handdator

Visa fullständig version : 2010-02-02 Ledningsgruppsmöte

Mårten Fjällström
2010-02-02, 21:39
Distrikten
Syd inget speciellt - mycket lokalpress och så på lokalvalen. Mikke och de i Kalmar gjorde något intressant.

Norr - http://piratepad.net/norradistriktsledning

Öst - NT24 idag: http://www.nt.se/24nt/#category=5629223&date=2010-2&clip=5815053&startTime=10m37s, öst jobbar på att utforma en ny distriktsledning från grunden

Väst - Flygbladskampanj, Kurdfest, Integration i storgöteborg, Kommunval

Sthlm - Stockholm har vaknat mera, och diskuterat landstingsval såhär i 11e timman

Media och kampanj
Media - media har haft ett par pm-skrivningar i veckan. vi har "satt" gruppen och engagemanget är härligt, så det går framåt.

Kampanj - Vi håller på att få in en ny organisationsstruktur i kampanjgruppen, och so far so good! Annars fortgår allt som vanligt, i princip.

Rapport från Kalmar
Kalmars aktiva pirater satte sej i söndags och började ringa till våra drygt 400 medlemmar ( vi hade skickat ut ett mailutskick och talat om att vi skulle höra av oss ). Vi bjöd in medlemmarna till ett öppet hus, som vi kommer att ha den 21/2. Då ska vi bjuda på fika och DELA UT kampanj material och rent allmännt träffa och bara snacka. Vi nämnde att vi behöver aktivister och att det uppfattas av partiet som mycket hjälp om man bär en knapp eller en pinn och visar utåt att de är PP-medlemmar. Vi tog även tillfället iakt och frågade om vi kunde förlänga medlemsskapet med ett år.

Vi var artiga och kortfattade. Varje samtal tog c:a 2 - 3 minuter.

Vi var 6 st som ringde i 4 timmar ( inkl. fika såklart ). Utav 200 samtal kom vi fram i c:a 100. Av dessa 100 var det 96 positiva dvs de vill komma på eventet och vi kunde förlänga medlemsskapet.

Rapport från Blekinge
PP har nu sin första kommunfullmäktigeledamot: Jan Rume, fd SD, i Ronneby. Han meddelade sitt partibyte vid fullmäktigesammanträdet i torsdags den 28/1. Han har visat med all önskvärd tydlighet att hans byte är ärligt menat - framför allt genom att posta Calle Rehbinders jämförelse mellan PP och SD på sin blogg ( http://tinyurl.com/yefbkxk ) med ettpar bilder från pappersupplagan av BLT. :-)

Vi planerar att utnyttja honom dels som affischpelare för valet i september, men vi ska också vara aktiva i kommunen med konkreta förslag. Vi tänker visa att PP har en funktion att fylla även på lokalnivå. Det kan också fungera, med hjälp av media, som en boost för våra kandidaturer i andra kommuner och landsting.

Ronneby har inget KPHP så detta får ske på ad hoc-basis i samråd med Jan Rume.

Mediauppmärksamheten har varit bra, tycker jag, med blänkare även i rikstäckande pappers- och etermedia. Jag läckte nyheten till politiska redaktören vid Blekinge Läns Tidning på onsdagen, då jag har god kontakt med henne. Detta gjorde att vi fick journalister på plats där direkt när det hände. Vi har också fått en, i mitt tycke, bra ledare skriven ( http://tinyurl.com/ydk6x9x ), där politiska redaktören har gett oss ett par riktigt bra passningar OCH tydliggjort skillnaderna mellan oss och SD. Vi fick en uppmaning att visa att vi är seriösa, och om vi lever upp till det finns det all anledning att förvänta sig goda ledarartiklar framöver.

Lokalval
Omröstningar är uppe, utskick går ut under kvällen. Mårten ansvarar.

Frågor till helgens styrelsemöte:
1. längd på listor
2. krav på kandidater
3. platser vi inte har en lista på

Besked väntas på söndag. Funktionärernas viktigaste uppgift vad gäller lokalval är att få fram namn till listorna, nomineringen öppnar 15/2 och stänger 25/2.

DL-val

Kort notis om distriktsledarval: De kommer att gå 5 februari till och med 15 februari som planerat. Väst, Syd och Stockholm har val. Mårten administrerar.

Öst har bara en kandidat, därmed är Sammy vald.

piratcensur
2010-02-03, 00:00
Guldpirat: Donerat under januari: 58 256 kronor

Om siffran är rätt så är det ett tapp på 30 000 kronor ungefär.

Dessutom vill jag att partiet centralt står för valsedlarna i alla landstingsval och regioner. Detta på grund av den höga kostnaden om valsedlarna skall vara lika många som till riksdagsvalet. 5/9 av befolkningen. Västra Götaland har 1,6 miljoner invånare vilket ger 900 000 valsedlar och 36 000 kronor.

Kommunalvalen kan säkert lösas av kandidaterna själva genom att donera 200-500 kronor per skalle.

Några flashiga 400 000 kronors kampanjer blir det inte tal om, om när styrelsen tvingas ändra budgeten.

Leffelini
2010-02-05, 01:35
För att det ska vara en vettig uppdelning så tar jag frågorna i punktform:

1) Vilka närvarade? Det skulle vara intressant att veta.

2) Vem är "jag" som hela tiden återkommer i dokumentet?

3) När det står "arbetet fortskrider som normalt" så skulle det vara intressant att veta vad normalt är? Går det kanske att få någon länk till detta arbete eller liknande då protokollet inte går djupare in på vad det innebär?

:)

Sen skulle jag önska att den här meningen omformuleras en aning: "Vi planerar att utnyttja honom dels som affischpelare för valet i september, men vi ska också vara aktiva i kommunen med konkreta förslag."
Det låter fel att "utnyttja" en människa.

Anders Hedberg
2010-02-05, 11:48
Jag lägger hela ditt inlägg som en punkt till nästa dagordning så vi får bättre protokoll. TIll frågorna:

Leffelini (2010-Feb-05)För att det ska vara en vettig uppdelning så tar jag frågorna i punktform:
1) Vilka närvarade? Det skulle vara intressant att veta.

Partiledningen finns specad här - http://www.piratpartiet.se/partiledning (någon DL har jag för mig har bytts ny också, se protokollet)
CE deltar normalt inte, Victoria ersatte Janne, Jan-Olof (VL) från Kalmar, Hammar (VL) från Blekingen för deras respektive punkter i protokollet. Alla VL (Valkretsledarna) kan delta som lyssnare om de vill.

2) Vem är "jag" som hela tiden återkommer i dokumentet?

Protokollet är hopklippt av en skype-konversation. Jag såg inte "jag", men "vi" några gånger. Det handlar då om den lokala organisationen i respektive län. Se punkt 1 ovan.

3) När det står "arbetet fortskrider som normalt" så skulle det vara intressant att veta vad normalt är? Går det kanske att få någon länk till detta arbete eller liknande då protokollet inte går djupare in på vad det innebär?
:)

Jag hittar inte den här texten i protokollet. "arbetet fortskrider som normalt", är det rätt protokoll du postar om? Generellt så brukar det betyda att inget resultat finns just nu, men att det är på gång "any time now". Inte nödvändigtvis som Duke Nukem Forever (http://sv.wikipedia.org/wiki/Duke_Nukem_Forever) även om det tyder på att det inte finns en tidsplan med delmål.

Sen skulle jag önska att den här meningen omformuleras en aning: "Vi planerar att utnyttja honom dels som affischpelare för valet i september, men vi ska också vara aktiva i kommunen med konkreta förslag."
Det låter fel att "utnyttja" en människa.

Meningen om utnyttjande framstår som udda ur sitt sammanhang, instämmer. I sitt sammanhang framgick det att de planerade detta ihop och att det var situationen som skulle utnyttjas, inte personen :D

Leffelini
2010-02-05, 16:16
Det jag syftade på med "arbetet fortskrider som normalt" var följande:
Kampanj - Vi håller på att få in en ny organisationsstruktur i kampanjgruppen, och so far so good! Annars fortgår allt som vanligt, i princip.

När det gäller där det står "jag" så kan jag lyfta fram detta exempel:
Mediauppmärksamheten har varit bra, tycker jag, med blänkare även i rikstäckande pappers- och etermedia. Jag läckte nyheten till politiska redaktören vid Blekinge Läns Tidning på onsdagen, då jag har god kontakt med henne.

När det gäller närvaro vore det bra med namn just för att veta vilka som närvarade mer exakt. Ett protokoll borde innehålla en närvarolista helt enkelt, även om det är samma personer som alltid är med på mötena.