handdator

Visa fullständig version : Kampen förs på många arenor

Sir_Viktor84
2006-05-18, 14:12
Jag pluggar vid Växjö Universitet, och vi har den eminenta fördelen att vi som bor på campus har gratis internet in i våra lägenheter. Problemet är att universitetet nu har bestämt sig för att "dra ut sladden", vilket man motiverar med att folk laddar ner för mycket och att universitetet är juridiskt ansvarig för detta.

Man diskuterar med bostadsbolagen om att kunna fixa något annat alternativ, men det kommer med all säkerhet bli dyrare. Vi i VSF drev så sent som igår i studentkårens fullmäktige om att vi ville stoppa det här då det är en uppenbar försämring mot studenternas intressen. Vidare ville vi att studentkåren skulle protestera mot universitetet som själv har utsett sig till polis och stänger av de studenter som misstänks ladda ner film, musik eller vad det nu än må vara.

Inget av dessa krav gick igenom i fullmktige. Tydligen vill studentkåren skydda rektorn mer än att bevaka studenternas ekonomi och egna integritet.

Vad som händer nu är att vi förhoppningsvis kommer finna en gemensam lösning på problemet, även om det ska till ett mirakel om detta ska pasera friktionsfritt. Skulle vi vara i ett läge då det inte kommer ingå internet i lägenheterna som standard har vi en hyressäkning på cirka 75 kronor att vänta. Men var i hela fridens namn ska man hitta en internetanslutning för 75 kronor i månaden!?

Jag tycker det är läskigt att universitetet kan rota i min dator och lerta efter "olagligt material". Tack gud för brandväggar.

/ Viktor, VSF i Växjö

sandos
2006-05-18, 14:47