handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag rösta på...?

hkkla
2006-05-21, 22:34
Jag har ett stort bekymmer. Jag ser hur utvecklingen i landet ter sej och jag tycker att på en del områden har det spårat ur kapitalt. Integration/invandring till exempel (om man bortser nu från Bodströms idéer).

Som det ser ut idag vill jag verkligen inte att sossarna vinner, det vore väldigt illa isåfall ur många synpunkter. Deras integration/invandringspolitik ser vi ju hur den bokstavligt talat våldtar landet, tittar man på andra partiers idé om hur integration/invandrings-politik ska skötas är den ju snarlik rakt igenom. Inget större etablerat parti vågar ta ställning till problemet utan alla går runt det som om det vore het gröt. Dom mindre mer extrema partierna är inget för mej då jag tror att dom kommer motarbetas hårt om dom skulle nå till riksdagen.

Lägger jag min röst på Piratpartiet och vi tar oss till riksdagen för att inta vår vågmästarroll skulle jag ju skjuta mina egna åsikter i foten om Piratpartiet säljer sej till något parti som vill hålla samma eller liknande linje som idag på integration/invandringspolitik. Det Piratpartiet står för är för mej lika viktigt som integration/invadringspolitiken nämligen.

Som det känns just nu i detta ögonblick river jag min röstsedel för oavsett vad jag röstar på så är det som att välja mellan pest och kolera.

Hjälp mej! :w00t:

Henrik Lindberg
2006-05-21, 23:13
hkkla (2006-May-21)Jag har ett stort bekymmer. Jag ser hur utvecklingen i landet ter sej och jag tycker att på en del områden har det spårat ur kapitalt. Integration/invandring till exempel (om man bortser nu från Bodströms idéer). Som det ser ut idag vill jag verkligen inte att sossarna vinner, det vore väldigt illa isåfall ur många synpunkter. Deras integration/invandringspolitik ser vi ju hur den bokstavligt talat våldtar landet, tittar man på andra partiers idé om hur integration/invandrings-politik ska skötas är den ju snarlik rakt igenom. Inget större etablerat parti vågar ta ställning till problemet utan alla går runt det som om det vore het gröt. Dom mindre mer extrema partierna är inget för mej då jag tror att dom kommer motarbetas hårt om dom skulle nå till riksdagen. Lägger jag min röst på Piratpartiet och vi tar oss till riksdagen för att inta vår vågmästarroll skulle jag ju skjuta mina egna åsikter i foten om Piratpartiet säljer sej till något parti som vill hålla samma eller liknande linje som idag på integration/invandringspolitik. Det Piratpartiet står för är för mej lika viktigt som integration/invadringspolitiken nämligen.Som det känns just nu i detta ögonblick river jag min röstsedel för oavsett vad jag röstar på så är det som att välja mellan pest och kolera. Hjälp mej! :w00t:

Tänker varken analysera dina åsikter närmare eller säga till dig vem du ska rösta på. Piratpartiet tänker inte som du säkert vet driva några frågor utom de redan presenterade. Om du anser att integrationsfrågor är din hjärtefråga så försöker du nog diskutera med fel parti. Är de frågor vi belyser de viktigaste för dig så är du hemma. Du får väl helt enkelt ransaka dig själv och fråga dig själv vad som är värt att lägga en röst på.

hkkla
2006-05-22, 00:03
Jag vill börja med att påpeka att integration/invandringspolitik är viktiga för alla då det beror alla som betalar skatt ganska kraftigt och det beror oss i allra högsta grad på många mer områden. Att vara kritisk mot integration/invandringspolitik är inte främlingsfientligt eller rasistiskt. Man är inte kritisk mot individer eller folkgrupperutan ett sätt att föra politik. Jag anar en viss nedlåtande ton från dej Henrik, må va hänt att den är inbillad men...

Efter att ha läst på om Piratpartiets vågmästarroll vet jag inte längre om PP är något för mej. Jag vill få igenom PP´s frågor och ser dom som ytterligt viktiga MEN inte till vilket pris som helst. Leker man med tanken att S vinner valet och så småningom vill dom gå muslimernas krav om light-Shariah i Sverige till mötes så tycker jag inte integritetsfrågor, fri fildelning, förändrad upphovsrätt osv toppar det.

Jag känner det som en röst på PP innebär ett väldigt stort ansvar för åtgärder man kanske inte alls står för eller i värsta fallinte ens vill veta av.

Är det någon mer som känner som jag eller är jag helt ensam?

Henrik Lindberg
2006-05-22, 00:27
hkkla (2006-May-22)Jag vill börja med att påpeka att integration/invandringspolitik är viktiga för alla då det beror alla som betalar skatt ganska kraftigt och det beror oss i allra högsta grad på många mer områden.

Integrationsfrågor kanske är viktiga ur ett perspektiv, eller kanske rentav viktiga helt objektivt. Poängen var dock att Piratpartiet inte är ett parti som går till val på frågor rörande detta politiska område. Försökte belysa att det är fel parti att driva sådana frågor i eftersom vi har våra frågor och andra har sina.

Att vara kritisk mot integration/invandringspolitik är inte främlingsfientligt eller rasistiskt. Man är inte kritisk mot individer eller folkgrupper utan ett sätt att föra politik. Jag anar en viss nedlåtande ton från dej Henrik, må va hänt att den är inbillad men...

Menade absolut inte att vara nedlåtande på något sätt. Det jag menade är att jag personligen inte tänker börja diskutera integration här eftersom det inte fyller något syfte. Som jag nämnde ovan så har vi vår profiliering och den innefattar inte det politiska området.

Efter att ha läst på om Piratpartiets vågmästarroll vet jag inte längre om PP är något för mej. Jag vill få igenom PP´s frågor och ser dom som ytterligt viktiga MEN inte till vilket pris som helst.

Poängen med konceptet rörande vågmästarrollen och det som innefattar den strategin är att vi inom partiet ska koncentrera oss på att se till att de sakfrågor vi driver befästs. Att lägga ner onödig energi på att debattera politik ur ett höger/vänster perspektiv gynner inte de mål vi vill uppnå.

Leker man med tanken att S vinner valet och så småningom vill dom gå muslimernas krav om light-Shariah i Sverige till mötes så tycker jag inte integritetsfrågor, fri fildelning, förändrad upphovsrätt osv toppar det.

Som jag nämnde tidigare tänker jag inte bemöta den typen av politiska inlägg eftersom det inte rör våra mål och syften.

Personligen förstår jag inte riktigt hur man kan dra likhetstecken mellan integrationspolitik och fildelning, men du har givetvis rätt att tycka vad du vill. Kan dock inte se att dessa sakfrågor ligger såpass nära varandra att det är omöjligt att veta vilket som är viktigast.

Kort och gott tycker jag det är något som du bör fundera på själv, som jag tidigare nämnde.

Jens Tuvebrink
2006-05-22, 04:48
Jag tycker privatlivsfrågorna är det enskilt viktigaste just nu. Inget privatliv ingen demokrati! Därför röstar jag på pp. Alla andra frågor jag tycker är viktiga lägger jag åt sidan för i en polisstat faller allt i alla fall. Bevara demokratin först, sen kan vi ta det andra vi tycker är viktigt.

Så faller dina prioriteringar utanför vårt principprogram så kanske det finns andra partier att jobba med.

hkkla
2006-05-22, 14:06
Henrik, varför läser du det jag skriver som att jag tycker att PP ska lägga sej i och driva invandring/integrationspolitik för?
Varför läser du det som att jag drar ett likhetstecken mellan den politiken och den PP står för när jag har skrivit motsatsen?

Jag menar inte att jag vill att PP ska driva I/I-politik utan jag menar att om PP går till riksdagen och jag har röstat på denne kan det bli så att jag skjuter en del av mina åsikter i foten ordentligt för att få igenom PP´s frågor. Det handlar för mej om att göra en kompromiss som kan ta oanade storlekar i värsta fall.
På grund av att PP håller en regering i handen kan den regeringen få igenom, i mina ögon negativa, förslag. Därför uppstår en konflikt i mej där jag frågar mej om jag tycker att det är värt den risken.
Helt enkelt, vad får jag betala för att få igenom PP´s frågor. För dom kommer inte komma gratis. Det var därför jag tog upp light-Shariah till exempel för det är något jag är starkt emot, men med det inte sagt att jag vill diskutera light-Shariah på detta forum. Det finns andra platser på internet för det.

Jag håller med Jens till viss del i hans första inlägg här i tråden.

Egentligen har jag väl ingen frågeställning i det här utan det är mest en oro för vad PP´s frågor kommer att kosta. Ingen kan svara på det idag eftersom vi inte vet vilken regering som kommer sitta i slutet av september i år.

Jag tror dessutom att enhel del tänker i mina banor, kanske inte om I/I-frågor utan var person har ju sina hjärtefrågor och alla dessa som inte har med PP´s frågor att göra kommer ju möjligtvis kunna få på nöten för att PP´s frågor ska få komma fram. Med andra ord är det något man måste tänka på när det gäller värvning av röster, varför en del som tycker att PP står för något bra men som inte är beredda att eventuellt offra andra frågor helt.

Är det någon som förstår vad jag menar?

Henrik Lindberg
2006-05-22, 21:12
hkkla (2006-May-22)Henrik, varför läser du det jag skriver som att jag tycker att PP ska lägga sej i och driva invandring/integrationspolitik för?<BR>Varför läser du det som att jag drar ett likhetstecken mellan den politiken och den PP står för när jag har skrivit motsatsen?</P><P>Det var inte så jag menade. Ville poängtera att detta är fel parti att diskutera integrationspolitik i, eftersom du började göra det men ännu viktigare; ville ge dig mitt perspektiv i frågan och som jag sa så är det helt enkelt upp till dig att ransaka dig själv och ta reda på vilken fråga som är värd att rösta på, just för dig.</P><P>Jag menar inte att jag vill att PP ska driva I/I-politik utan jag menar att om PP går till riksdagen och jag har röstat på denne kan det bli så att jag skjuter en del av mina åsikter i foten ordentligt för att få igenom PP´s frågor. Det handlar för mej om att göra en kompromiss som kan ta oanade storlekar i värsta fall.</P><P>Jag förstod det, därav min tidigare poäng om att du får titta på vilka frågor som står dig närmast och rösta utifrån din övertygelse.</P><P>På grund av att PP håller en regering i handen kan den regeringen få igenom, i mina ögon negativa, förslag. Därför uppstår en konflikt i mej där jag frågar mej om jag tycker att det är värt den risken.</P><P>Det du gör nu är att du tittar på politiken ur ett fullskaligt perspektiv. Det gör inte Piratpartiet. Det är därför vi inte bryr oss om höger/vänster frågor. Dels för att människor från bägge sidorna av den politiska skalan ska kunnas enas under de hjärtefrågor vi driver och dels för att vi på bästa sätt ska få igenom våra hjärtefrågor när vi väl sitter i en vågmästarställning.</P><P>Helt enkelt, vad får jag betala för att få igenom PP´s frågor. För dom kommer inte komma gratis. Det var därför jag tog upp light-Shariah till exempel för det är något jag är starkt emot, men med det inte sagt att jag vill diskutera light-Shariah på detta forum. Det finns andra platser på internet för det.</P><P>Jag vill tydliggöra för dig att jag inte fråntar dig rätten att ha olika åsikter inom olika politiska frågor. Men som sagt, det handlar om att se vilket alternativ som står dig närmast. Jag brukar tänka på det sättet att den politik de övriga partierna driver kanske passar mig inom vissa områden men i det stora hela kanske mina åsikter inte överensstämmer med deras. Tycker det handlar mer om att "betala för att få igenom frågor" när man röstar på ett större parti - eftersom det är sällan deras breda paketpolitik är något jag stödjer helt och hållet. Men jag förstår hur du menar, som sagt.</P><P>Egentligen har jag väl ingen frågeställning i det här utan det är mest en oro för vad PP´s frågor kommer att kosta. Ingen kan svara på det idag eftersom vi inte vet vilken regering som kommer sitta i slutet av september i år.</P><P>Det är positivt att du tar upp dina funderingar eftersom det kanske leder till att du får klarhet i hur du ska göra - oavsett hur det blir i slutändan. Du har rätt i att ingen kan säga vilken regering som sitter i slutet av september. Men en sak är skriven i sten. Och det är att oavsett VEM av dem det blir så kommer de följa samma fasansfulla jakt på fildelare, begränsa våra privatliv och allt annat vi kämpar mot.</P><P>Jag tror dessutom att enhel del tänker i mina banor, kanske inte om I/I-frågor utan var person har ju sina hjärtefrågor och alla dessa som inte har med PP´s frågor att göra kommer ju möjligtvis kunna få på nöten för att PP´s frågor ska få komma fram. Med andra ord är det något man måste tänka på när det gäller värvning av röster, varför en del som tycker att PP står för något bra men som inte är beredda att eventuellt offra andra frågor helt.</P><P>Du har helt rätt. Det är ett stort problem att få människor att lägga fokus enbart på de frågor vi driver - även om de sympatiserar, helt klart. Men som jag tidigare nämnde kommer ingen regering, varken röd eller blå, ge oss en lugn stund när det gäller våra hjärtefrågor. Och om man, som jag tidigare sa, vänder på steken så kanske deras partiprogram i sina helheter är någonting som människor har svårt att stödja fullt ut. Många "trogna" väljare som alltid röstar på de etablerade partierna brukar ju ofta blunda för hur deras fullständiga politik ser ut, enbart för att de inte ska ha dåligt samvete för att de röstar på någon de egentligen inte stödjer till 100%. Jag kan säga att Piratpartiet är ett parti jag lätt kan stödja till 100% däremot.

Jan Lindgren
2006-05-22, 22:43
Jag förstår vad du menar hkkla, jag gör det. Men sen vill jag säga att Henrik hade en väldigt bra poäng på slutet. I det förra valet så kunde jag aboslut inte hitta nåt parti som jag stödde till 100% utan jag fick välja ut tre frågor som var mig viktigast och se vilket parti som bäst stämde överrens med mina åsikter och rösta utifrån det. Och tills Piratpartiet skapades så var min plan att göra samma sak även i år.

Anders Häggström
2006-05-23, 01:45
Jag håller med Jens Tuvebrink. Det handlar om en prioritering, en uppoffring. Jag offrar alla mina viktiga frågor för att hindra ett framtida övervakningssamhälle. För det absolut viktigaste för mej är den personliga integriteten, utan den fungerar inte ett demokratiskt samhälle. I årets val så finns inte ett enda parti (frörutom PP) som tar upp frågan om den personliga integriteten. Det enda som tas upp (både rött och blått) är hur vi ska bekämpa terrorsterna som inte ens har gjort någon mot sverige på över 30 år. Vi har inte ens en hotbild !

Förändrandet i upphovsrätt och patent är bara bonus för min del och vård/skola/omsorg mm kommer inte ändras särskillt mycket ändå till min nackdel under detta val, så för mej kvittar rött/blått och centern hstödjer bara hälften av mina frågor som jag normalt sett brukar prioritera.

I slutändan faller det tillbaka på prioriteringar, och ingen kan säga vad/hur du ska prioritera, det måste du ta reda på själv. Vad är din viktigaste fråga i detta val?