handdator

Visa fullständig version : Tystandet av Piratbyrån är huvudfrågan

Christian Engström
2006-06-02, 09:12
När vi pratar och skriver om piratrazzian är det viktigt att vi fokuserar på rätt aspekt.

Att polisen slagit till mot The Pirate Bay är illa nog. Upprepade svenska rättsfall har visat att verksamheten som The Pirate Bay bedriver inte strider mot svensk lagstiftning. Att polisen vill "pröva lagligheten" hos en sajt är ingen ursäkt för att stänga ner den - troligen för lång tid framöver.

Men den riktiga skandalen är att även Piratbyrån har stängts ner.

Piratbyrån är en politisk aktivistorganisation som förespråkar förändringar i lagstiftningen om upphovsrätt. Nu har polisen tagit ifrån dem rätten att uttrycka sin åsikt genom att beslagta deras datorer. Initiativet till räden kom från Antipiratbyrån, som är skivbolagens lobbyorganisation, och som företräder motsatt politisk uppfattning i frågan.

Henrik Pontén säger i Dagens Industri (http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fArticleId%3d2006%5c06%5c01%5c189610%26SectionId%3dEttan):

- Samtidigt har ju vi på Antipiratbyrån i första hand agerat gentemot den upphovsrättsfientliga organisationen Piratbyrån, som ligger bakom sajten.

Att det är sant torde det inte råda något tvivel om. Piratbyrån har varit en nagel i ögat på Pontén om MPAA sedan starten.

Men att de ogillar de åsikter som Piratbyrån för fram innebär inte att de har rätt att ta polisen till hjälp för att tysta oss pirater. Det är ett så grovt övertramp mot den grundlagsskyddade yttrandefriheten att man saknar ord för det.

Mäktiga intressen i USA kontaktar politikerna i den svenska regeringen, och uppmanar dem att skicka polisen på sina politiska meningsmotståndare. Vilket de glatt och villigt gör.

Att det dessutom sker i inledningen till en valrörelse leder tankarna till Vitryssland eller ännu värre länder. Som sagt, man saknar ord.

Det är den politiska aspekten av skandalen vi ska fokusera på, inte den juridiska.

Om vi fokuserar på vad som hände The Pirate Bay (vilket alltså i och för sig också är en skandal) hamnar vi bara i en massa juridiska diskussioner om vad som är lagligt eller inte enligt gällande lag. Det är med förlov sagt skit samma. Vårt mål är i vart fall att ändra lagen till något som gör det glasklart att TPB (och andra som sysslar med att sprida kultur) är lagligt.

Vi pirater är inte intresserade av juridiskt tjafs. Vi vill se politisk förändring. Och tills vi kan uppnå det vill vi i vart fall få behålla vår yttrandefrihet.

infinite_emma
2006-06-02, 09:16
Ja, personligen trodde jag att jag inte skulle bli chockad över något igen, att jag nu börjat smälta och vant mig vid alla galenskaper som dyker upp i frågan. Men att han gått ut och sagt att Piratbyrån var och är målet får mig att tappa hakan igen. Det är inte klokt hur mycket vi behövs.

Anders Löfgren
2006-06-02, 10:11
Du har en väldigt viktig poäng där. Så länge fokus ligger på beslaget av TBPs servrar framstår vi som ett gäng missnöjda fildelare snarare än ett politiskt parti med en seriös agenda. Att Pontén stoppar foten i munnen så flagrant är inte bara roligt på ett litet skadeglatt sätt, det är skrämmande att en partsorganisation som APB kan få polis och åklagare att stenkorkat gå på och tysta en lobbyorganisation. Våldtäkten på yttrandefriheten är mycket viktigare än TPBs stängning, som ju inte heller varar så länge eftersom de snart är uppe igen enligt uppgift. Att man däremot lyckats tysta en meningsmotståndare med statssanktionerat våld (polis) är skrämmande. Vem blir nästa att tystas? Ung vänster? Greenpeace? En del av mig fasar för framtiden.

/Anders Löfgren

xyzptlkm
2006-06-02, 10:26
Førutom fokus på Piratbyrån anser jag att det ær viktigt att man belyser hur pass många oskyldiga som drabbats, bara før att deras servers varit i samma rum Piratbyrån och TPB.

Dark2
2006-06-02, 10:28
Helt rätt. Borde kanske skicka ut något sorts nytt press medelande så att vi lyfter fram den frågan. Det här är ju som om Sossarna skulle förbjuda Moderaterna.

Dunex
2006-06-02, 10:35
Kan vi få någon form av punkt-mall med vad vi skall inrikta oss på i den här frågan?

Gärna drabbade företag vid namn osv..

Länken som finns i tråden Fel begångna under/efter razzian kanske fungerar som underlag..

Christian Engström
2006-06-02, 10:42
xyzptlkm (2006-Jun-02)Førutom fokus på Piratbyrån anser jag att det ær viktigt att man belyser hur pass många oskyldiga som drabbats, bara før att deras servers varit i samma rum Piratbyrån och TPB.

Att oskyldiga drabbades är också en skandal, men det är ändå inte huvudfrågan. Som någon polis som var ansvarig för tillslaget sa, tillåter lagen att oskyldiga drabbas vid beslag, så länge det sker i rimlig omfattning och så vidare.

Det är i och för sig sant att beslaget var klumpigt och oproportionerligt genomförd, och tredje man drabbades i långt högre utsträckning än vad som kunde ha varit rimligt. Men återigen riskerar vi att hamna i juridiskt tjafs istället för politisk debatt.

- Att polisen saboterar småföretags verksamhet av ren klumpighet är illa.

- Att mäktiga USA-intressen med regeringens bistånd försöker tysta politiska meningsmotståndare är en katastrof.

Vi behöver i och för sig inte dölja att vi är upprörda över alla de skandalösa aspekterna på razzian, men vi måste ändå hålla ögonen på bollen och komma ihåg var fokus måste ligga.

Ken Rabelius
2006-06-02, 11:26
<DIV>Snälla Piratbyrån om ni läser detta, se till att fixa tillbaka era servrar så snart det går.</DIV><DIV></DIV><DIV>Att tycka saker är inte olagligt än iaf.</DIV>

Christian Engström
2006-06-02, 12:33
Klintwood (2006-Jun-02)Snälla Piratbyrån om ni läser detta, se till att fixa tillbaka era servrar så snart det går.

Hör, hör. Så tycker vi alla.

Och jag är säker på att så kommer att ske. Det är ju inte första gången i världshistorien som en regering har försökt stoppa meningsmotståndare genom att ge sig på deras tekniska möjligheter att publicera sig. Det brukar inte vara framgångsrikt i längden.

Jag är säker på att just piratrörelsen ganska lätt kan lösa de tekniska problemen med att få upp sajten igen efter myndigheternas censuringripande. Men jag är fortfarande chockerad över att det ska behövas.

Staffan Lindberg
2006-06-02, 13:13
Kommer ni ihåg DI artikeln igår där Pontén blev citerad? Den artikeln finns inte mer???

DI: Antipiratbyrån, agerar ni juridiskt mot Piratbyrån? http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2006\06\02\189772&SectionId=Ettan

Vad I hela ???!

Edit: det gick lite för snabbt där. förklaringen finns längst ner i artikeln ovan. Tydligen har de "redigerat" originalartikeln för att Pontén blev felciterad!

Echmech
2006-06-02, 13:44
skulle bra gärna vilja veta vad han sa för att bli felciterad på det viset. Ganska svårt att få något politiskt korrekt felciterat till:

"Samtidigt har ju vi på Antipiratbyrån i första hand agerat gentemot den upphovsrättsfientliga organisationen Piratbyrån, som ligger bakom sajten."

Det skulle isåfall handla om ren lögn och jag misstänker att DI är lite seriösare än aftonbladet och expressen :/

Edit: hoppsan sa... satt tom inne på DI och kommenterade artikeln och ändå blev det fel. :P

Snild Dolkow
2006-06-02, 14:02
Nu var det dock DI det handlade om, Dagens industri.

Fana
2006-06-02, 14:06
pike (2006-Jun-02)Kommer ni ihåg DI artikeln igår där Pontén blev citerad? Den artikeln finns inte mer???

DI: Antipiratbyrån, agerar ni juridiskt mot Piratbyrån? http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2006\06\02\189772&amp;SectionId=Ettan

Vad I hela ???!

Edit: det gick lite för snabbt där. förklaringen finns längst ner i artikeln ovan. Tydligen har de "redigerat" originalartikeln för att Pontén blev felciterad!

Pontén hotade väl med att komma över till DI och bära ut deras servers för upphovsrättsbrott ifall de inte tog bort hans "felcitat". Skulle ju inte direkt vara förvånande.

Gerry Andersson
2006-06-02, 16:04
Det som har hänt visar bara att vi måste agera nu för att försäkra oss om att vi även i framtiden kan får tycka och tänka som vi vill (på gått och ont i vissa fall). Det är mycket i samhället jag skulle vilja ändra på men först och främst måste våra grundläggande demokratiska rättigheter säkras (och jag trodde att de var säkra), så vi kan diskutera förändringar öppet senare.

exodus
2006-06-02, 16:08
Jag håller inte riktigt med dig Christian.

Jag resonerar så här (med slutsatser inom parentes):

1. TPB och PB:s strategi, om det nu var en strategi, har misslyckats. Makten (staten och branschen) ser allvarligt på denna typ av provocerande aktivitet och strategin slutar i öppet cyberkrig som inte gagnar någon. Här har PP en viktig roll att spela, om nu PP kan spela sina kort rätt. (det går att förändra världen till något bättre, men även till något sämre)

2. Att stat och polis går enskilda branschers och andra nationers ärenden på bekostnad av sin egen befolknings integritet är mycket allvarligt. (så fungerar världen idag, representativ demokrati tycks inte fungera speciellt bra)

3. Att göra ett tillslag mot "ett tillhåll för skumma verksamheter" och beslagta rubbet är ju rättsvidrigt och ett brott mot yttrandefriheten. (makten har ingen respekt för fildelningsrörelsen)

4. Att PB tystades är ju inte så konstigt om det är samma personer som driver TPB. Om dessa personer är misstänkta för medhjälp till stöld av de fantasisummor som branschen brukar uppge är det ju ett mycket grovt ekobrott och PB:s hemsida åker naturligtvis med i tillslaget. (det här är inte huvudfrågan)

Christian Engström
2006-06-02, 16:24
exodus (2006-Jun-02)TPB och PB:s strategi, om det nu var en strategi, har misslyckats.

Det tycker inte jag.

Piratbyråns strategi har varit att arbeta med opinionsbildning i frågan om hur upphovsrättslagstiftningen bör utformas, och om hur man bäst kan försvara och/eller skapa ett öppet informationssamhälle. Man har gjort det genom att skriva debattartiklar, publicera nyheter och driva ett forum där upphovsrätten kan diskuteras.

Detta har lett till att det har bildats ett parti som ställer upp i riksdagsvalet för att driva enbart de frågorna, och, just nu, att alla tidningar och teveprogram toppar sin nyhetsrapportering med just upphovsrättsfrågan.

Om det räknas som ett "misslyckande" skulle jag gärna vilja misslyckas med lite fler saker i mitt liv. ;)

Anders Löfgren
2006-06-02, 16:34
Vi kanske skulle döpa om <U>representativ</U> demokrati till <U>repressiv</U> demokrati? :D

exodus
2006-06-02, 16:40
Christian Engström (2006-Jun-02)Piratbyråns strategi har varit att arbeta med opinionsbildning i frågan om hur upphovsrättslagstiftningen bör utformas, och om hur man bäst kan försvara och/eller skapa ett öppet informationssamhälle. Man har gjort det genom att skriva debattartiklar, publicera nyheter och driva ett forum där upphovsrätten kan diskuteras.

Det är väl en smaksak. Om jag har förstått det hela rätt så är TPB och PB en och samma organisation. PB:s nyttiga aktiviteter smutsas ju då ner av TPB inte riktigt lika rumsrena aktiviteter.

Makten vill inte ha någon debatt om fildelning och det undviker de lättast genom att måla ut fildelningsrörelsen som anarkistisk. TPB:s och i viss mån PP:s aktiviteter blir då självmål. Allt som förstärker den allmänna opinionens bild om pirater som anarkistiska är förödande för fildelningsrörelsen. Det räcker med att läsa TPB:s juridiska dokument för att förstå detta.

Detta har lett till att det har bildats ett parti som ställer upp i riksdagsvalet för att driva enbart de frågorna, och, just nu, att alla tidningar och teveprogram toppar sin nyhetsrapportering med just upphovsrättsfrågan.

Om PP skärper till sig och börjar prata demokrati, integritet, IT-lagstiftning och ideologi kan det vara positivt för partiet. Men om det fortsätter sin kamp om slopad upphovsrätt kommer PP bara att hamna i högen med anarkistiska piratorganisationer.

Michal
2006-06-02, 16:58
Det var någon som efterfrågade en lista på fel som begåtts i samband med den här affären.

Kolla in länken: http://gardebring.com/2006/06/228.html

Vraid
2006-06-02, 16:59
exodus (2006-Jun-02)Det är väl en smaksak. Om jag har förstått det hela rätt så är TPB och PB en och samma organisation. PB:s nyttiga aktiviteter smutsas ju då ner av TPB inte riktigt lika rumsrena aktiviteter.

TPB startades av PB, men är numera en egen organisation.

mobboffer
2006-06-02, 17:04
Anders Löfgren (2006-Jun-02)Vi kanske skulle döpa om <U>representativ</U> demokrati till <U>repressiv</U> demokrati? :D

Demokrati är det när tre vargar och en gris röstar om vad de ska äta till middag.

Dosmas
2006-06-02, 17:14
Jag tycker inte det är svårt att förstå varför Piratbyrån stängdes ner i samband med TPB-tillslaget (Pontén har ju förklarat det för den delen.) Men jag tycker att en politisk intresseorganisastions rätt att uttrycka sina åsikter måste stå högre än att åtlyda önskemål - för att utrycka sig diplomatiskt - från andra sidan atlanten. Oavsett vad det kan gälla. Fel kan alla begå, men vid det här laget har felet upptäckts, och borde ha åtgärdats.

/Thomas

exodus
2006-06-02, 17:35
Dosmas (2006-Jun-02)Men jag tycker att en politisk intresseorganisastions rätt att uttrycka sina åsikter måste stå högre än att åtlyda önskemål - för att utrycka sig diplomatiskt - från andra sidan atlanten.

Kanske låg det ett mycket otäckare hot bakom uppmaningen från andra sidan atlanten. Skrämseltaktiken som polisen kör med kanske är mildare än om MPAA & CO drar igång en internationell rättsprocess. DNA-testet var ju i överkant och känns som ett rejält övergrepp, men å andra sidan visar det kanske på hur allvarligt hotet från från andra sidan atlanten är. Viborg lär ha retat upp massor av mäktiga män over there med sin arrogans och oförskämda språkbruk. Jag menar, USA är ju landet som försöker censurera fula ord på nätet.

Ett annat scenario. Jag är Gudfadern. Jag sätter upp en bootlegging op och levererar en jäkla massa booze fast det är totalförbud. Bredvid hembränningsladan sätter jag upp en tryckpress där jag trycker politiska flygblad angående legaliseringen av HB. Jag startar dessutom MaffiaPartiet, där många langare, speakeasies, alkisar och brutes blir medlemmar.

Nu till den stora frågan: "Polisen bestämmer sig för att agera, är någon del av verksamheten fredad?"

Det är en sak att enbart försöka få till en lagändring, en annan sak att samtidigt bryta mot lagen. Eller?

Michael Jönssom
2006-06-02, 17:41
Ett annat scenario. Jag är Gudfadern. Jag sätter upp en bootlegging op och levererar en jäkla massa booze fast det är totalförbud. Bredvid hembränningsladan sätter jag upp en tryckpress där jag trycker politiska flygblad angående legaliseringen av HB. Jag startar dessutom MaffiaPartiet, där många langare, speakeasies, alkisar och brutes blir medlemmar.

Nja Nu e det väl mer så att Du har en anslags tavla där det står var du kan köpa sprit

exodus
2006-06-02, 17:48
Dark (2006-Jun-02)Nja Nu e det väl mer så att Du har en anslags tavla där det står var du kan köpa sprit

Njae, är det inte mer så att du slår upp ett skjul och låter kunderna komma med sina varor för byteshandel med varandra, samtidigt som du tjänar lite pengar på de posters på läckra strippor som hänger på väggarna i skjulet. Samtidigt ställer du en jurist utanför dörren som ska mota bort advokater och poliser med svordommar och fula ord.

(allt detta under rådande lagstiftning, sen kan man tycka vad man vill om dessa lagar(alltså spritförbudet))

Michael Jönssom
2006-06-02, 17:51
Hm Det e lite svårt att gemföra men jag skulle kunna sträcka mig till att du har en person som sitter vid ett skrivbord med en massa snygga brudar runt sig som berättar vart du kan gå för att köpa samtidigt som en advokat står utanför och svär :P

Christian Engström
2006-06-02, 19:30
exodus (2006-Jun-02)Ett annat scenario. Jag är Gudfadern. Jag sätter upp en bootlegging op och levererar en jäkla massa booze fast det är totalförbud. Bredvid hembränningsladan sätter jag upp en tryckpress där jag trycker politiska flygblad angående legaliseringen av HB. Jag startar dessutom MaffiaPartiet, där många langare, speakeasies, alkisar och brutes blir medlemmar.

Ett tredje scenario:

Jag är arbetarrörelsen. Jag sätter upp strejker och maskningsaktioner och ställer till en jäkla massa trubbel för arbetsgivarna. Bredvid strejkhögkvarteret sätter jag upp en tryckpress där jag trycker politiska flygblad angående legaliseringen av strejker. Jag startar dessutom Socialdemokratiska Arbetarpartiet, där många uppviglare, strejkledare, agitatörer och bolscheviker blir medlemmar.

Ett fjärde scenario:

Jag är Gandhi. Jag uppmanar folk att strunta i saltskatten och bli självbestämmande och ställer till en jäkla massa trubbel för britterna...

...

Du har helt rätt i att inget är nytt under solen. Men mycket som har funnits under solen var ganska bra saker med facit i hand.

Dubbelmackan
2006-06-02, 19:37

Nu till den stora frågan: "Polisen bestämmer sig för att agera, är någon del av verksamheten fredad?"

Det kan tyckas se ut som om det är en korrekt liknelse, men i det här fallet så får du det att se ut som om alla de här delarna står under samma regi vilket inte är fallet i frågan om PB och TPB. Dom har officiellt sett inte något med varandra att göra.

För att få din liknelse att vara korrekt så ska du dela upp delarna på så sätt att det framkommer att dom drivs helt enskilt från varandra. t.ex. att hembränningsladan och tryckpressen ägs av olika personer fast med samma övertygelse.

Man får en liten annan bild av saken då, eller hur?

ironman_one
2006-06-02, 22:34
Ett tredje scenario:

Jag är arbetarrörelsen. Jag sätter upp strejker och maskningsaktioner och ställer till en jäkla massa trubbel för arbetsgivarna. Bredvid strejkhögkvarteret sätter jag upp en tryckpress där jag trycker politiska flygblad angående legaliseringen av strejker. Jag startar dessutom Socialdemokratiska Arbetarpartiet, där många uppviglare, strejkledare, agitatörer och bolscheviker blir medlemmar.

Ett fjärde scenario:

Jag är Gandhi. Jag uppmanar folk att strunta i saltskatten och bli självbestämmande och ställer till en jäkla massa trubbel för britterna...

...

Du har helt rätt i att inget är nytt under solen. Men mycket som har funnits under solen var ganska bra saker med facit i hand. Mycket bra liknelse

Borde finnas på våra afischer.

exodus
2006-06-03, 06:43
Dubbelmackan (2006-Jun-02)Det kan tyckas se ut som om det är en korrekt liknelse, men i det här fallet så får du det att se ut som om alla de här delarna står under samma regi vilket inte är fallet i frågan om PB och TPB. Dom har officiellt sett inte något med varandra att göra.

Jag läste nånstans att PB och TPB drivs av samma personer.

För att få din liknelse att vara korrekt så ska du dela upp delarna på så sätt att det framkommer att dom drivs helt enskilt från varandra. t.ex. att hembränningsladan och tryckpressen ägs av olika personer fast med samma övertygelse. Man får en liten annan bild av saken då, eller hur?

Absolut. Men det är ju också det som polisen och detektiver är specialsister på, att utreda sammanhang och kopplingar...

Jan Lindgren
2006-06-03, 07:10
PB drev TPB från början, men det stämmer inte längre. De gjorde valet att separera de två så de inte hade nåt med varandra att göra.

exodus
2006-06-03, 14:01
Christian Engström (2006-Jun-02)Piratbyråns strategi har varit att arbeta med opinionsbildning i frågan om hur upphovsrättslagstiftningen bör utformas, och om hur man bäst kan försvara och/eller skapa ett öppet informationssamhälle. Man har gjort det genom att skriva debattartiklar, publicera nyheter och driva ett forum där upphovsrätten kan diskuteras.

Okej, det kan vara en strategi som fungerar. Men då gäller det att dessa frågor tas upp på rätt sätt i media, och att inte debatten tystnar innan valet.

Jag läser och hör en hel del ord som nätpirater, krig och attack. Så här i första ronden i propagandekriget verkar "piraterna" vinklas aningen negativt i media. Det blir inte bättre av att polisen.se och andra myndigheter attackeras. Den här trenden måste vändas. Det hade varit mycket bättre att heta Fildelarpartiet.

Dosmas
2006-06-03, 14:19
exodus (2006-Jun-03)Det hade varit mycket bättre att heta Fildelarpartiet.

"Piratpartiet" inger känslan av något radikalt på ett helt annat sätt än "Filderalpartiet", på gott och ont.

xyzptlkm
2006-06-03, 14:51
Jag läser och hör en hel del ord som nätpirater, krig och attack. Så här i första ronden i propagandekriget verkar "piraterna" vinklas aningen negativt i media. Det blir inte bättre av att polisen.se och andra myndigheter attackeras. Den här trenden måste vändas. Det hade varit mycket bättre att heta Fildelarpartiet.

"Fildelarpartiet" låter för det för det första inte mycket mer positivt, och för det andra speglar det inte partiets principer i lika hög grad som "Piratpartiet". Däremot kan jag hålla med om att ordet "pirat" för närvarande är negativt laddat i media, vilket gör att man kanske borde fundera på om det finns ett ännu bättre namn att använda. Exempelvis tror jag att namn som "Frihetspartiet" också fungerat bättre än "Fildelarpartiet", men inget av dessa två hade gett samma uppmärksamhet i media vid bråket mellan pirater och antipirater...

exodus
2006-06-03, 15:06
xyzptlkm (2006-Jun-03)Exempelvis tror jag att namn som "Frihetspartiet" också fungerat bättre än "Fildelarpartiet", men inget av dessa två hade gett samma uppmärksamhet i media vid bråket mellan pirater och antipirater...

Kunskapspartiet var jag inne på ett tag.

Problemet med Piratpartiet är att ordet Pirat är lätt att associera med anarkism och brottslighet. Banditpartiet tycker det är okej att vara bandit och vill fortsätta vara banditer.

Vad händer sen om piratpartiet lyckas få igenom sina krav. Är alla pirater då? Får ordet pirat en helt ny betydelse då, blir det något positivt? Tror inte det. På sätt och vis blir namnet en återvändsgränd.

Dosmas
2006-06-03, 17:09
Hela partiet ÄR en återvändsgränd. När vi fått igenom våra mål, då har vi ju inget att kämpa för längre? (Men man måste ju försvara det man vunnit också)

laws of tradition
2006-06-03, 17:23
exodus (2006-Jun-03)Problemet med Piratpartiet är att ordet Pirat är lätt att associera med anarkism och brottslighet. Banditpartiet tycker det är okej att vara bandit och vill fortsätta vara banditer.

Japp, och ordet "bög" var ett nedsättande ord för homosexuella. Nu kallar sig många homosexuella det själva för att avdramatisera ordet. Det är inte vi som valt att kallas pirater, det är våra motståndare som valt vårt namn. Genom att använda det avdramatiserar vi det, och ändrar betydelsen till något positivt.

exodus
2006-06-03, 18:31
Rikard Grankvist (2006-Jun-03)Japp, och ordet "bög" var ett nedsättande ord för homosexuella. Nu kallar sig många homosexuella det själva för att avdramatisera ordet. Det är inte vi som valt att kallas pirater, det är våra motståndare som valt vårt namn. Genom att använda det avdramatiserar vi det, och ändrar betydelsen till något positivt.

Nu är det väl en faslig skillnad på de två exemplen. Pirater finns fortfarande ute på haven, de är en nutida realitet. Om du tror att fildelningsdebatten kommer ändra ordet pirats betydelse så tror jag att du har fel, tyvärr.

The Jopp
2006-06-03, 19:04
exodus (2006-Jun-03)[quote]Rikard Grankvist (2006-Jun-03)Japp, och ordet "bög" var ett nedsättande ord för homosexuella. Nu kallar sig många homosexuella det själva för att avdramatisera ordet. Det är inte vi som valt att kallas pirater, det är våra motståndare som valt vårt namn. Genom att använda det avdramatiserar vi det, och ändrar betydelsen till något positivt.

Nu är det väl en faslig skillnad på de två exemplen. Pirater finns fortfarande ute på haven, de är en nutida realitet. Om du tror att fildelningsdebatten kommer ändra ordet pirats betydelse så tror jag att du har fel, tyvärr.

Jag är helt övertygad om att Homosexuella faktiskt är en nutida realitet dom också...:D

exodus
2006-06-03, 19:12
The Jopp (2006-Jun-03)ag är helt övertygad om att Homosexuella faktiskt är en nutida realitet dom också...:D

Jo, det lät ju lite konstigt. ;)

Men alltså, om det ansågs att vara fult att vara bög så försvann den betydelsen av ordet efter att bögar blev accepterade.

Men pirater härjar och kommer att härja på haven i all framtid. Om fildelning blir lagligt kommer inte förändra dessa högst verkliga pirater, och kommer inte att förändra ordets innebörd.

vigfus
2006-06-03, 19:59
exodus (2006-Jun-03)Men pirater härjar och kommer att härja på haven i all framtid. Om fildelning blir lagligt kommer inte förändra dessa högst verkliga pirater, och kommer inte att förändra ordets innebörd.

Om man kallar sig pirat så åsyftar man nog väldigt sällan att man har för vana att åka runt på världshaven och stjäla båtar. Hade fördelningen varit annorlunda (fler "äkta pirater" och färre fildelare) så hade jag köpt dina argument, inte som det är nu...

Tar man i riktigt rejält så kan man påstå att 1% av dagens pirater regelbundet har maritim kontakt av piratsort ála Kapten Krok. Alltså fungerar ordets dubbelmening alldeles perfekt och kan mycket väl komma att få (eller behålla ;)) en allmänt accepterad positiv klang i framtiden.

exodus
2006-06-03, 20:01
Jan Lindgren (2006-Jun-03)PB drev TPB från början, men det stämmer inte längre. De gjorde valet att separera de två så de inte hade nåt med varandra att göra.

För att återgå till ämnet; lite intressant läsning:

Angående demonstrationerna (http://www.jinge.se/index.php/allmnt/piraterna-har-rovat-sjalva-fragan.htm)

Profiterande pedofiler, pirater och rasister (http://www.realtid.se/ArticlePages/200604/27/20060427150429_Realtid539/20060427150429_Realtid539.dbp.asp)

Dosmas
2006-06-03, 21:51
Mycket smidiga artiklar, om man verkligen sväljer vad som helst som dagens sanning. Frågan är hur många de tror att de kan lura med den där typen av regelrätt förtal?

exodus
2006-06-03, 21:56
Dosmas (2006-Jun-03)Mycket smidiga artiklar, om man verkligen sväljer vad som helst som dagens sanning. Frågan är hur många de tror att de kan lura med den där typen av regelrätt förtal?

Jag startade en ny tråd på: Dödstöten. (https://www.piratpartiet.se/forum/Topic27799-15-1.aspx#bm27824)

exodus
2006-06-03, 22:35
vigfus (2006-Jun-03)Tar man i riktigt rejält så kan man påstå att 1% av dagens pirater regelbundet har maritim kontakt av piratsort ála Kapten Krok. Alltså fungerar ordets dubbelmening alldeles perfekt och kan mycket väl komma att få (eller behålla ;)) en allmänt accepterad positiv klang i framtiden.

Pirater brukar väl befinna sig i en vinna och försvinna eller en förlora och försvinna situation. Antingen vinner de det kapade skeppet och försvinner med godset eller så förlorar de och sjunker till botten.

Moderna pirater dyker bara upp tillfälligt för att antingen fängslas/förtryckas tills de försvinner, eller så får de genomslag för sin idé och försvinner sedan självmant. Pirat är något man är tillfälligt, för att av någon anledning sedan försvinna igen. Kvar finns den generella marina betydelsen av vad en pirat är.

Echmech
2006-06-03, 22:56
Citat ur din egen blogg exodus:

"Det finns teorier om hur informationsamhället kommer att se ut. Det fullbordade informationsamhället är postmodernt, det har helt lämnat modernismen och upplysningen bakom sig och skapat något nytt. Så hur når man dit? Enligt Paradigmbloggen befriar man informationen. Eftersom information är kunskap så kommer mänsklighetens samlade kunskap och den teknologiska utvecklingen att öka dramatiskt. Information är också makt, så befriandet av information kommer automatiskt att decentralisera makt och fördela den mer jämlikt."

Undrar lite över varför du alltid är negativ här på forumet när du faktiskt har skrivit lite positiva och framåtsträvande saker på din blogg. Om du liksom vi vill främja informationssamhället skulle det vara fint med lite tips på hur vi löser problem istället för att konstant klanka ner på allt som PP och alla dess medlemar gör.

exodus
2006-06-04, 00:22
Echmech (2006-Jun-03)Undrar lite över varför du alltid är negativ här på forumet när du faktiskt har skrivit lite positiva och framåtsträvande saker på din blogg.

För att jag inte tycker att allt som PiratPartiet står för är positivt och framåtsträvande.

...konstant klanka ner på allt som PP och alla dess medlemar gör.

Håller inte med där riktigt. Men jag erbjuder mest en reality-check. Det blir ganska mycket insnöade diskussioner på det här forumet eftersom de flesta är medlemmar eller Ja-sägare. Ju färre motpoler det finns, desto längre ifrån sanningen kommer man tillslut.

Echmech
2006-06-04, 00:29
som jag skrev i den andra tråden blir det en hel den läsning imorn :)