handdator

Visa fullständig version : Jag vill förstå

PublicServer
2006-06-02, 02:20
Jag behöver lite hjälp.

Jag är varken för eller emot piratkopiering, jag skiter i det! dömer ingen! men jag fattar inte hur ni har tänkt det! Jag har betalt för de program jag jobbar med och tjänar pengar på, medans det även finns en hel del apps jag inte pröjsat för, helt normal användare skulle jag tro.

Men jag har lite svårt att se att utvecklingen av dessa verktyg kan fortsätta om företagen inte längre får betalt, ska de anställda jobba för att det är kul,, eller ska dom jobba med icke kopierbara yrken och göra mjukvara på fritiden?? hur ska det gå ihop? förklara gärna för mig för jag har fortfarande lite svårt att se ett samhälle där allt som kan kopieras är allas egendom?? hur man ska få det hjulet att snurra, det känns lite high chaparall!!

Holi
2006-06-02, 07:18
Vi är bara för kopiering i privat icke kommersiellt syfte.. Dvs företag osv som använder programvara/whatever i ett kommersiellt vinstdrivande syfter kommer fortfarande vara skyldiga att betala för den.. Medans småfolket som du å jag som kanske inte har x antal tusen att slänga ut på tex photoshop fortfarande ska ha möjlighet att redigera våra bilder eller vad vi nu gör (rekomenderar förresten att man använder GIMP istället för photoshop ifall man känner för ett alternativ det är gratis å licensierat under GPL)

Lukas Klingsbo
2006-06-02, 07:43
Det är ju precis det här nästan hela forumet består av kolla runt lite på andra trådar så får du nog många svar

PublicServer
2006-06-03, 11:17
Just nu tycker jag att det blir mer och mer pinsamt hur alla datanördar helt plötsligt blivit rebeler i frihetens tecken.. -Nu ska vi släcka så många offentliga hemsidor vi kan!! -Polisens hemsida släcktes av en pirat 17år gammal!!

Ja, vid den åldern så har man sett så pass mycket av världen så man kan vara politiskt extreme :) NOT, det säger tyvärr en del hur hög nivån är hos era medlemar. Jag trodde faktiskt en stund att ni kanske skulle kunna tillföra något gott, nu fattar jag..

Marcus S
2006-06-03, 11:45
Sen när har 17 åriga hackar ungar som på eget intitiativ saboterar viktiga samhälls instutioners hemsidor något att göra med piratpartiet? Partiet tar avstånd från alla former av sabotage och liknande destruktiva handlingar, istället för att komma med fördomar och felaktiga utspel kan du läsa på om partiet och vår politik så kanske du ändrar dig och också ställer dig bakom oss.

PublicServer
2006-06-03, 11:52
Jag har läst en hel del här och på andra sidor, typ IDG. Och det är väl ett ganska uppenbart samband, om du inte förstår det själv så kan jag berätta:

-Dom kallar sig för pirater,

-Dom är medlemmar här och uppmanar alla andra att bli det!

-Dom och är arga för att deras friride "ThePiratBay" blev beslagtagen!

-Dom uppmanar till demonstrationer och sabotage mot vårt land och allt som har med USA att göra!

Ganska pinsamt!

Holi
2006-06-03, 12:22
Döm inte vårat parti efter nån enstaka radikal som råkat gått med å totalt missuppfattat våran politik å vad vi står för.. Sabotage å Destruktion är 2 saker vi ALDRIG förespråkat eller uppmuntrat.. Att det däremot kanske är många pirater som tycker att det e rätt å riktigt att personen eller personerna som låg bakom dessa gjorde det dem gjorde är en helt annan sak.. Personliga åsikter INTE partiets åsikter

Marcus S
2006-06-03, 12:26
Bara för att man kallar sig "pirat" betyder det inte att man är piratpartist, och vårat parti har aldrig nämnts i samband med sabotaget i någon nyhets artikel jag läst, enbart i några flummiga kommentarer. Men vi är snart 5000 officiella medlemmar, döm inte partiet och oss alla för vad några gör/säger.

Dessutom är det väldigt förståeligt att folk är upprörda och hittar på sådana dumheter som att sabotera.

PublicServer
2006-06-03, 12:39
Självklart är det så!

Då kan man säga att PiratPartiet redan har väldigt stora problem och drar åt sig helt fel folk, kanske skulle ett namnbyte vara bra,, innan det är försent.. Ingen kommer ta er på allvar om det är ett gäng vandaler som går parad i ert namn som fyller div forum och löpsedlar varje dag, vilket faktiskt är någon som håller på att hända.

Holi
2006-06-03, 12:45
Har väldigt svårt att förstå vad det är du snackar om för tillfället... Du menar alltså att det inte kan existera partier som nån gång blivit sammanlänkade med extremister? Eller har jag förstått det hela fel nu?

PublicServer
2006-06-03, 13:33
Som jag redan sagt så fattar jag att dessa idioter inte har mycket med ert parti att göra, dock så agerar dessa missfoster till människor mer eller mindre under er flagg?? Har du någonsin hört moderterna eller sossarna uppmana till sabotage mot samhället?

Piraterna: Nu börjar kriget -Sabotage planeras mot justitiedepartementet - och de stora tidningarna.

Holi
2006-06-03, 14:02
Nu förstår jag bara ännu mindre... Jag kan inte minnas ett enda exempel på det du talar om... När jag söker i alla loggar förslag å allting relaterat så kan jag inte finna ett enda ord om det hela... När menar du att vi har uppmuntrat dessa individer att sabotera? Snälla upplys mig för jag har uppenbarligen gått miste om väldigt vital information..

PublicServer
2006-06-03, 14:15
1+1 = 2.

Ta gärna en titt på tex IDGs forum, där är det massor med folk som mer eller midre säger att dom med alla medel krossa dom som har gett sig på TPB, dvs polisen, olika myndigheter, samtliga av dessa personer har piratpartiet brevid sitt nic, ganska tydligt samband i mina ögon!

Orkar inte fortsätta detta, har viktigare saker för mig..

Holi
2006-06-03, 14:20
Vad IDG's forum har med vårat parti att göra har jag ingen aning om... Aldrig varit där om jag ska va helt ärlig.. Å nu säger du bara för att några enstaka personer har vårat namn bredvid deras nick på detta helt orelaterade forum som jag en piratpartist aldrig ens besökt så är det våra stadgar som ställs där?

PublicServer
2006-06-03, 14:53
Du fråga mig, jag svarade,

Då kanske du förstår att det kan finnas ett problem i att massa folk säger och uppmanar till väldigt extrema prylar och sedan skriver under med ert namn. Det var lite därför jag var tvungen att läsa lite här för att få lite mer kött på benen.

johaswe
2006-06-03, 16:24
Ehh.. med tanke på diskussionen i denna tråd.. Jag kan förstå resonemanget med Pirat = piratpartiet... Är inte bra att Aftonbladet går ut med stor rubrik Piraterna : Nu börjar kriget...

Hade jag inte vart insatt eller vetat någonting om piratpartiet hade jag nog associerat pirater med partiet..

Vore bra om någon kunde få media att förtydliga att piratpartiet inte förespråkar dessa "krigshandlingar"

Vore bra om alla kunde strängt påpeka avståndstagande mot "ownage" och andra blackhat fasoner..

Vi står för fri kultur inte total revolution mot samhället och dess funktioner, ellerhur?

Hmmm.. bara mina funderingar.. rätta mig om jag har fel..

//J

Load
2006-06-03, 16:45
"Som jag redan sagt så fattar jag att dessa idioter inte har mycket med ert parti att göra, dock så agerar dessa missfoster till människor mer eller mindre under er flagg?? Har du någonsin hört moderterna eller sossarna uppmana till sabotage mot samhället?

Piraterna: Nu börjar kriget -Sabotage planeras mot justitiedepartementet - och de stora tdningarna."

Public server: Det är Aftonbladet med stort A du snackar om och de är uppenbart inte positiva till piratpartiet. Vart finns din källkritik?

Som andra påpekat har just Aftonbladet aldrig nämnt PP i någon positivt artikel men flitigt passat på att nöta in ordet "PIRAT" här och där där det passar. Det är sant att det ser fel ut, men anklaga inte partiet för det... Ingen har uppmanat till någon form av attacker. Så där har du ditt svar... Precis som Moderaterna eller Sossarna har ingen hört PP uppmana till någon fom av sabotage heller. Och om du läser artikeln om 17-åringen som sänkte polisen så säger han att han INTE har med någon organisation överhuvudtaget att göra utan gjorde det ensam. Att A sedan slängde det under samma rubriker som övriga "piratkriget" är ju olyckligt.

Jag är själv inte medlem (än)

Edit: Typo

John Nilsson
2006-06-04, 00:33
Oavsätt vad vi vet, och tycker att andra borde fatta så är det så att en stor del av befolkningen tror följande:

fildelare == pirater == piratpartiet == en ungdomsrörelse som snor artisters musik via en koppleriverksamhet, som antagligen borde vara olaglig om de inte är det, vid namn The Pirate Bay, eller piratbyrån som vissa tindningar verkar kalla den.Dessa ungdommar är nu igång i det klassiska kriget mellan tonåringar och myndigheterna, inget nytt under solen. Det uppsendeväckande nu är bara att polisen inte har den kontroll över situationen som de brukar ha. Ungefär som vid göteborgskravallerna.

Det är alltså denna verklighet som finns där ute. Jag kanske är lite väl pessimistisk, men om vi utgår ifrån att det är så här illa så borde det bli lättare att tänka ut en passande strategi.

exodus
2006-06-04, 01:10
John Nilsson (2006-Jun-04)Oavsätt vad vi vet, och tycker att andra borde fatta

Exakt, det är mycket groupthink och ofrivillig hjärntvätt i det här forumet. Det räcker med att läsa Flashbacks Forum (http://www.flashback.info/showthread.php?t=333607) för att få lite andra perspektiv.

fildelare == pirater == piratpartiet == en ungdomsrörelse som snor artisters musik via en koppleriverksamhet, som antagligen borde vara olaglig om de inte är det, vid namn The Pirate Bay, eller piratbyrån som vissa tindningar verkar kalla den.

Samt att TPB kanske har skumma kopplingar, tjänar pengar på porrbanners och sätter upp server utomlands.

Dessa ungdommar är nu igång i det klassiska kriget mellan tonåringar och myndigheterna, inget nytt under solen. Det uppsendeväckande nu är bara att polisen inte har den kontroll över situationen som de brukar ha. Ungefär som vid göteborgskravallerna.

Med den skillnaden att i göteborgskravallerna slapp man se eländet om man inte var på plats. Nu kan alla se hur polisen.se saboteras.

Det är alltså denna verklighet som finns där ute. Jag kanske är lite väl pessimistisk, men om vi utgår ifrån att det är så här illa så borde det bli lättare att tänka ut en passande strategi.

Den enda strategi som i princip finns kvar, om man förlorar den allmänna opinionen, är väl den som Rick velat ha hela tiden. Samla så mycket pirater som möjligt till partiet och kom över 4%-spärren i valet. Men det kan nog bli svårt att fixa trots att man har 5 000 virtuella medlemmar (http://piratpartiet.blogspot.com/2006/06/5-000-virtuella-medlemmar.html#links).

Fana
2006-06-04, 18:17
exodus (2006-Jun-04)Exakt, det är mycket groupthink och ofrivillig hjärntvätt i det här forumet. Det räcker med att läsa Flashbacks Forum (http://www.flashback.info/showthread.php?t=333607) för att få lite andra perspektiv.

Men självfallet så tycker väl dem flesta som är här ungefär samma. Det är ju därför dem sökt sig till Piratpartiet. Däremot fattar jag inte varför du envisas med att vi försöker hjärntvätta folk här som du insinuerat på flera ställen nu? Vi kommer självfallet att framföra våra åsikter, både partiets och våra personliga, på detta forum då det är partiets forum, eller menar du att vi ska ignorera när folk pratar om saker vi inte håller med om? Jag vidhåller som jag gjort tidigare att detta är ett av dem öppnaste forum jag någonsin vart på, tror inte jag sett en enda låst eller modererad tråd sedan jag blev aktiv här. Det enda du ser är att folk framför sina åsikter och kommentarer på det som tas upp.

exodus
2006-06-04, 20:01
Fana (2006-Jun-04)Men självfallet så tycker väl dem flesta som är här ungefär samma. Det är ju därför dem sökt sig till Piratpartiet. Däremot fattar jag inte varför du envisas med att vi försöker hjärntvätta folk här som du insinuerat på flera ställen nu? Vi kommer självfallet att framföra våra åsikter, både partiets och våra personliga, på detta forum då det är partiets forum, eller menar du att vi ska ignorera när folk pratar om saker vi inte håller med om? Jag vidhåller som jag gjort tidigare att detta är ett av dem öppnaste forum jag någonsin vart på, tror inte jag sett en enda låst eller modererad tråd sedan jag blev aktiv här. Det enda du ser är att folk framför sina åsikter och kommentarer på det som tas upp.

Du har nog missförstått mig. Jag håller med om allt det positiva du säger om det här forumet. Det är bara några få personer som fått för sig att man ska censurera.

Vad det gäller hjärntvätten så menar jag inte att den är avsiktlig, jag menar bara att det lätt blir partiskt och alla bara håller med varandra och kanske på så vis missar en del andra perspektiv samt att omvärldanalysen tenderar att bli skev.

Holi
2006-06-04, 23:37
Ja det är ju självklart exodus det utgick jag ifrån att iaf en viss del av partiet var medvetna om... Grupptryck, mobbildning osv... Alla e former av "hjärntvätt" som det lätt blir när alla delar en väldigt lik åsikt å propagerar för den... Jag personligen håller med partiet i sågott som allt men skulle gärna vilja påverka ett par småsaker nån dag ifall jag orkade sätta mig in i dem bättre då jag känner att det antagligen finns plats för "förbättring" i allt ;)

Oavsett så anser jag att situationen idag är ohållbar... Vi är det sedvanliga ungdomsupproret som äger rum varje x antal år å som vanligt har ju vi rätt (ha ha)... Vad som blir av det hela återstår å se jag hoppas personligen på att vi kommer till en lösning som inte går ut på att kriminalisera en stor del av befolkningen å gå andra länders politiska ärenden åt dem samt förtrycka oskyldiga företagare som råkar bevistas i samma rum som en brottsmisstänkt organisation vid en viss tidpunkt (säg grammisgalan? för ett exempel som inte skulle ske)

exodus
2006-06-05, 02:35
Holi (2006-Jun-04)Oavsett så anser jag att situationen idag är ohållbar... Vi är det sedvanliga ungdomsupproret som äger rum varje x antal år å som vanligt har ju vi rätt (ha ha)... Vad som blir av det hela återstår å se jag hoppas personligen på att vi kommer till en lösning som inte går ut på att kriminalisera en stor del av befolkningen å gå andra länders politiska ärenden åt dem samt förtrycka oskyldiga företagare som råkar bevistas i samma rum som en brottsmisstänkt organisation vid en viss tidpunkt (säg grammisgalan? för ett exempel som inte skulle ske)

Håller med dig 100% här. Bra skrivet! Men jag är inte säker på att provokation, så som TPB håller på, är den bästa strategin för det. Jag sympatiserar inte med den typen av aggressiv konfliktlösning och jag tror att den bara skapar värre konflikter. En sak är säker, staten ger sig aldrig i en sådan typ av konflikt.

Holi
2006-06-05, 06:49
Får väl be å tacka å hålla med dig :) Det är ju därför vi finns (För att driva det hela på ett politiskt korrekt vis till skillnad från hur PB har gjort). Vi tror ju att våra ståndpunkter är rimliga å att det hela kan lösas diplomatiskt med argument och inte spydigheter och omogna kommentarer

exodus
2006-06-05, 11:55
Holi (2006-Jun-04)Vi är det sedvanliga ungdomsupproret som äger rum varje x antal år

Som andra har påpekat så stämmer väl det du säger ovan till en viss del, men det är helt klart en teknikutveckling som håller på att ändra samhället i grunden. Vi har fått ett otroligt kraftfullt verktyg för masskommunikation. Vi bör använda det för att utveckla samhället istället för att begränsa, hindra och förtrycka de nya möjligheterna detta ger.

Så jag håller med PB:s neutrala inställning till upphovsrätt, "vi bryr oss inte, bara fildelningen blir laglig", men jag sympatiserar inte med deras praktiska agerande i form av TPB. PP:s uppgift blir att debattera för fördelarna med oreglerad masskommunikation, inte hur eventuell upphovrättslagstiftning ska se ut.

Holi
2006-06-05, 13:38
Vet inte om jag ska hålla med dig eller argumentera emot. Jag personligen är av åsikten att ifall jag skulle göra ett arbete så skulle inte jag förvänta mig att få betalt för det 50 år senare å undrar därav varför en bransch ska åtnjuta denna lyx... Jag ser helt enkelt orättvisor å fel i dagens system som jag vill ändra på till ett mer humant system som tja är mer rättvist så att säga (enligt mitt synsätt)

Kan inte säga att upphovsrätten är boven i det hela som gör att den nya tekniken som borde nyttjas istället "spottas på" av musikbolagen/filmbolagen/osv men den ger dem oavsett ett mycket starkt verktyg att nyttja för att hämma den om nått... Sen grunderna till mina argument behöver ju absolut inte falla med partiets nu detta är bara mina små teorier som jag betvivlar att jag kan bevisa på nått vis ;)

exodus
2006-06-05, 13:53
Holi (2006-Jun-05)Jag personligen är av åsikten att ifall jag skulle göra ett arbete så skulle inte jag förvänta mig att få betalt för det 50 år senare å undrar därav varför en bransch ska åtnjuta denna lyx...

Det finns nog en uppsjö av sådana orättvisor, både fysiska och immateriella. Det är inte upp till fildelarna att lösa dom.

Kan inte säga att upphovsrätten är boven i det hela som gör att den nya tekniken som borde nyttjas istället "spottas på" av musikbolagen/filmbolagen/osv men den ger dem oavsett ett mycket starkt verktyg att nyttja för att hämma den om nått...

Det stämmer, men upphovsrätten är bara en av flera bovar i dramat. Det enklaste är att fokusera på medborgarens rätt till obevakad kommunikation. Att ge sig på alla de olika krafter som på ett eller annat sätt försöker inskränka denna rättighet komplicerar bara saken.

Holi
2006-06-05, 14:12
Jo du har en poäng med att det blir mer komplicerat och att det bara är en av bovarna i dramat då får man se det på 1 av 2 vis som jag ser det. 1 Droppa det hela å koncentrera sig på den "enklare" frågan. 2 Hoppas på att man även får igenom detta som ett extra slag i kampen mot bovarna (vilket kan vara gångbart då andra frågor intresserar ett flertal röstare nog för att lägga en röst på oss)

Aja.. Jag vet inte jag är av åsikten att väldigt mycket i samhället borde gås över nån dag men det är ju det vi har dem politiska partierna för även om de verkar vara rätt så ointresserade av det hela (de följer antagligen ett väldigt vettigt ordspråk som lyder "if it aint broken don't fix it"). Oavsett så har de gamla systemen fungerat dugligt i dem flesta situationer (eller så har dem inte det å det hela tystats ned nog för att jag skulle missa det) å därav har ingen sett en anledning till ändring. Nu ser vi skäl till ändring då dem gamla systemen kommer med nya system gjorda för att skydda dem gamla mot rivaliserande system särskillt då dessa nya skyddssystem mest verkar gå ut på att kriminalisera folk som nyttjar teknologin till att sprida saker...

Aja nu va jag ute å virrade som jag har en tendens att göra lite väl ofta.. Personligen är jag nöjd så länge vi får upp folkets syn på våran politik å att dem själva tänker efter å ser ifall vi har en poäng eller inte oavsett vilken av dem frågorna vi har valt att behandla.. Förändring sker oftast inte genom en revolution utan genom en evolution vilket som sker denna gång återstår att se

exodus
2006-06-05, 14:30
Holi (2006-Jun-05)Aja.. Jag vet inte jag är av åsikten att väldigt mycket i samhället borde gås över nån dag men det är ju det vi har dem politiska partierna för även om de verkar vara rätt så ointresserade av det hela (de följer antagligen ett väldigt vettigt ordspråk som lyder "if it aint broken don't fix it").

Det är bra om förändringen sker i positiv anda. Istället för att gnälla på fel i nuvarande struktur, så kan man fokusera på förbättringar. T.ex. att alla ska ha möjligheten att kommunicera på lika villkor. Att kommunikation ska vara så billigt som möjligt, helst gratis. Att kommunikation över nätet måste kunna ske anonymt, precis som vid postgång eller telefonsamtal. Att det måste vara lagligt att dela med sig i icke-kommersiellt syfte. osv.

Jag tar upp det i en ny tråd: Sansad debatt (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic29254-17-1.aspx)