handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter från en dag på torget

Tor Skude
2006-05-20, 15:04
Idag lördag den 20 maj ordnade vi i Östergötland utdelning av flygblad och foldrar på Stora torget i Linköping. Det var riktigt skoj, och det var många som kom fram och frågade om partiet och vår ideologi.

Några saker jag kom att tänka på:

* Det är bra att ha en stor skylt, banderoll, standar eller dylikt. Vi har ett stort och fint standar som vi använde oss av.

* Det är svårt att veta i förväg vem som kommer att ta emot ett framsträckt flygblad eller en folder, men överlag gör de flesta det. Därför är det bäst att försöka dela ut till alla. Men man ska aldrig vara påstridig eller på annat sätt göra något som kan upplevas störande.

* En lördag eftermiddag då det är mycket folk på stan så går materialet snabbt åt. Vi delade ut 200 flygblad och 200 foldrar på mindre än två timmar.

En spännande detalj var att det kom fram en man från Linköpings kommun och frågade om vi hade polistillstånd. Han ville göra gällande att man behöver polistillstånd om man ska dela ut saker till allmänheten på kommunens mark. Jag ringde till polisen (114 14 är det generella numret till polisen, 112 är endast för nödfall) och kontrollerade. Det visade sig att mannen ljög. Man behöver inte alls något tillstånd om man vill stå och dela ut saker på allmän plats. Däremot behöver man nog tillstånd om man ska ha ett bord, men det hade inte vi.

Jag vet inte om han bara var okunnig men välvillig, ville spänna musklerna (jag fick hans visitkort också, enligt det är han "Torgmästare", en tjänst som jag misstänker snarare har med torgens renhållning än dess ordning att göra) eller verkligen var ute efter att skrämma bort oss. Det viktiga att komma ihåg är att man inte ska låta sig luras så lätt, och inte bli nervös i onödan. Än så länge har vi åsikts- och yttrandefrihet i Sverige, och den står sig ganska bra mot diverse småpåvars försök att trycka ned oss.

floodis
2006-05-21, 17:19
En spännande detalj var att det kom fram en man från Linköpings kommun och frågade om vi hade polistillstånd. Han ville göra gällande att man behöver polistillstånd om man ska dela ut saker till allmänheten på kommunens mark. Jag ringde till polisen (114 14 är det generella numret till polisen, 112 är endast för nödfall) och kontrollerade. Det visade sig att mannen ljög. Man behöver inte alls något tillstånd om man vill stå och dela ut saker på allmän plats.

Ja, detta är bra att informera era partimedlemmar om nu när det börjar bli dags att gå ut på gator och torg.

Kom ihåg att ni inte alls behöver polistillstånd för att hålla torgmöten, dela ut flygblad, protestera etc etc. Detta gäller inte bara allmän egendom, utan även privata områden också. Detta är grundlagsstadgad. Kom dock ihåg att detta får ni bara göra så länge ni inte stör (den allmäna ordningen). Så det är bara att köra på :) Kan dock alltid vara bra att höra med polisen om ni ska göra nåt speciellt.

Henrik Lindberg
2006-05-21, 18:26
floodis (2006-May-21)
Ja, detta är bra att informera era partimedlemmar om nu när det börjar bli dags att gå ut på gator och torg. Kom ihåg att ni inte alls behöver polistillstånd för att hålla torgmöten, dela ut flygblad, protestera etc etc. Detta gäller inte bara allmän egendom, utan även privata områden också. Detta är grundlagsstadgad. Kom dock ihåg att detta får ni bara göra så länge ni inte stör (den allmäna ordningen). Så det är bara att köra på :) Kan dock alltid vara bra att höra med polisen om ni ska göra nåt speciellt.

:ermm: Må hända att jag har fel, men det där kan väl inte stämma?

Tor Skude
2006-05-21, 18:49
Privata områden, som fortfarande är allmän plats. Parkeringsplatser, skogar och så vidare. Inte någons trädgård.

floodis
2006-05-21, 19:09
Må hända att jag har fel, men det där kan väl inte stämma?

Jodå, helt sant. Det är en vanlig tro att man tex inte får demonstrera om polisen inte godkänt. Men tänk efter lite; hur demokratiskt vore ett system egentligen? Bara för att extremvänsterns demonstrationer inte har polistillstånd och är stökiga så betyder det inte att demonstrationerna i sig är olagliga.

Privata områden, som fortfarande är allmän plats. Parkeringsplatser, skogar och så vidare. Inte någons trädgård.

Ja, precis. Jag tänkte mer på köpcentrums och såna ställen. Man kanske vill in och dela ut flygblad där, för det finns så mycket människor där. Men så gör man inte det för det är privategendom. Dock helt lagligt faktiskt så länge man inte stör. Tänk dock på att köpcentrumsvakter troligen inte har läst grundlagen, samtidigt som de, precis som ni själva tror att sånt är olagligt. Det bästa är kanske att förvarna vakterna och/eller köpcentrumet innan man börjar dela ut bladen. Och/eller för säkerhetsskull höra med polisen först.

Nicklas W Bjurman
2006-05-21, 21:06
Nej jag tror inte det är olagligt... Varför, jo för att det var på TV för ett tag sedan, skamligt hur företagen tar och hittar på egna lagar som dom prackar på andra människor som om det är på det sättet bara och det får du ta och finna dig i.

Här om veckan såg jag ICA fösa bort en man som spelade dragspel på deras parkering utanför butiken. Mycket lågt, företags-rape!

minata
2006-05-21, 22:07
Amnesty Stockholm söker ettårstillstånd i Stockholm kommun (allmänna platser) för flygbladsutdelning samt bössinsamling.

Privat sökte jag tillstånd för Lina Sandell-jubileet (Tryggare kan ingen vara) Sergels Torg samt Lina Sandell-veckan i Gamla Stan. Det är olika bestämmelser i Sveriges kommuner. Stockholm har en tillståndsenhet som kan svara på frågor.

Anders Häggström
2006-05-21, 22:23
Här är vad jag hittar i lagen (tryckfrihetsförordningen)om hur/var/när man får yttra sej i skrift. Jag hittar dock ingenting om allmän/privat plats. Ett förtydligande av någon vore bra.

http://www.lagen.nu/1949:1052§Någon tryckningen föregående granskning av skrift eller något förbud mot tryckning därav må ej förekomma.Ej heller vare tillåtet för myndighet eller annat allmänt organ att på grund av skrifts innehåll, genom åtgärd som icke äger stöd i denna förordning, hindra tryckning eller utgivning av skriften eller dess spridning bland allmänheten.

Möjligen sista stycket, men där står ju ingenting om platsens egenskaper. Om det är på privat trädgård/allmän privat mark (som tex ett köpcenter) eller allmän plats (som tex torg). Ska man tolka det som att det gäller oavsett plats. eller har jag missat något?

Edit: Kanske vore bra att nämna vilken lag. :)

minata
2006-05-21, 22:35
Haninge köpcentrum måste man ha tillstånd från företagarföreningen. När jag stod i Gamla Stan kom polisen fram och bad att fä se tillståndet. Varje kommun har en egen ordningsstadga.

Tor Skude
2006-05-21, 23:48
Generellt gäller ordningslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm).

3 kap. Allmän ordning och säkerhetAnvändningen av offentlig plats1 § En offentlig plats inom detaljplanelagt område får inte utan tillstånd av polismyndigheten användas på ett sätt som inte stämmer överens med det ändamål som platsen har upplåtits för eller som inte är allmänt vedertaget. Tillstånd behövs dock inte, om platsen tas i anspråk endast tillfälligt och i obetydlig omfattning och utan att inkräkta på någon annans tillstånd.

Precis som Minata säger så finns det också lokala bestämmelser som fastställs av kommunfullmäktige.

minata
2006-05-22, 03:52
Vietnamrörelsen (DFFG - De Förenade FNL-Grupperna) var noga med att följa gällande lagar. En medveten strategi för att få respons hos Svensson. När insamlingsbössorna räknades gjordes det hos polisen.

Jag själv var aktiv SSU:are vid samma tid och valrörelserna var den absoluta höjdpunkten. Vi samlades varje dag på Upplandsgatan 7 (Stockholm) och fick våra uppdrag. Vår valstuga var placerad utanför Åhléns. Torgmötena var många samt utdelande av flygblad utnyttjades flitigt. Vi hade flera musikgrupper (klubbgäng). Musik och politik var ett. En härlig tid.

Efter SSU-tiden var jag aktiv i Amnesty. Varje månad utanför systemet med bössa och flygblad i Haninge. Två bokmarknader samt den stora insamlingen första maj. Själv var jag Amnestytrubaduren.

I dag är jag aktiv i körlivet. Även det fyllt av aktiviteter.

Edit: stavfel

infinite_emma
2006-05-22, 17:14
minata (2006-May-22)Varje månad utanför systemet med bössa och flygblad i Haninge.

Oj vad fel jag läste där först! :D

Låter kul - alltid respekterat Amnesty och donerar emellanåt till dom.

2006-05-31, 17:41
Jag ringde Polisen och frågade lite om tillstånd:

- Reglerna är samma i hela landet, men det tillkommer den lokala ordningsstadgan som varierar.

- Delar man ut något, får man se till att det inte skräpas ner.

- Offentlig plats betyder inte offentligt ägd mark, utan mera att den är tillgängligt offentligt, såsom Tor är inne på.

- På blanketten http://www.polisen.se/inter/mediacache//4347/1541/2014/RPS_510_1_0504.pdf finns det tre typer av ansökan man kan göra:

-- "offentligt tillställning": Alltså att man vill ha en tillställning, jippo eller något annat av den typen. Det här är den värsta typen av tillstånd man ansöker om.

-- "allmän sammankomst": Du ska tala till eller dra ihop en grupp människor kring ett podium eller en högtalaranläggning. Ansöker man om det här får man "begagnande av offentig plats" "på köpet".

-- "begagnande av offentig plats": Behövs om du ska ha med dig en "trottoarpratare", bord eller liknande när du står och delar ut lappar. Där kanske Tors standar går in under?

Jag har alltså som jag sa pratat med Polisen per telefon, ska man vara helt säker får man skicka in en ansökan sa de, tyvärr var jag tvungen betala in 220kr(samma för hela landet?) på Pg-nr: 220372-7 innan, för att en ansökan ska bli behandlad(se längst ner till vänster på första sidan).

Dosmas
2006-06-03, 15:37
NULL (2006-May-31)tyvärr var jag tvungen betala in 220kr(samma för hela landet?) på Pg-nr: 220372-7 innan, för att en ansökan ska bli behandlad(se längst ner till vänster på första sidan).

Själv tycker jag det låter som isystemsatt mutning. Borde inte ärenden rörande tillstånd att nyttja sin yttrandefrihet behandlas kostnadsfritt?!

Kerecha
2006-08-24, 22:24
Dosmas (2006-Jun-03)NULL (2006-May-31)tyvärr var jag tvungen betala in 220kr(samma för hela landet?) på Pg-nr: 220372-7 innan, för att en ansökan ska bli behandlad(se längst ner till vänster på första sidan).

Själv tycker jag det låter som isystemsatt mutning. Borde inte ärenden rörande tillstånd att nyttja sin yttrandefrihet behandlas kostnadsfritt?!

Det blir ju inte mycke till yttrandefrihet om du måste betala för att ha rätt till den...