapa ihop 40 000 SEK. På bidrag, gåvor och lite förvaltning av pengar.

Hur har jag lyckats med det? Jag har bott billigt (hemma) och undvikit att köpa saker jag inte behöver. Jag har mer än jag behöver.

Hur kan vi bekämpa girigheten?

1: Skaffa inga grejer du inte tänker använda.

2: Maximera användningen av de saker vi har. Om man startar en bilpol behövs färre bilar för att ge samma antal personer tillgång till bil. Samåkning är ett annat sätt att få ut mer välstånd till samma pris (råvaror och arbete).

3:Om du har ett överskott av pengar kan du skaffa ett "kapital lager" som kan användas som en universal försäkring. Skaffa inga försäkringar som inte kan ge mer än 50% av kapital lagret.

"Kapital lager" ger en viss trygghet helt enkelt.

När du bedömmer att "kapital lagret" är tillräckligt stort kan du använda pengar för att hjälpa andra (hjälpa mänskligheten).

Sammanfattning: gör världen mer användbar för att vi och våra barn ska få en rikare framtid.

Att bara leva som jag har beskrivit ovan gör stor nytta.

Jag grundar härmed "Nätverket mot girighet". (Ingen juridisk person)

Alla som tycker illa om girigheten är välkomna!

Henrik Rydberg
2006-05-14, 01:35
Vad menar jag med girighet? Att ha som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt oavsett konsikvenser för mänskligheten eller naturen.

Hur är detta relaterat till Piratpartiets politik?

Är det inte girighet som upprätthåller patent och en extremt lång upphovsrätt?

När folk slutar lyssna på sina samveten kommer helvetet på jorden bli ett faktum.

Nicklas W Bjurman
2006-05-14, 08:44
Jag tittade också på dokumentären "The Corporation" igår. Mycket inressant program.

Vad jag blev eggad att tänka på, men har inte för tillfället tid kunskap att göra är att starta ett långsiktigt fungerande företag. Jag får den uppfattningen att så länge det är en person som kan styra företaget i en moralisk och etisk hållbar riktning så behöver inte vinst intresset styra allt.

Visionen jag har framför mig är att först börja producera kvalitativa livsmedel. Alltså jordbruk, nu när besin har blivit så dyr som den är och inte är den ekologiskt hållbar heller borde ju hästar kuna bryta marken igen. De fungerar förut och borde fungera igen. Det finns mycket folk som vill ha häst. Om man erbjuder tjänsten av förvaring av stall och sådant gratis för det rimma priset till att använda hästen att i jordbruks produktionen så har man fått en samhällstjänst och ett steg mot målet av ett ekologisk hållbart jordbruk.

De pengar man tjänar på försäljning av färska varor genom självplock kan man investera i energiförsörjning genom vind och/eller vattenkraft.

Att det är tillåtet med privatiserade skolor är rätt så girigt. Men det systemet kan också nyttjas till att skapa en bättre ekologisk hållbarhet genom att starta en friskola med delmål att utbilda i ekologisk hållbarhet. Det ser ju dessutom ut som om skolor går med vinst vilket jag ser som helt absurt, däför borde den vinsten plöjas ner i att bygga ut en hållbar verksamhet.

Det är synd och skam att regeringen säljer ut sina företag. Den allmänytta som behövs för ett totalt sett bättre samhällsklimat.

Henrik Rydberg
2006-05-14, 13:28
Alla beslut fattas av människor därför behövs ett personligt ansvar.

Juridiska personer undergräver det personliga ansvaret.

Den som fattar beslut bör också vara den person som bär det juridiska ansvaret. En juridisk person fysiska representation utgörs trots allt bara av dokument i arkiv. Begreppet juridiskt person borde ersättas med delat personligt ägande. Svenska staten skulle då formelt vara svenska folkets gemensamma egendom. (Egendom fattar inte beslut men det gör människor av kött och blod).

Man skulle kunna utrycka det så här: Nordkorea har inte beslutat att skaffa kärnvapen det var Kim Il sung som beslutade om att skaffa kärnvapen. (Jag tror Kim har försökt skaffa kärnvapen)

Om vi nu ska diskutera skolan. Jag tror skolans personal är de som är bäst lämpade att avgöra hur skolans pengar ska användas.

Allmänheten beställer och den som går med på vilkoren kan få driva skolor.

Vi ger skolan X kronor, kräver att skolan ska följa skol-lagen. (Ett avtal)

Ett problem som finns i vissa kommuner är att skolan lever under hot om köp-stot.

Skolan ska ha begränsad budget men det bör vara upp till skolan att bestämma när de vill köpa in saker. (För effektiv resursanvändning)

Det är OK att tjäna pengar på skolan. Det är när man struntar i eleverna för att maximera vinsten som det blir etiskt förkastligt.

Om man ger dålig undervisning för att eleverna ska gå ett år till på skolan så sysslar man med något etiskt förkastligt.

I enlighet med fria viljan kan vi göra hur vi vill och därför uppmanar jag alla att följa sitt eget samvete.

Henrik Rydberg
2006-05-14, 14:05
Jag kom på en till sak.

Samarbete mellan säljare och kund är i regel bättre (för samhället) än konkurrens mellan säljare som grupp och kunder som grupp.

Naturliga monopål som elnätet bör inte privatiseras. Underhållet skulle kunna skötas av privata aktörer men ägande och kontroll ska vara kollektiv.

Kanske behövs lagar mot prismanupulation. Hittils har inge kärnkraftverk i Sverge stängts av för att tvinga upp priset. Än så länge så kan elpriset förklaras med efterfråga, tillgång och skatter. Nätbolagen verkar syssla med prismanupulation.

Priset användas för att balansera efterfråga och tillgång. Tillgång och efterfrågan bör inte manipuleras för att styra priset.

Gustav Nipe
2006-05-22, 17:21
Gillar det du skriver skarpt!

Keep up the work!

C. M.
2006-05-23, 14:07
Aye kan hålla med. Kan dock inte se hur detta är "relaterat till vår politik". Men det är ganska irrellevant, för det här med girighet är endå en fråga som måste tas upp.

( hittade en paralell till vår politik, då t.ex copyright går ut helt på girighet =)

Idag lever vi i princip i ett samhälle som säger :

"Du mår skit, du är inte lycklig.

Tänk om det fanns ett sätt att förändra den här situationen ?

Det gör det!

Köp nya Produkt X!"

Nåt har verkligen gått snett med dagans samhälle...

Nicklas W Bjurman
2006-05-23, 18:20
En juridisk person är bra att ha för att skaffa välfärd, till exempel om du vill starta ett företag så är det mycket som står på spel. För att du själv inte ska hamna i rännstenen om ditt arrangemang inte fungerar så finns företagets ägodelar till states förfogande. Om du inte hade en sådan juridisk person så när något går snett i ett företag(Vilket kan många gånger hända av ren slump på grund av omgivningen eller oförutsedda motgångar) så behöver inte du förlora allt och kasta på gatan för att leva i rännstenen.

Juridisk person är mycket viktigt att ha när man är ensam och liten som företagare. Men när ett företag som har växt så mycket så att chefen bakom det hela inte längre bestämmer utan måste göra som han blir tillsagd av den giriga allmänheten som nu äger den juridiska personen(Aktie ägarna och styrelsen). Om han inte gör som dom säger blir han ersatt av någon som utför de order som han har blivit tillsagd att utföra. Då skapas ett monster till juridisk person vilket inte har något samvete. I ett litet företag om chefen går finns det inget företag längre och chefens inkomst källa upphör, en helt annat system än ett stort företag. Ett system som gör det helt omöjligt att bete sig som de stora företagen. Så juridisk person i sig är inte bara girighet... Det är en stor grundpelare för välfärd. Det borde dock finnas något tillägg till det hela för att reglera att den en gång så omtänksama juridiska personen inte kan förvandlas av den giriga massan till att bli ett massförstörelse vapen.

Olika personer har olika definition på Välfärd... Men i slutändan är välfärd det som gör oss glada. Man behöver inte ha mycket pengar men en del personer vill göra saker som kan kosta mer än andra personer. Att tjäna pengar för att förverkliga dessa drömmar är inte girighet. Det är personlig välfärd. Henrik det verkar inte som om du har tänkt på alla sorters möjligheter. Ingen lätt sak att göra det måste jag medge men mycket viktigt! När man är engagerad politiker, samtidigt som det är tur att i ett parti finns det personer med olika erfarenheter och kan upplysa om saker man själv inte tänkt på. Det är demokrati...

John Nilsson
2006-05-23, 20:26
Nicklas W Bjurman (2006-May-23)En juridisk person är bra att ha för att skaffa välfärd

Du har inte sett The Corporation (http://www.imdb.com/title/tt0379225/) va?;)

Nicklas W Bjurman
2006-05-23, 20:37
Om du hade varit uppmärksam på mitt första inlägg så ser du att jag just har gjort det. Samt om du hade läst hela mitt senaste inlägg ser du att det finns två olika sorters juridiska personer. En där den juridiska personen är i en symbios med direktören i företaget(Småföretag). En annan där den jurdiska personen är de girigas aktieägarnas slavdrivar och där direktören blivit slav under den juridiska personen(Storföretag).

Ett forum är inte ett chatt rum, ett forum har ett system som gör att varje inlägg är noggrant förberett så som ett brev men att man samtidigt har alla breven som skrivits till sitt förfogande och därmed förväntas att läsa och begrunda allt som skrivits innan man skriver något konstruktivt till "tråden av brev". Vet förstås inte om du gjorde det eller ej. Men att anta på ditt senaste inlägg är så inte fallet.

John Nilsson
2006-05-23, 20:39
Whoops. Ja där får man för att man är slarvig...:blush:

kristoferlantz
2006-05-24, 16:47
Ett sätt att få ned girigheten borde vara att precis som det finns gränser

för hur lite man får tjäna även ha ett globalt tak på hur mycket man som mest

får tjäna. Visst nu är ju inte människor dumma och det kommer

säkert finnas de som lyckas fuska sig förbi den gränsen men det skulle med

största sannolikhet dämpa några av världens girigbukar.

Enda problemet blir väl alla de som kommer att gnälla för att de inte kan köpa

den där superhäftiga bilen på flera miljoner. Men de får helt enkelt som oss vanligt

folk spara och låna på banken.

Holi
2006-05-24, 18:49
Intressant förslag... Lägga ett tak på hur mycket pengar man får tjäna... Inget jag nånsin skulle orkat tänka ut å tja.. Helt orealitiskt att genomföra tyvärr skulle jag tro :) Men jag är helt på din sida ifall det nånsin skulle komma upp sanna mina ord! Lät jättekul i mina öron om jag ska va ärlig :P Ropen skalla vänstern ska krossa dem alla!