handdator

Visa fullständig version : Utrymme åt de drabbade!

Siljelind
2006-06-01, 09:54
Jag startar härmed en kampanj för att erbjuda utrymme åt de drabbade i rassian. Detta vänder sig till alla som fick sina hemsidor nedstängda i samband med räden mot TPB.

Jag har ett konto på loopia som jag inte använder för närvarande. Alla som är drabbade och är bered att betala de merkostnader som uppstår för mig till följd av överskridande av trafikgränser etc. är välkomna att fritt nytja utrymmet tillsvidare.

Jag uppmanar alla som har utrymmen att göra det samma!

Tänker senare idag få upp en sida på http://siljelind.se/ för att driva kampanjen på ett vettigt sätt. Är det någon som har möjlighet att fixa till själva sidan åt mig får ni jätte gärna höra av er snarast. Jag har ont om tid de närmaste dagarna och design har jag inte tid med.

Tekniska detaljer för vad som är möjligt att lägga upp på mitt konto hittar ni på http://loopia.se/.

Siljelind
2006-06-01, 11:03
Till er som drabbats av räden mot TPB

Jag vill göra det jag kan för att sträcka ut en hand och hjälpa er så att er situation ska kunna lösas så snabbt som möjligt.

Det jag kan göra är att erbjuda webbutrymme.

Det kan även fler göra så därför uppmanar jag andra att göra samma sak.

När staten brister i sitt agerande gentemot sina medborgare kräver min moral av mig att jag försöker ställa saker och ting tillrätta.

Har blivit drabbad eller har utrymme att donera är det bara att höra av sig till mig på info@siljelind.se eller slå en signal på 054-833218 eller 073-7572331 så ska jag försöka hjälpa er.

Med vänliga hälsningar Joakim Siljelind

Holi
2006-06-01, 14:55
Jag hade gärna erbjudit lite plats på min server men tyvärr är prestandan rätt begränsad samt jag har varit för lat för att orka konfigurera den riktigt.. (xp å torrents å dc hub å allt möjligt samsas om plats å prestanda där)

Mycket schysst ide å hoppas att några av företagen/privatpersonerna har säkerhetskopior som e relativt uppdaterade på annan ort så det blir lätt för dem att temporärt återta sina verksamheter

MikaelHellqvist
2006-06-02, 00:18
Tja jag kan ställa upp med lite temporär hosting. Bandbredd är inte det största problemet värre är det med sidor som äter CPU kraft men vafan det går väl o lösa på nått vis.

Har själv en skräpserver på PRQ den är väl igång men jag har inte hjärta att be dom starta om den när läget är som det är dom har nog häcken full som det är ^^

micze (har omkring 1000 gb kvar i bandbredd denna månaden)

hellqvist (10 megabit dedicerad)

mikdomain gammal ligger på ett svenskt webbhotell snabb som fan men snålt med bandbredd

SM5POR
2006-06-02, 17:05
Jag hade tänkt erbjuda symboliskt utrymme åt www.polisen.se, men så upptäckte jag att de använder Javascript för att dirigera besökare åt höger och vänster, så jag gav upp. Jag vill inte lura på oskyldiga besökare Javascript, och svenska myndigheters webbplatser borde hålla det otyget borta.

Nu verkar www.polisen.se (http://www.polisen.se/) vara sporadiskt i funktion, så behovet är väl inte akut, men det inträffade visar hur sårbart Internet är i vissa avseenden. Vad hjälper det att man har redundans i fråga om kablarna nationellt och internationellt, när man är beroende av en eller ett fåtal fysiska servrar på samma LAN för den tjänst man vill tillhandahålla? Kan inte Polisen, TPB och alla andra som drabbades av den amerikanska webbsideskapningen i onsdags använda något robust fildelningsprotokoll i stället för HTTP till en fysisk server för att sprida sina webbsidor?

Att lägga alla information på en enda server och hänvisa läsarna till den är som att gå tillbaka till tiden före Gutenberg, då böcker skrevs för hand i ett fåtal exemplar och förvarades i klosterbiblioteken. Försök utföra en DoS-attack mot Eniro genom att be Sveriges alla abonnenter intensivläsa sina telefonkataloger, så ser ni poängen med redundans! :P

gnagis
2006-06-04, 11:03
Jag har utrymme och bandbredd till övers jag kan skänka till drabbade... servern står i USA dock men det duger gott o väl utan problem till websidor.

servern står hoss http://fortressitx.com och jag har mängder med bandbredd och utrymme kvar.

Processor #1 Vendor: GenuineIntel

Processor #1 Name: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz

Processor #1 speed: 3001.070 MHz

Processor #1 cache size: 1024 KB

Processor #2 Vendor: GenuineIntel

Processor #2 Name: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz

Processor #2 speed: 3001.070 MHz

Processor #2 cache size: 1024 KB

Bara att hojta om ni behöver mig!

Siljelind
2006-06-05, 23:35
Det verkar som att de flesta drabbade snart ska få hjälp av prq att få upp sina sidor igen. Så jag tror att vi har allt utrymme vi kan behöva erbjudet om någon vill ha.

Dock så tror jag fortfarande många kan vara drabbade ekonomiskt på olika sätt och dessa måste hjälpas. Har inte själv tid att få upp en vettig kampanjsida för insamlandet av medel till de drabbade. Någon som har lust att hjälpa mig?

Holi
2006-06-06, 08:59
De som fortfarande vill/kan hjälpa kan ju hjälpa partiet nu ifall de vill det :) Är ju lite trist att sidan ska behöva gå ner hela tiden pga att det råder "för stort" intresse ;)

Andreas Arvidsson
2006-06-06, 10:08
piratpartiet behöver annars servrar då sidan håller på och hänger sig de som har kan la erbjuda sig för det också. står på förstasidan

gnagis
2006-06-06, 17:50
tyvär är inte min server kraftfull nog och utan ASP stöd då det är en linux dator ;)