handdator

Visa fullständig version : 3.6.04 Diskussion: Förslag till styrelse #4 [Ej giltigt förslag]

JPAnderson
2010-03-09, 19:08
Detta är i grunden samma förslag som valberedningens.
Med bl.a. den ändringen att nominera Anna Troberg till ordförande och detta under förutsättning att Rick lämnar sitt ordförandeskap till förfogande och satsar helt och fullt på partiledarrollen.

Frågan har ställts till Rick i utfrågningsforumet (http://forum.piratpartiet.se/Topic200161-735-1.aspx) om han är beredd på att avgå som ordförande.

Har också lagt till Björn Feltén som suppleant för att dels, förankra styrelsen mer geografiskt, och att jag anser Björn vara en utmärkt kandidat till denna post helt enkelt.
Vidare så är suppleant här vald på ett två (2) års mandat.

Kvarsittande
Ledamot– Anna Svensson – Vald sedan förra årsmötet på 3 år - Norrköping/Öst – 29 år
Ledamot – Rickard Olsson – Vald sedan förra årsmötet på 3 år - Östersund/Norr – 42 år
Ledamot – Mikael Nilsson – Vald sedan förra årsmötet på 2 år - Uppsala/Öst – 34 år
Ledamot – Mårten Fjällström – Vald sedan förra årsmötet på 3 år - Uppsala/Öst – 32 år
Ledamot – Klara Tovhult – Vald sedan förra årsmötet på 2 år - Jönköping/Syd – 36 år

Nyvalda
Ordförande – Anna Troberg - 2 år - Järfälla/Stockholm – 35 år
Ledamot – Simon Rosenqvist – 3 år - Lund/Syd – 22 år
Ledamot – Leif Ershag – 3 år - Skellefteå/Norr – 29 år
Ledamot – Marit Deldén – 3 år - Linköping/Öst – 26 år
Ledamot – Göran Widham – 3 år - Göteborg/Väst – 42 år
Ledamot - Anders Nordin – 3 år - Piteå/Norr – 60 år
Suppleant – Björn Felten - 2 år - Göteborg/Väst - 62 år

piratcensur
2010-03-09, 19:12
Detta förslag bryter mot stadgan.

JPAnderson
2010-03-09, 19:14
vill du utveckla henry?

piratcensur
2010-03-09, 19:16
Ordförande väljs på 2 år.

JPAnderson
2010-03-09, 19:18
oj... ja, felskrivelse av mig sorry. 2 år på ordförande såklart ;)

om nån kan edita så varsågod.

Rick Falkvinge
2010-03-09, 21:14
Påpekande: Anna Svensson valdes inte till kassör på förra årsmötet, utan till ledamot. Kassörsrollen var en styrelseintern konstituering.

AndersLindbäck
2010-03-09, 21:36
Ordförande – Anna Troberg - 3 år - Järfälla/Öst – 35 år

Anna bor i Järfälla/Stockholm.

Cyberbuddha
2010-03-10, 01:30
Har inga åsikter om personer eller orter. Men jag tycker inte det finns någon som helst anledning till att ersättare välja på annat än 1 års mandat.

JPAnderson
2010-03-10, 02:16
Rick Falkvinge (2010-Mar-09)Påpekande: Anna Svensson valdes inte till kassör på förra årsmötet, utan till ledamot. Kassörsrollen var en styrelseintern konstituering.
Då detta är, i grunden, valberedningens lista så har det blivit fel från början ;)
Men likväl så kan hon i detta årsmöte väljas till sagda post.

AndersLindbäck (2010-Mar-09)Ordförande – Anna Troberg - 3 år - Järfälla/Öst – 35 år
Anna bor i Järfälla/Stockholm.
Felskrivning av mig, som sagt.

Andreas Bjärnemalm
2010-03-10, 03:27
JPAnderson (2010-Mar-10)Rick Falkvinge (2010-Mar-09)Påpekande: Anna Svensson valdes inte till kassör på förra årsmötet, utan till ledamot. Kassörsrollen var en styrelseintern konstituering.
Men likväl så kan hon i detta årsmöte väljas till sagda post.

Detta är inte korrekt.
I dagens stadga finns det inte en kassörspost och därför kan årsmötet heller inte tillsätta den.
Däremot kan styrelsen, när den konstituerar sig efter valet, välja att utse en kassör.

Ur §13 STYRELSEN:

"Styrelsen väljs på årsmötet och skall bestå av:
1 ordförande
9-13 ordinarie ledamöter
1-4 rangordnade suppleanter"

"Ordförande väljs av årsmötet, i övrigt konstituerar partistyrelsen sig själv."

JPAnderson
2010-03-10, 16:55
Nomineringen ovan är nu uppdaterad.

Rick Falkvinge
2010-03-12, 20:33
Hej,

den här nomineringen går emot §13 i stadgarna där det står att paragrafens syfte är att styrelsen inte ska kunna byta ut en majoritet av styrelsen på ett årsmöte. Den här nomineringen gör det. Får jag föreslå att du drar ner storleken?

Rick

JPAnderson
2010-03-13, 20:37
Sagt och gjort... med nuvarande konstellation så är det 50/50 då Anna redan är invald i sittande styrelse.

dansve
2010-04-16, 17:48
Eftersom Rick ej valt att kliva av från ordförandeposten faller mitt styrelseförslag.
...
Jag tar härmed tillbaka mitt nomineringsförslag.

På samma grund borde även detta förslag falla.

Rick Falkvinge
2010-04-16, 22:13
Ah, missade den här. Sorry för extremt sen information.

Tyvärr måste jag meddela, att efter ett par intervjuer under månaden, så kan jag bara konstatera att media inte klarar att skilja på ordförande och partiledare. Hur mycket jag än påpekar att rätt titel är partiledare, så skriver de ändå ordförande.

Därför väljer jag att dra tillbaka min acceptans för att lämna ordförandeposten det här årsmötet. Vi har redan problem med media och behöver ta vara på varje möjlighet att se ut som de förväntar sig.

Rick

Gonte
2010-04-17, 00:10
Stängt för nya förslag och yrkanden

Mötet har nu stängt för nya förslag och yrkanden i sakfrågor. Det är inte heller tillåtet att dra tillbaka sina yrkanden.

Det kommer vara möjligt att lyfta tillbakadragna yrkanden fram till 14:00 imorgon (17 april).

Presidiet kommer nu påbörja arbetet med en voteringsordning. Diskussioner i frågorna kommer vara öppna tills vidare.

Mötespresidiet

Andreas Bjärnemalm
2010-04-17, 16:06
Mötespresidiet finner att detta förslag faller då ordförandeposten inte är uppe för val. Att rösta igenom detta förslag skulle därmed vara ett stadgebrott.

Michael Anderson
2010-04-19, 00:44
Mötespresidiet finner att detta förslag faller då ordförandeposten inte är uppe för val. Att rösta igenom detta förslag skulle därmed vara ett stadgebrott.

Med andra ord är Rick rädd för att bli ersatt som ordförande. Iochmed att han först sa att han skulle avsäga sin position som styrelseordförande, och sen ändrar sig igen för att "media antar att han är ordförande". Lite lam ursäkt må jag säga.

Och därmed har inte jag något förtroende för någon av dom presenterade styrelse-alternativen, då dom innehåller antingen/eller av följande personer:

Rick Falkvinge och/eller Christian Engström

Rick har förbrukat sitt förtroende hos mig pga allt velande fram och tillbaka, och pga diverse rent odemokratiska förslag inför årsmötet, till exempel användningen av en valberedning.

Christian har förbrukat sitt förtroende hos mig pga hans utlovade lån till partiet som visade sig senare endast gälla att han skulle låna ut pengar till ett fåtal personer som för närvarande finns kvar i partistyrelsen. Samtidigt har han försökt "köpa" sig en plats i styrelsen, genom hans antagning att han helt enkelt skulle få sitta kvar pga att han hjälpte/hjälper vissa personer ekonomiskt.

Jag motyrkar följande:

Att årsmötet finner Rick Falkvinge som ej tillförlitlig i hans roll som styrelseordförande.

Jag tycker Rick är toppen som partiledare, men hans agerande i rollen som styrelseordförande har varit minst sagt ifrågesättningsbar.

Macco
2010-04-19, 11:49

Den är VISST uppe för val OM de inte får ansvarsfrihet, vilket är en överhängande chans att de inte får det.. då ryker hela styrelsen...

Macco
2010-04-19, 11:51
Med andra ord är Rick rädd för att bli ersatt som ordförande. Iochmed att han först sa att han skulle avsäga sin position som styrelseordförande, och sen ändrar sig igen för att "media antar att han är ordförande". Lite lam ursäkt må jag säga.

Och därmed har inte jag något förtroende för någon av dom presenterade styrelse-alternativen, då dom innehåller antingen/eller av följande personer:

Rick Falkvinge och/eller Christian Engström

Rick har förbrukat sitt förtroende hos mig pga allt velande fram och tillbaka, och pga diverse rent odemokratiska förslag inför årsmötet, till exempel användningen av en valberedning.

Christian har förbrukat sitt förtroende hos mig pga hans utlovade lån till partiet som visade sig senare endast gälla att han skulle låna ut pengar till ett fåtal personer som för närvarande finns kvar i partistyrelsen. Samtidigt har han försökt "köpa" sig en plats i styrelsen, genom hans antagning att han helt enkelt skulle få sitta kvar pga att han hjälpte/hjälper vissa personer ekonomiskt.

Jag motyrkar följande:

Att årsmötet finner Rick Falkvinge som ej tillförlitlig i hans roll som styrelseordförande.

Jag tycker Rick är toppen som partiledare, men hans agerande i rollen som styrelseordförande har varit minst sagt ifrågesättningsbar.

skicka in en ordningsfråga om misstroendevot mot ordförandeposten så löser det sig.