handdator

Visa fullständig version : Välkommen alla nya medlemmar!

Per Andersson
2006-06-01, 16:33
Jag vill hälsa alla nya medlemmar välkomna!

Idag har medlemsantalet i Västernorrland hittills ökat med 18 nya medlemmar, vilket gör att vi nu totalt är ca 70st. Vilket kan låta lite när hela Piratpartiet nu har över 3000 medlemmar, men vi är också jätte glada över att vi får nya som kan hjälpa oss med att bli större.

Vi behöver affischer!! och då menar jag inte design för det finns det gott om på forumet utan jag menar folk med skrivare, kopieringsmaskiner eller tryckfirmor som kan trycka upp affischer. Vi behöver också folk som kontinuerligt sätter upp affischer i städerna. Jag själv har satt upp några i Sundsvall men dessa räcker inte på långa vägar. Dom kommer att rivas ner och vi kommer kanske behöva sätta upp nya för varje vecka.

Och var inte rädda för att skriva i forumet, jag vet att det är jätte många som läser och det är väll bra, men det är alldeles för få som skriver.

Ni kan också nå mig på: per.andersson@piratpartiet.se

tvivelfront
2006-06-01, 23:28
hmm, det kanske är dags att köpa sig en skrivare nu :cool:

Mattias Swing
2006-06-02, 10:51
Jag har en svartvit laserskrivare/kopiator, dessvärre tar den inte större än A4. Men det är kanske bättre än inget. Jag har dessutom rätt stor organisationsvana och erfarenhet av affischering, flygbladsutdelning och dylikt sedan tidigare.

Ska vi ha något möte snart, så vi kan styra upp saker mer konkret? Gärna _mycket_ snart...

Per Andersson
2006-06-02, 11:30
dynamicman (2006-Jun-02)Jag har en svartvit laserskrivare/kopiator, dessvärre tar den inte större än A4. Men det är kanske bättre än inget. Jag har dessutom rätt stor organisationsvana och erfarenhet av affischering, flygbladsutdelning och dylikt sedan tidigare. Ska vi ha något möte snart, så vi kan styra upp saker mer konkret? Gärna _mycket_ snart...

Härligt!

Laserskrivare och kopiator är ju precis vad vi behöver och att den inte tar större än A4 ser jag inte som något problem, vill du göra större affischer behöver du ju bara sätta ihop flera A4 blad. Jag har en stor bunt med A5 papper som du kan få av mig om de behövs.

Du får gärna ta egna intiativ och trycka upp saker på en gång om du har möjlighet, så du inte behöver vänta på ett möte. Om du vill träffa mig så är jag ganska så upptagen imorgon men någon gång på Söndag funkar för mig eller kanske också sent ikväll skulle funka.

Mattias Swing
2006-06-02, 11:51
Jag drar ner på stan och delar ut ett par hundra flygblad idag, om inget oförutsett händer. De är inte tryckta i PPs namn visserligen, men bättre än inget.

Hexagon
2006-06-02, 12:25
Vart får man tag på lämpligt material?

Förresten, vad gäller för affischering?
Vart är det ok att sätta klistermärken respektive flygblad/affischer?

tvivelfront
2006-06-02, 16:56
Såhär skrev Falkvinge i det senaste nyhetsbrevet;

... Vildaffischering är närmast en stöttepelare för oss. Men när vi affischerar, så ska vi alltid göra det med respekt för dem som ska plocka ner sakerna. Vi sätter affischer på betongpelare (där andra gör det), men inte på bilar. Vi sätter diskreta dekaler på offentliga platser, så att de smälter in i miljön, men vi sätter inte dekaler på grannens hund. Flera försöker peka ut oss som en vänstermissnöjesrörelse; vi ska inte ge dem det nöjet.

Så, det är väl bara att undvika ställen där det uttryckligen står att man inte får affischera, använda lite vett typ :hehe:

Mattias Swing
2006-06-03, 10:07
Hexagon (2006-Jun-02)Vart får man tag på lämpligt material?

Förresten, vad gäller för affischering?

Vart är det ok att sätta klistermärken respektive flygblad/affischer?

---

(Edit: varför fungerade inte quote-funktionen som jag trodde? Hmm..)

Tja, om du vill hålla dig till lagen så är det inte ok någonstans, utomför där det är uttryckligen tillåtet - alltså affischpelare som vi har kanske runt fyra-fem stycken av i Sundsvall.

I verkligheten är det dock "ok" att affischera på till exempel elskåp och lyktstolpar och sånt. Exakt alla de andra partierna och deras ungdomsförbund gör det, så jag ser inget hinder för oss att göra detsamma. Det värsta som kan hända är att någon nitisk polis får syn på en. Om det händer så brukar det fungera ungefär så här:

"Hur var det här då? Så där får du inte göra."

"Ojojoj då konstapeln, då tar jag ner den med en gång!" (plocka ner affischen)

(eventuell fortsättning: )

"Men alla de andra affischerna du satt upp då?"

"Vilka andra affischer? Det här var den första!"

"Hmm.. Låt det inte hända igen bara."

"Nej då, konstapeln."

(eventuell fortsättning 2 - om man vill vara kaxig: )

vänta tills polisen är borta, sätt upp affischen igen

Och sedan är problemet löst. Jag har visserligen hört påstås att man ska kunna få typ 5-700 kronor i böter för "olaga affischering" eller nåt sånt, men jag har aldrig träffat någon som fått det hittills. Och jag känner _många_ människor som affischerat elskåp och dylikt i många år...

Däremot finns det gott om ställen man bör undvika, överlag funkar det med sunt förnuft för att räkna ut vart. Om du tror att någon kommer bli arg, så är det vanligen bäst att låta bli. Håll dig till ställen där det finns affischer/rester av affischer sedan tidigare så är det lugnt.

Per Andersson
2006-06-03, 13:08
Hej igen!

Nu har det gått ca två dagar sen jag skapade den här tråden och på den tiden har vi vuxit med ca 50 personer. Vi är alltså nu 122 medlemmar från hela Västervnorrland och av dessa bor 55 st i Sundsvall.

Vad gäller affischeringen så stämmer det bra det som dynamicman säger och jag tror inte jag vet mer än han inom området, men jag kan tillägga att det tidigare nämnts att ställen som busskurar och på träd bör man undvika så mycket som möjligt. Bra ställen att sätta på är ställen där folk stannar och står still vilket gärna gör att de vill ha något att läsa medans de väntar. Då är busshållplatser ett jätte bra ställe men försök då sätta på någon stolpe i närheten och inte i busskuren. Ett annat bra ställe är vid övergångsställen där det finns knappar som man trycker på för att få grön gubbe, där passar en affisch ovanför knappen jätte bra.

Vart man hittar bra material tror jag att jag tar och svarar på i den nya tråden för det.

Sen kan jag väll också passa på att nämna att det ser ut att bli ett litet möte på torget kl 13 imorgon.

// Per

Per Andersson
2006-06-03, 13:12
(Edit: varför fungerade inte quote-funktionen som jag trodde? Hmm..)

quote funktionen är tyvärr buggad och verkar inte tycka om "ny rad" tecknet, har för mig det finns någon patch eller något som fixar det.

Mattias Swing
2006-06-03, 18:42
Mer om affischering:

Det kan även vara en idé att fundera över vad man affischerar med. Om man vill att det ska sitta kvar länge (vilket man oftast vill) så är någon form av tapetklister bra, men man uppnår ungefär lika bra resultat med potatismjöl. (gör som om du skulle göra en ganska lös kräm, på bara vatten och potatismjölsredning..). Räkna dock med att det blir rätt kladdigt, särskilt om du är ovan. Så ta inte på dig finkläderna.

Vill man att det ska sitta som berg, så kan man köpa våtrumslim. Det kostar skjortan dock, så det rekommenderas inte. Potatismjöl brukar vara en rätt bra balans mellan ekonomi och effektivitet.

På en del ställen passar dock inte klistervarianten särskilt bra alls. Häftpistoler och tejprullar är alltid bra att ha med sig. Tejp brukar t.ex. fungera bra på busskurerna av glas, men om det är sagt att vi ska undvika sådana så kanske vi bör göra det också.

Anywho - om någon vill ha en liten online/IRL-kurs i affischering så kan jag nog ställa upp. Skicka ett PM till mig bara.

Mattias_C
2006-06-03, 20:12
God afton. Har nu reggat mig som medlem efter att varit sporadisk forumsbesökare.

Ville bara säga det att jag skulle nog kunna trycka upp ett antal posters, har både skrivare och papper till övers på jobbet ;)

Damils
2006-06-04, 13:31
JAg har en vän med kopiator som hon glatt lånar ut till att kopieraupp saker som man kan göra både flyers och a3 kopior på

Mattias Swing
2006-06-04, 22:32
De som har tillgång till skrivare/kopiatorer kan ju ta en titt här:

http://www.home.neab.net/piratpartiet/

Det är där Västerbottens distrikt samlar ihop deras PP-propaganda. Jag gillar personligen de här, bland andra:

http://www.home.neab.net/piratpartiet/Affischer/affisch-paritet.pdf

http://www.home.neab.net/piratpartiet/Affischer/affisch-pirat2006.pdf

http://www.home.neab.net/piratpartiet/Affischer/affisch-skepp-dh40lw.jpg

http://www.home.neab.net/piratpartiet/Affischer/affisch-skepposkoj.jpg

Den som har möjlighet att skriva ut (och gärna sätta upp här och var) får gärna göra det på eget initiativ, eller prata med oss andra om att hjälpas åt med det så klart.

Tänk på en sak bara: Använd aldrig bläckstråleskrivare till affischer, de blir i princip oläsliga efter ett ynka duggregn. Laserskrivare eller vanlig kopiator funkar mycket bättre... (jag har åtminstone aldrig sett en bläckstrålekopiator..?) Flygblad kan väl vara utskrivna med bläck, även om laser så klart håller bättre även där, så länge man bara delar ut dem i heltorra miljöer.

Mr_Ecks
2006-06-12, 13:11
Hej, befinner mig i Härnösand och afficherar gärna och sätter ut valsedlar när det är dags. Hade inte min skrivare dött torkdöden pga piratbläck, (Jo just det. Alla pirater är inte bra pirater) skulle jag gärna skrivit ut dem också.

Mr_Ecks
2006-06-12, 13:12
Hej, befinner mig i Härnösand och afficherar gärna och sätter ut valsedlar när det är dags. Hade inte min skrivare dött torkdöden pga piratbläck, (Jo just det. Alla pirater är inte bra pirater) skulle jag gärna skrivit ut dem också.

VaCUm
2006-06-12, 13:32
Mr_Ecks (2006-Jun-12)Hej, befinner mig i Härnösand och afficherar gärna och sätter ut valsedlar när det är dags. Hade inte min skrivare dött torkdöden pga piratbläck, (Jo just det. Alla pirater är inte bra pirater) skulle jag gärna skrivit ut dem också.

Se där! en till Härnösandsbo! Har du sett min tråd om möte i Härnösand?

Per Andersson
2006-06-15, 13:58
Nu har vi inte fått in en ny medlem till västernorrland på två dygn, kanske dags att göra något?

Jag kan tänka mig att dela ut några flygblad på stan på lördag, någon mer som vill?

Jimmy Persson
2006-06-15, 14:42
Jag måste ner på stan i sundsvall på fredag / lördag. Kan kanske klämma in så att jag kan hjälpa dig någon / några timmar.

Beror på om min sambo kommer hem som planerat eller inte.

/JP

VaCUm
2006-06-15, 16:12
Jag försöker värva medlemmar på jobbet. Inga framsteg än men jag gör mitt bästa.