handdator

Visa fullständig version : Kan man inte betala läkarbesök kontant i Gävleborg?

JonasL
2010-01-21, 08:59
Jag läste nyligen om detta i en insändare i DN. Stämmer det? I så fall har PP en gratis valfråga. I synnerhet som bankerna vägrar att öppna konto till personer med betalningsanmärkningar. Du blir utestängd från sjukvården om du har en betalningsanmärkning.

Urban Sundström
2010-01-21, 22:22
JonasL (2010-Jan-21)Jag läste nyligen om detta i en insändare i DN. Stämmer det? I så fall har PP en gratis valfråga. I synnerhet som bankerna vägrar att öppna konto till personer med betalningsanmärkningar. Du blir utestängd från sjukvården om du har en betalningsanmärkning.

Det jag har läst är att det ska skickas faktura efter läkarbesök. Denna faktura kan man betala kontant på en bank mot hög avgift (är det 40 kr eller nåt sånt), via bankgiro, eller via Internetbank.

Så jag tror inte någon blir utestängd från vården för att man inte har något bankkonto.

Hälsn. Urban Sundström
KL2 i Sandviken.

JonasL
2010-01-22, 09:46
Det är i och för sig bra. Men att Landstinget vägrar att ta emot kontant betalning är fortfarande något som PP bör kritisera.

Överheten har i över ett årtionde drivit en kampanj för att helt avskaffa kontanter i samhället. De börjar med SL:s bussar, sen blir det landstinget, sen lär facket vid något tillfälle försöka stoppa kontanterna på 7-eleven, sen blir det väl kontantstopp på taxi, efter det lär ICA försöka - och till slut blir det omöjligt att använda kontanter någonstans.