handdator

Visa fullständig version : Ett "enfrågeparti"

Henrik Lindberg
2006-05-18, 12:21
Har stött på många som ställer sig tveksamma till partiets seriösitet när de får reda på att vi endast driver i stort sätt två frågor i valet. Jag har också observerat att många pirater ifrågasätter detta och därför tänkte jag starta denna tråd.

Enligt min personliga övertygelse måste vi använda oss av faktum att vi är ett så kallat "enfrågeparti" i ett positivt syfte. När det gälle de etablerade partierna har de sina "paketlösningar" som de presenterar till människor. De ska vara bäst på allt. Detta bidrar till att de kan förlora många väljare. Varför? Jo, eftersom en som sympatiserar med exempelvis Miljöpartiets miljöfrågor kanske tycker deras EU politik är mindre bra och kanske därför väljer att inte rösta på dem. Ju fler frågor, desto större sannolikhet att det strider mot en människans totala idelologiska uppfattning.

Kan inte låta bli att tänka på när jag läste marknadsföring för några månader sedan. "Det är viktigt att välja en strategi, en fokus, och sedan satsa på den riktningen för att inte fastna i mitten." Detta är något vi bör utnyttja. Vi bör vara stolta över att vi inte försöker vara bäst på allt, det vill säga hur man ska sköta alla samhällsfrågor. Vi har ur denna synvinkeln mindre risk att förlroa sympatier för att vi inte täcker människors "fullständiga ideal".

När det gäller att vi går miste om folk på grund av att vi inte tar ställning i andra frågor finns det även där sätt att förhålla sig. Många människor känner en misstro mot de etablerade partierna eftersom de anser att dessa politiker endast är intresserade av folklig opinion under valåren, men i övrigt styr landet precis som de själva vill. Ur ett sådant perspektiv är det även här positivt att vara ett enfrågeparti eftersom vi i Piratpartiet inte behöver förknippas med de "maktgalna" politiker som endast vill vinna röster i syftet att regera i fyra år. Människor kan istället komma till att börja hylla Piratpartiet eftersom vi inte eftersträvar röster i syfte att få regera, utan snarare i syfte att driva de hjärtefrågor vi anser vara viktiga.

<U>Sammanfattningsvis
</U><U>
</U>Att vara ett enfrågeparti är positivt eftersom vi ej riskerar att förlora sympatier på grund av att vår politik inte uppfyller människors politiska ideal (ju fler frågor - desto svårare för folk att identifiera sig med partiet).

Det är också positivt eftersom det visar att vi inte är ute efter att STYRA över människor (vilket sorgligt nog demokratin idag innebär på sätt och vis) utan snarare att <U>driva deras åsikter</U> MOT de etablerade partierna.

Holi
2006-05-18, 17:29
Håller med dig fullt ut här om jag ska va ärlig förutom att det är tre frågor (hävdar vi om nått) :)

En sak som kan tilläggas till det hela är även att en paketlösning finns det inte en enda människa i hela världen som det passar in på... Alla paketlösningar försöker tillfredsställa flest antal personer möjligt å lyckas för det mesta bara tillfredsställa en smärre skara personer tillräckligt för att dem ska välja den... Så som politiken fungerar idag hävdar jag bestämt att man inte väljer det partiet som e bäst utan snarare det partiet som minst går emot ens personliga åsikter.. Å det e där PP kommer in.. Det enda partiet i sverige som jag håller med om i alla frågor det behandlar (dvs för första gången i mitt liv slipper jag att välja det minst dåliga alternativet (usch vilken dålig formulering) utan istället det enda rätta samt bästa)

Henrik Lindberg
2006-05-19, 22:08
Holi (2006-May-18)Håller med dig fullt ut här om jag ska va ärlig förutom att det är tre frågor (hävdar vi om nått) :) En sak som kan tilläggas till det hela är även att en paketlösning finns det inte en enda människa i hela världen som det passar in på... Alla paketlösningar försöker tillfredsställa flest antal personer möjligt å lyckas för det mesta bara tillfredsställa en smärre skara personer tillräckligt för att dem ska välja den... Så som politiken fungerar idag hävdar jag bestämt att man inte väljer det partiet som e bäst utan snarare det partiet som minst går emot ens personliga åsikter.. Å det e där PP kommer in.. Det enda partiet i sverige som jag håller med om i alla frågor det behandlar (dvs för första gången i mitt liv slipper jag att välja det minst dåliga alternativet (usch vilken dålig formulering) utan istället det enda rätta samt bästa)

Det var det jag försökte täcka in under punkt ett. Det vill säga, det finns inga större partier som har väljere vilka stödjer partiets frågor till 100%, förutsatt att de inte är lättmanipulerade får. ;)

Vi måste ta vara på möjligheten vi har att få röster från folk som kanske inte har tid eller ork att sätta sig in i ett parti eftersom det är så mycket information att ta in. Chansen att dessa röstar på oss är stor eftersom det är lättare att lägga en röst på Piratpartiet när man som väljare slipper sitta en hel eftermiddag och läsa valmanifest.

Holi
2006-05-19, 22:44
Haha vi blir det lata alternativet för folk som inte orkar läsa :P

Kan se slogan nu "Rösta pirat, partiet för er som inte orkar läsa om mer än max 3 frågor"

Henrik Lindberg
2006-05-19, 23:14
Holi (2006-May-19)Haha vi blir det lata alternativet för folk som inte orkar läsa :P
Kan se slogan nu "Rösta pirat, partiet för er som inte orkar läsa om mer än max 3 frågor"

Så dumt som det kanske låter så kläckte jag ur mig exakt samma resonemang till en kompis i går när vi spelade lite kort tillsammans. Det som jag inte vet om jag ska kalla bedrövande (ser ur politikens synvinkel) eller underbart (sett ur partiets synvinkel) är att han var helt allvarlig i att han förmodligen tänker rösta på Piratpartiet eftersom att han håller med i våra frågor men ÄVEN eftersom han inte har ork/tid att sätta sig in i politiken. Därför var vårt parti ett alternativ, eftersom han är fildelare. Och att sätta sig in i de frågor vi driver tog honom inte långt tid.

Sammanfattningsvis kan det nog konstateras att det kan vara positivt att vara ett alternativ för de "lata", eftersom om de råkar vara fildelare eller sympatisörer till de frågor vi driver så är sannolikheten ganska stor att de röstar på oss. (om de nu inte är så lata att de inte orkar gå att rösta, det vill säga)

Holi
2006-05-20, 00:18
Allt som gör att vi får röster är possitivt enligt mig :)