handdator

Visa fullständig version : Närvaro på Hvitfeldtska - behöver folk!

Svante
2010-05-05, 17:27
Nu på fredag ska Hvitfeldtska gymnasiet ha valinformation, men vi är inte inbjudna (med hänvisning till Utbildningsförvaltningens tjänsteutlåtande 2010-17).

Vi kan däremot ha ett klassiskt informationsbord samma dag. Finns det någon som kan komma mellan 11 och 16 nu på fredag, 7/5? Det blir som en vanlig folderutdelning, men man får prata mer med folk. Det kommer antagligen att ske under Ung Pirats namn, men det finns inte tid till att vara petig med deltagarnas ålder.

Det är en stor gymnasieskola, så jag tror att vi vinner mycket på att vara där. Och det här är en väldigt bra chans vi inte bör missa.

dansve
2010-05-05, 18:57
Fyi http://www.skolverket.se/sb/d/3341/a/19991

skolverket
pressmeddelande 15 april 2010
Släpp in politiska partier i skolan

det är inte förenligt med lagstiftningen att ta emot vissa partier och samtidigt neka andra partier att föra fram sina budskap i skolan. Det är dock juridiskt möjligt att utestänga alla politiska partier eftersom skolan inte är en allmän plats. Men den lösningen är mindre lyckad utifrån skolans demokratiuppdrag. Det är en av skolverkets slutsatser i det stödmaterial om opinionsbildning i skolan som presenteras idag.Kanske inte rätt läge att bråka om vi ändå får komma men kan vara bra att läsa.

J. C.
2010-05-06, 02:38
Jag kommer att finnas där, och jag vet ett gäng till som kommer dit :)

Svante
2010-05-06, 12:09
Finfint!

Jag har bokat från 11.20, så lite innan är bra att vara där. "Där" är i det här fallet utanför norra aulan, precis innanför den stora dörren när man kommer från parkeringen.
Jag kommer att vara på valinformationen, som enligt schemat slutar 11.30. Man kan antagligen gå när man är klar, så jag möter er förhoppningsvis utanför aulan. När bör jag vara där?
Godis och frukt var en succé förra gången, så om någon vill gå och köpa det är det bra.
Skulle det vara något kan jag nås på 0763501703.

Rick Falkvinge
2010-05-07, 17:30
Hur gick det? Hvitfeldska är, som du skriver, en tokigt stor skola.

J. C.
2010-05-07, 17:35
Hur gick det? Hvitfeldska är, som du skriver, en tokigt stor skola.

Piratpartiet fick inte vara med bland de andra partierna, utan vi fick ett bokbord i en annan byggnad på grund av att vi inte är representerade i kommun, landsting eller riksdagen (vilket innebar att SD fick vara bland de andra, som tydligen hade fått stor uppmärksamhet bland eleverna). Just där var det inte alls lika stor strömning elever och det var få som var politiskt intresserade. Det var efter en rekommendation från utbildningsnämnden som vi hamnade separat men jag bråkar lite med dem via mail nu, med målet att skriva en insändare om att de bryter mot skolverkets beslut ifall de inte ändrar sig.

Svante
2010-05-07, 20:27
Med det sagt var det inte helt illa det som blev. Att ha fått vara en del av det ordinarie evenemanget hade förstås varit bättre. De ska ha en liknande grej efter lovet, så om inte Utbildningsförvaltningen skärper till sig ska jag bråka med skolan i stället.