handdator

Visa fullständig version : Kampen förs på många arenor

Sir_Viktor84
2006-05-18, 14:12
Jag pluggar vid Växjö Universitet, och vi har den eminenta fördelen att vi som bor på campus har gratis internet in i våra lägenheter. Problemet är att universitetet nu har bestämt sig för att "dra ut sladden", vilket man motiverar med att folk laddar ner för mycket och att universitetet är juridiskt ansvarig för detta.

Man diskuterar med bostadsbolagen om att kunna fixa något annat alternativ, men det kommer med all säkerhet bli dyrare. Vi i VSF drev så sent som igår i studentkårens fullmäktige om att vi ville stoppa det här då det är en uppenbar försämring mot studenternas intressen. Vidare ville vi att studentkåren skulle protestera mot universitetet som själv har utsett sig till polis och stänger av de studenter som misstänks ladda ner film, musik eller vad det nu än må vara.

Inget av dessa krav gick igenom i fullmktige. Tydligen vill studentkåren skydda rektorn mer än att bevaka studenternas ekonomi och egna integritet.

Vad som händer nu är att vi förhoppningsvis kommer finna en gemensam lösning på problemet, även om det ska till ett mirakel om detta ska pasera friktionsfritt. Skulle vi vara i ett läge då det inte kommer ingå internet i lägenheterna som standard har vi en hyressäkning på cirka 75 kronor att vänta. Men var i hela fridens namn ska man hitta en internetanslutning för 75 kronor i månaden!?

Jag tycker det är läskigt att universitetet kan rota i min dator och lerta efter "olagligt material". Tack gud för brandväggar.

/ Viktor, VSF i Växjö

sandos
2006-05-18, 14:47
75:-/månad är nog svårt. I Västerås har precis samma sak redan inträfat, som på många andra ställen. Nu råkar ju Västerås ha ett ganska välutbyggt stadsnät och de gick in och byggde ut nätet till de studentbostäder som inte redan hade det. Nu står det ju i hyresavtalen att internet ska ingå, så värdarna subventionerar uppkopplingarna istället för att sänka hyrorna, och uppkopplingarna kostar därför mellan 50:- och 150:- (150:- är utan subvention vad jag förstått). De billigaste kommersiella uppkopplingarna kostar dock mindre, nämligen 130:-/mån men det är 3Mbit istället för 10Mbit, och bara tillgänglig till nyare delen av stadsnätet.

I vilket fall som helst så skulle jag kolla om det finns någon trevlig LAN-leverantör/stadsnät eller liknande i ert område, och försöka få ett bra/blligt kommersiellt nät istället.

Holi
2006-05-18, 17:03
Jag tycker det e lite charmigt... Sverige som skulle ligga först i itvärlden gör en helvändning biter sig själv i arslet å planerar att spärra in 1/7 av befolkningen som faktiskt började använda det de betalat skattepengar för att få...

Nicklas W Bjurman
2006-05-18, 21:52
Detta är vad man får när enskilda företags intresse grupper driver igenom politik i landet. Polisstaten växer fram, regeringen ska se till att alla intressen tas till vara i landet.

Medborgarna har ett intresse att ha företag i landet, men vid denna tidpunkt finns det allt för stora bevis på att man tar sida för företagens intressen att utnyttja medborgarna och inte tvärtom. Skamligt av Social demokraterna som ska enligt sin ideologi föra arbetarnas intresse.

Tack och lov finns det Piratpartiet!

agnesson
2006-05-19, 00:13
Borde inte Wexnet vara intresserade att koppla upp alla studentlägenheter i Växjö? Alla andra lägenheter i Växjö är kopplat dit. Personligen (utan att bo på Campus eller någon studenlägenhet) tror jag det är bra att man lämnar Sunet och skapar fri konkurrens. Som prisläget ser ut idag när det gäller Wexnet och en 10/10 lina hamnar man på 215:-/månad. 295:- för 100/100

Sir_Viktor84
2006-05-19, 08:45
Problemet är att det blir dyrare i vilket fall, jag slår vad om att den ökningen av studiebidraget nu kommer elimineras och gå till något bredbandsbolag. Rubbat

Sen så har fri konkurrens aldrig lett till att saker och ting blir billigare, och det lär vara så nu också. Men det ska drivas vidare, att om det sker en hyreshöjning på grund av detta kommer i alla fall jag motionera om att hra ska tillbaka till ursprungsnivån

Tor Skude
2006-05-19, 09:54
Sir_Viktor84 (2006-May-19)Sen så har fri konkurrens aldrig lett till att saker och ting blir billigare, och det lär vara så nu också.

Öh, va?

Här har du ett exempel. Fram tills för något år sedan hade Hilti patent på en mekanism som gjorde att de var i princip ensamma i världen om att kunna tillverka borrhammare (inte slagborrmaskiner utan riktigt rejäla saker med pneumatik). En sådan Hilti-borrhammare kostade då från ca 1500kr. Nu kan man köpa en likvärdig (som dock möjligtvis inte håller lika länge, men man har i alla fall valet) på Biltema för 379kr.

Nicklas W Bjurman
2006-05-19, 10:02
Detta att kvaliten försämras på produkter som utsätts för överdriven konkurrens tycker jag är synd och skam att man slösar så på resurser och bygger på soppbergen vi redan har fortare.

Dock är det ju så att man har inte hur mycket pengar som helst och man får helt enkelt lov att köpa de mindre dyra produkterna för att överhuvudtaget kunna leva.

Echmech
2006-05-19, 12:55
Beror hu helt på vad man ska använda varan till. I jobbet skulle jag aldrig någonsin ens ta upp en bilmaskin(borrhammare/kobra/whatever) från Biltema men om jag behöver en för privat bruk som jag endast kommer använda ett fåtal gånger så köper jag nog en från biltema.

Buffi
2006-05-19, 13:32
Tja, jag har lite koll på det här då jag varit på ett informationsmöte med Sunet (som jag antar att ni hade tidigare) om exakt dom här problemen. Grejen är den att Sunet ju egentligen mest är till för att ge universiteten snabba och stabila linor, och att linorna till studentbostäderna ger ABSURT mycket mer jobb att administrera.

Detta pga att piratkopiering ju faktiskt är, och kommer förbli (inom den närmaste framtiden åtminstonde, jag orkar inte debattera om hur det kommer bli längre fram) olagligt. Det är inte universitetet eller sunet som söker igenom era linor utan såhär funkar det...

Filmbolag och liknande som ogillar att deras verk kopieras anlitar folk åt dom som söker efter folk på direct connect/bittorret osv som delar ut deras verk. När dom hittar någon så rapporterar dom dess ip till sunet som vidtar åtgärder (oftast temporär avstängning).

Det här rör sig inte om ett par få användare, det är rent ut sagt skitmånga ärenden som kommer av det här, och dom flesta är inte ens piratrelaterade, utan när virus/portscanning eller liknande uptäcks så måste ipn som dessa hot kommer ifrån spärras.

Dessutom är det en jävla massa jobb att sköta alla inkopplingar osv.

Här i Luleå har vi fortfarande Sunet-nät till mågna studentbostäder, förmodligen enbart för att vi har en väldigt bra grupp med studenter som jobbar helt ideellt med inkoppling, avstängning och administrerning av studentnätet (www.campus.ltu.se för mer info). Jag var själv husansvarig för huset där jag bodde tidigare, och jag vet att det är MYCKET jobb att göra, även om man som mig bara har hand om ett hus.

Jag förstår helt klart sunet som stänger ner nätet till studenter på många orter...

edit: Vad fan har det här med "studentkårernas feghet" att göra btw? Det är ju inte dom som ansvarar för nätet.

agnesson
2006-05-20, 15:43
Är det mycket jobb pga organisationer, som APB, klagar hela tiden eller för den enorma trafikmäng som skapas? Jag funderade på om man skulle skapa en "legalisera fildelning och få tillbaka vårt internet"-kampanj här i Växjö. Allting faller ju om det är pga trafikmängden man väljer att sparka ut sunet från studentlägenheterna.

Buffi
2006-05-22, 12:18
agnesson (2006-May-20)Är det mycket jobb pga organisationer, som APB, klagar hela tiden eller för den enorma trafikmäng som skapas? Jag funderade på om man skulle skapa en "legalisera fildelning och få tillbaka vårt internet"-kampanj här i Växjö. Allting faller ju om det är pga trafikmängden man väljer att sparka ut sunet från studentlägenheterna.

Det är en kombination av huvudsakligen följande grejer som ger sunet en jävla massa jobb med internet till studentbostader.

1. Registrerningar. När student flyttar in/ut så behöver dom registreras på nätet. Det här blir väldigt väldigt mycket att göra och mycket papper att fylla in då alla såna här intyg (gällande regler osv) behövs skriftligt.

2. Studenter är skitkassa på att hålla sina virusskydd uppdaterade. Det stängs varje dag av studenter ifrån nätet i Luleå pga att dom har trojaner/andra exploits som detekteras och kan vara skadliga för nätet. Universitetens datorer ligger oftast bakom REJÄLA brandväggar medans genomsnittsstudenten kör en taskigt uppdaterad version av windows och tankar suspekta exe-filer över kazaa till höger och vänster (jag har fått agera support en hel del när jag var husansvarig... it aint pretty :) ).

3. Avstängnigar pga piratkopiering. Betydligt färre avstängningar än såna gällande säkerhet. I snitt bara någon / några få studenter i veckan brukar bli avstängda för det, men det är fortfarande en del att göra.

4. Trafikmängden. Sunet är ursprungligen till för att ge stabila nät till universitet för forskning och utbildning.

Dom senare åren när fildelning börjat komma igång ordentligt har användningen av bandbredd mångdubblats, och huvuddelen av den trafiken har inget att göra med det som Sunet är till för.

LTU har som sagt via idellt arbete mer elller mindre flyttat över allt ansvar för registrerning och avstängningar till ett projekt som heter LCnet där runt 40 studenter jobbar utan ersättning för underhåll av nätet. Dock så är det inte omöjligt att vi ändå inte kommer kunna använda sunets lina speciellt länge till...

agnesson
2006-05-25, 22:27
Söker nu en affisch/slogan som kan vara lämplig att använda vid Växjö Universitet. SUNET kommer lämna alla studentlägenheter på grund av att rektorn inte vill vara ansvarig för all olaglig fildelning. Detta kommer skapa en hyreshöjning på runt 200 kronor.

Läs på http://www.student.vxu.se/forstasidan/aktuellt_campusbredband.htmlför mer info.

Buffi
2006-05-28, 23:01
Vad vill ni få ut av det?

Är väl själklart att rektorn inte vill hållas ansvarig (och någon måste ansvaret falla på, anmälningar skickas till ISP'n och inte användarna oftast), men vem hade ni tänkt skulle vara det annars?

Den enda lösningen som finns är väl att ni startar en grupp med ideella arbetare som tar på er ansvaret för studentnätet, vilket är en jävla massa jobb. Dessutom är risken väldigt stor att det fortfarande inte hjälper, då det bara löser ett av problemen.

edit: Läste igenom sidan och jag tycker alla argumenten från Sunet verkar mycket vettiga.

agnesson
2006-05-30, 10:32
Om vi legaliserar fildelning behöver inte rektorn vara nervös längre då anmälningar från APB och liknande organisationer kommer upphöra.

De övriga argumenten hittar jag inte ens på länken ovan. Att övriga universitetet redan har lämnat SUNET för studentbostäderna är knappast ett argument.

I det här fallet är monopolet som SUNET faktiskt har bättre för konsumenterna (studenterna). Legalisera fildelning och behåll billiga SUNET!

Buffi
2006-05-30, 12:24
agnesson (2006-May-30)Om vi legaliserar fildelning behöver inte rektorn vara nervös längre då anmälningar från APB och liknande organisationer kommer upphöra.

De övriga argumenten hittar jag inte ens på länken ovan. Att övriga universitetet redan har lämnat SUNET för studentbostäderna är knappast ett argument.

I det här fallet är monopolet som SUNET faktiskt har bättre för konsumenterna (studenterna). Legalisera fildelning och behåll billiga SUNET!

Du har ju 5 mycket bra argument förutom fildelning på sidan du länkade till.

En legalisering av fildelning är inte realistisk inom en rimlig framtid. Något som däremot ÄR realistiskt är rimligare straff, men det ändrar inte faktumet att fildelning kommer vara olagligt i många år framåt (om det ens blir lagligt någon gång). Sålänge fildelning är olagligt så kommer någon behöva ta det juridiska ansvaret vilket innebär att universitetet får ta skiten.

Tor Skude
2006-05-30, 15:13
Öh, näe (igen!)

En internetleverantör ansvarar inte för att någon skickar olagliga saker genom trådarna, lika mycket som det är postens ansvar om jag skickar hotbrev till någon. Rektor behöver i strikt mening inte ta något ansvar alls. Det juridiska ansvaret ligger hos personen som bryter mot lagen, inte någon annanstans.

Vad skulle egentligen hända om skolans ledning lät bli att svara på abuseanmälningar angående piratkopiering? Jag tror att det var så det låg till här i Linköping, innan studentbostäderna blev av med sin SUNET-koppling: Om någon rättighetsinnehavare hör av sig till nätadministratören och vill ha någon avstängd för upphovsrättsbrott så svarar nätadministratören antingen inte alls, eller kort och gott: Nej, det är inte mitt ansvar.

StasIsLovE
2006-05-30, 18:50
Buffi (2006-May-19)Tja, jag har lite koll på det här då jag varit på ett informationsmöte med Sunet (som jag antar att ni hade tidigare) om exakt dom här problemen. Grejen är den att Sunet ju egentligen mest är till för att ge universiteten snabba och stabila linor, och att linorna till studentbostäderna ger ABSURT mycket mer jobb att administrera.

Detta pga att piratkopiering ju faktiskt är, och kommer förbli (inom den närmaste framtiden åtminstonde, jag orkar inte debattera om hur det kommer bli längre fram) olagligt. Det är inte universitetet eller sunet som söker igenom era linor utan såhär funkar det...

Filmbolag och liknande som ogillar att deras verk kopieras anlitar folk åt dom som söker efter folk på direct connect/bittorret osv som delar ut deras verk. När dom hittar någon så rapporterar dom dess ip till sunet som vidtar åtgärder (oftast temporär avstängning).

Det här rör sig inte om ett par få användare, det är rent ut sagt skitmånga ärenden som kommer av det här, och dom flesta är inte ens piratrelaterade, utan när virus/portscanning eller liknande uptäcks så måste ipn som dessa hot kommer ifrån spärras.

Dessutom är det en jävla massa jobb att sköta alla inkopplingar osv.

Här i Luleå har vi fortfarande Sunet-nät till mågna studentbostäder, förmodligen enbart för att vi har en väldigt bra grupp med studenter som jobbar helt ideellt med inkoppling, avstängning och administrerning av studentnätet (www.campus.ltu.se för mer info). Jag var själv husansvarig för huset där jag bodde tidigare, och jag vet att det är MYCKET jobb att göra, även om man som mig bara har hand om ett hus.

Jag förstår helt klart sunet som stänger ner nätet till studenter på många orter...

edit: Vad fan har det här med "studentkårernas feghet" att göra btw? Det är ju inte dom som ansvarar för nätet.

Jag vet inte hur det fungerar i Luleå men här i Uppsala fungerar det såhär, Uppnet(sunet) har sagt att alla studenter som drar för mycket bandbredd kommer att stängas av. Hur mycket är mycket bandbredd är okänt, så det är lite av lotteri, en dag kanske man får ett e-mail från uppnet. För jag ser på filmer och nyheter direkt från internet på internet tv, och ett par tre timmar av det blir nog en del Mb. Som jag förstår fins det inget alternativ för studenter heller för sunet har monopol på uttaget, och om dom stänger av så måste man övergå till ADSL. Och jag är väldigt beroende av internet, när jag gör större delen av labbar hemifrån.

Att det skulle kossta så mycket att admenistrera nätverket är nog inte sant från min erfarenhet, man har inte en person per router som ändrar om banan för varje paket, allt körs automatisk, och om hårdvaran är bra så är det bara att koppla av. Här i uppsala har vi 2 nätverkstekniker som sköter ALLA studentbostäder, och vad är det runt 30 000 studenter i uppsala? Så det visar ju hur mycket skötsel nätet behöver. Ändå som händer är att våran router startas om iblan för den är gammal och dålig, buffert blir överfull och den startas om.

När man ringer och frågar vad som pågår så säger dom att eran router är gammal och dålig men det är inte Uppnet som sköter den utan Uppsala Universitet, men efterssom det är Uppnet som får betalt för nätet så har Uppsala Universitet inte råd att uppgradera den.

Det blev mycket skrivande, men vad jag ville få fram är att dom stänger av studenter för dom kör på gammala skräp routrar och switchar.

Buffi
2006-05-30, 22:12
Jag vet inte hur det fungerar i Luleå men här i Uppsala fungerar det såhär, Uppnet(sunet) har sagt att alla studenter som drar för mycket bandbredd kommer att stängas av. Hur mycket är mycket bandbredd är okänt, så det är lite av lotteri, en dag kanske man får ett e-mail från uppnet. För jag ser på filmer och nyheter direkt från internet på internet tv, och ett par tre timmar av det blir nog en del Mb. Som jag förstår fins det inget alternativ för studenter heller för sunet har monopol på uttaget, och om dom stänger av så måste man övergå till ADSL. Och jag är väldigt beroende av internet, när jag gör större delen av labbar hemifrån.

Att det skulle kossta så mycket att admenistrera nätverket är nog inte sant från min erfarenhet, man har inte en person per router som ändrar om banan för varje paket, allt körs automatisk, och om hårdvaran är bra så är det bara att koppla av. Här i uppsala har vi 2 nätverkstekniker som sköter ALLA studentbostäder, och vad är det runt 30 000 studenter i uppsala? Så det visar ju hur mycket skötsel nätet behöver. Ändå som händer är att våran router startas om iblan för den är gammal och dålig, buffert blir överfull och den startas om.

När man ringer och frågar vad som pågår så säger dom att eran router är gammal och dålig men det är inte Uppnet som sköter den utan Uppsala Universitet, men efterssom det är Uppnet som får betalt för nätet så har Uppsala Universitet inte råd att uppgradera den.

Det blev mycket skrivande, men vad jag ville få fram är att dom stänger av studenter för dom kör på gammala skräp routrar och switchar.

Någon begränsning för bandbredd finns inte över huvud taget i Luleå.

Jag är nyfiken på hur registrerningarna sköts i Uppsala till nätet... dvs när man flyttar in som student, vad ska man fylla i och skicka till vem? För det är just där som jag tycker att mycket av administrationen ligger.