handdator

Visa fullständig version : En fix idé till jippo

Mist
2006-05-31, 21:46
Hej Gott Folk!<br>
<br>
Jag fick den här idén när jag såg en video på YouTube för några dagar sedan. Det var en folksamling. Plötsligt började vissa människor i skaran låssas "panga" varandra med fingret varvid den som var "pangad" la sig ner. Folk som inte var med på detta blev naturligtvis rätt överraskade.<br>
<br>
Dock nu handlar inte denna idé om att "panga" varandra, men den handlar om att några stycken gå ut på en stads torg och utföra en speciellt procedur. Det här är vad jag tänkt mig.<br>
<br>
1. Det bör max vara ca 10 deltagare, och minst 4. Annars blir det väldigt jobbigt för en viss person, speciellt om det blir för många. Varför kommer längre ned.<br>
<br>
2. Alla deltagare bör ha en T-shirt med Pirat Partiets logga etc. vilket ska synas tydligt.<br>
<br>
3. Varje deltagare ska ha en bunt med vita A5 ark. Helst en sådär 100 stycken - tillräckligt så denne inte får slut på papper. Samt en svart, grov Tuschpenna. Samt ett plakat stort nog att sätta upp och bilda ett ord etc. på som de kan hålla upp.<br>
<br>
4. En av dessa deltagare ska ha en skyllt i handen. På denna ska det stå: Tracker (Ni börjar ana vad det hela handlar om nu va? :P )<br>
<br>
5. Då sätter vi igång. Häng med nu. ;)<br>
<br>
6. Under tiden har de övriga deltagarna spridit sig runt Tracker personen. Alla personer har ett plakat som ska vara synligt, lätt att bära med sig och ha plats för att forma ett ord med A5 papper.<br>
<br>
7. En av dessa som är spridda runt ska ha ett ord redan klart på sitt plakat. Piratpartiet.se är ett bra ord tycker jag.<br>
<br>
8. Personen med ordet klart går mot Trackern och ger honom/henne en varm hälsning, men stannar ca 5 meter ifrån. De hälsar på varandra och Seeder förklarar för Tracker att denne är Seeder. Kortfattat. Rakt av.<br>
<br>
9. Både Seeder och Tracker ska sedan verka som om de väntar på något. Och då skrider resten av deltagarna till verket.<br>
<br>
10. En efter en med 30 sekunders till 1 minuts mellanrum går resterande deltagare mot Tracker och hälsar etc. Och förklarar att denne är Leecher.<br>
<br>
11. Vartefter Leechers kommer och formas i en cirkel runt Tracker, kommer Tracker säga till Seeder att ge första delen till Leecher.<br>
<br>
12. Seeder tittar på sitt plakat. Skriver av första bokstaven på ett A5 papper tydligt. Och ger den sedan till Leecher.<br>
<br>
13 Leecher tar lappen. Skriver av den på ett eget A5 papper, knycklar ihop pappret denne fick från Seeder och stoppar det i fickan. Sedan sätter Leecher fast sin kopia av lappen på sitt plakat.<br>
<br>
14. Tracker kommer sedan att på valfritt sätt koordinera informationsutbytet mellan Seeder och Leecher, Leecher till Leecher vartefter de får delar att dela med sig till andra leecher deltagare som anländer.<br>
<br>
15. När en leecher har alla delarna och ordet är fullständigt ska denne utropa: "Jag är nu Seeder!" och höjja sitt plakat där det tydligt står "Piratpartiet.se" på.<br>
<br>
16. Vidare koordinerar tracker nu fler än en Seeder och kan således se till att delar delas ut mycket fortare till de som är leechers fortfarande. Samtidigt som denne ser till att leechers delar mellan sig också. En acceleration kommer ske. Därav varför jag sa max 10 deltagare. :)<br>
<br>
17. När alla har sitt fullständiga ord och är således Seeders. Skulle man kunna tänka sig att alla utropar något meddelande. Typ i stil med:<br>
<br>
"Piratpartiet för fri, levande kultur och ett bättre Sverige! Rösta på oss i valet!"<br>
<br>
18. Sedan går alla utom Tracker tillbaka den väg de kom från. Tracker står kvar en stund tålmodigt för att sedan gå tillbaka den väg även denne kom från.<br>
<br>
Och runtom står en massa människor som delvis förstod det, och andra som inte förstod men vilka helt klart inte kommer glömma Piratpartiet.se i första taget. Och de kommer berätta för andra om det märkliga de var med om på stan den dagen helt klart :)<br>
<br>
Det kan säkert förfinas och modifieras.. men..<br>
Vad tror/tycker ni? =)<br>

Holi
2006-05-31, 21:55
Ok... Jag ska va helt ärlig.. Jag gillade faktiskt iden väldigt mycket men då jag fortfarande är ärlig mot mig själv inser jag även hur enormt få personer som skulle förstå vad det hela handlade om :) ungefär som "there's 10 kinds of people in this world. Those who understand binary and those who don't" själva skämtet blir roligare ifall man väl förstår vad det går ut andra glömmer antagligen bara bort det :)

Men men vad vet jag det skulle nog bli en häftig reklamkampanj på tv också full av nytänkande å sånna där häftiga saker som vi jobbar för :)