handdator

Visa fullständig version : Kandidat - Anders Lindbäck

AndersLindbäck
2010-02-11, 11:19
Anders S Lindbäck

http://data.piratpartiet.se/Handlers/DisplayPortrait.aspx?PersonId=64064&YSize=128
45 år , Västerås kommun, vVL Västmanland och revisorssuppleant i Piratpartiet.

Blogg: http://kunskapssamhallet.se/

Vetgirig lång och intelligent civilingenjör och ekonom med smak för earl grey te. Revisorssuppleant i Piratpartiet, medgrundare av och revisor i FFII.se samt styrelseordförande i Svenska Linuxföreningen.

Motto: Mest kunskap med sig i graven vinner!

Har studerat till en Civilingenjörsexamen i Luleå och har läst till C-nivån i företagsekonomi på MDH i syfte att kanske någon dag få ändan ur och göra ett exjobb så jag även kan kalla mig civilekonom. I arbetslivet har jag jobbat 8 år på ABB som utvecklingsingenjör med att utveckla programvara för bla. pappers och massaindustrin - ser du en papperslapp så är chansen stor att den är tillverkad mha programkod jag skrivit. Numera sedan 10 år småföretagare i IT-branschen.

Ordförande i Svenska Linuxföreningen. För fri och öppen programvara. En 'liten' föreningen på 5 000 medlemmar där jag varit inblandad i styrelsen i sedan den startades.

På fritiden spelas det poker och är mycket oroad över spelutrednings förslag om att stoppa möjligheten att besöka alla pokerwebbplatser på nätet förutom Svenska spel.

Har varit aktiv med politik sedan tidigt 2000-tal då jag engagerade mig som styrelseordförande i EF Sverige (Svenska motsvarigheteen till USAs EFF) mot det nya upphovsrättsdirektivet EUCD (motsvarigheten till USAs DMCA - vilken fått ny uppmärksamhet då den nu skall nå ut på Internet med namnet ACTA) och skrev tidigt en debattartikel om den nya upphovsrättsslagen och dess brister.

Kämpade sedan mot mjukvarupatent i FFII.se där jag var med och grundade föreningen och sedan dess varit föreningens revisor.

Känner att jag har den erfarenhet som krävs av en politiker om lagstiftning och den erfarenhet som behövs för att veta hur man påverkar lagarna. Jag vill nu flytta denna kampen från utsidan till insidan och genom att ställa upp för piratpartiet i landstingsvalet för västmanlands län och där jobba för ökad användning av öppen källkod och öppna standarder för att landstinget skall få en väl fungerande it-miljö för en fungerande vård där hänsyn tas till patienters behov och personliga integritet.