handdator

Visa fullständig version : Valsedlar!

Magnus Adrian
2006-05-19, 13:29
Hejsan på er!

Det har nu kommit valsedlar till Gävleborgs län.

6 st. kartonger med 16000 valsedlar.

Det är önskvärt att ni återkommer med adresser dit dessa skall skickas snarast.

OBS. Det är inte tänkt att vi delar upp i mindre poster härifrån Västerås, så ni behöver komma upp med max 6 st. mottagaradresser.

Mvh

Adrian

Urban Sundström
2006-05-19, 15:38
Hej !

Det är kanske bäst att ha dem på ett ställe över sommaren ?

Isåfall kan jag härbärgera dem. De ska ju inte användas förrän i höst.

Mitt förslag är att skicka dom till godsadressen till mitt jobb:

Banverket Telenät

Att: Urban Sundström

N. Skeppargatan 1

803 20 Gävle

Mitt telefonnummer är: 07838-8604023 så att firman eventuellt kan ringa om det är nåt att fråga om. Vanlig telefon till jobbet: 026-144023

Någon som tycker nåt annat ?

SM5POR
2006-05-19, 17:53
Magnus Adrian (2006-May-19)6 st. kartonger med 16000 valsedlar.

Eftersom Gävleborgs län totalt skall ha 94.000 valsedlar, så bör det kanske klargöras att varje kartong rymmer 16.000 valsedlar (20 kg). Jag hoppas de är paketerade i mindre buntar inuti kartongerna...

Eftersom jag ändå har suttit och räknat på antalet röstberättigade i landets kommuner, så kan jag ge er mitt förslag till fördelning av valsedlarna (givetvis förutsatt att ni vill fördela dem i proportion till antalet röstberättigade; ni kan ju ha andra planer):

9.000 (11 kg) Bollnäs

31.000 (39 kg) Gävle

3.000 (4 kg) Hofors

13.000 (16 kg) Hudiksvall

7.000 (9 kg) Ljusdal

3.000 (4 kg) Nordanstig

2.000 (3 kg) Ockelbo

4.000 (5 kg) Ovanåker

12.000 (15 kg) Sandviken

9.000 (11 kg) Söderhamn

1.000 (1 kg) reserv (i Gävle samt i Stockholm?)

OBS. Det är inte tänkt att vi delar upp i mindre poster härifrån Västerås, så ni behöver komma upp med max 6 st. mottagaradresser.

Jag läste Urbans erbjudande att förvara allt på ett ställe, men när det nu finns möjlighet att få dem skickade från Västerås till mer än en ort så kanske det underlättar för er att utnyttja detta? Det hänger förstås på att det finns godsmottagare på lämpliga platser; jag vet inte var era aktiva medlemmar bor.

Det är någon allergi jag har; jag reagerar mot sådant som liknar att lägga alla ägg i samma korg... ;)

SM5POR
2006-05-25, 04:40
Så här skulle ni för övrigt kunna gruppera kommunerna för att det skall passa ihop med kartongstorlekarna:

2x16: Gävle (31), reserv (1)

1x16: Hudiksvall (13), Nordanstig (3)

1x16: Sandviken (12), Ovanåker (4)

1x16: Bollnäs (9), Ljusdal (7)

1x14: Söderhamn (9), Ockelbo (2), Hofors (3)

Urban Sundström
2006-06-12, 22:46
Hej !

Tack för all hjälp med beräkningar för distribution. Nu finns alla 6 kartongarna i Gävle. Det är 123 kg totalt.

Hälsn. Urban

Björn Björnsson
2006-06-13, 01:24
Konsumtionen av olika djurprodukter (nöt, fläsk, får och fjäderfä) är 123 kilo per år och person i USA.

Snacka om valfläsk :)

€xit
2006-06-16, 19:24
lol

SM5POR
2006-06-16, 20:21
Urban Sundström (2006-Jun-12)Tack för all hjälp med beräkningar för distribution. Nu finns alla 6 kartongarna i Gävle. Det är 123 kg totalt.

Efter att ha sett rapporter om överskjutande valsedelsantal i andra valkretsar samt din viktuppgift ovan inser jag att det måste ha varit 6 fulla kartonger med totalt 96.000 valsedlar som levererades, inte 94.000 som partiet hade beställt till Gävleborgs län. Jag misstänker att det hänger samman med vilka kartongstorlekar tryckeriet kan leverera i. Det finns antagligen ingen kartong dimensionerad för just 14.000 valsedlar, så ni fick 2.000 valsedlar på köpet...

I så fall stämmer förstås inte den uträkning jag gjorde tidigare. Jag har sett över siffrorna, och föreslår att tillskottet delas lika mellan Gävle och Sandviken, som därmed kommer upp i 32.000 respektive 13.000 valsedlar.

Fast ni kanske hellre vill använda de extra valsedlarna till att tapetsera om hemma hos kretsledaren? Det är ju ert val. :hehe:

bort
2006-06-16, 20:53
Jag vill tapetsera om mitt rum, vitt är inge fint, kan inte jag få de extra? ;);)

€xit
2006-06-16, 21:12
Det kommer inte att finnas några extra som tur är. Alla kommer att gå åt. Det ska ju även du jacce se till, eller?

Björn Björnsson
2006-06-16, 23:05
Glöm inte att sprida, man kan skriva "Piratpartiet" på en blank sedel också.

Michlos
2006-06-21, 17:20
Kanske en dum fråga... ;)

Skall vi ombesörja att valsedlarna kommer ut till de olika vallokalerna? Hur/när görs detta isf?

Urban Sundström
2006-06-21, 21:12
Michlos (2006-Jun-21)Kanske en dum fråga... ;)

Skall vi ombesörja att valsedlarna kommer ut till de olika vallokalerna? Hur/när görs detta isf? slut quote

Det är en bra fråga och svaret är ja. Hur/när detta görs är inte planerat än. Andra valdistrikt har kommit längre t ex 14. Skåne läns norra och östra valkrets (http://www.piratpartiet.se/forum/Topic32282-33-1.aspx) Speciellt dessa kloka ord av SM5POR

citat

"Tänk på att en tredjedel av av väljarna förtidsröstar (enligt Valmyndigheten). Det betyder att en tredjedel av kommunens valsedlar bör reserveras för utläggning i härför avsedda röstningslokaler under tiden 30/8-17/9.

Eftersom man får förtidsrösta i vilken lokal man vill går det inte att förutsäga antalet röstande i varje lokal, utan man får helt enkelt bevaka lokalen i tre veckor och vid behov lägga ut fler valsedlar. De som inte har gått åt när förtidsröstningen avslutas kan man ju samla in igen och återanvända i vallokalerna på valdagen, om man tycker sig ha ont om valsedlar.

Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag skriver om förtidsröstningen. Det borde finnas en riksgemensam forumtråd om detta."

slut citat

Röstningslokaler (30/7-17/9) i Gävleborg är enligt denna länk:

http://www.val.se/val/val2006/rostlokaler/21.html

t ex sex stycken i Sandvikens kommun. Här står det info till partierna:

http://www.val.se/for_partier/lagga_ut_valsedlar/index.html

Tanken är att ha en samordnare från Piratpartiet för varje kommun. Denna person ser till att det finns medhjälpare som placerar ut valsedlar i röstningslokalerna den 30/7. Om det finns möjlighet så kan personalen i röstningslokalen (bibliotek, postkontor, kassaservice etc) lägga ut valsedlar allteftersom då går åt. Annars är det nog bra att någon från Piratpartiet går förbi ofta/varje dag och kollar att allt är som det ska dvs valdsedlar ligger framme och att de inte tagit slut.

Under valdagen sker röstning i vallokaler (lär dig skilja på vallokal och röstningslokal). De kommer allteftersom att läggas ut på www.val.se, men jag har fått en Wordfil från Ulla Olsson hos Sandvikens kommun med de planerade. De är uppdelade församlingsvis. 15 Sandviken, Ovansjö 7, Järbo 2, Årsunda 1 och Österfärnebo 1. Motsvarande planeringssekreterare finns i varje kommun, se länken för röstningslokaler.

Sedan ska det organiseras och det finns valsedlar på alla dessa vallokaler valdagen, och helst då att Piratpartiets frivilliga kollar att de inte "stjäls" eller försvinner, dvs kollar kontinuerligt under hela valdagen att de ligger framme.

Som alla förstår behövs det en hel del frivilliga för att detta ska fungera. Jag skulle tro att jag och många fler kommer att åka runt med bilen hit och dit under valdagen. Det beror på hur många vi blir som kan hjälpa till. Idealet vore att ha en person per vallokal.

Hoppas detta svar ger lite klarhet i det hela och ställ gärna fler frågor.

Hälsn. Urban

Urban Sundström
2006-08-12, 21:20
Hej !

Imorgon söndag 13 augusti ska jag ta en tur och distribuera valsedlar, till Söderhamn, Hudiksvall, Ilsbo, Ljusdal, Bollnäs, Alfta och Ockelbo. Fördelningen blir som ett tidigare inlägg i denna tråd.

I Nordanstigs kommun har jag kommit överens med Elisabet LInd om att Sjukvårdspartiet fixar alla vallokaler. Det är 9 st vallokaler och det är 2 medlemmar i Nordanstigs kommun. Elisabet kommer att få de 3000 valsedlarna för kommunen imorgon i Bollnäs. Sedan kommer hon att hålla i samarbetet med våra kommunledare i Bollnäs, Ljusdal och Ovanåker. Elisabet är ombudsman för Sjukvårdspartiet och har telefon 070-3606613 och e-post ELISABET.LIND@TELIA.COM

Jonatan Jansson i Ilsbo kommer att fixa röstningslokalen i Bergsjö så han får lagom antal röstsedlar för det.

Jag skrev lite tankar om samarbete vid röstningslokaler till Elisabet, Andreas i Ljusdal, Gabriel i Bollnäs och Michael i Alfta/Ovanåker. Tänkte att fler kan fundera på det:

Jag tycker man kan hjälpa varann på flera sätt. Säg t ex att en från Piratpartiet lägger ut Piratpartiets valsedlar i en röstningslokal och motsvarande ansvarig för Sjukvårdspartiet lägger ut sina. Dessa två kan samarbeta på så sätt att när Piraten kollar röstningslokalen och räknar Piratpartiets valsedlar, så kan han även räkna Sjukvårdspartiet valsedlar. Sedan kan han ringa till Svp´s kontaktperson och rapportera antalet valsedlar som ligger framme. Svp´s ansvarig kan göra samma när

han/hon besöker röstningslokalen. Detta är ett exempel på samarbete.

Som ansvarig för en röstningslokal så är det bra att föra statistik och hur många valsedlar som går åt varje dag, för att få kläm på ifall de blir stulna en viss dag, eller om det inte behövs läggas ut så många. Ju fler rapporter man får om antalet valsedlar i röstningslokalen desto bättre, tycker jag.

Partiledaren för Piratpartiet har sagt att varje valkrets får avgöra om de vill ha samarbete med Svp även vid röstningslokalerna. Jag tycker att varje kommunledare kan fundera på detta, och frågar er tre först.

Jag tycker att vi har allt att vinna på att samarbeta. Så jag undrar, vad tycker ni tre kommunledare ? Vi är ju nybörjare på detta och kan få bra tips från erfarna valarbetare från Svp. Vi alla tjänar på att det fungerar med valsedlarna.

Slut citat;

Så jag önskar fler synpunkter på detta.

Hälsn. Urban